Södra Stambanan 150 år - En liten personlig refektion (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Thursday, September 11, 2014, 13:26 (3486 dagar sedan)

Så börjar man få distans till den stora ångtågsresan i helgen. Nu har jag sovit ikapp. Jag förstår inte riktigt...var jag med om detta...jo, det var jag...tanken svindlar..vi körde sammanlagt si så där 70 mil med de båda ångloken. Först från Ängelholm på fredagen ner till Malmö C...sedan så på lördagen Malmö C-Nässjö C...och avslutningsvis på söndagen Nässjö-Stockholm C.

Innan det första avbytet i Älmhult så hade all tillträdande lokpersonal en genomgång vad som gällde för tåget 22000.
Bland annat skulle vi bromsa ner tåget i Rörvik och under visslingar passera platsen för att hedra de drabbade av Rörviksolyckan som inträffade för 60 år sedan. Det gjordes med besked. Strax innan Rörvik bromsades tåget ner till ca 20 km/h...därefter så passerades Rörvik under forcering...fyrlingsdrift, 60 % fyllning och full regulator. Tror det hördes vida omkring...kul var det i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=RwZY0Lidh84

Vi hade också fått stränga order om att inte komma före tiden till Nässjö...när vi närmade oss Grimstorp var vi ca 6 minuter före tdt ...nu blev det till att dra ner hastigheten rejält...vi låg bitvis på 35-40 km/h de sista kilometrarna in mot Nässjö.

Till detta skulle det höras att vi närmade oss...men här gällde det att ha tungan rätt i mun...vi skulle ju kryssa igenom hela den södra växelgatan för att komma in på spår 9. Strax innan infarten bromsade jag ner tåget än mer...nu gick det 15-20 km/h...nu gällde det att ha rull in och inte bromsa fast det långa tåget...samtidigt fick det heller inte gå för fort genom 40-växlarn p.g.a restaurangvagnen...många saker att hålla reda på för att ändå slutligen komma in i Nässjö C så ståndsmässigt som möjligt.

En annan höjdare var att få se hur F 1200 gick in på Getå station...även här under en mängd hedrande visslingar från båda loken. Jag fick gåshud när vi gick över olycksplatsen...och mina tankar gick till de som för 96 år sedan omkom här.


Så kom vi in på Stockholm Central...vilken känsla! Då blev det för mycket...känslorna rann över...all lokpersonal blev som galna av glädje...helt spontant började eldare och lokförare att dansa på spår 19 vid plattformen...vi klarade det!

Sen den sista biten in mot Hagalund och sedan undan växling av ångloken. Så var det över.

Det var bitvis riktigt kämpigt och man var rejält trött...men kamratskap, och det faktum att alla hjälptes åt gjorde, att man alltid kunde göra ett omtag och vara solidarisk med sina lokförarkollegor...tåget ska bara fram...

Alla medverkande lokförare, vagnvärdar, restaurangpersonal med flera var avgörande för den formidabla succén den saken är helt klar...ingen nämnd ingen glömd. Jag kommer minnas er livet ut allihopa för era kunskaper och bedrifter i samband med denna körningen.


Till sist...det här hade aldrig gått utan Martin Öhlins och Henrik Reuterdahls stora förmåga till att organisera denna jubileumsresa...er kompetens och förmåga har varit nyckeln vid denna ångtågsresa.

Med vänlig hälsning Per-Åke Lampemo, Lokf (F 1200) på tåg 22000 Älmhult-Nässjö