Ub 168 och en fråga om utrustningen förr (Fordon: lok)

av HP, Sunday, September 14, 2014, 20:27 (3483 dagar sedan)

Mer från samlingsportalen: Jvm.KDAJ08570:
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAJ08570&Imgnr=1[/img]
Får mig att undra, hur länge hade Ub-loken:
-Domkrafter?
-Banröjare?
-Trissolatorer på strömavtagaren?
-Buffertar med snäckfjädrar?

Mvh Henrik R

Ub 168 och en fråga om utrustningen förr

av Per Ljungberg, Monday, September 15, 2014, 12:39 (3482 dagar sedan) @ HP

Sådana frågor är inte lätta att svara på. Förmodligen skedde förändringarna i samband med olika revisioner eller efter skador. Jag kan påminna mig att jag under 1950-60-talen sett alla dessa detaljer utom banröjare på Ub-lok. Förmodligen var det sådana Ub-lok som hade linjetjänst som hade sådana plogar medan t.ex de lok som gick på Göteborg C inte hade några. Hur det var med domkrafter är jag också lite osäker på. Däremot hade Öc 491, som var stationerat vid elavdelningen i Alingsås domkrafter. Vilken lyftkraft kan dessa domkrafter haft? Jag misstänker att de inte var för att lyfta loket på spår utan mer som hjälp om någon vagn spårat ur under växlingen.
Kanske finns det några centrala order till verkstäderna när man skulle byta/ta bort utrustning. De äldsta D-loken gick ju ganska länge med spindelbuffertar, men byttes ju efter hand mot hylsbuffertar.
PLj

Ub 168 och en fråga om utrustningen förr

av HP, Tuesday, September 16, 2014, 07:08 (3482 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Sådana frågor är inte lätta att svara på. Förmodligen skedde förändringarna i samband med olika revisioner eller efter skador. Jag kan påminna mig att jag under 1950-60-talen sett alla dessa detaljer utom banröjare på Ub-lok. Förmodligen var det sådana Ub-lok som hade linjetjänst som hade sådana plogar medan t.ex de lok som gick på Göteborg C inte hade några. Hur det var med domkrafter är jag också lite osäker på. Däremot hade Öc 491, som var stationerat vid elavdelningen i Alingsås domkrafter. Vilken lyftkraft kan dessa domkrafter haft? Jag misstänker att de inte var för att lyfta loket på spår utan mer som hjälp om någon vagn spårat ur under växlingen.
Kanske finns det några centrala order till verkstäderna när man skulle byta/ta bort utrustning. De äldsta D-loken gick ju ganska länge med spindelbuffertar, men byttes ju efter hand mot hylsbuffertar.
PLj

Jag har sett sådana domkrafter på 18 och 20 ton, så nog kunde de lyfta upp en urspårad lokände allt.

Mvh Henrik R