Artikelserien "Vackra lok-och fula" i TfA har jag läst och möjligen finns de utrivna sidorna fortfarande någonstans i mina gömmor. Om jag minns rätt så tyckte Nils A att F-loket såg baktungt ut med löpaxeln under hytten för långt bak.
PLj
Ja jag tycker inte heller F:et är så där över sig formskönt.
Det är oproportionerligt på något vis. Pannan ser för klen ut och de yttre cylindrarna för små och "burkiga". Hytten skulle jag vilja ha annorlunda och loket skulle vara svart.
Snygga lok i mitt tycke är A3,A5,B ,E10 och Gb och S2 för tanklok.
Mitt ideal vore ett B-lok något förlängt till Pacifik med bakre löpaxel.
För utland blir det tyska 01 och 03
Skönheten ligger förstås i betraktarens ögon. Men jag hävdar att det NOHAB-byggda F-loket är klart vackrare än de i tråden också visade utländska andra ångloksvarianterna. Och jag tycker att den mer smäckra pannan bidrar till att loket ger ett smidigt och elegant - mindre kompakt - intryck där man ser bakgrunden genom loket.
Fronten med sin spetsiga form ger också associationer till fart genom sin aerodynamiska utformning. Positivt är också frånvaron av stora, fula rökskärmar vilka stör på många ånglok enligt min mening.
Färgen är också mindre trist, svart är inte alltid den bästa lösningen. Möjligen kan man ha synpunkter på att den tillkopplade loktendern är svart och därför inte riktigt passar till F 1200 som syns på bilden nedan från SVJM i Gävle (Wikipedia och fotograferad av signaturen Wassen). Men en annan fördel är den elegantare 'badkarsformen' på tendern vilket bidrar till lokets smidiga utseende!
På det hela taget är därför vårt nationalånglok F 1200 en lyckad design med ett mycket intressant leverne på både de svenska och danska järnvägsspåren inklusive att loket överlevde den dramatiska Getå-olyckan 1918! :-)
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/F_1200_G%C3%A4vle_13.08.08_%281%29.JPG/600px-F_1200_G%C3%A4vle_13.08.08_%281%29.JPG[/img]