Yoa2 i färg - SMoK se hit! (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Vilken tjusig bild! Tyvärr ingen info om var och när.
Är det så här det kommer se ut när SMoK:s X9 lämnar Värnamo!
Jvm.KDAJ06685
Mvh Henrik R
av HP, Sunday, September 14, 2014, 21:19 (3511 dagar sedan)
Vilken tjusig bild! Tyvärr ingen info om var och när.
Är det så här det kommer se ut när SMoK:s X9 lämnar Värnamo!
Jvm.KDAJ06685
Mvh Henrik R
av Leif B, Sunday, September 14, 2014, 22:49 (3511 dagar sedan) @ HP
Vilken tjusig bild! Tyvärr ingen info om var och när.
Är det så här det kommer se ut när SMoK:s X9 lämnar Värnamo!
Jvm.KDAJ06685
Mvh Henrik R
Jonsered?
av Per Ljungberg, Monday, September 15, 2014, 09:06 (3510 dagar sedan) @ Leif B
Det enda jag kan säga är att det inte var när de var helt nya för då saknade de den vita skylten "SJ" i fronten. Platsen är på bron mellan dåvarande Jonsered och tunneln mot Göteborg. Hållplatsen Bokedalen låg då vid södra änden av tunneln.
Yoa2 gick väl på den tiden bl.a Göteborg-Falköping-Nässjö-Norrköping och tillbaka.
PLj
av Anders Johansson, Monday, September 15, 2014, 09:19 (3510 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Det enda jag kan säga är att det inte var när de var helt nya för då saknade de den vita skylten "SJ" i fronten.
???
Foto från provkörning på forna CWJ:
Det finns några bilder från prototypproven utan skylten men leveransfotona från HC är försedda med SJ-logotypen.
av Per Ljungberg, Monday, September 15, 2014, 11:40 (3510 dagar sedan) @ Anders Johansson
När jag såg Yoa2 för första gången (i Alingsås) fanns det ingen skylt i alla fall. Men dessa skyltar var väl löstagbara för att kunna ha namn på tåget? Rätt?
PLj
av Anders Johansson, Monday, September 15, 2014, 13:03 (3510 dagar sedan) @ Per Ljungberg
De var löstagbara, ja.
av Anders Jansson, Monday, September 15, 2014, 14:51 (3510 dagar sedan) @ Anders Johansson
De var löstagbara, ja.
Jag har detaljstuderat några högupplösta bilder och vågar nog påstå att det vita bakgrundsfältet med "SJ" var målat direkt på korgen. Det kunde sedan täckas över med skyltar av samma form som det vita bakgrundsfältet och med påmålat tågnamn.
Det lutande SJ-emblemet frångicks ganska snart vid nyleveranser till förmån för en annan utformning. Orsak: Generaldirektör Upmark ogillande den lutande formen.
av Anders Jansson, Monday, September 15, 2014, 14:57 (3510 dagar sedan) @ Anders Jansson
Hittade denna ritning som kanske kan vara av intresse:
av kjellgerik, Tuesday, September 16, 2014, 12:29 (3509 dagar sedan) @ Anders Jansson
Apropå skyltar på Yoa2, här från pressvisningen(?) i Stockholm. Ber om ursäkt för dålig bildkvalitet.
av jhje, Monday, September 15, 2014, 09:51 (3510 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Ja och den började å gå 1960 på den sträckan. Då var det en ny upplevelse att få resa Falköping-Nässjö ToR i ett modernt motorvagnståg
av Per Lind, Monday, September 15, 2014, 13:18 (3510 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Jag minns dom från Hallsberg-Stockholm på slutet av 60-talet.
-Per
av Arne, Monday, September 15, 2014, 16:55 (3510 dagar sedan) @ Per Ljungberg
Det enda jag kan säga är att det inte var när de var helt nya för då saknade de den vita skylten "SJ" i fronten. Platsen är på bron mellan dåvarande Jonsered och tunneln mot Göteborg. Hållplatsen Bokedalen låg då vid södra änden av tunneln.
Yoa2 gick väl på den tiden bl.a Göteborg-Falköping-Nässjö-Norrköping och tillbaka.
PLj
När är 'på den tiden'? Jag minns 'Paprikatågen' från första halvan av 60-talet när jag många gånger åkte med dessa nya och moderna motorvagnstågen på sträckan Cst - Norrköping t.o.r.! Jag tyckte det var ett lyft mot de 'gamla' loktågen på sträckan även om jag nu i vuxen ålder [sic!] fått höra en massa negativt om Yoa2/X9 här i Postvagnen! :-D
De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)
av Nils-Eric Sääf, Monday, September 15, 2014, 17:32 (3510 dagar sedan) @ Arne
Sista gången jag åkte X9 var mellan Hässleholm och Kristianstad, tror det var tidigt 80-tal. En sällsynt otrevlig upplevelse. Vagnen for kring som en vante. En tredje klass 2 axlig trävagn på ÖCJ på 40-50 talet uppförde inte sej inte så illa ens när den gick sist mellan Björkhult och Kisa.
av Kjell Friberg, Monday, September 15, 2014, 21:30 (3510 dagar sedan) @ Arne
De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)
Tyvärr har jag ingen komplett uppsättning för dessa år men den enda förbindelse med paprikatåg från Stockholm och söderut via Norrköping jag minns från den tiden var Konferensen och hade Motala som sin sydliga ändstation.
av Arne, Monday, September 15, 2014, 21:40 (3510 dagar sedan) @ Kjell Friberg
De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)
Tyvärr har jag ingen komplett uppsättning för dessa år men den enda förbindelse med paprikatåg från Stockholm och söderut via Norrköping jag minns från den tiden var Konferensen och hade Motala som sin sydliga ändstation.
Intressant! Skulle man då ha vänt norrut igen i Mjölby för att köra tåget till Motala? Vartör skulle Motala vara en bättre (läs: mer frekvent destination med fler resande) slutstation än Mjölby? Eftersom jag aldrig åkte med Paprikatåget söderut från Norrköping vet jag inget om den här relationen du skriver om till Motala så det vore roligt att få höra mer om upplägget. Skulle alla resande åka till Luxorfabrikerna? :-)
av Gunnar Olson, Monday, September 15, 2014, 22:08 (3510 dagar sedan) @ Arne
De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)
Tyvärr har jag ingen komplett uppsättning för dessa år men den enda förbindelse med paprikatåg från Stockholm och söderut via Norrköping jag minns från den tiden var Konferensen och hade Motala som sin sydliga ändstation.
Intressant! Skulle man då ha vänt norrut igen i Mjölby för att köra tåget till Motala? Vartör skulle Motala vara en bättre (läs: mer frekvent destination med fler resande) slutstation än Mjölby? Eftersom jag aldrig åkte med Paprikatåget söderut från Norrköping vet jag inget om den här relationen du skriver om till Motala så det vore roligt att få höra mer om upplägget. Skulle alla resande åka till Luxorfabrikerna? :-)
Konferensen gick tidigt på morgonen från Motala och vände åter från Stockholm sen eftermiddag. På den tiden hade Motala två riktigt stora industrier, nämligen Electrolux och Luxor.
av Arne, Monday, September 15, 2014, 22:56 (3510 dagar sedan) @ Gunnar Olson
De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)
Tyvärr har jag ingen komplett uppsättning för dessa år men den enda förbindelse med paprikatåg från Stockholm och söderut via Norrköping jag minns från den tiden var Konferensen och hade Motala som sin sydliga ändstation.
Intressant! Skulle man då ha vänt norrut igen i Mjölby för att köra tåget till Motala? Vartör skulle Motala vara en bättre (läs: mer frekvent destination med fler resande) slutstation än Mjölby? Eftersom jag aldrig åkte med Paprikatåget söderut från Norrköping vet jag inget om den här relationen du skriver om till Motala så det vore roligt att få höra mer om upplägget. Skulle alla resande åka till Luxorfabrikerna? :-)
Konferensen gick tidigt på morgonen från Motala och vände åter från Stockholm sen eftermiddag. På den tiden hade Motala två riktigt stora industrier, nämligen Electrolux och Luxor.
Tack för mer info. Betyder detta alltså att Paprikatåget 'Konferensen' vände körriktning i Mjölby för att kunna åka norrut på statsbanan Mjölby-Hallsberg på väg till Motala? Eller kan man komma in direkt på den banan när man kommer från Linköpingshållet? Jag får be om ursäkt för mina dåliga ferroviala linjekunskaper eftersom jag aldrig åkt tåg till Motala; de gånger jag besökt staden vid Vättern har det varit per egen bil! ;-)
av Lennart Petersen, Tuesday, September 16, 2014, 01:56 (3510 dagar sedan) @ Arne
De tågen jag åkte med mellan Stockholm och Norrköping utgick alltså från Cst men var var slutstationen söderut? Kanske Mjölby? Någon med aktuella Kommunickor från de här åren kan kanske hjälpa till med svaret?! :-)
Tyvärr har jag ingen komplett uppsättning för dessa år men den enda förbindelse med paprikatåg från Stockholm och söderut via Norrköping jag minns från den tiden var Konferensen och hade Motala som sin sydliga ändstation.
Intressant! Skulle man då ha vänt norrut igen i Mjölby för att köra tåget till Motala? Vartör skulle Motala vara en bättre (läs: mer frekvent destination med fler resande) slutstation än Mjölby? Eftersom jag aldrig åkte med Paprikatåget söderut från Norrköping vet jag inget om den här relationen du skriver om till Motala så det vore roligt att få höra mer om upplägget. Skulle alla resande åka till Luxorfabrikerna? :-)
Konferensen gick tidigt på morgonen från Motala och vände åter från Stockholm sen eftermiddag. På den tiden hade Motala två riktigt stora industrier, nämligen Electrolux och Luxor.
Tack för mer info. Betyder detta alltså att Paprikatåget 'Konferensen' vände körriktning i Mjölby för att kunna åka norrut på statsbanan Mjölby-Hallsberg på väg till Motala? Eller kan man komma in direkt på den banan när man kommer från Linköpingshållet? Jag får be om ursäkt för mina dåliga ferroviala linjekunskaper eftersom jag aldrig åkt tåg till Motala; de gånger jag besökt staden vid Vättern har det varit per egen bil! ;-)
Man vänder körriktning i Mjölby, ja !
av Kjell Friberg, Tuesday, September 16, 2014, 06:43 (3509 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Utöver de ovannämnda verkstäderna fanns på den tiden i Motala även Motala Verkstad och Centrala Torpedverkstaden vilka båda hade stort utbyte med Stockholm.
av Anders Olsson1, Tuesday, September 16, 2014, 07:32 (3509 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det är ju en av finesserna med motorvagnståg att man enkelt kan vända. Eftersom Motala ju var viktigt så kunde man nu få direkttåg med Stockholm utan rundgång eller växling. Motsvarande lösning skulle kunna fungera med Borås.
av Gunnar Olson, Tuesday, September 16, 2014, 11:18 (3509 dagar sedan) @ Anders Olsson1
Det är ju en av finesserna med motorvagnståg att man enkelt kan vända. Eftersom Motala ju var viktigt så kunde man nu få direkttåg med Stockholm utan rundgång eller växling. Motsvarande lösning skulle kunna fungera med Borås.
Vilket också tillämpats några år i modern tid med X2.
av s svensson, Tuesday, September 16, 2014, 11:18 (3509 dagar sedan) @ Anders Olsson1
Tittade noga på bilden. Jag tycker inte det liknar 101-släp-102 som var prototyp. Detta sätt hade helt annat utförande på sidopltarna.
SJ märkning. Fråga om det stod SJ eller inte. I fronten kunde man byta skylt om jag minns rätt. Fanns det en skylt med enbart SJ ? Om det nu inte fanns någon fastklistrad "SJ" i fronten. Jag såg inte Yoa2 så ofta och jag var inte så gammal då !
av Mr H, Friday, September 19, 2014, 10:04 (3506 dagar sedan) @ s svensson
Tittade noga på bilden. Jag tycker inte det liknar 101-släp-102 som var prototyp. Detta sätt hade helt annat utförande på sidopltarna.
SJ märkning. Fråga om det stod SJ eller inte. I fronten kunde man byta skylt om jag minns rätt. Fanns det en skylt med enbart SJ ? Om det nu inte fanns någon fastklistrad "SJ" i fronten. Jag såg inte Yoa2 så ofta och jag var inte så gammal då !
Det fanns inga skyltar som det stog "SJ" på utan det var målat i fronten!
När man sedan skulle ha en annan skyltning "Siljan", "Bråviken", "Bumerangen" etc, etc så var det skyltar som häktades på fronten och över "SJ". Roligt med alla namntåg som Yoa2/X9 faktiskt gick på och att det skyltades så tydligt och pampigt!
Mr H
av Mattias Jansson, Tuesday, September 16, 2014, 14:07 (3509 dagar sedan) @ Arne
även om jag nu i vuxen ålder [sic!] fått höra en massa negativt om Yoa2/X9 här i Postvagnen!
Järnvägshistoriskt forum är det här.
av Arne, Tuesday, September 16, 2014, 15:37 (3509 dagar sedan) @ Mattias Jansson
även om jag nu i vuxen ålder [sic!] fått höra en massa negativt om Yoa2/X9 här i Postvagnen!
Järnvägshistoriskt forum är det här.
Touché! :-D Det hindrar förstås inte att det är i Postvagnen jag hört diverse 'gnäll' om X9 och dess gång i spåret med mera! Här i Järnvägshistoriskt Forum är vi förstås däremot ytterst sakliga och seriösa i våra omdömen! ;-)
av Anders Jansson, Tuesday, September 16, 2014, 16:14 (3509 dagar sedan) @ Arne
även om jag nu i vuxen ålder [sic!] fått höra en massa negativt om Yoa2/X9 här i Postvagnen!
Järnvägshistoriskt forum är det här.
Touché! :-D Det hindrar förstås inte att det är i Postvagnen jag hört diverse 'gnäll' om X9 och dess gång i spåret med mera! Här i Järnvägshistoriskt Forum är vi förstås däremot ytterst sakliga och seriösa i våra omdömen! ;-)
De dåliga gångegenskaperna får nog anses vara dokumenterade. Åtminstone under vissa givna förutsättningar. Frågan är om de inte var huvudorsak till att danskarna köpte Lynetter från Uerdingen i stället för en vidareutvecklad dieselversion av Yoa2. De dåliga gångegenskaperna uppmärksammades i media samtidigt som den danska upphandlingen pågick och uppmärksammades i Danmark. Dessförinnan så hade HC legat mycket bra till för en beställning.
Även i Sverige diskuterades en dieselversion av Yoa2 när det blev aktuellt att anskaffa Y3. Inom SJ fanns två olika skolor: Köp från Tyskland respektive en inhemsk lösning baserad på Yoa2. I det senare fallet med komponenter från YBo6-familjen för att förenkla och förbilliga driften. HC erbjöd sig att bygga ett provtåg för trafik i övre Norrland men de högsta cheferna på Maskintekniska byrån drev det tyska alternativet hårt. Så hårt att LHB trodde sig ha fått beställning och satte igång konstruktionsarbete redan innan själva upphandlingen.
HCs förslag såg ut så här:
av Lennart Petersen, Tuesday, September 16, 2014, 16:42 (3509 dagar sedan) @ Anders Jansson
även om jag nu i vuxen ålder [sic!] fått höra en massa negativt om Yoa2/X9 här i Postvagnen!
Järnvägshistoriskt forum är det här.
Touché! :-D Det hindrar förstås inte att det är i Postvagnen jag hört diverse 'gnäll' om X9 och dess gång i spåret med mera! Här i Järnvägshistoriskt Forum är vi förstås däremot ytterst sakliga och seriösa i våra omdömen! ;-)
De dåliga gångegenskaperna får nog anses vara dokumenterade. Åtminstone under vissa givna förutsättningar. Frågan är om de inte var huvudorsak till att danskarna köpte Lynetter från Uerdingen i stället för en vidareutvecklad dieselversion av Yoa2. De dåliga gångegenskaperna uppmärksammades i media samtidigt som den danska upphandlingen pågick och uppmärksammades i Danmark. Dessförinnan så hade HC legat mycket bra till för en beställning.
Ja bl.a Tore Nordin, som väl får anses vara en auktoritet, tar upp detta med gångegenskaper för Paprikatåget på flera ställen i sin långa artikel om tåget i Elmotorvagnsboken. Här skrivs också att två provboggier tillverkade av ASEA (!!) sattes in på UBoa2-2364 med gott resultat för gångegenskaper och underhåll.
SJ avstod dock från ett omfattande boggiebyte och upprustning eftersom det inte ansågs lönsamt.
av Anders Johansson, Tuesday, September 16, 2014, 17:09 (3509 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Man får ju också notera att man byggde om boggierna ett antal gånger med visst resultat.
I från början var det i princip samma boggie som tidigare HC-fordon men sedan tillkom stötdämpare mm.
Min magkänsla efter att ha åkt med diverse liknande fordon är att monoblockhjulen bidrar till de sämre gångegenskaperna.
Jfr X21 YBo5p och Finska Dm7 som i grunden har samma boggiekonstruktion.
av Lennart Petersen, Tuesday, September 16, 2014, 19:09 (3509 dagar sedan) @ Anders Johansson
Man får ju också notera att man byggde om boggierna ett antal gånger med visst resultat.
I från början var det i princip samma boggie som tidigare HC-fordon men sedan tillkom stötdämpare mm.Min magkänsla efter att ha åkt med diverse liknande fordon är att monoblockhjulen bidrar till de sämre gångegenskaperna.
Jfr X21 YBo5p och Finska Dm7 som i grunden har samma boggiekonstruktion.
Alltså i grunden HC-konstruktioner.
Även de äldre HC-bussarna var väl skakiga även om man tålde lite mer skak som ung men jag minns att min morfar som var gammal rallare brukade kommentera rälsbussarna på HBJ med att "dom har trekantiga hjul"
av David, Tuesday, September 16, 2014, 20:57 (3509 dagar sedan) @ Leif B
Visst är det Jonsered!
av Thomas Tell, Monday, September 15, 2014, 10:34 (3510 dagar sedan) @ HP
Bilden såldes som vykort i Modellhallen på Stockholms Central. Det är väl ett vykort som skannats här men var är originaldiat?
/tell