Uppställning / besiktning av beredskapslok för 60 år sedan (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Monday, July 28, 2014, 19:31 (3553 dagar sedan)

I tidigare tråd efterfrågades uppgifter om uppställningar av beredskapsånglok under 1950 talet.
Efter den s.k förpuppningen av Försvarsbyrån i slutet av 1952 eller tidigt 1953 finns en del uppgifter om Ms tillhörighet (utan angivelse av plats). Likaså uppställningsplatser av övertaliga ånglok som ännu inte blivit överförda eller gemomgått beredskapsrevision.
Den första skrivelse jag träffat på som angett uppställningsplatser är från 1954-09-11.
I skrivelsen anges också att dessa lok var de första beredskapslok som erhöll konservering / beredskapsrevision.
Besiktningsprotokoll upprättades även i samband med provkörning som följde.
I något fall kunde provkörning ej genomföras pga lokens skick.

OBS även att endast 2 lok av nedanstående är bevarade idag. Både A8 1808 och 1083 har BJs som ägare idag.

[img[URL=http://s399.photobucket.com/user/ConnyS/media/1954-09-11Fsbrskrivelse_zpse3fdb63d.jpg.html][IMG]http://i399.photobucket.com/albums/pp74/ConnyS/1954-09-11Fsbrskrivelse_zpse3fdb63d.jpg[/IMG][/URL]][/img]

Uppställning / besiktning av beredskapslok för 60 år sedan

av Anders Sandgren, Monday, July 28, 2014, 21:09 (3553 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

A8 1808 beordrades för konservering 530612 vilken var klar 531005 varefter loket uppställdes i Åmål lokstall. Som ett resultat av skrivelsen ovan provkördes loket 541027 med gott resultat (förutom varmgång på ett tenderlager).
Allt enligt [link=http://www.historiskt.nu/rullande/lokdata/1808_lokdata_a8.html]lokdata.[/link]

Övertaliga lok som ansågs vara av nytta för försvarsbyrån konserverades, lok i sämre skick eller av mindre intresse 'konservererades' i Vislanda.
Vilken tjänst hade C7-orna på 19ms?

Uppställning / besiktning av beredskapslok för 60 år sedan

av Conny Sernfalk, Monday, July 28, 2014, 21:48 (3552 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilken tjänst hade C7-orna på 19ms?

Förmodligen ingen tjänst alls då loken fanns på 19 Ms som beredskapslok. Loken fanns troligtvis inom VII Distriktet (huvudort Göteborg) som driftlok fram tills avställning och konservering. Visserligen finns en uppgift att 1812 blev stationär ångcentral i Notviken (någon gång mellan 1957-1963) men skrotades redan 1964.
Däremot provkördes båda loken (besiktningsprotokoll 1954-10-14) utan anmärkning.
Enligt andra skrivelser uppställdes loken juni 1953 i Gällivare. Frågan är i vilken lokal? Det finns t.ex. en upplagsplats utanför Gällivare. Men uppställningen kan självklart även avse utomhus eller i lokstallet.
C7 1812 konserverades i Borås 1952-10 och 1813 i Örebro 1952-09. Efter konservering var båda loken uppställda i Örebro men beordrades att ställas upp som beredskapslok inom V Distriktet vilket som sagt utfördes 1953-06.

/ Conny

Uppställning / besiktning av beredskapslok för 60 år sedan

av Per-Olov Brännlund, Saturday, August 02, 2014, 14:14 (3548 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag har en anteckning att de båda C7:orna 1812 och 1813 stod uppställda i upplagsplatsen i Gällivare efter linjen mot Koskullskulle.
C7 1812 blev mycket riktigt senare stationär ångcentral i Notviken. År 1958 ersatte loket den tidigare ångcentralen i Notviken, C 614.