Ordentlig blomsterklädnad. (Fordon: lok)
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
av Thomas Tell, Saturday, September 13, 2014, 23:52 (3506 dagar sedan)
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
av Johan S, Sunday, September 14, 2014, 08:43 (3506 dagar sedan) @ Thomas Tell
Jag undrar hur fort det gick att köra innan allt ramlade av... Men det kanske är samma fråga.
/Johan
av Gunnar Olson, Sunday, September 14, 2014, 10:02 (3506 dagar sedan) @ Thomas Tell
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
Jag noterar att lokföraren närapå gör nazisthälsning på bilden. Dorpmüller var enligt svenskspråkiga Wikipedia partimedlem, medan det i engelskspråkiga Wikipedia framgår att han kanske inte var nazist.
av WLABo6, Sunday, September 14, 2014, 10:56 (3506 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
Jag noterar att lokföraren närapå gör nazisthälsning på bilden. Dorpmüller var enligt svenskspråkiga Wikipedia partimedlem, medan det i engelskspråkiga Wikipedia framgår att han kanske inte var nazist.
Och vi andra ser att han står och håller sig i ledstången.
av Gunnar Olson, Sunday, September 14, 2014, 11:02 (3506 dagar sedan) @ WLABo6
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
Jag noterar att lokföraren närapå gör nazisthälsning på bilden. Dorpmüller var enligt svenskspråkiga Wikipedia partimedlem, medan det i engelskspråkiga Wikipedia framgår att han kanske inte var nazist.
Och vi andra ser att han står och håller sig i ledstången.
Det ser jag också, men det är en ganska onaturlig ställning.
av Urban Åkesson, Sunday, September 14, 2014, 11:08 (3506 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Lika onaturlig ställning som att sitta och hålla i pensionärshandtagen (handtagen ovanför dörrarna) i bilen.
av Björn Tallmo, Sunday, September 14, 2014, 14:42 (3505 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
Jag noterar att lokföraren närapå gör nazisthälsning på bilden. Dorpmüller var enligt svenskspråkiga Wikipedia partimedlem, medan det i engelskspråkiga Wikipedia framgår att han kanske inte var nazist.
Och vi andra ser att han står och håller sig i ledstången.
Det ser jag också, men det är en ganska onaturlig ställning.
Ja, ingen naturlig ställning, men var skulle han hålla när hela den nedre delen av ledstången används för att fästa beklädnaden? ;-)
av Gunnar Olson, Sunday, September 14, 2014, 16:24 (3505 dagar sedan) @ Björn Tallmo
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
Jag noterar att lokföraren närapå gör nazisthälsning på bilden. Dorpmüller var enligt svenskspråkiga Wikipedia partimedlem, medan det i engelskspråkiga Wikipedia framgår att han kanske inte var nazist.
Och vi andra ser att han står och håller sig i ledstången.
Det ser jag också, men det är en ganska onaturlig ställning.
Ja, ingen naturlig ställning, men var skulle han hålla när hela den nedre delen av ledstången används för att fästa beklädnaden? ;-)
Varför skall han i motsats till övriga herrar på bilden hålla i något över huvud taget?
av Elling S. Rudaasen, Sunday, September 14, 2014, 18:30 (3505 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Jag undrar hur man lyckats med [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KACA00584]denna [/link]blomsterklädsel av D 330.
/tell
Jag noterar att lokföraren närapå gör nazisthälsning på bilden. Dorpmüller var enligt svenskspråkiga Wikipedia partimedlem, medan det i engelskspråkiga Wikipedia framgår att han kanske inte var nazist.
Och vi andra ser att han står och håller sig i ledstången.
Det ser jag också, men det är en ganska onaturlig ställning.
Ja, ingen naturlig ställning, men var skulle han hålla när hela den nedre delen av ledstången används för att fästa beklädnaden? ;-)
Varför skall han i motsats till övriga herrar på bilden hålla i något över huvud taget?
Han kanske hade svårt att hålla balansen annars? Måhända var han vimmelkantig av all uppståndelse, eller möjligen av någonting annat ;)
av Rc2 1110, Sunday, September 14, 2014, 11:04 (3506 dagar sedan) @ WLABo6
Vi brukar skämta om sådan här armuppsträckning på arbetet ibland. Det är när man står framför en presentation och pekar ut hur bra försäljningsutvecklingen varit. :-) Helt riktigt påpekat, detta är ingen tysk hälsning.
Visst är det en fantastisk blomsteruppsättning. Vilken bana är det som fått elektricitet?
av Jan-Anders Wihrén, Sunday, September 14, 2014, 13:56 (3506 dagar sedan) @ Rc2 1110
Vi brukar skämta om sådan här armuppsträckning på arbetet ibland. Det är när man står framför en presentation och pekar ut hur bra försäljningsutvecklingen varit. :-) Helt riktigt påpekat, detta är ingen tysk hälsning.
Visst är det en fantastisk blomsteruppsättning. Vilken bana är det som fått elektricitet?
Bilden är definitivt tagen på Malmö C. Eldriften på malmölinjerna var införd redan 1933 så bilden har nog inte med elektrifieringen att göra.
av Stefan Skoglund, Sunday, September 14, 2014, 15:26 (3505 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Vi brukar skämta om sådan här armuppsträckning på arbetet ibland. Det är när man står framför en presentation och pekar ut hur bra försäljningsutvecklingen varit. :-) Helt riktigt påpekat, detta är ingen tysk hälsning.
Visst är det en fantastisk blomsteruppsättning. Vilken bana är det som fått elektricitet?
Bilden är definitivt tagen på Malmö C. Eldriften på malmölinjerna var införd redan 1933 så bilden har nog inte med elektrifieringen att göra.
Eftersom Julius Dorpmüller utsågs till ställföreträdare för DR:s generaldirektör Rudolf Oeser redan 1925 och tillträdde GD:posten när Oeser dog i Juni 1926 (han var sjuk under en lång tid) så kan man med fog misstänka att Julius Dorpmüller var en av hedersgästerna vid eldriftsinvigningen.
1937 (vad är källan till att bilden är tagen 1937) utsågs Dorpmüller till Tysklands transportminister.
av Anders Sandgren, Sunday, September 14, 2014, 15:43 (3505 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
330 levererades oktober 1934 så det kan inte vara 1933. Däremot kan det vara invigningen av eldriften på Västkustbanan 1937
av Mattias Jansson, Tuesday, September 16, 2014, 11:32 (3504 dagar sedan) @ Anders Sandgren
330 levererades oktober 1934 så det kan inte vara 1933. Däremot kan det vara invigningen av eldriften på Västkustbanan 1937
Västkustbanan fick genomgående eldrift 1936, södra delen upp till Ängelholm dessutom redan 1934 så det handlar det garanterat inte om. Den enda eldriftsinvigning som skedde söderöver i landet 1937 var Ängelholm - Helsingborg och Åstorp - Mölle, i januari respektive maj.
av Sune Nylén, Sunday, September 14, 2014, 11:05 (3506 dagar sedan) @ WLABo6
Ledaren håller sig i ledstången:-D (Föraren = Führern)
I Brunnsparken i Göteborg fanns det underjordiska toaletter. Ned dit ledde en brant stentrappa med ordentliga räcken att hålla sig i. En fråga som ställdes var då , " Varför har man räcken i trappan???
Jo, det är för att man skall kunna hålla sig tills man hunnit ner:-D Sune
av Stefan Skoglund, Sunday, September 14, 2014, 15:37 (3505 dagar sedan) @ Thomas Tell
Vilka är personerna på bilden ?
Kan medlemmar på Drehscheibe positivt identifiera exv Dorpmüller ?
Hade han en sekreterare med sig som kanske då är med på fotot ?
Fotots informationskort är lite fattigt :-)
Är den uniformerade tjänstemannen till höger inspektorn för Malmö ?
av hpdambo, Wednesday, January 13, 2016, 18:12 (3019 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Vilka är personerna på bilden ?
Kan medlemmar på Drehscheibe positivt identifiera exv Dorpmüller ?
Hade han en sekreterare med sig som kanske då är med på fotot ?
Fotots informationskort är lite fattigt :-)
Är den uniformerade tjänstemannen till höger inspektorn för Malmö ?
Samma foto i sämre bildkvalitet hittade jag i ett fotoalbum i min släkt och har fått hjälp av järnvägshistoriker att hitta originalbilden ni kommenterar här. Det verkar som om personerna på bilden väntar på Dorpmüller.
Tredje personen från vänster på bilden är min morfar som hette Janne Bernhard Sjögren och var verkstadsmästare vid SJ i Malmö. Han levde 1880-1953 och arbetade vid SJ:s verkstäder i Ängelholm 1917-1922.
1922 flyttade han med sin familj till Malmö och bodde först på Kirsebergsvången och fick sedan en lägenhet i det första järnvägshuset Håkan på Slussgatan. Där tillbringade jag många lyckliga somrar som barn hos min mormor och morfar. Han lät mig ofta följa med till sin egen verkstad som han hade skaffat sig efter pensioneringen. Han reste också upp till Fagersta i slutet av 40-talet och hjälpt min far med smides- och rörarbeten när vi byggde vår första villa.
av BD, Wednesday, January 13, 2016, 18:55 (3019 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Vilka är personerna på bilden ?
Kan medlemmar på Drehscheibe positivt identifiera exv Dorpmüller ?
Hade han en sekreterare med sig som kanske då är med på fotot ?
Fotots informationskort är lite fattigt :-)
Är den uniformerade tjänstemannen till höger inspektorn för Malmö ?
Dorpmüller är andre man fr höger intill Granholm.
Dorpmüller var tydligen INTE medlem i nazistpartiet.
av Sune Nylén, Wednesday, January 13, 2016, 22:46 (3019 dagar sedan) @ BD
Julius Dorpmüller var Generaldirektör för Deutsche Reichbahn
Han var född 1869 vill jag minnas och dog i juli 1945 efter sjukdom.
Han var också medlem i Tyska Nationalsocialistiska Arbetarpartiet.
Om honom står en hel del på Wiki.
Den som har svårt för tyska kan nyttja "Översätt sidan"
:-) Sune
av Anders Sandgren, Wednesday, January 13, 2016, 23:44 (3019 dagar sedan) @ Sune Nylén
Så var det kanske inte helt lätt att stå utanför partiet heller.
Men många sympatiserade, inte bara i Tyskland. Medlem eller inte i Tyskland var kanske som medlemskap i kommunistpartiet i Sovjet.
En Österrikisk bekant brukar säga att om man frågade en nordtysk om han hade varit med i partiet så var svaret "jamen man måste ju vara med", frågade man en Bayrare så var svaret "självklart!" och frågade man en Österrikare så var svaret "inte jag men han och han och han...".
Hur det var med hr Dorpmüllers innersta tankar om detta så är det nog en annan sak. Men många i hans ställning kunde se fördelar då som man nog bortser från idag. Men vi vet förhoppningsvis mer om det än vad han gjorde.
av Sune Nylén, Wednesday, January 13, 2016, 23:53 (3019 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Det har ju aldrig varit till något men i Sverige heller att vara med i Facket eller att ha rätt partibok:-D
Tack ska´du ha! Per Albin heter ja´ som Kalle Ge sjöng 1938.
Sune
av BD, Thursday, January 14, 2016, 07:53 (3019 dagar sedan) @ Sune Nylén
Han var också medlem i Tyska Nationalsocialistiska Arbetarpartiet.
Han var f ö inte medlem i NSDAP. De allierade skulle dessutom inte ha utnyttjat hans tjänster efter kriget fram till hans insjuknande om han varit medlem.
av el_vikingo, Sunday, September 14, 2014, 17:09 (3505 dagar sedan) @ Thomas Tell
Lite svårt att se, men möjligen är Julius den andre från vänster.
Året var 1937.
"Durch vielfältige Auslandsreisen knüpfte Dorpmüller Kontakte zu anderen Bahngesellschaften und Fachleuten. Unter anderem führten ihn größere Auslandsreisen 1935 zu den polnischen Staatsbahnen, 1936 zur dritten Weltkraftkonferenz nach Washington, D.C. einschließlich Begegnungen mit amerikanischen Eisenbahndirektoren und Präsident Franklin D. Roosevelt sowie 1937 nach Schweden, wo ihm die SJ einen Sonderzug zur Verfügung stellte"
http://de.wikipedia.org/wiki/Julius_Dorpm%C3%BCller
//Håkan