Lesjöfors godsmagasin (Byggnad)

av Torbjörn, Tuesday, July 29, 2014, 11:30 (3553 dagar sedan)

Hej alla.
Som ny på forumet hoppas jag att få del av den stora kunskapsbanken som finns här.
Jag har en liten fråga.
Jag håller på med ett modellprojekt som omfattar godsmagasinet i Lesjöfors. Ska så småningom resultera i en byggsats i skala H0.
Men när jag studerar bilder på byggnaden ser jag att panelerna som täcker utrymmet under byggnaden är svarta på tre sidor och röda på en sida. Resten av byggnaden är Faluröd.
Är det någon som vet hur de såg ut från början? Var de svarta eller röda?
När målades några av dom om, och varför inte alla?
Vore roligt att få veta om det finns någon historia omkring det här eller blev det bara så.

Lesjöfors godsmagasin

av Håkan G, Wednesday, July 30, 2014, 08:33 (3552 dagar sedan) @ Torbjörn

Johan Stenson (en av herrarna bakom MJ-magasinet) skrev för 7 år sen en byggnadsdokumentation över just Lesjöforsmagasinet. Du kanske har den redan? Finns annars att hitta på nätet: http://retromind.se/dokument/lesjofors_godsmagasin.pdf

Jag vet inte om den innehåller svaret på din fråga men kan ju vara intressant ändå.

/H

Lesjöfors godsmagasin

av Torbjörn, Wednesday, July 30, 2014, 09:47 (3552 dagar sedan) @ Håkan G

Jo den har jag läst. Den är så att säga en av grundpelarna i mitt projekt.
Innehåller mycket bra information.
Tyvärr står där inget om dom olika färgerna på panelerna.

Lesjöfors godsmagasin

av Johan S, Wednesday, July 30, 2014, 16:46 (3551 dagar sedan) @ Torbjörn

Den enda teori jag har om detta är att några av panelerna blivit dåliga och bytts ut och då fått en annan färg. Passerade för övrigt Lesjöfors för ett par veckor sedan och då var både stationshus och godsmagasin, något förvånande, nymålade. Magasinet hade fått vita foder kring fönstren annars var det mest sig likt.

/Johan

Lesjöfors godsmagasin

av S-O Strand, Wednesday, July 30, 2014, 18:37 (3551 dagar sedan) @ Johan S

Den enda teori jag har om detta är att några av panelerna blivit dåliga och bytts ut och då fått en annan färg. Passerade för övrigt Lesjöfors för ett par veckor sedan och då var både stationshus och godsmagasin, något förvånande, nymålade. Magasinet hade fått vita foder kring fönstren annars var det mest sig likt.

/Johan

Stationshuset är sålt till privatperson som öppnat café i byggnaden.

[link=http://www.vf.se/nyheter/filipstad/nyoppnat-cafe-i-lesjofors-%E2%80%93-i-gammal-tappning]Värmlands Folkblad[/link]

St