Södertälje verkstäder - På vadförnågot sitter skylten? (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, July 27, 2014, 16:26 (3555 dagar sedan)

[image]

Det är ju vanligt med gissningstävlingar numera. På vadförnågot sitter skylten?

Södertälje verkstäder - På vadförnågot sitter skylten?

av Eriksson, Sunday, July 27, 2014, 17:33 (3555 dagar sedan) @ BD

[image]

Det är ju vanligt med gissningstävlingar numera. På vadförnågot sitter skylten?

En luftpump?

Södertälje verkstäder - På vadförnågot sitter skylten?

av BD, Sunday, July 27, 2014, 17:45 (3555 dagar sedan) @ Eriksson

[image]

Det är ju vanligt med gissningstävlingar numera. På vadförnågot sitter skylten?


En luftpump?

Nej.

Södertälje verkstäder - På vadförnågot sitter skylten?

av Kurt G Möller, Sunday, July 27, 2014, 17:48 (3555 dagar sedan) @ Eriksson

[image]

Det är ju vanligt med gissningstävlingar numera. På vadförnågot sitter skylten?


En luftpump?

Mindre sannolikt men inte omöjligt...

En gissning bara: Ngt livsmedelstillbehör?

Eller en gödselpump!!!???

Södertälje verkstäder tillverkade Sveriges älsta bevarade lastbil

av BD, Sunday, July 27, 2014, 18:46 (3555 dagar sedan) @ Kurt G Möller

[image]

Den äldsta bevarade lastbilen i Sverige finns på Motala Motormuseum.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

NAG tillhörde AEG och förenades senare med Büssing till Büssing-NAG. För ca 30 år sedan togs Büssing-Nag över av MAN liksom Büssings lejonmärke.

F ö retsamt att sökningar på Büssing-NAG endast ger svar på svenska och engelska när man önskar utförliga svar på tyska.

Södertälje Verkstäder

Google-sökning på Tyska

av danielb987, Sunday, July 27, 2014, 19:37 (3555 dagar sedan) @ BD

F ö retsamt att sökningar på Büssing-NAG endast ger svar på svenska och engelska när man önskar utförliga svar på tyska.


Så här söker man på endast tyska resultat:

Gå in på Google

Skriv in "Büssing-NAG" i sökrutan och tryck <enter>-tangenten.

Längst till höger på sidan dyker det upp en ikon med ett kugghjul. Tryck på det så får man upp en meny. Välj "Avancerad sökning" i menyn.

Bläddra ner till "Begränsa sedan resultatet utifrån..." och välj i rutan "valfritt språk" tyska.

Klicka på knappen "Avancerad sökning".

Med vänlig hälsning
Daniel

Google-sökning på Tyska

av Eriksson, Monday, July 28, 2014, 01:25 (3554 dagar sedan) @ danielb987

Jag undrar då stillsamt vad denna lastbil har med järnvägshistoria och i detta forum att göra? Det går säkert att hitta ett mem. långsökt svar på denna fråga.

Google-sökning på Tyska

av danielb987, Monday, July 28, 2014, 03:13 (3554 dagar sedan) @ Eriksson

Jag undrar då stillsamt vad denna lastbil har med järnvägshistoria och i detta forum att göra? Det går säkert att hitta ett mem. långsökt svar på denna fråga.

Personligen tyckte jag lastbilen var intressant och den är ju definitivt historisk.

Och beträffande mitt svar angående Google-sökning på tyska så kan det vara nyttig kunskap även för järnvägsintresserade som vill söka information på tyska sidor. T ex om man vill veta mer om Orenstein & Koppel.

Med vänlig hälsning
Daniel

OT?

av Eriksson, Monday, July 28, 2014, 03:24 (3554 dagar sedan) @ danielb987

Jag undrar då stillsamt vad denna lastbil har med järnvägshistoria och i detta forum att göra? Det går säkert att hitta ett mem. långsökt svar på denna fråga.


Personligen tyckte jag lastbilen var intressant och den är ju definitivt historisk.

Och beträffande mitt svar angående Google-sökning på tyska så kan det vara nyttig kunskap även för järnvägsintresserade som vill söka information på tyska sidor. T ex om man vill veta mer om Orenstein & Koppel.

Med vänlig hälsning
Daniel

Det var ingen kritik mot ditt inlägg, Daniel, nog kan denna lb vara intressant iofs, utan mera en allmän fråga vad äldre lastbilar har för relevans i jvg historiskt sammanhang.

OT? - nej!

av Hans W, Monday, July 28, 2014, 09:56 (3554 dagar sedan) @ Eriksson

Södertälje Verkstäder var väl betydligt större på att bygga järnvägsvagnar än bilar, som lokal konkurrent till Vabis. Så det är väl klart relevant att få lära sig lite om vad en järnvägsvagnsbyggare ägnade sig åt för sidoverksamheter. Jag kände bara till dem som järnvägsvagnstillverkare.

denna bild är andra vagnen, sommarvagnen, byggd på en godsvagn från Södertälje verkstäder 1907. (Sommarvagnspåbyggnaden, i detta fall rekonstruktion, utfördes senare av JGJ på egen verkstad)

OT? - nej!

av Dag Bonnedal, Monday, July 28, 2014, 10:15 (3554 dagar sedan) @ Hans W

Södertälje Verkstäder var väl betydligt större på att bygga järnvägsvagnar än bilar, som lokal konkurrent till Vabis. Så det är väl klart relevant att få lära sig lite om vad en järnvägsvagnsbyggare ägnade sig åt för sidoverksamheter. Jag kände bara till dem som järnvägsvagnstillverkare.

denna bild är andra vagnen, sommarvagnen, byggd på en godsvagn från Södertälje verkstäder 1907. (Sommarvagnspåbyggnaden, i detta fall rekonstruktion, utfördes senare av JGJ på egen verkstad)

Och det finns fler.
I ÖSlJ verkstad håller personvagnen JGJ 10 på att återuppstå. Ett till största delen rent rekonstruktionsjobb med delar av korgen original. Ett jättejobb som hittills till största delen har bedrivits av medlemmar på filialverkstad i Stockholm, men uppbyggnaden av korgen sker nu i Mariefred. Hoppas det skrivs mer på hemsidan om detta jobb i fortsättningen.

Sedan rullar även godsvagnar från Södertälje på ÖSlJ. Två från AOJ och en systervagn till sagda sommarvagn går som tjänstevagn.

Dag B

Långsökt?

av BD, Monday, July 28, 2014, 05:31 (3554 dagar sedan) @ Eriksson

Jag undrar då stillsamt vad denna lastbil har med järnvägshistoria och i detta forum att göra? Det går säkert att hitta ett mem. långsökt svar på denna fråga.

Tja, det kan man ju undra om.
Jag anser att det platsar här med anledning av att det just är Södertälje Verkstäder som tillverkat bilen. Förutom det kuriösa att de tillverkat några bilar och flygplan var de en stor tillverkare av järnvägsmateriel.

ASJ och Motala Verkstad, stora tillverkare av järnvägsmateriel, tillverkade f ö även bussar.

[image]

En buss tillhörande det stora bussåkeriet Bröderna Petterssons och tillverkad av Motala Verkstad med kaross från en annan tillverkare av järnvägsmateriel, Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, utanför Skönsbergs skola i slutet av 1930-talet.

Långsökt?

av Eriksson, Monday, July 28, 2014, 17:18 (3554 dagar sedan) @ BD

Jag undrar då stillsamt vad denna lastbil har med järnvägshistoria och i detta forum att göra? Det går säkert att hitta ett mem. långsökt svar på denna fråga.


Tja, det kan man ju undra om.
Jag anser att det platsar här med anledning av att det just är Södertälje Verkstäder som tillverkat bilen. Förutom det kuriösa att de tillverkat några bilar och flygplan var de en stor tillverkare av järnvägsmateriel.

ASJ och Motala Verkstad, stora tillverkare av järnvägsmateriel, tillverkade f ö även bussar.

[image]

En buss tillhörande det stora bussåkeriet Bröderna Petterssons och tillverkad av Motala Verkstad med kaross från en annan tillverkare av järnvägsmateriel, Hägglund & Söner i Örnsköldsvik, utanför Skönsbergs skola i slutet av 1930-talet.

Inga problem, jag frågade bara eftersom jag som "intressent" i gåtan direkt associerade till järnvägsteknik. Men det var ju alldeles fel ;-)

Långsökt?

av Gusse, Monday, July 28, 2014, 22:47 (3554 dagar sedan) @ Eriksson

Ursäkta mig om jag slänger mig in i debatten...
Det är nästan så att jag blir lite irriterad när jag läser kommentarerna vid gissningarna och vad skylten beskriver om Södertälje-verkstäder...

’Luftpump, livsmedelstillbehör’ [fnys].

Hallå! Damma fram historieboken och läs!

Södertälje-verkstäder tillverkade allt från hästskjutsar, bussar, lastbilar samt då även järnvägsvagnar, även boggie-sådana.

Södertälje-verkstäder gick ihop med ett annat företag och som blev ’Vabis’ (vagns-aktiebolaget i Södertälje). En fusion senare och företaget heter Scania-Vabis, sedermera Scania (som betyder skåne på latin).
Ett besök på Scanias muséum (i Södertälje) och där återfinns några av järnvägshistoriens tillverkade fordon.
Om Scania kanske jag inte behöver nämna närmare och vad det är för något (okänt) företag i Södertälje, eller? [mutter, flin]
Hoppas att jag har klargjort diverse oklarheter.
Var jag bor? Ja, he he, gissa...

/Pelle

Långsökt?

av Dag Bonnedal, Monday, July 28, 2014, 23:59 (3554 dagar sedan) @ Gusse


Södertälje-verkstäder gick ihop med ett annat företag och som blev ’Vabis’ (vagns-aktiebolaget i Södertälje). En fusion senare och företaget heter Scania-Vabis, sedermera Scania (som betyder skåne på latin).
Ett besök på Scanias muséum (i Södertälje) och där återfinns några av järnvägshistoriens tillverkade fordon.
Om Scania kanske jag inte behöver nämna närmare och vad det är för något (okänt) företag i Södertälje, eller? [mutter, flin]
Hoppas att jag har klargjort diverse oklarheter.
Var jag bor? Ja, he he, gissa...

/Pelle

Vanlig sammanblandning, men tyvärr fel.
Men man behöver inte bli irriterad för det.

Södertälje Verkstäder grundades 1897 av Philip Wersén som tidigare varit VD för VABIS (alltså Vagnaktiebolaget). Detta efter en intern schism och han tog naturligtvis med sig bl.a. en hel del kundkontakter.
Södertälje Verkstäder och VABIS var alltså konkurrenter på järnvägssidan.
Via satsningarna på flygplan kom sedan Södertälje Vst att gå upp i Svenska Maskinverken.

Dag B

P.S.
I järnvägshistoriska sammanhang så bör VABIS skrivas med versaler eftersom det var en förkortning och det var så man skrev då.
Långt senare har man gjort om det till ett namn och skrivit med inledande versal.

DB

Vabis och Södertelge Verkstäder

av Sune Nylén, Tuesday, July 29, 2014, 00:25 (3554 dagar sedan) @ Gusse

Här tycks en sammanblandning skett. Vagnfabriks aktiebolaget i Södertelge, förkortat Vabis anlades 1892. Dess första chef hette Wersén. Han var en driftig chef, som kom igång med leveranser redan samma år. Han kom 1896 i schism med ägarna, och lämnade med omedelbar verkan sitt uppdrag.
Han anlade då Södertelge Verkstäder på en tomt direkt intill. Redan 1897 var den nya verkstaden i gång, och på kort tid var produktionen dubbelt så stor som vid Vabis. Som efterträdare som verkstadschef kom ing Vincent Ahlberg. Han avgick 1908,då han tillträdde befattningen som maskindirektör vid BJ.
Vabis var nu i trångmål och man beslöt nedlägga jvgvagntillverkningen 1911. Sista leveransen skedde 1 maj samma år till Roslagsbanan.
Man hade under senare år försökt sig på biltillverkning, och börjat samarbeta med Motorfabriken Scania i Malmö (Skåne heter Scania på latin) Man slog nu ihop företagen till Scania Vabis.
Södertelge verkstäder fortsatte under många år tillverka Jvg vagnar både till SJ och EJ.
För den mer intresserade kan jag rekommendera boken VABIS järnvägsvagnar 1891-1911 av Lennart Welander, ur vilken jag hämtat ett sammandrag här av diverse uppgifter.
:-) Sune

VABIS och Södertelge Verkstäder

av Dag Bonnedal, Tuesday, July 29, 2014, 00:50 (3553 dagar sedan) @ Sune Nylén

Som jag just hade påpekat, det skrevs och i dessa sammanhang bör skrivas VABIS, inte Vabis.

Dag B

VABIS och Södertelge Verkstäder

av Sune Nylén, Tuesday, July 29, 2014, 00:55 (3553 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Det är så sant som det är sagt, men då får jag hålla nere upp pil tangenten lite extra:-D
Sune

Vabis och Södertelge Verkstäder

av Ola Almquist, Tuesday, July 29, 2014, 01:18 (3553 dagar sedan) @ Sune Nylén

Södertelge Verkstäder uppgick i Svenska Maskinverken. Vad jag förstått upphörde järnvägsvagnstillverkningen efter branden 1941, trots att dessa delar av fabriken klarade sig någorlunda. Har någon fler uppgifter?

M.v.h.
Ola

Södertelge Verkstäder

av BD, Tuesday, July 29, 2014, 08:22 (3553 dagar sedan) @ Ola Almquist

Södertelge Verkstäder uppgick i Svenska Maskinverken. Vad jag förstått upphörde järnvägsvagnstillverkningen efter branden 1941, trots att dessa delar av fabriken klarade sig någorlunda. Har någon fler uppgifter?

M.v.h.
Ola

Hade god kontakt med Östen Ö (född 1912) som var anställd på Svenska Maskinverken i Södertälje vid tiden för branden 1941.
Han berättade att då höll man på med en leverans till Arme'n av svarvar till verkstadsbilar och som var kopior av en amerikansk svarv. Tillverkningen av de svarvarna lär ha övertagits av en annan firma. Svarvarna blev sedan kända under märkesnamnet Blomkvist.

Själv höll Östen, som sedermera blev en mycket duktig verktygsmakare, då på med tillverkning av en gjutmodell till lagerboxar.

Han hade tidigare arbetat vid Härnöverken i Härnösand och han berättade att vid båda firmorna fanns granatsvarvar som stod redo för produktion om det skulle behövas.

Vabis: Carlquist inte Vincent Ahlberg

av BD, Friday, August 01, 2014, 13:29 (3550 dagar sedan) @ Sune Nylén

Här tycks en sammanblandning skett. Vagnfabriks aktiebolaget i Södertelge, förkortat Vabis anlades 1892. Dess första chef hette Wersén. Han var en driftig chef, som kom igång med leveranser redan samma år. Han kom 1896 i schism med ägarna, och lämnade med omedelbar verkan sitt uppdrag.
Han anlade då Södertelge Verkstäder på en tomt direkt intill. Redan 1897 var den nya verkstaden i gång, och på kort tid var produktionen dubbelt så stor som vid Vabis. Som efterträdare som verkstadschef kom ing Vincent Ahlberg. Han avgick 1908,då han tillträdde befattningen som maskindirektör vid BJ.
Vabis var nu i trångmål och man beslöt nedlägga jvgvagntillverkningen 1911. Sista leveransen skedde 1 maj samma år till Roslagsbanan.
Man hade under senare år försökt sig på biltillverkning, och börjat samarbeta med Motorfabriken Scania i Malmö (Skåne heter Scania på latin) Man slog nu ihop företagen till Scania Vabis.
Södertelge verkstäder fortsatte under många år tillverka Jvg vagnar både till SJ och EJ.
För den mer intresserade kan jag rekommendera boken VABIS järnvägsvagnar 1891-1911 av Lennart Welander, ur vilken jag hämtat ett sammandrag här av diverse uppgifter.
:-) Sune

Däremellan fanns som VD Carl Gustav Carlquist, av samtiden även benämnd Carlqvist d ä till åtskillnad av sin yngre bror Axel. Han tillfrågades av Victor Klemming om han var intresserad av att bli chef över Nydqvist & Holm men avböjde p g a att han redan antagit en tjänst hos Krauss i München.

[image]

[image]

Vabis: Carlquist inte Vincent Ahlberg

av Sune Nylén, Friday, August 01, 2014, 16:19 (3550 dagar sedan) @ BD

Jaså!Ja,Ja; Det bjuder jag på
Jag tar inget extra för det så här inför helgen.
Det är ibland inte lätt med namn. En i teaterkretsar känd person berättade en gång följande för mig; Det fanns en sångare som hette Vincent Jonasson. Jag minns honom, han sjöng in div. grammofonskivor.
Han presenterade sig en gång för en dam " Mitt namn är Vincent Jonasson"
Nej men! Vad trevligt! Får jag inte bjuda Vincenten på en kopp kaffe?
Det är inte lätt med titlar heller.:-D
:-) Sune