Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen (Byggnad)

av Gunnar Ekeving, Saturday, August 16, 2014, 21:26 (3538 dagar sedan)

Enligt banvakt.se fanns det en banvaktstuga nr 107 mellan Ånäs och Kakelgärdet. Kan detta avse någon av de stugor som syns i bakgrunden på bilden nedan?

[image]

Det dessvärre skymmande spårvägståget rullar på Gamlestadsvägen mot Gustavsplatsen och har just passerat under Västra stambanan. Bilden togs i början av maj 1952 av fotograf Sörvik som annars höll till i Kungspassagen. Anledningen till fotograferingen var att visa att det med de två multipelkörbara Hägglundsmustangerna 59 och 60 var möjligt att köra fyravagnståg:

[image]

Bild från Väg- och vattens handlingar i Riksarkivet. Järnvägsinspektör Fredriksson, som var med vid provkörningen, fick bilden från Hägglunds tillsammans med en ofta publicerad Sörvik-bild på samma fyravagnståg vid Kviberg.

På banvakt.se finns också uppgift om en eller två banvaktstugor vid Ånäs, men detta borde avse den banvaktstuga som fanns vid stambanans korsning med Ånäsvägen (Gamlestadens grindar), och som syns på de två första bilderna på sidan om korsningar mellan järnväg och spårväg i Göteborg.

Avståndet från Olskrokens station till Gamlestadsvägen är nästan en kilometer, avståndet från Olskroken till Ånäs enligt banvakt.se ca 0,7 km, så mycket tyder på att det är stuga 107 som syns ovan. Givetvis med reservation för att det kanske inte alls var några banvaktstugor utan t ex någon annan typ av personalbostäder för järnvägspersonal.

Jag minns att åtminstone den ena stugan vid Gamlestadsvägen fanns kvar till omkring 1960 eller kanske längre

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Sune Nylén, Saturday, August 16, 2014, 22:41 (3538 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det var nog 1935 tror jag mig ha läst, som undergången av VSB iordningställdes och
Spårvägen drogs inunder stambanan.
Jag kan inte minnas att det fanns någon bv stuga så sent som du skriver. Knappast ens 1949/50. Alla spår av övergången var då borta, och jag var inte ens medveten om att en sådan existerat en gång.
det är lätt att förväxla namnet Ånäs, för det hette den den Bv stuga vid BJ, som låg nära brovaktstugan för svängbron över Säveån, nästan framme vid banken för Bohusbanan. Den låg också kvar rätt länge.
:-) Sune

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Gunnar Ekeving, Saturday, August 16, 2014, 23:14 (3538 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nej, den stuga som fanns kvar ca 1960 var en av de som syns på Sörvik-bilden i mitt första inlägg, alltså vid Gamlestadsvägen där spårvagnarna rullade fram till 1964. Stugan vid gamla plankorsningen i Ånäsvägens förlängning hade precis som du skriver säkert försvunnit långt tidigare.

Det är, som du skriver, lätt att bli förvirrad av alla olika banvaktstugor, plankorsningar mm. Jag tror Järnvägsdata (2009 års upplaga) har drabbats av detta: På sidan 328 anges följande platser efter Sävenäs i riktning mot Olskroken:

"km 454,6 Gamlestadsvägen, spårkorsning 1905-10-29 (korsning med spårväg), bro 59 m 1921-05-23 (från 1994 enbart över gata)". Detta är platsen som syns på fotograf Sörviks bild i mitt första inlägg, men just där fanns aldrig någon korsning med spårväg 1905. Däremot spårväg i planskild korsning under järnvägsviadukten (bron) 1921. Spårvägen försvann från platsen 1972. Gustavsplatsen ligger bakom Sörviks rygg.

"km 454,8 Gustavsplatsen, bro över VGJ, över Ånäsvägen och spårväg 1964-12-30". Detta måste avse platsen som banvakt.se kallar Ånäs. Tidigare även benämnd Gamlestadens grindar. Inte alldeles i närheten av Gustavsplatsen. Det var här som plankorsningen med spårväg tillkom 1905. I början av 1930-talet, när VGJ fick en ny persontågslinje in till Burggreveplatsen, tillkom bron som gav smalspåret en mycket smal passage, av spårvägspersonal benämnd "Gluggen" efter det att Angeredsbanan 1969 börjat köra på gamla VGJ-banvallen. Hösten 1972, efter att utrymmet ökat betydligt och Ånäsvägen dragits fram under stambanan, flyttades spårvägslinjerna 6 och 7 till sin nuvarande sträckning under järnvägen på denna plats. Vad som hände 1964 var att spårvägslinje 7 lades om från Riddargatan till nya spår i Ånäsvägen söder om Storkgatan, vilket alltså inte påverkade spårvägens korsning med järnvägen - spårvagnarna rullade fortfarande på den plats där Sörvik fotade 1952

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Sune Nylén, Sunday, August 17, 2014, 10:33 (3538 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ja på den sidan funderade jag nog inte. Kollade ej bilden heller, och kopplade ej husen till järnvägen. Det var ju inte BJ heller:-D
Det är rätt att året skall vara 1921
På sid. 139 i Gbg 300 år, finns en bild från 1922.
Där kan man se att man höjt VSB rätt betydligt för att Gamlestadsvägen skall komma i plan med undergången. 8 promille vill jag minnas det stod på visaren vid "kroken". på 300 m blir det 2,4 m. BJ hade svårt med dragen från Bs G till Sävenäs även med Åt lok.
På samma sida finns ett träsnitt från 1860 talet, Där ligger vägen och banan i plan.
I hast, Sune

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Harald, Sunday, August 17, 2014, 14:59 (3538 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det finns gamla kartor som ger en del. På Göteborgs kommuns webbplats finns kartor som gavs ut till jubileumsutställningen 1923. Det är dels kartor som visar hur Göteborg såg ut vid olika tider i historien, dels ett storskaligt kartverk i flera blad över Göteborg 1923.

Lantmäteriet har också historiska kartor. Över Göteborgs och Bohus län finns två uppsättningar av den ekonomiska kartan, en från 1930-talet och en från 1970-talet. Den äldsta visas tyvärr inte i sökresultatet när man söker via karta, men om man vet vilket blad man vill ha så kan man finna det via Avancerad sökning. I det här fallet är det 11 Göteborg NO som är av intresse.

De flesta av de historiska kartorna på goteborg.se visar inte området runt Gamlestaden, men kartan från 1860 gör det. Där ser man att järnvägen är helt rak från Skansen Lejonet till strax före Ånäsvägen där en svag högerkurva börjar. Ånäsvägen korsas snett och i båda de spetsiga vinklarna ligger hus, alltså NO och SV om korsningen. Att döma av formen på husen så är stugan som syns på bilden på din sida om plankorsningar den som ligger NO om korsningen. Bilden är alltså tagen mot Sävenäs och inte mot Olskroken. Det stämmer också bättre med spårens krökning och omgivande terräng.

Går man så till blad 5056 av 1923 års karta så ser man att spåren vid norra utfarten från Olskroken viker av åt vänster, bort från Olskroksgatan. På blad 5066 ser man att de sedan gör en skarp högersväng och passerar norr om banvaktsstugan. Man har uppenbarligen flyttat spåren norrut vid bygget av den planskilda korsningen för att få tillräcklig sträcka att sänka gatan, och möjligen också som förberedelse för att föra VGJ under stambanan.

Husen vid Gamlestadsvägen finns inte på 1923 års karta men väl på den ekonomiska kartan från 1935. På 1923 års karta finns däremot Kanelgärdet (inte Kakelgärdet alltså). Det är ett område mellan nuvarande von Utfallsgatan och Säveån. Banvaktsstugan med detta namn bör ha varit något av husen som ligger utmed spåret till Sävenäs rangerbangård, medan Sävenäs banvaktsstuga bör vara den som ligger invid Sävenäs hållplats längs huvudlinjen.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 17, 2014, 22:49 (3537 dagar sedan) @ Harald

Husen vid Gamlestadsvägen finns inte på 1923 års karta men väl på den ekonomiska kartan från 1935.

Tack för kartlänkarna! På 1923 års karta finns de banvaktsstugeliknande husen vid Gamlestadsvägen alltså överhuvudtaget inte med. Kan de ha tillkommit senare? Kanske flyttats från annan plats?

En annan intressant fråga är var Gamlestadens grusgrop, som nämns i Järnvägsdata, kan ha legat. Enligt Järnvägsdata skall den ha tagits i bruk 1919 och gropen (eller kanske snarare växeln för grusgropsspåret?) låg ungefär vid km 455, alltså i närheten av plankorsningen med Ånäsvägen eller några hundra meter närmare Olskrokens stationshus. På ett av kartbladen från 1923 syns ett spår som utgår från Olskrokens bangård i grenen mellan Västra stambanan och Bergslagsbanan ungefär i området kring Kalles väg där järnvägens omformarstation numera ligger. Kan det ha varit grusgropsspåret? Verkar osannolikt att det skulle funnits grus där. I Strömmensberg (sydost om Gustavsplatsen) har man tagit grus (teckning från 1951) , men om även järnvägen nyttjat detta grustag borde det ha skett via ett spår som korsade spårvägen. Såvida inte grusgropsväxeln låg öster om korsningen med Ånäsvägen och gropen användes av SJ endast 1919 - 1921!

Tidsmässigt stämmer Järnvägsdata uppgift om grustagets öppnande väl ihop med arbetena för järnvägens omläggning och upphöjning för att få till den planskilda korsningen med Gamlestadsvägen, så kanske var det bara ett litet och under kort tid använt grustag för just dessa arbeten? Eller ett kortlivat grusgropsspår till Strömmensberg?

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av vetendel, Sunday, August 17, 2014, 23:22 (3537 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag kommer mycket väl ihåg detta SJ-hus (banvaktsstuga?), som låg NO om järvägsviadukten över Gamlestadsvägen. Huset låg i en liten träddunge.

Exakt när det revs vet jag dock inte, men 1960 kan verka rimligt.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Johan, Monday, August 18, 2014, 10:03 (3537 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

1923 års kartverk är verkligen guld värt. Däremot får man se upp med uppdateringar som kan vara gjorda efter 1923. Hur länge man höll på och ritade på de befintliga kartorna vet jag inte exakt. På andra blad har jag sett att hus, kvarter och gator som tillkommit fram till och med runt 1940 finns med.
Kartblad 5056 verkar dock stämma bra överens med hur det såg ut 1923.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Thomas Helin, Monday, August 18, 2014, 15:43 (3537 dagar sedan) @ Johan

Jag har ett exemplar av denna kartbok som jag hittade slängd utanför Traktören (kvarteret i Göteborg där bl a Stadsbyggnadskontoret sitter). Ca 25 år sedan jag räddade den från kretsloppet.
Uppdateringar av den gjordes genom att nya tryck klistrades in över det område de ersatte. Förhoppningsvis är det som länkarna går till originalutgåvan.
Vid tillfälle ska jag leta fram boken och försöka lista ut vilken tid som den visar.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Per Johansson, Monday, August 18, 2014, 22:21 (3536 dagar sedan) @ Thomas Helin

Jag har ett exemplar av denna kartbok som jag hittade slängd utanför Traktören (kvarteret i Göteborg där bl a Stadsbyggnadskontoret sitter). Ca 25 år sedan jag räddade den från kretsloppet.
Uppdateringar av den gjordes genom att nya tryck klistrades in över det område de ersatte. Förhoppningsvis är det som länkarna går till originalutgåvan.
Vid tillfälle ska jag leta fram boken och försöka lista ut vilken tid som den visar.

Kartverket fanns även i karthyllorna på Stadsbiblioteket, men inklistringar. Vet inte om det finns kvar.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor vid Gamlestadsvägen

av Harald, Monday, August 18, 2014, 14:25 (3537 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nu har jag tittat på gamla bangårdsritningar och rett ut numreringen i alla fall. De ritningar jag har tittat på är:

Sävenäs m.m. 1917
Olskroken 1921
Sävenäs lokstation 1930

Här är ett utsnitt ur 1923 års karta där jag har numrerat de olika platserna:

[image]

Stugornas nummer på respektive plats är 1917:

Plats 1: Nummer 5o6 (tydligen dubbelstuga)
Plats 2: Finns ej
Plats 3: Nummer 7
Plats 4: Nummer 8
Plats 5: Finns ej

1921:

Plats 1: 105o106
Plats 2: Finns ej
Övriga platser utanför ritningen

1930:
Plats 1 utanför ritningen
Plats 2: 106 A.B. (Öbm.st.) och 106 B.F. (Bv.st.)
Plats 3: Finns ej (spår tillhörande lokstationen på platsen)
Plats 4: Nummer 108
Plats 5: Nummer 109

Beträffande namnen så är förstås 5o6 Ånäs. Med tanke på placeringen bör sedan nummer 7 vara Kanelgärdet och nummer 8 Sävenäs. Båda dessa låg vid den ursprungliga raka linjen. Nummer 107 bör ha varit den ursprungliga nummer 7. Hur man sedan gjorde med namnen när den revs och stuga 109 byggdes vid Sävenäs hållplats längs den nya linjen ger ritningarna inget svar på.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor och grusgrop

av Gunnar Ekeving, Monday, August 18, 2014, 22:49 (3536 dagar sedan) @ Harald

Plats 2: 106 A.B. (Öbm.st.) och 106 B.F. (Bv.st.)

Då är min ursprungliga fråga besvarad! Det är stugorna 106 A.B. och 106 B.F. som syns på bilden från 1952.

Och stugorna har antagligen kommit till någon gång mellan 1923 och 1930.

När det gäller Gamlestadens grusgrop tycks dess eventuella bidrag till fyllnad vid linjeomläggningen i området inte ha varit så stort - i Banavdelningens berättelse för 1921 finns (sid 63) en uppgift om fortfarande pågående arbete med "omläggning av Västra stambanan och uppförande av vägport". Det var ca 900 meter bana som lades om, och järnvägsbanken som anlades innehöll "över 25000 kbm kolaska och fyllning, varav ungefär hälften mottagits från posthustomten vid Drottningtorget i Göteborg". Det fanns ju ett stickspår över till posthustomten; en del av det syns på denna bangårdsritning.

Av BA berättelse framgår också att den nya banken hade plats för fyra spår, men t v var det liksom på gamla sträckningen tre spår. Den nya linjen togs i bruk i juni 1921, och vid slutet av året var det bara "mindre kompletteringsarbeten" som återstod

Göteborg: Banvaktstuga/stugor och grusgrop

av Harald, Tuesday, August 19, 2014, 12:40 (3536 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Plats 2: 106 A.B. (Öbm.st.) och 106 B.F. (Bv.st.)


Då är min ursprungliga fråga besvarad! Det är stugorna 106 A.B. och 106 B.F. som syns på bilden från 1952.

Och stugorna har antagligen kommit till någon gång mellan 1923 och 1930.

När det gäller Gamlestadens grusgrop tycks dess eventuella bidrag till fyllnad vid linjeomläggningen i området inte ha varit så stort - i Banavdelningens berättelse för 1921 finns (sid 63) en uppgift om fortfarande pågående arbete med "omläggning av Västra stambanan och uppförande av vägport". Det var ca 900 meter bana som lades om, och järnvägsbanken som anlades innehöll "över 25000 kbm kolaska och fyllning, varav ungefär hälften mottagits från posthustomten vid Drottningtorget i Göteborg". Det fanns ju ett stickspår över till posthustomten; en del av det syns på denna bangårdsritning.

Av BA berättelse framgår också att den nya banken hade plats för fyra spår, men t v var det liksom på gamla sträckningen tre spår. Den nya linjen togs i bruk i juni 1921, och vid slutet av året var det bara "mindre kompletteringsarbeten" som återstod

Km-talet för grusgropen i Järnvägsdata är måhända inte helt exakt. Km 455 ligger i yttersta växeln i Olskrokens norra infart. Det skulle i och för sig passa med det utdragsspår som du nämnde, men ritningen visar att det ligger på en bank, så det har nog varit mottagare av grus snarare än leverantör.

Som en kuriositet kan jag nämna att jag i Spårvägens godstransportjournaler hittade att man i april 1921 har transporterat sand åt Gatu- och Vägförvaltningen från Storkgatan till V.S. Vilken plats det senare är har jag inte lyckats lista ut, men sanden kanske kom från Strömmensberg.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor och grusgrop

av M.Svenson, Tuesday, August 19, 2014, 15:05 (3536 dagar sedan) @ Harald

Står förkortningen/signaturen V.S för vagnhallen Stampgatan?

Med vänlig hälsning Martin.

Göteborg: Banvaktstuga/stugor och grusgrop

av Harald, Tuesday, August 19, 2014, 21:34 (3535 dagar sedan) @ M.Svenson

Står förkortningen/signaturen V.S för vagnhallen Stampgatan?

Med vänlig hälsning Martin.

Ja, jag har varit inne på det också, men tycker inte det stämmer riktigt med körd sträcka och transporterad mängd. En dag har man kört 12 km och transporterat 8 ton. Det är cirka 1½ km enkel väg så man skulle ha kört fram och tillbaka fyra gånger. Då skulle man bara ha haft 2 ton med sig per gång, men lastförmågan var cirka 5 ton. Men man kanske inte hann lasta mer innan man måste flytta på sig. Det fanns vad jag vet inget stickspår vid Storkgatan utan man stod nog i trafikspåret.