ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred (Järnväg allmänt)

av Kurt G Möller, Thursday, September 11, 2014, 11:39 (3514 dagar sedan)

På söndag 14 september avhåller vi en minnesstund på Marielunds station kring interneringen av tre polska u-båtar där, ute i mälarviken utanför stationen, under åren 1940-45. Tal m m av Polens ambassadör etc. Extratåg (utan kostnad) från Mariefred avgår kl. 13.15 - åter Mfd cirka 15.00. Välkomna!

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av danielb987, Thursday, September 11, 2014, 14:12 (3513 dagar sedan) @ Kurt G Möller

På söndag 14 september avhåller vi en minnesstund på Marielunds station kring interneringen av tre polska u-båtar där, ute i mälarviken utanför stationen, under åren 1940-45.

Intressant. Någon som kan berätta mer om dessa ubåtar och varför de hamnade där under kriget?

Med vänlig hälsning
Daniel

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Magnus H, Thursday, September 11, 2014, 14:52 (3513 dagar sedan) @ danielb987

Det gick ett program på SVT om detta för ca fem år sedan (eventuellt 10, tiden går ju så fort numera ;) ).

Kanske detta går att finna i Öppet arkiv?

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Dag Bonnedal, Thursday, September 11, 2014, 14:54 (3513 dagar sedan) @ danielb987

Efter tyska invasionen av Polen i september 1939 så var 5 polska ubåtar till havs och jagades av tyska marinen. 2 flydde mot England och en av dem sänktes.
De 3 kvarvarande flydde en efter en in på svenskt vatten i Stockholms skärgård och överlämnade sig till den svenska marinen, totalt 16 officerare och 153 sjömän. Även skolskeppet Dar Pomorza flydde till Sverige.
Ubåtarna internerades först i Vaxholm, flyttades sedan till Beckholmen för att till slut, efter invasionen av Danmark och Norge flyttas till Gripsholmsviken vid Mariefred. Detta huvudsakligen för att omöjliggöra utbrytningsförsök, ubåtsbesättningarna ville vidare till England för att underställa sig den polska exilregeringen.
Successivt (efter Stalingrad) lättades restriktionerna för besättningarna och de fick bättre logi med baracker på Marielundsgärdet.
Efter krigsslutet överlämnades ubåtarna till Polen, men bl.a. på grund av kommuniststyret så valde ca. hälften av sjömännen att stanna kvar i Mariefred, skaffade sig jobb och familj.
En av ubåtsmännen, Wadek Sloma tog initiativ till minnesstenen vid Marielunds station och ubåtarnas öde har blivit en stark symbol för det fria Polen efter kommunistdiktaturens fall.
Och vi hissar den Polska flaggan varje trafikdag.
(Det gäller bara att vända rätt sida upp så att den inte blir Indonesisk.)
En av ubåtsmännens söner gjorde en intressant film som visades på TV för en del år sedan.

Dag B

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Lennart Petersen, Thursday, September 11, 2014, 16:20 (3513 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Efter tyska invasionen av Polen i september 1939 så var 5 polska ubåtar till havs och jagades av tyska marinen. 2 flydde mot England och en av dem sänktes.
De 3 kvarvarande flydde en efter en in på svenskt vatten i Stockholms skärgård och överlämnade sig till den svenska marinen, totalt 16 officerare och 153 sjömän. Även skolskeppet Dar Pomorza flydde till Sverige.
Ubåtarna internerades först i Vaxholm, flyttades sedan till Beckholmen för att till slut, efter invasionen av Danmark och Norge flyttas till Gripsholmsviken vid Mariefred. Detta huvudsakligen för att omöjliggöra utbrytningsförsök, ubåtsbesättningarna ville vidare till England för att underställa sig den polska exilregeringen.
Successivt (efter Stalingrad) lättades restriktionerna för besättningarna och de fick bättre logi med baracker på Marielundsgärdet.
Efter krigsslutet överlämnades ubåtarna till Polen, men bl.a. på grund av kommuniststyret så valde ca. hälften av sjömännen att stanna kvar i Mariefred, skaffade sig jobb och familj.
En av ubåtsmännen, Wadek Sloma tog initiativ till minnesstenen vid Marielunds station och ubåtarnas öde har blivit en stark symbol för det fria Polen efter kommunistdiktaturens fall.
Och vi hissar den Polska flaggan varje trafikdag.
(Det gäller bara att vända rätt sida upp så att den inte blir Indonesisk.)
En av ubåtsmännens söner gjorde en intressant film som visades på TV för en del år sedan.

Dag B

Det kan väl tilläggas att båtarna visserligen flydde men det gjorde dom efter att ha gjort hjältemodigt motstånd mot tyskarna och de hade väl i princip gjort av med alla torpeder och ammunition. Återstod då att se till att båtarna inte kom i tysk ägo och det lyckades man ju med.

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Anders Sandgren, Thursday, September 11, 2014, 18:09 (3513 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Båda U-båtarna som flydde till England kom fram även om den ena (Orzel) gjorde det via Estland och den s.k Orzel-incidenten och även gjorde ett stopp i Sverige för att lämna av de Estniska vakter som skulle bevaka båten i Tallinn och kom fram till Skottland först 14 oktober om jag förstått historien rätt. Den sjönk under patrullering i Nordsjön någon gång mellan 23 maj och 8 juni 1940 under alltjämt ouppklarade omständigheter och vraket är inte återfunnet.
Den andra (Wilk) kom fram redan 20 september och fanns kvar till efter kriget (skrotades 1954) även om den inte var i aktiv tjänst efter 1942.

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Mattias Jansson, Thursday, September 11, 2014, 19:14 (3513 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Båda U-båtarna som flydde till England kom fram även om den ena (Orzel) gjorde det via Estland och den s.k Orzel-incidenten och även gjorde ett stopp i Sverige för att lämna av de Estniska vakter som skulle bevaka båten i Tallinn och kom fram till Skottland först 14 oktober om jag förstått historien rätt. Den sjönk under patrullering i Nordsjön någon gång mellan 23 maj och 8 juni 1940 under alltjämt ouppklarade omständigheter och vraket är inte återfunnet.
Den andra (Wilk) kom fram redan 20 september och fanns kvar till efter kriget (skrotades 1954) även om den inte var i aktiv tjänst efter 1942.

Jag kan väl för helhetens skull komplettera med att "Orzel" betyder örn eller i det här fallet "Örnen" och "Wilk" betyder varg, eller "Vargen".

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Dag Bonnedal, Thursday, September 11, 2014, 19:45 (3513 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Båda U-båtarna som flydde till England kom fram även om den ena (Orzel) gjorde det via Estland och den s.k Orzel-incidenten och även gjorde ett stopp i Sverige för att lämna av de Estniska vakter som skulle bevaka båten i Tallinn och kom fram till Skottland först 14 oktober om jag förstått historien rätt. Den sjönk under patrullering i Nordsjön någon gång mellan 23 maj och 8 juni 1940 under alltjämt ouppklarade omständigheter och vraket är inte återfunnet.
Den andra (Wilk) kom fram redan 20 september och fanns kvar till efter kriget (skrotades 1954) även om den inte var i aktiv tjänst efter 1942.


Jag kan väl för helhetens skull komplettera med att "Orzel" betyder örn eller i det här fallet "Örnen" och "Wilk" betyder varg, eller "Vargen".

Där ser man, de detaljerna hade jag inte koll på.
För ännu mer helhet så hette de tre i Marielund: SÄ™p, RyÅ› och Å»bik vilket lär betyda Gam, Lo och Vildkatt (i bestämd form om man skall följa svensk fartygsnamnstradition).

Dag B

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Mattias Jansson, Thursday, September 11, 2014, 21:40 (3513 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Båda U-båtarna som flydde till England kom fram även om den ena (Orzel) gjorde det via Estland och den s.k Orzel-incidenten och även gjorde ett stopp i Sverige för att lämna av de Estniska vakter som skulle bevaka båten i Tallinn och kom fram till Skottland först 14 oktober om jag förstått historien rätt. Den sjönk under patrullering i Nordsjön någon gång mellan 23 maj och 8 juni 1940 under alltjämt ouppklarade omständigheter och vraket är inte återfunnet.
Den andra (Wilk) kom fram redan 20 september och fanns kvar till efter kriget (skrotades 1954) även om den inte var i aktiv tjänst efter 1942.


Jag kan väl för helhetens skull komplettera med att "Orzel" betyder örn eller i det här fallet "Örnen" och "Wilk" betyder varg, eller "Vargen".


Där ser man, de detaljerna hade jag inte koll på.
För ännu mer helhet så hette de tre i Marielund: SÄ™p, RyÅ› och Å»bik vilket lär betyda Gam, Lo och Vildkatt (i bestämd form om man skall följa svensk fartygsnamnstradition).

Dag B

Stämmer alldeles utmärkt.

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Hans W, Thursday, September 11, 2014, 22:14 (3513 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Båda U-båtarna som flydde till England kom fram även om den ena (Orzel) gjorde det via Estland och den s.k Orzel-incidenten och även gjorde ett stopp i Sverige för att lämna av de Estniska vakter som skulle bevaka båten i Tallinn och kom fram till Skottland först 14 oktober om jag förstått historien rätt. Den sjönk under patrullering i Nordsjön någon gång mellan 23 maj och 8 juni 1940 under alltjämt ouppklarade omständigheter och vraket är inte återfunnet.
Den andra (Wilk) kom fram redan 20 september och fanns kvar till efter kriget (skrotades 1954) även om den inte var i aktiv tjänst efter 1942.


Jag kan väl för helhetens skull komplettera med att "Orzel" betyder örn eller i det här fallet "Örnen" och "Wilk" betyder varg, eller "Vargen".


Där ser man, de detaljerna hade jag inte koll på.
För ännu mer helhet så hette de tre i Marielund: SÄ™p, RyÅ› och Å»bik vilket lär betyda Gam, Lo och Vildkatt (i bestämd form om man skall följa svensk fartygsnamnstradition).

Dag B


Stämmer alldeles utmärkt.

Se även länkarna i mitt inlägg ovan.
Vägarna i det nya bostadsområdet ovanför platsen där besättningarnas baracker stod har fått namnen Gamens väg, Lodjurets väg och Vildkattens väg. Gång och cykelvägen ner till ÖSlJ station och bryggan heter Ubåtsstigen.
Förutom minnesstenen vid ÖSlJ station finns en fotoutställning i stationens lilla väntsal (öppen varje trafikdag).

ÖSLJ - Minnesstund kring u-båtsåren i Mariefred

av Kurt G Möller, Thursday, September 11, 2014, 23:41 (3513 dagar sedan) @ Hans W

Bra pepåk - tack för det!

Obs. att stationen Marielund i dess nuvarande läge är ÖSLJs påfund, anlagd 1966. Jag tror inte att det nånsin fanns ens ngn hållplats här tidigare...

U-båtsåren i Mariefred skildring i bokform

av Kent A, Saturday, September 13, 2014, 00:22 (3512 dagar sedan) @ danielb987

Jag kan rekommendera boken "Polska ubåtar i Mariefred" av Erik Dahlberg.
ISBN 978-91-7504-196-4.

Där finns hela historien, från de virriga order som U-båtarna lade ut med fram till sammanträffandet i Ålands hav där man beslöt att de större Oceangående båtarna skulle gå mot England för att därifrån fortsätta kriget mot Tysklnad medan de mindre båtarna skulle gå till svensk hamn för att bli internerade här.
Där finns givetvis även fortsättningen med arbete på bruket (Åkers...) för de sjömän som hade de rätta kunskaperna och hur många av dem blev kvar när kriget tog slut, de flesta av familjeskäl, de hade vid det laget skaffat sig svenska familjer.

U-båtsåren i Mariefred skildring i bokform

av Morshyttan, Sunday, September 14, 2014, 18:07 (3510 dagar sedan) @ Kent A

Jag kan rekommendera boken "Polska ubåtar i Mariefred" av Erik Dahlberg.
ISBN 978-91-7504-196-4.

Där finns hela historien, från de virriga order som U-båtarna lade ut med fram till sammanträffandet i Ålands hav där man beslöt att de större Oceangående båtarna skulle gå mot England för att därifrån fortsätta kriget mot Tysklnad medan de mindre båtarna skulle gå till svensk hamn för att bli internerade här.
Där finns givetvis även fortsättningen med arbete på bruket (Åkers...) för de sjömän som hade de rätta kunskaperna och hur många av dem blev kvar när kriget tog slut, de flesta av familjeskäl, de hade vid det laget skaffat sig svenska familjer.

En del Ubåts-män, osagt om det var några från dessa ubåtar, hamnade visst i trakterna kring Falun :-) .

Allt enligt den kosmopolitiska tidningen DT

http://www.dt.se/dalarna/falun/i-krigens-igenvuxna-spar

Inget sensationellt men ytterligare en del av vår historia :-) ;-) :-D .