TGOJ-historiken (Järnväg allmänt)

av Anders Wejryd, Tuesday, August 19, 2014, 12:52 (3531 dagar sedan)

Flera av oss har för några år sedan betalat en handpenning (eller vad man ska kalla det) för en kommande ambitiös TGOJ-historik. Arbetet har försenats av flera, säkert högst förståeliga, orsaker. Men hur ser saken ut nu?

TGOJ-historiken

av BD, Tuesday, August 19, 2014, 12:54 (3531 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Flera av oss har för några år sedan betalat en handpenning (eller vad man ska kalla det) för en kommande ambitiös TGOJ-historik. Arbetet har försenats av flera, säkert högst förståeliga, orsaker. Men hur ser saken ut nu?

Fick den levererad tidigare i år efter att ha betalat resterande belopp.

TGOJ-historiken

av Anders Wejryd, Tuesday, August 19, 2014, 12:56 (3531 dagar sedan) @ BD

Då hoppas jag de hör av sig så att jag kan göra detsamma!

TGOJ-historiken

av Anders Olsson1, Tuesday, August 19, 2014, 16:47 (3531 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Då är vi åtminstone två som blivit bortglömda.

TGOJ-historiken

av Rolf Sten ⌂, Tuesday, August 19, 2014, 18:30 (3531 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Det är ingen av er som är bortglömd!
Återkommer via mail till var och en i början av september.

RS

TGOJ-historiken

av HJP, Tuesday, August 19, 2014, 17:11 (3531 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Då hoppas jag de hör av sig så att jag kan göra detsamma!

****
Detta är något jag missat.
Kan någon ge lite information?

TGOJ-historiken

av Lennart Petersen, Thursday, August 21, 2014, 03:18 (3529 dagar sedan) @ HJP

Då hoppas jag de hör av sig så att jag kan göra detsamma!

****
Detta är något jag missat.
Kan någon ge lite information?

Ett bokprojekt om TGOJ som annonserades ut så att det behövdes delvis förhandsbetalning för att få beställa.
Själv har jag väl köpt i stort sett all järnvägslitteratur som kommit ut i Sverige de sista 50 åren men de här villkoren lät så säregna att jag avstod.
Går den sen inte att köpa färdigtryckt så får det väl vara...

TGOJ-historiken

av S-O Strand, Thursday, August 21, 2014, 08:09 (3529 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Då hoppas jag de hör av sig så att jag kan göra detsamma!

****
Detta är något jag missat.
Kan någon ge lite information?


Ett bokprojekt om TGOJ som annonserades ut så att det behövdes delvis förhandsbetalning för att få beställa.
Själv har jag väl köpt i stort sett all järnvägslitteratur som kommit ut i Sverige de sista 50 åren men de här villkoren lät så säregna att jag avstod.
Går den sen inte att köpa färdigtryckt så får det väl vara...

Priset var väl också relativt högt. Ett antal tusen kronor vill jag minnas.

St

TGOJ-historiken

av HJP, Thursday, August 21, 2014, 18:19 (3529 dagar sedan) @ S-O Strand

Då hoppas jag de hör av sig så att jag kan göra detsamma!

****
Detta är något jag missat.
Kan någon ge lite information?


Ett bokprojekt om TGOJ som annonserades ut så att det behövdes delvis förhandsbetalning för att få beställa.
Själv har jag väl köpt i stort sett all järnvägslitteratur som kommit ut i Sverige de sista 50 åren men de här villkoren lät så säregna att jag avstod.
Går den sen inte att köpa färdigtryckt så får det väl vara...


Priset var väl också relativt högt. Ett antal tusen kronor vill jag minnas.

St

****
OJ OJ OJ! "Ett antal tusen kronor"!! Är det ett helt uppslagsverk?

TGOJ-historiken

av S-O Strand, Thursday, August 21, 2014, 18:55 (3529 dagar sedan) @ HJP

Då hoppas jag de hör av sig så att jag kan göra detsamma!

****
Detta är något jag missat.
Kan någon ge lite information?


Ett bokprojekt om TGOJ som annonserades ut så att det behövdes delvis förhandsbetalning för att få beställa.
Själv har jag väl köpt i stort sett all järnvägslitteratur som kommit ut i Sverige de sista 50 åren men de här villkoren lät så säregna att jag avstod.
Går den sen inte att köpa färdigtryckt så får det väl vara...


Priset var väl också relativt högt. Ett antal tusen kronor vill jag minnas.

St

****
OJ OJ OJ! "Ett antal tusen kronor"!! Är det ett helt uppslagsverk?

Ja jag kan bara rådbråka mitt dåliga minne, men jag har för mig att förannonseringen talade om 5-6 band och att priset låg på runt 6000 kronor. Om det också blev det färdiga resultatet vet jag förstås inte, för jag avstod också.

St

TGOJ-historiken

av Gunnar Ekeving, Thursday, August 21, 2014, 20:36 (3529 dagar sedan) @ S-O Strand

Det är TGOJ-forskarna Christer Fredriksson och Eric Henriksson som ställt samman all (?) tillgänglig information om TGOJ infrastruktur i fyra band. Detta annonserades nog i Sidospår för flera år sedan. För att inte ytterligare fördyra begränsade man upplagan till 25 ex, eftersom det annars hade krävts väldigt många pliktexemplar.

Verket innehåller väldigt detaljerade uppgifter om stationer, banvaktstugor mm. T ex kan man för Östertibble hitta BLAND ANNAT olika stationssignaturer och placering enligt järnvägens längdmätning, uppgift om installation av telegraf, sidospår, godsbod, mjölktransporter, påstigningsmärke, omvandling till lastplats, nedläggning och återöppnande som tillfällig lastplats 1995. Vi får veta när spår och plattformar förlängdes, att fällbommarna byttes till automatiska ljussignaler 1937 och att det 1940 kom ytterligare en ljussignal. Stationshuset målades bl a 1896, totalrenoverades 1943, fick WC 1949...postverksamheten beskrivs, liksom att orten hade handelsbod. Namn och tjänstgöringstid mm för de 15 stationsföreståndarna (för de två sista dock ofullständiga uppgifter). Fem bilder och två små ritningar kompletterar det hela.

Det finns en allmän beskrivning av järnvägssystemets utbyggnad, TGOJ landsvägstrafik har fått ett eget avsnitt, anslutande banor, gruvor och industrier mm beskrivs utförligt. Men tyngdpunkten ligger på banan, driftplatserna och banvaktstugorna

TGOJ-historiken - varför inte ge ut verket på cd-rom?

av Arne, Thursday, August 21, 2014, 22:45 (3528 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är TGOJ-forskarna Christer Fredriksson och Eric Henriksson som ställt samman all (?) tillgänglig information om TGOJ infrastruktur i fyra band. Detta annonserades nog i Sidospår för flera år sedan. För att inte ytterligare fördyra begränsade man upplagan till 25 ex, eftersom det annars hade krävts väldigt många pliktexemplar.

-klippt-

Jag grunnar lite på hur man egentligen tänkt här?! Om man bedömt att det behövs fyra band à X antal sidor för att helt beskriva TGOJ:s historia så måste man väl också gjort en kalkyl på hur många exemplar (läs: enheter om fyra band) som behövs tryckas och säljas för att det hela ska gå ihop utan alltför högt styckepris per set om fyra band? Om man då inskränker upplagan till endast 25 kompletta fyrbandsenheter så blir vad jag kan förstå priset naturligtvis orimligt högt till konsument. Man slipper samtidigt däremot förstås de fördyrande pliktexemplaren.

Men är verkligen marknaden endast 25 ex (à fyra delar) för ett sådant här historiskt verk om TGOJ? Ekonomin skulle nog bli avsevärt bättre med även en måttligt högre upplaga (läs: lika med ett lägre styckepris till bokköparnas stora glädje ;-) ) och nog skulle man med även en rätt blygsam marknadsföring kunna sälja en upplaga på exempelvis hela 100 ex per band! Antalet pliktexemplar är ju idag ett ex av varje utgiven bok etc. till KB och sex andra universitetsbibliotek. Det blir ju sju pliktexemplar av varje band vilket är en alltför hög andel icke betalda böcker om upplagan endast är 25 ex.

Skulle man däremot kunna sälja 100 numrerade ex i en praktupplaga skulle man nog kunna svälja sju plixtexemplar i kalkylen. Om man trots allt är rädd för det här med pliktexemplar så anges på Kungliga Bibliotekets hemsida att gränsen för att man ska behöva lämna in gratis pliktexemplar till ca 30 böcker och däröver (inte 25 st alltså). Och är man ändå rädd för att det ska bli för dyrt kan man ju ge ut TGOJ-verket som cd-rom där man kan ge ut så många som 50 exemplar innan det blir nödvändigt med pliktex! Har man över huvud taget tänkt på den här möjligheten? :-)

Citat: För att en skrift ska anses vara utgiven och spridd ska den finnas i ett större antal exemplar. Med detta menas en upplaga på cirka 30 exemplar och mer. Sedan 1994 omfattar lagen också elektroniska dokument (exempelvis på cd-rom) som framställs i minst 50 exemplar.

TGOJ-historiken - varför inte ge ut verket på cd-rom?

av Gunnar Ekeving, Friday, August 22, 2014, 09:24 (3528 dagar sedan) @ Arne

Författarna kan ge bättre information om detta, men jag om jag inte minns fel var svaret när jag föreslog CD-ROM att det är alltför stor risk för piratkopiering. Vilket förstås är sant. Samtidigt hade utgivning på CD-ROM avsevärt underlättat användningen av ett så stort och faktaspäckat verk, och ritningar kunde återgivits i en mer läsbar skala. Bilderna hade nog också kommit mer till sin rätt. Och resultatet av den gigantiska forskargärningen fått en större spridning.

Nu tror jag dessutom att vi som beställt historiken till sist fick betala ett extra tillägg eftersom det trots den lilla upplagan krävdes pliktexemplar, så kanske har bestämmelserna om detta ändrats. Men kanske skall man inte se pliktexemplar enbart som en pålaga utan också som en möjlighet att få sin tryckta skrift tillgänglig för framtida forskare!

TGOJ-historiken - förspillt arbete!

av Gunnar Lilienberg, Friday, August 22, 2014, 09:26 (3528 dagar sedan) @ Arne

Det är TGOJ-forskarna Christer Fredriksson och Eric Henriksson som ställt samman all (?) tillgänglig information om TGOJ infrastruktur i fyra band. Detta annonserades nog i Sidospår för flera år sedan. För att inte ytterligare fördyra begränsade man upplagan till 25 ex, eftersom det annars hade krävts väldigt många pliktexemplar.

-klippt-

Jag grunnar lite på hur man egentligen tänkt här?! (...)

Det gör jag också! Syftet med ett sådant jättearbete borde vara att bevara information om TGOJ och göra den tillgänglig. Att bara publicera materialet i 25 exemplar, med det uttalade syftet att inte låta den vara tillgänglig på något bibliotek, är helt obegriplig för mig. Allt eftersom de 25 förhoppningsvis lyckliga innehavarna av praktverken lämnar denna värld, kommer kunskapen försvinna bort i diverse sopcontainrar. Några få exemplar kanske letar sig fram till antikvariat.

En betydligt bättre strategi hade varit att trycka dem i 500-1000 exemplar i enklast tänkbara utförande, gärna häftade band, för att hålla ner styckkostnaden. Det är ju innehållet som är intressant, inte utanpåverket.

Dispens från att leverera pliktexemplar

av Klas Blomberg, Friday, August 22, 2014, 11:29 (3528 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är TGOJ-forskarna Christer Fredriksson och Eric Henriksson som ställt samman all (?) tillgänglig information om TGOJ infrastruktur i fyra band. Detta annonserades nog i Sidospår för flera år sedan. För att inte ytterligare fördyra begränsade man upplagan till 25 ex, eftersom det annars hade krävts väldigt många pliktexemplar.


Det finns en möjlighet att söka dispens från att leverera pliktexemplar om man har en väldigt dyr bok i liten upplaga
Informarion från Kungliga biblioteket

Praxis brukar vara att man får leverera ett exemplar till KB som nationellt arkivexemplar och ett exemplar till Lunds UB som nationellt låneexemplar - men slipper leveranser till de fem övriga pliktbiblioteken

TGOJ-historiken

av Jakob E, Wednesday, August 20, 2014, 07:13 (3530 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Det verkar ha varit väldigt begränsad reklam för denna uppenbart intressanta skrift. Eller har jag suttit och sovit ?

Finns det något sätt att komma in sent och beställa en ?

TGOJ-historiken - förspillt arbete - helt sant

av Eric Henriksson, Friday, August 22, 2014, 09:54 (3528 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Det är med blandade känslor det här med att göra en bok eller vad man nu ska kalla den..

Boken är uppdelad i 4 band då det tekniskt sett var svårt att få till en inbindning på ca 1960 sidor.

Att det sedan blev en så gammalmodig sak som en bok i det besvärliga formatet 297 x 210 mm har med min och Christers förkärlek till tryckta saker.

Lite snabbt om bokens fysiska tillverkning;
För att sedan titta på den ekonomiska aspekten så ser den ut som så att bakom denna publikation står det inte något förlag eller företag bakom utan det handlar om min ekonomi och hur mycket klarar den av att avsätta till detta, jag jobbade deltid natt inom vården under de år jag höll på med detta och var samtidigt särbo och två barn sedan tidigare förhållande och har lite sällskapsdjur, för att då inte knäcka hela min budget och hamna hos Kron-Kalle så diskuterades det fram med olika lösningar och jag hittade ett tryck som gjorde det billigt och bra och det gick åt helvete, förhandspengen försvann in i fickan på någon och det blev bara sålunda 1,25 exemplar tryckta. Nu kändes det inte bra alls och jag håller på att ge upp, lyckades i alla fall hitta en begagnad maskin så jag kunde göra inlagan själv hemma, dock är maskinen inte så j...a kul då den inte alltid håller som jag vill och tycker. Men men jag börjar få till inlagan helt okey och känner mig nöjd som tusan. Hittar ett bokbinderi som gör det kanonsnyggt och relativt billigt, kalkylen ser ut att kunna hålla eller.... 6 800:- kronor för en bok, ett ohyggligt pris tycker jag själv men men nu för att gå vidare kommer jag in med inlagor då och då när jag hunnit få dessa klara och priset håller tills en dag i slutet på april, bokbinderiet som var i kommunal regi skulle upphöra (Politiker tänker snabbt och kortsiktigt) och det redan från 1 maj skulle det inte kunnas lämnas in någon mera inlaga och sålunda blev då än den sammanlagda upplagan på 13 exemplar förutom 3 st ej inbundna som jag inte han få med för inbindning.


Så här med facit på hand så skulle jag aldrig ha gett mig in på detta med att försöka göra något, det har varit lite väl kärvt med det mesta och lite för mycket motgångar och tyvärr alldeles för många som tycker det ena och det andra om hur det ska vara eller inte vara...

Men nu till det som varit otroligt kul och intressant och det är alla dessa människor och eldsjälar som finns överallt. Christer Fredriksson är en klippa, Robert har slitit i håret med alla omöjliga beställningar på bilder och fotografier, Kristina likaså i arkivet, Jonas och Roger likaså i eskilstunaarkivet samt Rolf och Lennart har styrt upp och underlättat hela försäljningskanalen och alla andra eldsjälar...
Tack för ni finns

Men ska vi se in i framtiden och sia något så vet jag inte idag hur det ser ut men har någon stora lass av kapital och bli av med kan vi ju alltid diskutera för i slutklämmen så visst kan man förhandla om mediaform, priser och volymer men då behövs det kapital för att göra det och det har inte jag.

mvh
Eric Henriksson
Ä-tuna

TGOJ-historiken - förspillt arbete - kanske ändå inte

av Gunnar Lilienberg, Friday, August 22, 2014, 10:18 (3528 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Jag har full förståelse för de ekonomiska svårigheterna med att publicera böckerna själva. Ett alternativ är ju att kontakta något av de etablerade förlagen för att se om intresse finns där för publicering. Jag tänker främst på SJK Bokförlag och Frank Stenvalls förlag men även Trafiknostalgiska förlaget borde ni kontakta.

TGOJ-historiken - förspillt arbete - kanske ändå inte

av Jonny Saljefeldt, Friday, August 22, 2014, 10:44 (3528 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jag har full förståelse för de ekonomiska svårigheterna med att publicera böckerna själva. Ett alternativ är ju att kontakta något av de etablerade förlagen för att se om intresse finns där för publicering. Jag tänker främst på SJK Bokförlag och Frank Stenvalls förlag men även Trafiknostalgiska förlaget borde ni kontakta.

Erfarna förläggare och förlagsredaktörer kan också bedöma om t ex materialet bör redigeras till kanske ett mer hanterligt och lättsålt format.

TGOJ-historiken - förspillt arbete - kanske ändå inte Petande

av BD, Friday, August 22, 2014, 11:31 (3528 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag har full förståelse för de ekonomiska svårigheterna med att publicera böckerna själva. Ett alternativ är ju att kontakta något av de etablerade förlagen för att se om intresse finns där för publicering. Jag tänker främst på SJK Bokförlag och Frank Stenvalls förlag men även Trafiknostalgiska förlaget borde ni kontakta.


Erfarna förläggare och förlagsredaktörer kan också bedöma om t ex materialet bör redigeras till kanske ett mer hanterligt och lättsålt format.

Men det är just sådant "petande" som bör undvikas.

TGOJ-historiken - förspillt arbete - kanske ändå inte Petande

av Jonny Saljefeldt, Friday, August 22, 2014, 12:53 (3528 dagar sedan) @ BD

Erfarna förläggare och förlagsredaktörer kan också bedöma om t ex materialet bör redigeras till kanske ett mer hanterligt och lättsålt format.


Men det är just sådant "petande" som bör undvikas.

Varför?

TGOJ-historiken - förspillt arbete - kanske ändå inte Petande

av BD, Friday, August 22, 2014, 17:44 (3528 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Erfarna förläggare och förlagsredaktörer kan också bedöma om t ex materialet bör redigeras till kanske ett mer hanterligt och lättsålt format.


Men det är just sådant "petande" som bör undvikas.


Varför?

Därför att "petandet" (silande) är detsamma som borttagande av information.

TGOJ-historiken - förspillt arbete - kanske ändå inte Petande

av Arne, Friday, August 22, 2014, 20:40 (3528 dagar sedan) @ BD

Erfarna förläggare och förlagsredaktörer kan också bedöma om t ex materialet bör redigeras till kanske ett mer hanterligt och lättsålt format.


Men det är just sådant "petande" som bör undvikas.


Varför?


Därför att "petandet" (silande) är detsamma som borttagande av information.

Ett intressant - men kanske inte alltid helt sant - konstaterande. Jag känner inte till något fall där normal redigering av ett bokverk skulle vara av ondo och resultera i att viktig information per se försvinner. Per definition så är väl redigering inte tänkt som bortrensning av faktainfo utan snarare ett bra, och nödvändigt, sätt för att man ska kunna presentera den tillgängliga kunskapen på ett sådant sätt att man som läsare kan ta den till sig!

En helt ostrukturerad faktabok kan knappast vara något man önskar sig. Man kan förvisso stapla mängder av fakta på varandra i en bok om TGOJ. Men om man inte samtidigt gör en utvärdering av fakta - och den grafiska presentationen av densamma - så blir det nog en helt oläsbar 'tegelsten'! ;-)

PS. Givetvis ska redigeringen/faktagranskningen göras av kunniga personer (där även författarna självklart ingår) men om man inte lär sig att kunna 'kill your darlings' och begränsa sig så blir nog slutresultatet dessvärre för de flesta läsare otillgängligt och närmast övermäktigt!

TGOJ-historiken - förspillt arbete - helt sant

av Niklas B, Friday, August 22, 2014, 12:33 (3528 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Hej,

jag vet inte om kommenaren är önskvärd, men jag förstår inte kostnaden/nyttan att som som förläggare dra på sig en så stor risk innan boken är klar.

Det är ju jättevanligt att trycka avhandlingar och rapporter i något tiotal exemplar och med digitalt print-on-demand-tryck är det ju inte dyrt heller. Man levererar en tryckfärdig pdf och får en bok tillbaka.

Hittar en prislista där 200 sidor + omslag A4, färg, kostar 565 kr + moms för första exemplaret och 90 kr för följande exemplar + frakt.

US-AB, arkitektkopia, Ineko mfl levererar den sortens tjänster.

Det är ju synd att lägga ned en massa jobb på forskning och sedan inte kunna sprida det.

TGOJ-historiken

av Erling Norberg, Friday, August 22, 2014, 16:16 (3528 dagar sedan) @ Niklas B

Ja, vad gör vi?
Jag såg delar av arbetet för några år sedan och tänkte att den boken ska jag köpa!
Men 6800 kr går inte ihop med den sjunkande pensionen.

Det finns ju folk som tjänar alldeles för mycket pengar men läser de Järnvägshistoriskt forum och vill de lägga ut pengar på viktig järnvägshistoria? Som någon ekonomiprofessor lite ironiskt uttryckte det: Alla människor oavsett inkomst lever på marginalen!

En fråga: Har något av exemplaren hamnat i Gävle på Järnvägsmuseet?

Man skulle ju kunna använda böckerna som referens vid forskning.
Jag håller själv på att forska kring TGOJ och skulle vilja kunna läsa i de fyra böckerna nu när jag inte kan köpa dem.

Ett stort tack till Eric med flera som har gjort detta arbete.

TGOJ-historiken - förspillt arbete - helt sant

av Stefan Skoglund, Friday, August 22, 2014, 23:50 (3527 dagar sedan) @ Niklas B


Hittar en prislista där 200 sidor + omslag A4, färg, kostar 565 kr + moms för första exemplaret och 90 kr för följande exemplar + frakt.

US-AB, arkitektkopia, Ineko mfl levererar den sortens tjänster.

Trycka den på det här viset är det lätta, bekymret är hur man kommer fram DIT !

Fixar det här trycket bildåtergivning av den kvalitet som man vill ha ?

Är den arkivbeständig ?

TGOJ-historiken - förspillt arbete - helt sant

av Kjell Friberg, Saturday, August 23, 2014, 07:20 (3527 dagar sedan) @ Stefan Skoglund


Hittar en prislista där 200 sidor + omslag A4, färg, kostar 565 kr + moms för första exemplaret och 90 kr för följande exemplar + frakt.

US-AB, arkitektkopia, Ineko mfl levererar den sortens tjänster.


Trycka den på det här viset är det lätta, bekymret är hur man kommer fram DIT !

Fixar det här trycket bildåtergivning av den kvalitet som man vill ha ?

Är den arkivbeständig ?

Det är dock (minst) två hakar i resonemanget. Med aktuellt sidantal blir priset ändå i storleksordningen 1500 - 2000 kr/exemplar. Dessutom ar det vad som gäller i dagsläget och det är inte helt säkert att möjligheten fanns när boken skulle till tryck.

När det gäller järnvägshistoria och tidpunkter har jag en liten anekdot.

Vi satt ett gäng och diskuterade moderna ellok någon gång på 1970-talet och kom fram till att tyristorreglering var det då bästa systemet. Jag talade om att SNCF redan under 1950-talet hade anskaffat lok som byggde på principen med styrbara likriktare men att de använde ignitroner (styrbara kvicksilverlikriktare). Då kom direkt kommentaren varför kvicksliver istället för tyristorer. Jag påpekade då att tyristorn ännu inte fanns när dessa lok konstruerades och fick direkt returen att det hade väl bara varit att uppfinna den! Jag förstod direkt hur dåligt insatt i elektronik vederbörande var och hade därför ingen lust att bemöta detta. Tyristorn uppfanns för övrigt ett decennium senare och användes efter viss vidareutveckling även av SNCF men loken behövdes redan innan dess och driftsäkra system för reglering av höga effekter vid 50-periodig växelström var både tyngre och framförallt krångligare på den tiden.

TGOJ-historiken - förspillt arbete - helt sant

av Lennart Petersen, Saturday, August 23, 2014, 16:08 (3527 dagar sedan) @ Kjell Friberg


Hittar en prislista där 200 sidor + omslag A4, färg, kostar 565 kr + moms för första exemplaret och 90 kr för följande exemplar + frakt.

US-AB, arkitektkopia, Ineko mfl levererar den sortens tjänster.


Trycka den på det här viset är det lätta, bekymret är hur man kommer fram DIT !

Fixar det här trycket bildåtergivning av den kvalitet som man vill ha ?

Är den arkivbeständig ?


Det är dock (minst) två hakar i resonemanget. Med aktuellt sidantal blir priset ändå i storleksordningen 1500 - 2000 kr/exemplar. Dessutom ar det vad som gäller i dagsläget och det är inte helt säkert att möjligheten fanns när boken skulle till tryck.

Jodå det här sättet att producera böcker har funnits i ett antal år och priserna har varit överkomliga .
Det vänder sig ju främst till den som vill ha sina egna bilder tryckta i en bok och brukar marknadsföras som "fotoböcker" men kan ju användas även till annat.
Det jag prövade på innebar att man öppnade ett konto på tryckeriet och sedan redigerade man själv boken på deras hemsida, skrev in text och klistrade in bilder med utmärkt resultat.