Ringverk på H-lok (Fordon: lok)

av Kjell Edvardsson, Sunday, July 27, 2014, 23:13 (3559 dagar sedan)

Bilder av Ha-, Hb-, Hc- och Hd-lok visar att många av dem, kanske alla, var utrustade med ett tryckluftsdrivet ringverk på hyttaket. Varför hade just H-loken, utom Hg, försetts med denna anordning? Gick de i någon speciell trafik som krävde detta, och var någonstans gick de då? Fanns det även andra ellok som hade ringverk? Jag håller på med modelljärnvägsbyggande och vill att modellerna ska vara riktiga, och veta varför de ser ut på ett visst sätt.

Ringverk på H-lok

av Per Ljungberg, Monday, July 28, 2014, 11:15 (3559 dagar sedan) @ Kjell Edvardsson

Ringverk på ånglok vet jag användes t.ex när järnvägen gick på gator, hamnanläggningar o.dyl. Men var man hade användning för dem på elektrifierade sträckor vet jag inte. Det måste ju vara på platser där visslan/tyfonen skulle vara för högljudd. Man kan ju tänka sig vid passage av gångvägar till plattformar i samband med växling.
H-loken var ju på sin tid avsedda att gå i lokalgodståg och på elektrifierade banor med lägre axeltryck. Kan det vara så att ringverket också skulle användas vid mindre obevakade vägövergångar på lokalbanorna?
/PLj

Ringverk på H-lok

av Anders Sandgren, Monday, July 28, 2014, 11:36 (3559 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Enligt en tidigare inlägg så användes Hg (fd Hd) 553 och 554 i början av 1966 för omledningståg till Varbergs hamn över VBHJ. Om de inte hade ringverk innan så kanske de fick det då.
Annars är ju inte eldrift så vanligt i hamnar, men transporter till och från kan ju vara en funktion där ringverk är bra att ha.

Ringverk på H-lok

av Kurt G Möller, Wednesday, July 30, 2014, 22:59 (3556 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har inte samtliga litt. H och U haft ringverk? Åtminstone tidvis? Möjligen m undantag för Ue/Uf??