Y7 1224 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av HJP, Friday, September 12, 2014, 01:07 (3486 dagar sedan)

****
[IMG]http://i61.tinypic.com/294qc8g.jpg[/IMG]

1973 åkte jag inlandsbanan från Gällivare till Östersund. I Storuman fanns det tid att gå ut en sväng. Då hittade jag Y7 1222 och 1224. Den senare var provmålad i samma färg som X9. Bilden är från 24 maj 1973.

Y7 1224

av Arne G. Andersson, Friday, September 12, 2014, 11:09 (3486 dagar sedan) @ HJP

Mycket läcker bild. Mer Y6-Y8 åt folket.

Y7 1224

av tobbe, Friday, September 12, 2014, 11:18 (3486 dagar sedan) @ HJP

Snygg frontbild på de båda Y-bussarna. Har själv åkt ett antal gånger med 1224 på sträckorna Storuman - Gällivare samt Storuman -Vännäs - Umeå på 70-talet. Har för mig att den för det mesta rullade på det norra omloppet Storuman -Gällivare, Storuman- Vännäs - Umeå. I Arvidsjaur stod den då och då när banan Arvidsjaur-Jörn(Skelleftehamn) fortfarande trafikerades.
Har sett den även på lokstationen i Boden och då förmodligen trafikerande Haparandabanan. I Östersund har jag personligen inte sett den så ofta endast ett fåtal gånger under mina 70 & 80-tals exercusioner bland tågspåren i norra Sverige.
Kan den ha haft hemstation Gällivare alt. Boden? Någon som vet mer?
tobbe

Y7 1224

av Christian Ljunggren, Friday, September 12, 2014, 12:26 (3486 dagar sedan) @ tobbe

Stationering var väl Vännäs.

Med vänlig hälsning

Christian

Y7 1224

av Pelle Björkman, Friday, September 12, 2014, 13:02 (3486 dagar sedan) @ tobbe

Motorvagnarna "snurrade" under olika tidsperioder i Norrbotten runt på dels Haparandabanan, dels Boden-Vännäs, dels Boden/Luleå-Kiruna (tidningståget)-Gällivare-Boden och med avvikning mot Inlandsbanan via Gällivare
Vill påstå att 1224 "mest" tillhörde Vännäs.
Pelle Björkman

Y7 1224

av Christian Ljunggren, Friday, September 12, 2014, 12:26 (3486 dagar sedan) @ HJP

Mycket trevlig bild!

Med vänlig hälsning

Christian

Y7 1224

av tobbe, Friday, September 12, 2014, 17:54 (3486 dagar sedan) @ Christian Ljunggren

Ja, det stämmer nog helt korrekt efter närmare eftertanke då jag oftast såg den på sträckan Vännäs -Storuman och Gällivare - Boden...men även i Jörn, Skelleftehamn.
Vissa turer gick den söderutpå IB med vändning i Dorotea oftast framförd av en lokförarbekant stationerad Vännäs.
Tack för korrektionen...
tobbe

Y7 1224

av Nils-Eric Sääf, Friday, September 12, 2014, 19:02 (3486 dagar sedan) @ tobbe

Vagnen snurrade omkring även i mina hemtrakter, dvs i Linköpings nejder.

Y7 1224

av Christer Göransson, Friday, September 12, 2014, 20:09 (3485 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vagnen snurrade omkring även i mina hemtrakter, dvs i Linköpings nejder.

Jo, den hamnade där sedan Inlandsbanan med omnejd blivit Y1-fierad.
Själv åkte jag med den 1977 mellan Hällnäs och Storuman, och 1980 mellan Hultsfred och Nässjö.

/Christer

Y7 1224

av Tkl (liten Stn)., Friday, September 12, 2014, 20:14 (3485 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vagnen snurrade omkring även i mina hemtrakter, dvs i Linköpings nejder.

Jag såg vagnen i Hultsfred växlas över från ankommande tåg från Nässjö till återgående Nässjötåg vid ett tågmöte. Kan ha varit under senare delen av 70-talet. Blev mycket överraskad då jag så denna vagn som ej hörde hemma på omloppen Linköping - Västervik - Hultsfred - Oskarshamn - Nässjö - Kalmar.

Y7 1224

av Ulf Landin, Saturday, September 13, 2014, 00:04 (3485 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

När jag gjorde lumpen på I20 i Umeå på sommaren 1968 gick den enligt uppgift på omloppet Holmsund - Vännäs - Storuman - Arvidsjaur - Jörn -Bastuträsk - Skelleftehamn. Kallades av järnvägarna för "Röda Maran" (eller möjligen Faran). Jag såg den ofta, man lyfte blicken när den kom p g a målningen. Var det in te samma paprikaröda färg som de alla sedan fick som tjänstefordon? Det var ju så att när mina lumparkompisar var ute och söp på kvällarna tog jag min cykel och åkte varannan kväll till Vännäs (stationeringsort för 1224) och varannan kväll tiöö Holmsund / Obbola.
Hälsningar, Uffe

Y7 1224

av S-O Johansson, Saturday, September 13, 2014, 14:03 (3485 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

Vagnen snurrade omkring även i mina hemtrakter, dvs i Linköpings nejder.


Jag såg vagnen i Hultsfred växlas över från ankommande tåg från Nässjö till återgående Nässjötåg vid ett tågmöte. Kan ha varit under senare delen av 70-talet. Blev mycket överraskad då jag så denna vagn som ej hörde hemma på omloppen Linköping - Västervik - Hultsfred - Oskarshamn - Nässjö - Kalmar.

Det var inte så att 1224 växlades in i tåget mot Linköping. Den normala vägen för transporter av Y6-8 med släp från södra Sverige till huvudverkstaden i Örebro fram till Y1:ornas intåg var att köras i ordinarie tåg till Linköping. Från Nässjö gick de via Hultsfred till Linköping. Växlingen i Hultsfred utfördes under det korta uppehåll som tågen hade där. Vilket ibland kunde bli stressigt eftersom uppehållet var på 10 minuter och utöver den extra växlingen skulle byte av förarhytt, biljettvisering och godsutbyte göras på den tiden. Samma rutin när vagnarna var på väg till sin hemstation efter utfört besök.
Från Linköping till Örebro gick vagnarna i ett extra tjänstetåg via Katrineholm och Hallsberg. För det mesta med vagnar åt båda hållen men ibland gick det bara åt ett håll.
1224 hamnade väl i Linköping 1980 när Y1:orna började komma i trafik i Norrland. Varvid Y7-8 därifrån skickades söderut för att ersatta de sämsta Y6/7 i Sydsverige.

Y7 1224

av Lennart Fransson, Saturday, September 13, 2014, 14:11 (3485 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vagnen snurrade omkring även i mina hemtrakter, dvs i Linköpings nejder.


Jag såg vagnen i Hultsfred växlas över från ankommande tåg från Nässjö till återgående Nässjötåg vid ett tågmöte. Kan ha varit under senare delen av 70-talet. Blev mycket överraskad då jag så denna vagn som ej hörde hemma på omloppen Linköping - Västervik - Hultsfred - Oskarshamn - Nässjö - Kalmar.


Det var inte så att 1224 växlades in i tåget mot Linköping. Den normala vägen för transporter av Y6-8 med släp från södra Sverige till huvudverkstaden i Örebro fram till Y1:ornas intåg var att köras i ordinarie tåg till Linköping. Från Nässjö gick de via Hultsfred till Linköping. Växlingen i Hultsfred utfördes under det korta uppehåll som tågen hade där. Vilket ibland kunde bli stressigt eftersom uppehållet var på 10 minuter och utöver den extra växlingen skulle byte av förarhytt, biljettvisering och godsutbyte göras på den tiden. Samma rutin när vagnarna var på väg till sin hemstation efter utfört besök.
Från Linköping till Örebro gick vagnarna i ett extra tjänstetåg via Katrineholm och Hallsberg. För det mesta med vagnar åt båda hållen men ibland gick det bara åt ett håll.
1224 hamnade väl i Linköping 1980 när Y1:orna började komma i trafik i Norrland. Varvid Y7-8 därifrån skickades söderut för att ersatta de sämsta Y6/7 i Sydsverige.

Det hände att "den röde" även dök upp i tågen Alvesta - Växjö i början på 80-talet, och där tror jag att det normalt var Halmstadplacerade fordon.

Y7 1224 i Hultsfred 1980 (bild)

av Jonny Saljefeldt, Saturday, September 13, 2014, 15:55 (3485 dagar sedan) @ S-O Johansson

1224 hamnade väl i Linköping 1980 när Y1:orna började komma i trafik i Norrland. Varvid Y7-8 därifrån skickades söderut för att ersatta de sämsta Y6/7 i Sydsverige.

[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/80090735b.jpg[/img]

Y7 1224 i Hultsfred 1980 (bild)

av S-O Johansson, Saturday, September 13, 2014, 20:31 (3484 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

1224 hamnade väl i Linköping 1980 när Y1:orna började komma i trafik i Norrland. Varvid Y7-8 därifrån skickades söderut för att ersatta de sämsta Y6/7 i Sydsverige.


[img]http://www.saljefeldt.com/images/jarnvagar/gpostvagnen_2005/80090735b.jpg[/img]

När jag ser bilden på 1224 så inser jag att alla vagnar från Norrland inte var i bättre skick korgmässigt och mekaniskt sett. Men man kunde minimera Y6 i trafik för att enbart köra med Y7-8, vilka hade bättre säten.
Utan att ha tillgång till gamla omlopp så är jag nästan säker på att Linköpings Y även användes väster om Nässjö, HNJ oh Alvesta, medan Halmstads Y aldrig gick öster om Nässjö. Här litar jag enbart på minnet som inte alltid är tvärsäkert nuförtiden.
I och med Y1:ornas införande från T81 så var det Nässjö som blev navet för Y-tjänsten i Småland och Östergötland. I alla fall Linköping upphörde då som underhållsverkstad för Y-fordon. Halmstad blev väl kvar ett tag till så länge fd VCJ hade trafik.

Y7 1224 i Hultsfred 1980 (bild)

av Per-Olov Brännlund, Sunday, September 14, 2014, 09:50 (3484 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vagnen var omlackad i denna färg redan i juni 1968 då jag såg den på flera stationer i övre Norrland.