Fundering om Sikfors (Bana)

av Staffan Eriksson, Tuesday, July 29, 2014, 15:36 (3551 dagar sedan)

Satt här och tittade på bangården i Sikfors som finns på den här länken.
Där går Hällefors Bruks bana till Sikfors bruk på en bro över Sikforsälven på samma ställe som BJ:s bana. Dvs HB:s banas bro går under BJ:s, men i rät vinkel mot BJ.
Enligt bangårdsritningen över Sikfors i Sundström/Erikssons bok "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" ligger HB:s bro inte under BJ:s utan BJ korsar på viadukt över.
Har BJ flyttats eller har det blivit fel nånstans?
Nån som varit där som vet?

Fundering om Sikfors

av Carl Olof Mossberg, Tuesday, July 29, 2014, 22:48 (3551 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Satt här och tittade på bangården i Sikfors som finns på den här länken.
Där går Hällefors Bruks bana till Sikfors bruk på en bro över Sikforsälven på samma ställe som BJ:s bana. Dvs HB:s banas bro går under BJ:s, men i rät vinkel mot BJ.
Enligt bangårdsritningen över Sikfors i Sundström/Erikssons bok "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" ligger HB:s bro inte under BJ:s utan BJ korsar på viadukt över.
Har BJ flyttats eller har det blivit fel nånstans?
Nån som varit där som vet?

BJ:s nyaste bro är endast 5-6 år gammal. Denna förra låg på exakt samma ställe.
Fundamenten till SVJ:s bro syns tydligt speciellt på västra sidan om BJ:s bro. Det var banan ner till utlastningen vid Sörälgen som gick här. Kan det vara någon annan viadukt du avser?
Så här såg det i alla fall ut den 22 april i år. Mvh
[image]

Den nyrenoverade plattformen strax söder om bron:
[image]

Platsen för det gamla stationshuset ca 300 m norr om bron:
[image]

Lita allmänt om banan

av Sune Nylén, Wednesday, July 30, 2014, 08:42 (3550 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Redan när BJ byggdes, fanns det en hästbana Sikfors Hällefors för att transportera träprodukter och malmer, som sommartid båtledes kommit över Norr Elgen till Sikfors. Dessa fördes då till Hällefors f.v.b. Detta var ett av skälen "Kongl. Styrelsen för Statens Järnvägstrafik" androg för att förorda en station vid Sikfors.
Hälleforsbanan korsade BJ i plan 2 ggr. BJ Historik I 1899.
1892 avhjälptes det genom att banan förlades väster om BJ linje.
BJ Historik II 1922.
Första gången jag åkte förbi var 1949, och fanns det då en bana, så gick den
under BJ. då jag mest hängde i fönstren och skulle ha observerat om det funnits en viadukt över.
:-) Sune

Lita allmänt om banan

av Anders Sandgren, Wednesday, July 30, 2014, 14:05 (3550 dagar sedan) @ Sune Nylén

HBA-banan till Sikfors byggdes 1908-1909 som en förlängning av den äldre banan Hällefors-Lygna. Först 1910 fick man tillstånd att åka sträckan med ånglok, orsaken var att banken på en del av sträckan längs Norrälgen inte ansågs säker. 1910 förlängdes banan till Sörälgen med spåret under BJ och tillstånd att gå under BJ-spåret hade man fått 1906. Att det byggdes en station på BJ i Sikfors berodde snarast på bruket, smalspåren i Sikfors kom mer än 30år senare. Däremot hade man linbanor för att försörja bruket i Sikfors vilkas kapacitet inte räckte till.
Hällefors-Lygna varr en äldre bana som ursprungligen var hästbana byggd 1857-59 och som dessutom bytte spårvidd några gånger (742-802-742 om jag fått det hela rätt för att liksom resten av banan få 802mm 1927-30). Denna bana hade från början plankorsningar med BJ då BJ inte tog hänsyn till den då den byggdes. Detta ändrades 1892 då Lygnabanan flyttades till nordväst om BJ.

Fundering om Sikfors

av Bengt Löfgren, Wednesday, July 30, 2014, 05:50 (3550 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Satt här och tittade på bangården i Sikfors som finns på den här länken.
Där går Hällefors Bruks bana till Sikfors bruk på en bro över Sikforsälven på samma ställe som BJ:s bana. Dvs HB:s banas bro går under BJ:s, men i rät vinkel mot BJ.
Enligt bangårdsritningen över Sikfors i Sundström/Erikssons bok "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" ligger HB:s bro inte under BJ:s utan BJ korsar på viadukt över.
Har BJ flyttats eller har det blivit fel nånstans?
Nån som varit där som vet?

Du avser, antar jag, skissen på sidan 133. Min tolkning är att BJ (den gröre linjen) korsar över såväl älven som smalspåret (den tunnare linjen). Utsträckninen av symbolerna för bron, det som liknar hakparenteser, stärker mig i den uppfattningen. Den som ritade skissen kunde visserligen , för tydlighetens skull, ha gjort ett kort avbrott i strecket för smalspåret när det går under BJ.

Fundering om Sikfors

av Staffan Eriksson, Wednesday, July 30, 2014, 13:00 (3550 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för inkomna svar.
Just i Bergslagen fanns det intressanta banor både kors och tvärs. Lite svårt att ha koll på alla.

Helt klart korsade banorna varandra planskilt. I boken skiljer sig korsningen från de övriga ritningarna. I två fall går det bro över bro över vatten, i boken går Sörelgen/Sikfors bruk-banan över vattnet en bit öster om BJ och sedan under BJ. Kan det ha varit så att HB-banan har flyttats. I boken har HB:s spår annorlunda dragning och korsar ån/älven på två ställen, på de andra ritningarna på tre ställen.
Enligt två av ritningarna och även enligt Mossbergs bild verkar det ha varit BJ-bro över HB-bro över Sikforsån.

Fanns möjligen fler såna arrangemang, bro över bro?

En bild över Sikfors Bruk

av Sune Nylén, Wednesday, July 30, 2014, 19:43 (3550 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

På Wikipedia finns en trevlig bild över Sikfors Bruk.
:-) Sune

En bild över Sikfors Bruk

av Peter Verschelden, Thursday, July 31, 2014, 12:53 (3549 dagar sedan) @ Sune Nylén

At the site sikforsbyalag.se (under bilder/sikfors) there is a picture of a bridge over another one. I can not see smalspår on the lower bridge.

En bild över Sikfors Bruk

av Carl Olof Mossberg, Thursday, July 31, 2014, 13:56 (3549 dagar sedan) @ Peter Verschelden

This picture shows the two bridges where the lower one carried the line down to lake Sörälgen. The lower was smalspår. I think that this is the intended picture. Rgds
[image]
Same place 22/4 2014 taken from the opposite side of the water:
[image]