F-lok kontra B-lok. (Fordon: lok)

av Krister P, Monday, August 18, 2014, 12:11 (3538 dagar sedan)

En fråga till Per-Åke eller någon annan som har erfarenhet av bägge loktyperna.
Det finns ju data och fina dragkraftsdiagram att studera för bägge loken men nu undrar jag hur de upplevs i praktiken om man jämför de båda.
Känns F-loket starkare i alla lägen och hastigheter t.ex.
Berätta gärna hur ni upplever karaktären för dessa båda ånglok.
Även jämförelse av gångegenskaperna är intressanta.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?

F-lok kontra B-lok.

av Lennart Petersen, Monday, August 18, 2014, 17:12 (3538 dagar sedan) @ Krister P

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?

Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h

F-lok kontra B-lok. Gick F-loken bara i 90?

av Leif B, Monday, August 18, 2014, 19:18 (3538 dagar sedan) @ Lennart Petersen

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?


Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h

Gick F-loken bara i i 90 i verkliga livet? Jo, jag vet att deras officiella sth var 90 - men det fanns ingen ATC och jag tror att fokus då var mer på tidshållning än på "formaliteter och paragrafer"? "Stortyskarna" på SRJ hade sth 69 - eftersom försäkringen belv betydligt dyrare för lok med sth 70 eller mer, men lär ha framförts avsevärt snabbare. Dir. Nerell lär ha haft betydligt mer fokus på punktlighet än på SÄO och såna formaliteter, om jag förstått rätt.

Men kanske "paragraferna" ägde större tyngd på Statens Järnvägar?
Finnas det några "loggningar" eller andra källor som säger något om hur fort F-loken verkligen kördes?

/funderar
Leif

F-lok kontra B-lok. Gick F-loken bara i 90?

av Olof W, Monday, August 18, 2014, 20:53 (3538 dagar sedan) @ Leif B

Gick F-loken bara i i 90 i verkliga livet? Jo, jag vet att deras officiella sth var 90 - men det fanns ingen ATC och jag tror att fokus då var mer på tidshållning än på "formaliteter och paragrafer"? "Stortyskarna" på SRJ hade sth 69 - eftersom försäkringen belv betydligt dyrare för lok med sth 70 eller mer, men lär ha framförts avsevärt snabbare. Dir. Nerell lär ha haft betydligt mer fokus på punktlighet än på SÄO och såna formaliteter, om jag förstått rätt.

Jag har en gång läst en berättelse där författaren beskriver hur han i sin ungdom fick sin livs resa. Hav var på resa med sina föräldrar och tåget hade drabbats av lokskada. När de rejält försenade rullade in på en station så byttes loket ut mot ett F-lok. Sedan blev det åka av. Fortsättningen av berättelsen handlar om hur författaren och hans bror sitter och tar tid på kilometerstolparna under stort jubel.

/Olof

F-lok kontra B-lok. Gick F-loken bara i 90?

av Lennart Petersen, Monday, August 18, 2014, 21:42 (3538 dagar sedan) @ Leif B

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?


Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h


Gick F-loken bara i i 90 i verkliga livet? Jo, jag vet att deras officiella sth var 90 - men det fanns ingen ATC och jag tror att fokus då var mer på tidshållning än på "formaliteter och paragrafer"? "Stortyskarna" på SRJ hade sth 69 - eftersom försäkringen belv betydligt dyrare för lok med sth 70 eller mer, men lär ha framförts avsevärt snabbare. Dir. Nerell lär ha haft betydligt mer fokus på punktlighet än på SÄO och såna formaliteter, om jag förstått rätt.

Men kanske "paragraferna" ägde större tyngd på Statens Järnvägar?
Finnas det några "loggningar" eller andra källor som säger något om hur fort F-loken verkligen kördes?

/funderar
Leif

Det finns nog skrönor och historier om hastighetsrekord och kanske det även gick att "tänja lite på gränsen". Men loken hade sth 90km/t och inget annat och inte heller banorna var godkända för något mer.
Den förare som efter en olycka kunde beläggas med att ha kört för fort hade legat ruggigt till. Man var inte särskilt nådiga med sådant och det finns exempel från 1800-talet när förare fick fängelsestraff efter olyckor och naturligtvis även avsättning från tjänst.
Men det märkliga är ju att SJ beställer "superlok" men använder dom knappast till vad dom var avseda för. Man borde ju höjt hastigheten på stambanorna och för loken som i sig var konstruerade för högre sth.
Och kanske satt in dom i snabba expresståg med få uppehåll, tänk t.ex Stockholm-Göteborg med ett lokbyte !! I stället blev det snälltåg och persontåg med massor av uppehåll vilket väl loket knappast var lämpat för.

F-lok kontra B-lok. Gick F-loken bara i 90?

av Stefan Skoglund, Monday, August 18, 2014, 22:15 (3538 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Den förare som efter en olycka kunde beläggas med att ha kört för fort hade legat ruggigt till. Man var inte särskilt nådiga med sådant och det finns exempel från 1800-talet när förare fick fängelsestraff efter olyckor och naturligtvis även avsättning från tjänst.

Sverige hade fortfarande dödsstraff då.

Den tågklarerare som dömdes som vållande till Lagerlunda-olyckan klarade sig undan med 6 månader i fängelse, avsättning och ett enormt skadestånd. För det felet fanns fortfarande halshuggning längst upp på straffskalan.

F-lok kontra B-lok. Gick F-loken bara i 90?

av Lennart Petersen, Monday, August 18, 2014, 23:19 (3538 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Den förare som efter en olycka kunde beläggas med att ha kört för fort hade legat ruggigt till. Man var inte särskilt nådiga med sådant och det finns exempel från 1800-talet när förare fick fängelsestraff efter olyckor och naturligtvis även avsättning från tjänst.


Sverige hade fortfarande dödsstraff då.

Den tågklarerare som dömdes som vållande till Lagerlunda-olyckan klarade sig undan med 6 månader i fängelse, avsättning och ett enormt skadestånd. För det felet fanns fortfarande halshuggning längst upp på straffskalan.

Vi kan ju spä på med Sandsjö 1864 där lokföraren som kört för fort ansågs vållande och fick 1års fängelse och ovanpå det dömdes att betala hela olyckan vilket i praktiken naturligtvis var omöjligt.

F-lok kontra B-lok.

av Lennart Petersen, Monday, August 18, 2014, 19:21 (3538 dagar sedan) @ Lennart Petersen

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?


Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h

Sen kan man ju fundera på vad man skulle beställt i stället för F:et när man nu aldrig kom att höja hastigheten över 90km/h så länge de fanns kvar.
Kanske ett större B-lok med 4 drivaxlar hade varit något som skulle klarat både tunga snälltåg och även godståg .

F-lok kontra B-lok.

av Anders Sandgren, Monday, August 18, 2014, 19:40 (3538 dagar sedan) @ Lennart Petersen

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?


Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h


Sen kan man ju fundera på vad man skulle beställt i stället för F:et när man nu aldrig kom att höja hastigheten över 90km/h så länge de fanns kvar.
Kanske ett större B-lok med 4 drivaxlar hade varit något som skulle klarat både tunga snälltåg och även godståg .

F-loken konstruerades för medelhastigheter på 80-90km/h vilket kräver hastigheter över 100km/h. Ritbordets maxhastighet var 127km/h, men några banor som tillät mer än 90 fanns i princip inte under lokens aktiva tid även om man vid konstruktionsarbetet hoppades på åtm 100km/h. Lokens gynnsammaste hastighet skall ha varit vid ca 100km/h på maskinieriet var effektivast.
Enligt de beräkningar som gjordes så skulle ett B-lok med 360ton vagnvikt vara B snabbast till 30km/h (210m jämfört med F-lokets 226m) men till 90km/h var B-oket långt efter med 6990m jämfört med F-lokets 3890m. B-lokens mindre drivhjuĺ gör dem starkare medan F-loken tar över sedan.
Sedan är väl en B-maskin i 90km/h ingen dröm avseende gångegenskaperna.

F-lok kontra B-lok.

av Krister P, Monday, August 18, 2014, 21:49 (3538 dagar sedan) @ Anders Sandgren

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?


Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h


Sen kan man ju fundera på vad man skulle beställt i stället för F:et när man nu aldrig kom att höja hastigheten över 90km/h så länge de fanns kvar.
Kanske ett större B-lok med 4 drivaxlar hade varit något som skulle klarat både tunga snälltåg och även godståg .


F-loken konstruerades för medelhastigheter på 80-90km/h vilket kräver hastigheter över 100km/h. Ritbordets maxhastighet var 127km/h, men några banor som tillät mer än 90 fanns i princip inte under lokens aktiva tid även om man vid konstruktionsarbetet hoppades på åtm 100km/h. Lokens gynnsammaste hastighet skall ha varit vid ca 100km/h på maskinieriet var effektivast.
Enligt de beräkningar som gjordes så skulle ett B-lok med 360ton vagnvikt vara B snabbast till 30km/h (210m jämfört med F-lokets 226m) men till 90km/h var B-oket långt efter med 6990m jämfört med F-lokets 3890m. B-lokens mindre drivhjuĺ gör dem starkare medan F-loken tar över sedan.
Sedan är väl en B-maskin i 90km/h ingen dröm avseende gångegenskaperna.

Så har jag också tolkat det jag har läst om loken.
B hade en startdragkraft på 9,6Mp medans F hade 8,7Mp.
Men efterhand som hastigheten ökade så blev F starkare än B.
Det finns en brytpunkt där F tar överhanden men den har jag inte i huvudet.
Sedan har det pratats om att F hade andra problem med bl.a. för trånga ångkanaler.
Hade inte A8 (f.d. BJ H3s) samma problem?
Har läst någonstans att det upplevdes att loket arbetade mot sig själv när man kom upp i en viss hastighet. Eller var det A8:an som upplevdes så? Det har ju varit flera debatter om vilka av dessa bägge lok som var bäst. Men F kunde alltså tydligen ha varit ännu bättre om man hade optimerat och finjusterat vissa saker på den när man konstruerade loket.

F-lok kontra B-lok.

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, August 19, 2014, 11:44 (3537 dagar sedan) @ Krister P

.

Läste någonstans att på den tiden de gick i reguljär tjänst samtidigt så fanns det förare som föredrog B-loken.
Varför?


Bättre dragkraft har det sagts, vilket väl också är sant.
F:et var ju egentligen byggt för mycket högre hastigheter än vad som tilläts på SJ. Egentligen märkligt att man konstruerar och bygger dessa i sig fantastiska vinthundar , kapabla för åtminstone 120 kanske 140km/h ( i Danmark fick de gå i 110) men man gör inget för att höja hastigheten på banorna så nyttan av dessa maskiner blev mycket begränsad.
Det dröjde ju ända in på 1940-talet innan SJ kom över 90-strecket och då med eldrift. Länge var sedan max 130 normgivande men plötsligt på bara några år från 1985 till 1991 går man från 130 upp till 200km/h och bygger även banor för max 250km/h


Sen kan man ju fundera på vad man skulle beställt i stället för F:et när man nu aldrig kom att höja hastigheten över 90km/h så länge de fanns kvar.
Kanske ett större B-lok med 4 drivaxlar hade varit något som skulle klarat både tunga snälltåg och även godståg .


F-loken konstruerades för medelhastigheter på 80-90km/h vilket kräver hastigheter över 100km/h. Ritbordets maxhastighet var 127km/h, men några banor som tillät mer än 90 fanns i princip inte under lokens aktiva tid även om man vid konstruktionsarbetet hoppades på åtm 100km/h. Lokens gynnsammaste hastighet skall ha varit vid ca 100km/h på maskinieriet var effektivast.
Enligt de beräkningar som gjordes så skulle ett B-lok med 360ton vagnvikt vara B snabbast till 30km/h (210m jämfört med F-lokets 226m) men till 90km/h var B-oket långt efter med 6990m jämfört med F-lokets 3890m. B-lokens mindre drivhjuĺ gör dem starkare medan F-loken tar över sedan.
Sedan är väl en B-maskin i 90km/h ingen dröm avseende gångegenskaperna.


Så har jag också tolkat det jag har läst om loken.
B hade en startdragkraft på 9,6Mp medans F hade 8,7Mp.
Men efterhand som hastigheten ökade så blev F starkare än B.
Det finns en brytpunkt där F tar överhanden men den har jag inte i huvudet.
Sedan har det pratats om att F hade andra problem med bl.a. för trånga ångkanaler.

Jo, det stämmer...men detta problem med trånga ångkanaler genom slidskåpet, åtgärdades år 1921 på SJ F 1200. Man lät byta ut cylindrar med slidskåp och receiver, och ökade sliddiametern från 260 till 280 mm vid denna tidpunkt. Efter denna åtgärd har jag inte hört/läst att loket skulle ha några dylika problem.
P-Å Lampemo

F-lok kontra B-lok.

av mormorsgruvan, Tuesday, August 19, 2014, 12:18 (3537 dagar sedan) @ Krister P

Jag tvivlar på uppgifterna om startdragkraft.
I sverige användes vanligen faktorn 0,65 istället borde 0,8 användas.
Är F-lokets startdragkraft verkligen uträknad för fyrlingdrift?

I stället för B-lok.

av BD, Monday, August 18, 2014, 20:27 (3538 dagar sedan) @ Krister P

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Locomotive_33.132.jpg/1024px-Locomotive_33.132.jpg[/img]

Samma hjuldiameter som B-loken men en mycket större panna och eldstad som överglänser F-loket och dessutom med endast 15 ton axellast.
Ett annat lok vore en 1'D1 liknande PKP Pt 31.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg/1920px-Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg[/img]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_113]Wiki[/link][/size]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Pt31]Wiki Pt 31[/link][/size]

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Arne, Monday, August 18, 2014, 21:05 (3538 dagar sedan) @ BD

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Locomotive_33.132.jpg/1024px-Locomotive_33.132.jpg[/img]

Samma hjuldiameter som B-loken men en mycket större panna och eldstad som överglänser F-loket och dessutom med endast 15 ton axellast.
Ett annat lok vore en 1'D1 liknande PKP Pt 31.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg/1920px-Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg[/img]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_113]Wiki[/link][/size]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Pt31]Wiki Pt 31[/link][/size]

Intressanta ånglok förvisso men utseendemässigt inte på långt när i samma klass som skönheten [color=#009][b]F-1200[/b][/color]. :-)

Annat alternativ

av Olof W, Monday, August 18, 2014, 21:16 (3538 dagar sedan) @ Arne

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Locomotive_33.132.jpg/1024px-Locomotive_33.132.jpg[/img]

Samma hjuldiameter som B-loken men en mycket större panna och eldstad som överglänser F-loket och dessutom med endast 15 ton axellast.
Ett annat lok vore en 1'D1 liknande PKP Pt 31.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg/1920px-Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg[/img]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_113]Wiki[/link][/size]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Pt31]Wiki Pt 31[/link][/size]


Intressanta ånglok förvisso men utseendemässigt inte på långt när i samma klass som skönheten [color=#009][b]F-1200[/b][/color]. :-)

Är [link=http://no.wikipedia.org/wiki/Dovregubben_(lokomotiv)]denna [/link]tillräckligt vacker? :-)
Max hast 90 km/t och tillräckligt med dragkraft för att inte tveka inför Hallandsåsen (där F inte riktigt trivdes om jag har rätt för mig)

Tänk nu på vad ni svarar så att inte våra norska vänner går i taket :-)

/Olof

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Elling S. Rudaasen, Monday, August 18, 2014, 21:31 (3538 dagar sedan) @ Arne

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Locomotive_33.132.jpg/1024px-Locomotive_33.132.jpg[/img]

Samma hjuldiameter som B-loken men en mycket större panna och eldstad som överglänser F-loket och dessutom med endast 15 ton axellast.
Ett annat lok vore en 1'D1 liknande PKP Pt 31.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg/1920px-Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg[/img]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_113]Wiki[/link][/size]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Pt31]Wiki Pt 31[/link][/size]


Intressanta ånglok förvisso men utseendemässigt inte på långt när i samma klass som skönheten [color=#009][b]F-1200[/b][/color]. :-)

Hej Arne!

Det är lite vilseledande att använda blå färg till vanlig text. När du skriver med blått förväntar man sig att det är en klickbar länk till något intressant, eftersom forumet (liksom mycket annat på Internet) använder blå färg till länkar. Så det är alldeles onödigt att färgmarkera ord i texten, det räcker att använda fet stil eller kursiv stil :-)

Håller f ö helt med om att F 1200 är mycket snyggare än någonsin något av loken på bilderna!

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Arne, Monday, August 18, 2014, 22:45 (3538 dagar sedan) @ Elling S. Rudaasen

-klippt-

Intressanta ånglok förvisso men utseendemässigt inte på långt när i samma klass som skönheten [color=#009][b]F-1200[/b][/color]. :-)


Hej Arne!

Det är lite vilseledande att använda blå färg till vanlig text. När du skriver med blått förväntar man sig att det är en klickbar länk till något intressant, eftersom forumet (liksom mycket annat på Internet) använder blå färg till länkar. Så det är alldeles onödigt att färgmarkera ord i texten, det räcker att använda fet stil eller kursiv stil :-)

Håller f ö helt med om att F 1200 är mycket snyggare än någonsin något av loken på bilderna!

Du har förstås en bra poäng där (som jag faktiskt inte tidigare tänkt på ;-) ) så jag ska fundera på saken nu. Kanske gör jag som du föreslår - eller kanske jag bara ändrar färg till klarrött? Vi får se!

[size=small]PS. Men klickbara länkar - oavsett vilken färg de än har - brukar få en understrykning under länknamnet om man rör muspekaren över länken. Så därför har jag aldrig haft några problem med att missta länkar från icke-länkar[/size]!

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Kjell Friberg, Tuesday, August 19, 2014, 07:13 (3538 dagar sedan) @ Arne

Intressanta ånglok förvisso men utseendemässigt inte på långt när i samma klass som skönheten F-1200

Smaken är ju som bekant delad som den kroppsdel man sitter på men för cirka 60 år sedan fanns i Teknik för Alla en serie om vackra och fula lok. Författaren till denna serie hade inga vackra ord att säga om de svenska fyrsiffriga F-loken och jag är fortfarande beredd att hålla med honom. Jag tycker exempelvis att en viss försköning (vilken dock motverkades av vissa andra förändringar) inträffade när loken bytte sida av sundet men de största skönhetsfläckarna hos detta skrytbygge återstod att åtgärda.

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Per Ljungberg, Tuesday, August 19, 2014, 08:11 (3537 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Artikelserien "Vackra lok-och fula" i TfA har jag läst och möjligen finns de utrivna sidorna fortfarande någonstans i mina gömmor. Om jag minns rätt så tyckte Nils A att F-loket såg baktungt ut med löpaxeln under hytten för långt bak.
PLj

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Lennart Petersen, Tuesday, August 19, 2014, 16:01 (3537 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Artikelserien "Vackra lok-och fula" i TfA har jag läst och möjligen finns de utrivna sidorna fortfarande någonstans i mina gömmor. Om jag minns rätt så tyckte Nils A att F-loket såg baktungt ut med löpaxeln under hytten för långt bak.
PLj

Ja jag tycker inte heller F:et är så där över sig formskönt.
Det är oproportionerligt på något vis. Pannan ser för klen ut och de yttre cylindrarna för små och "burkiga". Hytten skulle jag vilja ha annorlunda och loket skulle vara svart.
Snygga lok i mitt tycke är A3,A5,B ,E10 och Gb och S2 för tanklok.
Mitt ideal vore ett B-lok något förlängt till Pacifik med bakre löpaxel.
För utland blir det tyska 01 och 03

Går inte att jämföra med F †1200 på samma dag!

av Arne, Thursday, August 21, 2014, 20:33 (3535 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Artikelserien "Vackra lok-och fula" i TfA har jag läst och möjligen finns de utrivna sidorna fortfarande någonstans i mina gömmor. Om jag minns rätt så tyckte Nils A att F-loket såg baktungt ut med löpaxeln under hytten för långt bak.
PLj


Ja jag tycker inte heller F:et är så där över sig formskönt.
Det är oproportionerligt på något vis. Pannan ser för klen ut och de yttre cylindrarna för små och "burkiga". Hytten skulle jag vilja ha annorlunda och loket skulle vara svart.
Snygga lok i mitt tycke är A3,A5,B ,E10 och Gb och S2 för tanklok.
Mitt ideal vore ett B-lok något förlängt till Pacifik med bakre löpaxel.
För utland blir det tyska 01 och 03

Skönheten ligger förstås i betraktarens ögon. Men jag hävdar att det NOHAB-byggda F-loket är klart vackrare än de i tråden också visade utländska andra ångloksvarianterna. Och jag tycker att den mer smäckra pannan bidrar till att loket ger ett smidigt och elegant - mindre kompakt - intryck där man ser bakgrunden genom loket.

Fronten med sin spetsiga form ger också associationer till fart genom sin aerodynamiska utformning. Positivt är också frånvaron av stora, fula rökskärmar vilka stör på många ånglok enligt min mening.

Färgen är också mindre trist, svart är inte alltid den bästa lösningen. Möjligen kan man ha synpunkter på att den tillkopplade loktendern är svart och därför inte riktigt passar till F 1200 som syns på bilden nedan från SVJM i Gävle (Wikipedia och fotograferad av signaturen Wassen). Men en annan fördel är den elegantare 'badkarsformen' på tendern vilket bidrar till lokets smidiga utseende!

På det hela taget är därför vårt nationalånglok F 1200 en lyckad design med ett mycket intressant leverne på både de svenska och danska järnvägsspåren inklusive att loket överlevde den dramatiska Getå-olyckan 1918! :-)

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/F_1200_G%C3%A4vle_13.08.08_%281%29.JPG/600px-F_1200_G%C3%A4vle_13.08.08_%281%29.JPG[/img]

I stället för B-lok.

av Mattias Jansson, Tuesday, August 19, 2014, 02:32 (3538 dagar sedan) @ BD

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Locomotive_33.132.jpg/1024px-Locomotive_33.132.jpg[/img]

Samma hjuldiameter som B-loken men en mycket större panna och eldstad som överglänser F-loket och dessutom med endast 15 ton axellast.
Ett annat lok vore en 1'D1 liknande PKP Pt 31.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg/1920px-Pt31-64_Chab%C3%B3wka_%28Nemo5576%29.jpg[/img]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/BB%C3%96_113]Wiki[/link][/size]

[size=large][link=http://de.wikipedia.org/wiki/PKP-Baureihe_Pt31]Wiki Pt 31[/link][/size]

Nu är ju de där två tio respektive tjugo år yngre lok än F 1200-09/1271, och det skedde - som du ju rimligtvis är fullt medveten om - en enastående utveckling av ångloksdrift på det rent tekniska planet ännu långt efter det att svenska SJ slutat att nybeställa ånglok.
Så de där jämförelserna är kanske inte alldeles lyckade; mer relevant vore måhända att jämföra med andra konstruktioner från ca åren 1910-13, snarare än aldrig så mycket mer effektiva lok från 1920- 30- 40- och rentav 50-talen?

F-lok kontra andra samtida europeiska lok

av Richard Loe, Wednesday, August 20, 2014, 22:02 (3536 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Om vi ska jämföra F-loken med andra europeiska lok som konstruerats ungefär samtidigt i samma syfte (tung snälltågstrafik) så kanske vi kan börja med att jämföra F-loket med de samtida brittiska GWR [i]Star[/i] loken (73 byggda åren 1907-1923). Dom var fyrcylindriga lok med överhettning, axelföljd 2-C och en största hastighet på mellan 120 och 140 km/h. Dragkraften var 12,6Mp. Loken ansågs som lyckade (de sista slopades 1957) men med utvecklingspotential och konstruktionen vidareutvecklades av Charles Collett till [i]Castle[/i] loken.

[i]Star[/i] loken byggde till del på konstruktioner och koncept som konstruktören George Churchward lånat från hans franska kollega Alfred de Glehn. Hur ser en jämförelse ut med de Glehns lok?