Året med SJ F 1200 (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Sunday, August 17, 2014, 08:41 (3533 dagar sedan)

Nu har det gått en vecka sedan körningen av ångloket SJ F 1200 över Hallands-åsen.
Som vanligt har hela evenemanget varit bra organiserat och mycket trivsamt. F 1200 har så här långt motsvarat förväntningarna. Men som alltid vid sådana här tillfällen har mycket praktiskt jobb har lagts ner inför detta 100 års-firandet.

Ett antal ånglokskunniga (lokförare o eldare) fått den stora förtroendet att medverka loktjänsten på detta anrika ånglok under årets jubileumskörningar. Här en lite personlig reflektion kring förberedelserna och körningen.

Under ledning av Martin Öhlin/Sveriges Järnvägsmuseum, gjordes översyn, uppkoppling av vevstakar och en första provkörning under maj månad.
Detta för att i god tid kunna ligga steget före med att åtgärda eventuella fel och brister på loket innan de publika körningarna. Framförhållningen har varit viktig.

I 9-10 augusti går så körningarna på Hallands-åsen av stapeln. Allt går riktigt bra...loken uppför sig perfekt. Körningen över Hallands-åsen kan väl ses som en general-repetition av den ca.60 mil långa ångtågskörningen Malmö-Stockholm. Framförallt har man fått en känsla för hur loken går i koppling...hur de båda loken är att elda under belastning...hur maskineriet uppför sig under belastning....ungefärlig koll på hur mycket vatten det går under relativ hård körning med mera. Allt för att kunna vara så väl förbereda som möjligt inför den "stora resan" 6-7 september.

Nu väntar en av de största ångtågsresorna i Sverige...ett unikt tillfälle som enligt mig troligen kanske är sista längre/större resan efter ånglok i landet.
Så detta tillfälle bör man verkligen inte missa.
P-Å Lampemo

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Krister P, Sunday, August 17, 2014, 11:41 (3533 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är lite nyfiken på en sak hur man kör detta lok.
Kanske Per-Åke kan svara.

F 1200 är ju ett fyrcylindrigt kompoundlok.
Har läst någon stans att när man startar så gör men det som ett fyrlingslok med färskånga till alla fyra cylindrarna.
När man har fått upp en viss hastighet så lägger man över loket i kompounddrift.
Mina frågor angående detta är:

1: Vid vilken hastighet ungefär lägger man över loket i kompounddrift?

2: Hur ser reglaget ut som man skiftar mellan de olika driftsformerna och var sitter det?

3: Om man skulle försöka starta loket med kompounddrift, vad händer då? Orkar det inte starta överhuvudtaget eller går det bara väldigt trögt?

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Per-Åke Lampemo, Sunday, August 17, 2014, 15:40 (3533 dagar sedan) @ Krister P

Är lite nyfiken på en sak hur man kör detta lok.
Kanske Per-Åke kan svara.

F 1200 är ju ett fyrcylindrigt kompoundlok.
Har läst någon stans att när man startar så gör men det som ett fyrlingslok med färskånga till alla fyra cylindrarna.
När man har fått upp en viss hastighet så lägger man över loket i kompounddrift.
Mina frågor angående detta är:

1: Vid vilken hastighet ungefär lägger man över loket i kompounddrift?

2: Hur ser reglaget ut som man skiftar mellan de olika driftsformerna och var sitter det?

3: Om man skulle försöka starta loket med kompounddrift, vad händer då? Orkar det inte starta överhuvudtaget eller går det bara väldigt trögt?

Ja, körningen av SJ F 1200 är ju lite annorlunda än att köra ett tvillinglok.

För att få bästa möjliga startdragkraft startar man som sagt med färskånga till alla fyra cylindrarna. I vilken hastighet man kan ställa om till kompound-drift är beroende på lutningsförhållanden och tågvikt. Men det tåget (ca. 250-260 ton) vi startade med i Ängelholm respektive Laholm den 9 augusti slog jag över till kompound ungefär vid 10-15 km/h och det var inga problem.

Vid rullning måste man åter gå tillbaka till ursprungsläget (färskånga till alla fyra cylindrarna) för att inte få mot-tryck i cylindrarna. Samma princip som en gerber-kran

Två reglag sitter jämte varandra...till vänster kompound och till höger pyskranarna. Detta sitter mellan omkastningen och K16-ventilen.

Faktum är att jag inte har provat att starta F 1200 i kompoundläge...så jag vet faktiskt inte hur loket uppför sig.

Något som är viktigt att tänka på, är att vara mycket noga med att förvärma cylindrarna när de är kalla...extra mycket kondensvatten bildas när den varma ångan går från högtryck till lågtryck i de kalla cylindrarna...om inte detta görs så finns risk för vattenslag.
P-Å Lampemo

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Stefan Skoglund, Sunday, August 17, 2014, 16:52 (3533 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är lite nyfiken på en sak hur man kör detta lok.
Kanske Per-Åke kan svara.

F 1200 är ju ett fyrcylindrigt kompoundlok.
Har läst någon stans att när man startar så gör men det som ett fyrlingslok med färskånga till alla fyra cylindrarna.
När man har fått upp en viss hastighet så lägger man över loket i kompounddrift.
Mina frågor angående detta är:

1: Vid vilken hastighet ungefär lägger man över loket i kompounddrift?

2: Hur ser reglaget ut som man skiftar mellan de olika driftsformerna och var sitter det?

3: Om man skulle försöka starta loket med kompounddrift, vad händer då? Orkar det inte starta överhuvudtaget eller går det bara väldigt trögt?


Ja, körningen av SJ F 1200 är ju lite annorlunda än att köra ett tvillinglok.

För att få bästa möjliga startdragkraft startar man som sagt med färskånga till alla fyra cylindrarna. I vilken hastighet man kan ställa om till kompound-drift är beroende på lutningsförhållanden och tågvikt. Men det tåget (ca. 250-260 ton) vi startade med i Ängelholm respektive Laholm den 9 augusti slog jag över till kompound ungefär vid 10-15 km/h och det var inga problem.

Vid rullning måste man åter gå tillbaka till ursprungsläget (färskånga till alla fyra cylindrarna) för att inte få mot-tryck i cylindrarna. Samma princip som en gerber-kran

Två reglag sitter jämte varandra...till vänster kompound och till höger pyskranarna. Detta sitter mellan omkastningen och K16-ventilen.

Faktum är att jag inte har provat att starta F 1200 i kompoundläge...så jag vet faktiskt inte hur loket uppför sig.

Det borde bildas ett undertryck i lågtryckscylinderna i början av fyllningsfasen innan högtryckscylindern blåser ut.

Kompoundmaskiner har en direktinsläppning av färskånga för att garantera start även om högtryckscylindern står i något av dödlägena.

Lokläran från 1911 beskriver F-lokens kolvslider mycket noggrannt.

Något som är viktigt att tänka på, är att vara mycket noga med att förvärma cylindrarna när de är kalla...extra mycket kondensvatten bildas när den varma ångan går från högtryck till lågtryck i de kalla cylindrarna...om inte detta görs så finns risk för vattenslag.

En del av ångan från högtryckscylindern kan redan vara i flytande fas.

Beträffande uppvärmning så är det egentligen samma regler som om det vore ett våtångslok.
Kompoundmaskiner i ångbåtar är även de känsliga, exv på Trafik vill vi öppna avstängningsventilen på pannan 45 minuter innan vi ska gå, 5 min senare öppnas maskinens ångregulator en aning för att släppa in varm ånga.
Senare tomgångskör vi en 10-15 min.

Ångkondensorns vakuum hjälper mycket med att garantera start även om högtryckscylindern är i dödläge (högtryck och lågtryck är förskjutna 90 grader.)

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Donkeyman, Sunday, August 17, 2014, 18:40 (3533 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Kompoundmaskiner i ångbåtar är även de känsliga

Hur länge man måste värma en compoundmaskin beror alldeles på hur aktiv man är under uppvärmningen. Själv har jag varit Chief på bland annat Blidösund och Norrskär och ett gäng andra compoundbåtar. Totalt kanske 20 år om vi räknar in tiden som eldare. Den här metodiken lärde jag från chiefar som varit i sådana båtar hela livet.

Jag brukade släppa på ånga från pannan 20 minuter före avgång. Samt hålla manöverventilen något öppen så inte maskin rörde på sig. Så lade jag om mellan fram och back med jämna mellanrum samt var aktiv med att värma lågtryckarn genom direktventilen. Smög igång maskin ungefär 7-8 minuter i förväg och ökade sista minuterna pådraget så att vi körde med bortemot halv kraft några minuter innan avgång. Allt beroende på hur stor kraft man kunde lägga på förtöjningarna.

Men det var hur som helst lågtryckaren som var problempunkten, vid första utbackning så körde man med öppen dränering och ökade sakta på pådraget. Samma när det blev frammanöver. Högtryckarns dränering kunde man slå igen ganska snabbt men lågtryckarn fick man vara försiktig med. Men det var å andra sidan helt och hållet självmarkerande. Den "sade ifrån" av sig själv om det inte hade blivit uppvärmt ordentligt. Då var det bara att öppna igen och minska lite på ångan.

Men skedde något oväntat som krävde en väldigt snabb avgång så gick det alldeles utmärkt att få en sådan maskin varm snabbare. Men det krävde aktivt arbete med spakarna. Det var bekvämare att släppa på ånga tidigare och låta värmen komma "by om by" mens man drack kaffe.

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Krister P, Sunday, August 17, 2014, 17:38 (3533 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Har förgäves försökt hitta hyttbilder på F-lok.
Kanske någon vid tillfälle kan ta några där man ser alla reglage.

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Uno P, Sunday, August 17, 2014, 20:27 (3532 dagar sedan) @ Krister P

Har förgäves försökt hitta hyttbilder på F-lok.
Kanske någon vid tillfälle kan ta några där man ser alla reglage.

[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_36112_zpsbc54cc18.jpg[/img]
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_3622_zpscc55cef9.jpg[/img]
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_3614_zps7635e072.jpg[/img]
Hyttbilder på F 1200.
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_44922_zps134ce0dc.jpg[/img]
F 1200 och B 1316 norr om Förslöv
[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_4538_zpse10ef3ac.jpg[/img]
Ängelholm lördag kväll

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Krister P, Sunday, August 17, 2014, 22:34 (3532 dagar sedan) @ Uno P

Tackar.
Jag hade hoppats på att se reglaget för kompounddriften som enligt Per-Åke sitter mellan skruven och tågbromsventilen.
Du har ingen bild från det området?

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Uno P, Monday, August 18, 2014, 00:02 (3532 dagar sedan) @ Krister P

Tackar.
Jag hade hoppats på att se reglaget för kompounddriften som enligt Per-Åke sitter mellan skruven och tågbromsventilen.
Du har ingen bild från det området?

[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_3595_zpscf0f8d85.jpg[/img]

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Kurt G Möller, Monday, August 18, 2014, 00:07 (3532 dagar sedan) @ Uno P

Hmm... Gjorde danskarna om stativet lite...? Jag känner inte riktigt igen den sista bilden (??) Jfr med loklärans bilder...!

Året med SJ F 1200. Ändrades redan av SJ

av BD, Tuesday, August 19, 2014, 16:08 (3531 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hmm... Gjorde danskarna om stativet lite...? Jag känner inte riktigt igen den sista bilden (??) Jfr med loklärans bilder...!

Loklärans beskrivning stämmer inte enär de lok som användes på VKB ändrades och att danskarna förmodligen ändrade de ej omändrade loken i samband med att de iordninggjordes för tjänst i Danmark.

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Krister P, Monday, August 18, 2014, 00:32 (3532 dagar sedan) @ Uno P

Det var en bra bild, tack!
Antar att spaken man ser under handen är reglaget för kompounddriften?
Rätt Per-Åke?
Märker man något ljudmässigt vad gäller ångstötarna när man lägger över i kompound?


[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_3595_zpscf0f8d85.jpg[/img]

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, August 20, 2014, 11:20 (3530 dagar sedan) @ Krister P

Det var en bra bild, tack!
Antar att spaken man ser under handen är reglaget för kompounddriften?
Rätt Per-Åke?
Märker man något ljudmässigt vad gäller ångstötarna när man lägger över i kompound?


[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_3595_zpscf0f8d85.jpg[/img]

Helt rätt...reglaget i mitten är en av två...man skymtar också reglaget till pysarna.

Ångstötarna blir något svagare med kompound-drift...å andra sidan kör man med större fyllning i kompoundläget...så det hörs ändå när man kommer med lite tåg i kroken.

P-Å Lampemo

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Anders Ljung, Monday, August 18, 2014, 01:06 (3532 dagar sedan) @ Uno P

[img]http://i298.photobucket.com/albums/mm258/Uno_P/IMG_3622_zpscc55cef9.jpg[/img]

Stora rackare till injektorer. Gresham #9 ? #10 ?

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Kurt G Möller, Monday, August 18, 2014, 13:09 (3532 dagar sedan) @ Anders Ljung

Eller en tia och en elva, t o m...!?

Året med SJ F 1200. Teknisk fråga om handhavandet.

av Danne J, Monday, August 18, 2014, 20:10 (3531 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Gresham 10 på båda sidor!

// Danne

Året med SJ F 1200 Överhettningstemp numera?

av BD, Tuesday, August 19, 2014, 16:22 (3531 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

F-loken "led" under SJ-tiden av för låg överhettningstemperatur. Åtgärdades det i Danmark?
Hur hög blir tempen på F 1200 och ett B-lok med 28 överhettningstuber?
F-loken hade under SJ-tiden 28 överhettningstuber. Samma ånglåda som i F-loken sattes senare in i B- och BGb-pannor vid nybyggnation och vid klass II revisioner då även främre tubplåten var mogen för utbyte.