Året med SJ F 1200 (Järnväg allmänt)
Nu har det gått en vecka sedan körningen av ångloket SJ F 1200 över Hallands-åsen.
Som vanligt har hela evenemanget varit bra organiserat och mycket trivsamt. F 1200 har så här långt motsvarat förväntningarna. Men som alltid vid sådana här tillfällen har mycket praktiskt jobb har lagts ner inför detta 100 års-firandet.
Ett antal ånglokskunniga (lokförare o eldare) fått den stora förtroendet att medverka loktjänsten på detta anrika ånglok under årets jubileumskörningar. Här en lite personlig reflektion kring förberedelserna och körningen.
Under ledning av Martin Öhlin/Sveriges Järnvägsmuseum, gjordes översyn, uppkoppling av vevstakar och en första provkörning under maj månad.
Detta för att i god tid kunna ligga steget före med att åtgärda eventuella fel och brister på loket innan de publika körningarna. Framförhållningen har varit viktig.
I 9-10 augusti går så körningarna på Hallands-åsen av stapeln. Allt går riktigt bra...loken uppför sig perfekt. Körningen över Hallands-åsen kan väl ses som en general-repetition av den ca.60 mil långa ångtågskörningen Malmö-Stockholm. Framförallt har man fått en känsla för hur loken går i koppling...hur de båda loken är att elda under belastning...hur maskineriet uppför sig under belastning....ungefärlig koll på hur mycket vatten det går under relativ hård körning med mera. Allt för att kunna vara så väl förbereda som möjligt inför den "stora resan" 6-7 september.
Nu väntar en av de största ångtågsresorna i Sverige...ett unikt tillfälle som enligt mig troligen kanske är sista längre/större resan efter ånglok i landet.
Så detta tillfälle bör man verkligen inte missa.
P-Å Lampemo