Boden 1949: Fotograf Borg Mesch bytte tåg i farten (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 27, 2014, 23:52 (3532 dagar sedan)

Många tågresenärer har någon gång stigit på fel tåg, oftast när det stått flera tåg på samma spår. En variant är att tåget delas och man sitter i fel del.

Den legendariske fotografen Borg Mesch drabbades av ett sådant missöde i Boden 1949. Borg Mesch skulle åka till hemorten Kiruna men upptäckte snart att tåget var på väg åt fel håll. Vilket inte hindrade den 80-årige fotografen att korrigera misstaget genom att hoppa av det rullande tåget. Stationspersonal observerade uppenbarligen händelseförloppet, och det blev en rapport till SJ generaldirektör:

[image]

Intressant är att rapporten tycks ha skrivits av någon i Stockholm, troligen på drifttjänstbyrån, samma dag som händelsen inträffade. Handläggningstiderna var ofta förbluffande korta på SJ.

Ur SJ arkivhandlingar, Riksarkivet

Boden 1949: Fotograf Borg Mesch bytte tåg i farten

av Ulf Pålsson, Monday, July 28, 2014, 15:43 (3531 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Rapporten är underskriven av Sven Persson, ibland kallad "Säkerhets-Persson". Han var SJ:s trafiksäkerhetschef till 1977 (jag är något osäker på exakt årtal), då han efterträddes av Yngve Gelotte som senare blev känd genom diverse framträdanden i media. Signatur Sp blev i slutet av 1950-talet överinspektör för säkerhetstjänsten (= öis) efter företrädaren Bo Ulf, men titeln 'öis' försvann vid 1964 års omorganisation.

Det står ju 'tjf' under namnteckningen, och jag skulle tro att Sp skrev (eller åtminstone skrev under) rapporten i egenskap av tjänsteförrättande öis. Man kan tänka sig att någon i Boden (förmodligen stins själv) hade ringt till trafikavdelningens säkerhetssektion (= tas) och muntligen rapporterat händelsen. Herr Borg Mesch (Borgmesch, enligt rapporten) tycks ha varit en betydande person, eftersom händelsen föranledde en omedelbar rapport till Gd och till överdirektören från tjf öis.
/up

Boden 1949: Fotograf Borg Mesch bytte tåg i farten

av Bertil Bengtsson, Monday, July 28, 2014, 17:30 (3531 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Borg Mesch var Fotografen med stort F i Kiruna - och det hade han vid ifrågavarande händelse varit i 50 år. Han flyttade 1899 till Kiruna och var den som fotograferade de allra flesta foton av samer, Riksgränsbanans byggande, rallare, LKAB:s tidiga tid, fjällvandringar osv. Så han var en "stor man".
Googla på borg mesch så får ni mer.

Jodå, det var inte ovanligt att man i Boden fick hoppa av tåget i farten därför att man befann sig i fel tågdel. Tågen 22 och 94 (Nordpilen) delades i Boden. Främre två tredjedelarna, inkl restaurangvagnen, fortsatte till Kiruna-Narvik. Samtidigt skedde också lokbyte. Bakre tredjedelen gick till Luleå. Det kunde hända att man till båda tågdelarna kopplade nya vagnar; jag har upplevt tåg 94 med 18 (arton) vagnar norr om Boden (trots Rc5 så gick det "sakta" ). Det skedde alltså omfattande växling då; därför inlades också ett växelkryss mitt framför stationshuset.
Vagnarna kopplades vanligen bara isär, men "de nya" tågen flyttades inte till olika spår; de drogs vanligen inte ens isär. Det var därför svårt för allmänhet att se att ett tåg slutade och ett annat tåg började; att det satt slutsignaler på två vagnar alldeles intill varandra - eller att "dragspelet inte fanns" - var ju inget som resande kunde tänkas reflektera över.
Jag såg aldrig någon hoppa av från Kiruna-Narvik-delen. Men det är mer än troligt att resande till Luleå många gånger satt i restaurangvagnen.. Däremot såg jag flera gånger folk hoppa av från Luleå-delen; de hade förmodligen stigit på i Boden - i fel tågdel. Kanske inte så konstigt, eftersom de vagnar man då först kom till var de till Luleå.

Berra

Boden 1949: Fotograf Borg Mesch bytte tåg i farten

av PeO, Tuesday, July 29, 2014, 13:05 (3530 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Att Borg Mesch vid 80 års ålder skulle kunna hoppa av ett tåg i måttlig fart förvånar mig inte, han åkte till Amerika vid fyllda 85. I unga år stod han på en hög fabriksskorsten i Ystad (, tror jag,)med sin kamera och förkräckte omgivningen. Betänk att an kamera på 1800-talet var STOR och TUNG och att han förmodligen hade skynket över huvudet, för att kunna ställa in kameran. Själv såg han inget farligt i det, han stod ju lika stadigt som på marken.
Av hans en gång över 30 000 glasplåtar finns idag c:a 3 000 kvar, torde vara det som berättar mest om den nya staden Kiruna och dess omgivningar + en del resor till bl.a.Norge, Finland och Spetsbergen. Bl.a. har han tagit den enda kända bilden av rallarkockan "Svarta Björn". Han har dock inte tagit alla "sina" bilder själv, han köpte in ett okänt antal glasplåtar av två andra kirunafotografer.
Sonen Hjalmar och hans fru Eida har katalogisrat de kvarvarande, men hade svårt att få uppgifter om vad somliga bilder föreställde. Man intervjuade många äldre Kirunabor. Borg sade "Skriva - nej hellre går jag tio mil i hård terräng med femtio kilo packning, utan betalt"
Borg Mesch levde 1869-1956.

PeO, som just håller på att vakna till efter hemkomsten från Kiruna (och Narvik).
Vi var med det ena av de båda nattågen söderut som blev inlåsta i Boden i förrgår kväll, fick gå vid 8-tiden igår morse, 13-15 timmar försenade. Tur i oturen att vi hade egen kupé med dusch

Boden 1949: Fotograf Borg Mesch bytte tåg i farten (OT)

av Lars Olof Lidmo, Tuesday, July 29, 2014, 13:36 (3530 dagar sedan) @ PeO

I unga år stod han på en hög fabriksskorsten i Ystad (, tror jag,)med sin kamera och förkräckte omgivningen. Betänk att an kamera på 1800-talet var STOR och TUNG och att han förmodligen hade skynket över huvudet, för att kunna ställa in kameran. Själv såg han inget farligt i det, han stod ju lika stadigt som på marken.
Det var i Landskrona år 1899 som Borg Mesch klättrade upp i en skorsten för att ta en bild av staden.

Tack för hjälpen L-O (OT)

av PeO, Tuesday, July 29, 2014, 17:48 (3530 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Tack för hjälpen, det var över 20 år sedan jag läste om det i samband med arbete i Kiruna.
En del av hans bilder kan man få se på Hjalmar Lundbohmsgården, några i storformat ute, ibland visas den vy man såg från tavlans plats för över 100 år sedan.