spånga lövsta jvg (Järnväg allmänt)

av wårby, Sunday, September 14, 2014, 15:57 (3484 dagar sedan)

Hej
Har funderat på,varför rälsen låg kvar så länge och långt.minns att vägövergångarna var ljussatta tills mycket sent 70tal..tidigt 80tal?
Säkert två kilometer och stannade vid en stoppblock vid ragnsells/schenker anläggningar,
Fanns det några gods funderingar med det mm?
Mvh wårby

spånga lövsta jvg

av Conny Sernfalk, Monday, September 15, 2014, 10:50 (3483 dagar sedan) @ wårby

Hej
Har funderat på,varför rälsen låg kvar så länge och långt.minns att vägövergångarna var ljussatta tills mycket sent 70tal..tidigt 80tal?
Säkert två kilometer och stannade vid en stoppblock vid ragnsells/schenker anläggningar,
Fanns det några gods funderingar med det mm?
Mvh wårby

Spåret låg kvar till "Bilspedition" (nu Schenker). Man byggde t.o.m spår över Bergslagsvägen efter nedläggningen av soptågen. Jag har sett olika uppgifter om när spåret revs. allt från mitten av 1980 talet till tidigt 1990 tal.
Kanske man hoppades på att få Bilspedition som kund? Något tåg lär dock inte ha passerat spåret efter nedläggningen av soptåget 1970.

En kortare sträcka kvarlåg (övervuxet) även vid Lunda, men revs i samband med vägbygge / rondell tidigt 2000 tal. Idag är även spåren vid Lunda industriområde övergivna men kvarstår i huvudsak.

Hässelby museum har f.n en utställning om Spånga-Lövsta Järnväg. Se nedan
http://www.hembygd.se/hasselby/utstallning-4/

/ Conny