City Express på VKB (Järnväg allmänt)

av Johnny, Tuesday, July 29, 2014, 17:56 (3556 dagar sedan)

Det gick City Express under en kort tid på Västkustbanan. Är det någon som kommer ihåg vilken sammansättning de tågen hade? Jag har för mig att Bernt Talbrant för några år sedan visade en bild på ett sådant tåg här.

City Express på VKB

av Christian, Tuesday, July 29, 2014, 23:16 (3556 dagar sedan) @ Johnny

Som jag minns det var det inte City Express på riktigt, däremot gjordes en satsning med två tågpar numrerade i 70-serien som bara stannade i Halmstad, Hässleholm och Lund och bestod av A2+RB4+B5F+B1. RB4 kallades "Café västkusten" och jag tror att man hade utökad service i 1:a klass motsvarande City express.

City Express på VKB

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, July 30, 2014, 06:35 (3555 dagar sedan) @ Christian

Tågen i 70-serien kallades väl "Inter City"?

City Express på VKB

av Christian, Saturday, August 02, 2014, 02:38 (3553 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Ja, men om jag minns rätt gick de ett eller två år innan de började kallas Inter City.

City Express på VKB

av Resenären, Monday, October 20, 2014, 17:40 (3473 dagar sedan) @ Johnny

Jag har också minne av att det gick "riktiga" CE-tåg möjligen bara i en riktning morgon resp kväll med det CE materiel som frigjorts från VSB med X2000 intåget. Gick ju samtidigt ett sådant på Dalarna. Är osäker på om de hade restaurang utan bara 1 klass och servering vid sittplats - en sorts föreberedelse för X2000 introduktion. Vill minnas att Dalatågen hade A8,A8, A8 och kontorsvagn.