Matning till SDJ (Elektrifiering/elektrisk drift)

av m.sundström, Wednesday, September 24, 2014, 14:21 (3507 dagar sedan)

Passerade i morse BJ:s omformarstation i Falun.

(När jag växte upp på femtiotalet förekom det att personal från Fln bemannade omformarstationens kombinerade övervakningsrum och bomfällningsställverk. Rätt ofta tjänstgjorde där min far som normalt arbetade vid Fln tågex - och naturligtvis var jag där och glodde på alla spännande grejor.Omformarstationen kallades f. ö. "driftcentralen".)

Nåväl, den gamla gröngula byggnaden drar alltid till sig blickarna och nu kom jag att tänka på en sak:

Varifrån matades SDJ vid elekrifieringen 1948? SJ/Kyo eller BJ/Fln eller halva sträckan var?

Är alla BJ:s omformarstationer /identiskt/ lika den i Falun? Finns ritningar att beglo någonstans?

Olle S

Matning till SDJ

av s svensson, Wednesday, September 24, 2014, 16:35 (3507 dagar sedan) @ m.sundström

Din fråga är lite svår att besvara. Därför att man normalt dubbelmatar. Dvs matar från båda hållen.
Någonstans på fd GDG/SDJ borde det finnas en zongränsbrytare. Söderut hade Vattenfall hand om elförsörjningen på GDG.

Matning till SDJ

av Gunnar Ekeving, Wednesday, September 24, 2014, 20:57 (3507 dagar sedan) @ m.sundström

Intressant att personal från tågexpeditionen bemannade driftcentralen, något som annars brukade vara en uppgift exklusivt för elsidans folk. Eller var det så att man vissa tider satte in någon från trafiksidan att fungera som vägvakt i omformarstationen?

Ritningar på BJ-omformarstationer (dessvärre dock ej Falun) kan beglos här. Skriv till exempel Mellerud i översta sökfältet och väl Elmatning i vallistan vid "Begränsa sökningen till visst område"

Matning till SDJ

av m.sundström, Thursday, September 25, 2014, 12:03 (3506 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Eller var det så att man vissa tider satte in någon från trafiksidan att fungera som vägvakt i omformarstationen?

Tack för Ditt svar! Javisst var det "trafikens folk" som fungerade som vägvakt=bomfällare. Hur övervakningen av det elektriska i "diffenstalen" (som traktens ungar plägade kalla anläggningen) kan jag inte alls erinra mig.

Olle S