Sala-Tillberga Järnväg (Historiskt material)

av Roland Hansson, Wednesday, August 20, 2014, 21:54 (3508 dagar sedan)

Lyfter upp en tidigare tråd angående Sala-Tillberga.
Skrev av ett besiktningsprotokoll över banan. Besiktningen utförd 20 november 1875.
Rullande Materiel:
Två stycken kombinerade I&II klass personvagnar från Norrköpings MV.
Sex stycken III klass personvagnar från Eisenbahnwagenbau Anstalt i Hamburg.
Två stycken täckta packvagnar med även en postkupé, försedda med dubbel skruvbroms, även från sistnämnda verkstad.

Fyrtio stycken malmvagnar för 200 centner nettolast, tillverkade hos bolaget Atlas. Av dessa är sex försedda med enkel skruvbroms och alla är (för närvarande) märkta med initialerna KHJ. eftersom Köping-Hult bolaget (trafikchef) skall tillsvidare besörja trafiken på banan. Vidare är de försedda med revisions datum, vagnens vikt och högsta tillåtna belastning, samt numrerade från 500-539.
Alla vagnar är av god beskaffenhet.

Hur skall det tolkas om KHJ märkningen? Är det bara godsvagnarna som bär signaturen eller är även personvagnarna märkta KHJ.
I BD kopierade skrivelse nämns även 12 stycken plankvagnar från Norrköpings MV.
Dessa vagnar har blivit besiktigade vid ett senare tillfälle.

Roland Hansson

Sala-Tillberga Järnväg

av BD, Thursday, August 21, 2014, 11:26 (3507 dagar sedan) @ Roland Hansson

Lyfter upp en tidigare tråd angående Sala-Tillberga.
Skrev av ett besiktningsprotokoll över banan. Besiktningen utförd 20 november 1875.
Rullande Materiel:
Två stycken kombinerade I&II klass personvagnar från Norrköpings MV.
Sex stycken III klass personvagnar från Eisenbahnwagenbau Anstalt i Hamburg.
Två stycken täckta packvagnar med även en postkupé, försedda med dubbel skruvbroms, även från sistnämnda verkstad.

Fyrtio stycken malmvagnar för 200 centner nettolast, tillverkade hos bolaget Atlas. Av dessa är sex försedda med enkel skruvbroms och alla är (för närvarande) märkta med initialerna KHJ. eftersom Köping-Hult bolaget (trafikchef) skall tillsvidare besörja trafiken på banan. Vidare är de försedda med revisions datum, vagnens vikt och högsta tillåtna belastning, samt numrerade från 500-539.
Alla vagnar är av god beskaffenhet.

Hur skall det tolkas om KHJ märkningen? Är det bara godsvagnarna som bär signaturen eller är även personvagnarna märkta KHJ.
I BD kopierade skrivelse nämns även 12 stycken plankvagnar från Norrköpings MV.
Dessa vagnar har blivit besiktigade vid ett senare tillfälle.

Roland Hansson

En undran:
Transporterades den rullande materielen med båt till Västerås eller på egna hjul på KHJ? Vagnarna från Tyskland måste hur som helst ha gått per båt i vart fall till en svensk hamn.

[image]