Våg och utrustning i godsmagasin (Byggnad)

av HP, Saturday, October 18, 2014, 13:26 (3450 dagar sedan)

Hej!
Jag har en fundering om våg inne i godsmagasin i samband med att vi nu ska bygga upp Fiskeby. Inne i magasinet fanns ingen våg alls.

Vilken typ ska det vara i detta ganska lilla landsbygdsmagasin?

Visst hade man vågar som för ögat såg ut som en "plåt" i golvet där man kunde dra upp en pall på? Hur ser konstruktionen ut under golvet? Står den på en gjuten eller stensatt sockel?

Finns det några bra interiörbilder inifrån mindre magasin? De jag hittat på samlingsportalen är främst stora jättemagasin.

Vad bör man ha mer för utrustning inne i ett godsmagasin? Kärror så klart, men annars?

Vi har inte funderat så mycket än på tidsperiod, men Hennan ska ju spegla 40-tal och jag tycker själv att godsmagasinet kanske ska visa en lite nyare period, med både styckegods i form av lösa emballage med även där man kan visa övergången till lastpallar och lastbärare. Får fundera vidare med det.

Vi har en oljekanna märkt "Fiskeby" upphittad i magasinet. Vad hade man den till? Finns det en koppling till godsverksamheten alls?

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, SJVM

Våg och utrustning i godsmagasin

av Affe, Saturday, October 18, 2014, 19:00 (3450 dagar sedan) @ HP

Vid hantering av bl.a. jutesäckar användes krokar, som var försedda med trähandtag.
På den länkade bilden syns sådana sticka upp ur männens byxfickor.

Säck hantering
(klicka på bilden)

// Affe

Våg och utrustning i godsmagasin

av Lars-Olof Hansson, Saturday, October 18, 2014, 22:05 (3449 dagar sedan) @ Affe

Arbetsverktyget som hamnarbetaren använder/använde heter Grips.
L-O H

Våg och utrustning i godsmagasin

av Affe, Sunday, October 19, 2014, 00:36 (3449 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Arbetsverktyget som hamnarbetaren använder/använde heter Grips.
L-O H

Tackar, nu fick min "säck-krok" ett riktigt namn. :-)

Grips

// Affe

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Sunday, October 19, 2014, 11:39 (3449 dagar sedan) @ Affe

Grips ja! Stack upp ur bak eller kavajfickan på alla stuvare. Undrar bara om inte den här visade är äldre än 1977. Träet i handtagen verkar väl använt och kroken också. Snarare tjugosju eller trettiosju. När containrarna tog över minskade användningen av detta verktyg rejält. 1977 var det väl mestadels redan containrar som gällde. Jmf. " Consafe". Men kom kanske till muséet 77. Det användes ju mestadels på den tiden när last och lossning försiggick med kran från lastrummen.
" Stuvarevalsen" av Lasse Dahlqvist beskriver detta på ett talande sätt.
:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Kent A, Saturday, October 18, 2014, 22:25 (3449 dagar sedan) @ HP

Utan att veta ett smack om godshanteringen vid Fiskeby (eller Hennan för den delen) så skulle jag vilja säga att en våg av den typ du beskriver nog var förbehållen platser med större hantering. Finns det inget hål i golvet där den varit monterad så har den nog inte funnits.
Jag kan tänka mig att ett gpdsmagasin av Fiskeby-storlek nog fick nöja sig med två eller tre (i olika storlek)av de "jämviktsvågar" eller decimalvägar som var vanliga i lantbruket för att väga säckar på åtminstone fram till sjuttiotalet Och till detta ett eller två Bessman (Betsman).

Men detta är bara spekulationer från min sida
Den största väg jag sett av den typ du beskriver fanns annars på Avfallsråvaror i Norrköping när jag jobbade en sommar med att riva ut överbetongen innan det skulle byggas om för Flavourings del. Den fanns på gården och avläsningen med sina motvikter på skenor satt inne i fabrikslokalen.
Efter att byggledaren lyckats fylla det första flaket så at det enda som hände när bilföraren försökte lyfta på flaket på bilen var att han lyfte bilens framhjul så ställde vi tomflaken på vågen och ställde in vikterna på bilens maxlast så att när det blev lätt att lyfta stången med vikterna var det dags att ringa Alltransport och få flaket utbytt.

Våg och utrustning i godsmagasin

av Bobo L, Monday, October 20, 2014, 22:30 (3447 dagar sedan) @ Kent A

Utan att veta ett smack om godshanteringen vid Fiskeby (eller Hennan för den delen) så skulle jag vilja säga att en våg av den typ du beskriver nog var förbehållen platser med större hantering. Finns det inget hål i golvet där den varit monterad så har den nog inte funnits.
Jag kan tänka mig att ett gpdsmagasin av Fiskeby-storlek nog fick nöja sig med två eller tre (i olika storlek)av de "jämviktsvågar" eller decimalvägar som var vanliga i lantbruket för att väga säckar på åtminstone fram till sjuttiotalet Och till detta ett eller två Bessman (Betsman).

I mitten och slutet av 70-talet sommarjobbade jag bland annat i styckegodsmagasinet i Jakobsberg. Styckegods per järnvägsvagn hade upphört, nu var det Svelasts "bilforsling" som på morgonen satte ett släp med ankommande gods medan bilen gick vidare till SJs godsmagasin i Upplands Bro och Bålsta. De första åren togs även resgods emot, även i Kungsängen, men det krävde att resenären kunde uppvisa en giltig SJ-biljett. Hur en sådan var beskaffad var det dock ingen som berättade för mig :-D

Under dagen skulle släpet tömmas, godset läggas upp i godsmagasinet i väntan på avhämtning, avgående gods tas emot, vägas in och adresseras inkl hantering av fraktsedlar mm. Både fraktgods och ilgods togs emot, medan expressgods krävde avlämning vid Ilgodset eller resgodset vid Cst. På kundens begäran kunde dock ankommande expressgods "forslas" ut till tex Jkb, Sollentuna, Upv, Bålsta, Bro och Upplands Väsby. Fanns det inte ett godsmagasin i Spånga också, förresten?

Det mesta godset hanterades fortfarande styckevis. Endast tunga maskindelar och vissa andra godsslag kom på pall. Visst gods taxerades efter "skrym" istället för vikt. För hanteringen av pallat gods fanns några pallvagnar och i övrigt flera urgamla stora pirror. (Jadå, skåningar får garva ihjäl sig nu! :-) )

Att hantera en pall lastad med vad som kändes som en halv grävmaskin var inihelvete tungt, särskilt som golvet både inne i magasinet och på lastbryggan bestod av de ursprungliga (?) grova golvbrädorna som med åren blivit tämligen kullriga och slitna. Hög fart var lösningen, dvs tveka aldrig när du väl fått upp farten på ekipaget! Ibland fick man ta rejäl sats för att komma fram, och det mullrade rätt duktigt både inne i godsmagasinet och i släpet när pallvagnarnas metallhjul studsade fram över golvet! Jobbet krävde rejäla muskler och en massa "nu jävlar pallh-vete ska du upp på flaket!" Å andra sidan kunde en understimulerad 14-åring idka pallvagnsrejs från ände till ände i det hyfsat stora magasinet! Aaah, those were the days! :-)

Så till det där med vågen! Jodå, trots Kents gissning fanns det en golvmonterad våg avsedd för pallvagn med pallat gods. En rätt stor mojäng, konstruerad för vägning upp till ett ton tror jag, som alltså gick ner under golvet, och med balansarm och motvikter. Dessutom en rejäl och lång spak för att låsa vågen i avlastat läge. Vid vågen stod också den uråldriga pulpeten med några pennor, glasburken med penseln, flera fack för olika slags fraktsedlar och ett par mycket gamla tumhandskar i läder med "SJ" inpräglat i lädret.

Glödlampsbelysning med emaljerade armaturer inne och ute, utom där dessa gått sönder där glödknoppen istället hängde naken. Strax innanför de stora skjutportarna en välisolerad liten masoniteklädd personalkur på ungefär en knapp kvadratmeter med en elektriskt flänselement på golvet, en naken glödlampa i taket och några Piff och Raff instuckna under den blankslitna sittbänken i trä :-D

De stora skjutportarna i grov träkonstruktion, ja. Tunga as att hantera! Som avslutning på dagen skulle de låsas med SJ stora hänglås där både låset och nyckeln vägde 30 kg styck. Ja, eller så... Titta på nån bild från 30-40-talen så ser ni och förstår!

När blir det vernissage? :-P

Våg och utrustning i godsmagasin

av Kurt G Möller, Monday, October 20, 2014, 23:05 (3447 dagar sedan) @ Bobo L

Lyysande, Bobo - när börjar du skriva dina memorarer?

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Monday, October 20, 2014, 23:07 (3447 dagar sedan) @ Bobo L

Utan att veta ett smack om godshanteringen vid Fiskeby (eller Hennan för den delen) så skulle jag vilja säga att en våg av den typ du beskriver nog var förbehållen platser med större hantering. Finns det inget hål i golvet där den varit monterad så har den nog inte funnits.
Jag kan tänka mig att ett gpdsmagasin av Fiskeby-storlek nog fick nöja sig med två eller tre (i olika storlek)av de "jämviktsvågar" eller decimalvägar som var vanliga i lantbruket för att väga säckar på åtminstone fram till sjuttiotalet Och till detta ett eller två Bessman (Betsman).


I mitten och slutet av 70-talet sommarjobbade jag bland annat i styckegodsmagasinet i Jakobsberg. Styckegods per järnvägsvagn hade upphört, nu var det Svelasts "bilforsling" som på morgonen satte ett släp med ankommande gods medan bilen gick vidare till SJs godsmagasin i Upplands Bro och Bålsta. De första åren togs även resgods emot, även i Kungsängen, men det krävde att resenären kunde uppvisa en giltig SJ-biljett. Hur en sådan var beskaffad var det dock ingen som berättade för mig :-D

Under dagen skulle släpet tömmas, godset läggas upp i godsmagasinet i väntan på avhämtning, avgående gods tas emot, vägas in och adresseras inkl hantering av fraktsedlar mm. Både fraktgods och ilgods togs emot, medan expressgods krävde avlämning vid Ilgodset eller resgodset vid Cst. På kundens begäran kunde dock ankommande expressgods "forslas" ut till tex Jkb, Sollentuna, Upv, Bålsta, Bro och Upplands Väsby. Fanns det inte ett godsmagasin i Spånga också, förresten?

Det allra mesta godset hanterades fortfarande styckevis. Endast tunga maskindelar och vissa andra slag kom på pall. Visst gods taxerades efter "skrym" istället för vikt. För hanteringen av pallat gods fanns några pallvagnar och i övrigt flera urgamla stora pirror. (Ja, skåningar får garva ihjäl sig nu! :-) )

Att hantera en pall lastad med vad som kändes som en halv grävmaskin var inihåvete tungt, särskilt som golvet både inne i magasinet och på lastbryggan bestod av de ursprungliga (?) grova golvbrädorna som med åren blivit tämligen kullriga och slitna. Hög fart var lösningen, dvs tveka aldrig när du väl fått upp farten på ekipaget! Ibland fick man ta rejäl sats för att komma fram, och det mullrade rätt duktigt både inne i godsmagasinet och i släpet när pallvagnarnas metallhjul studsade fram över golvet! Jobbet krävde rejäla muskler och en massa "nu jävlar pallh-vete ska du upp på flaket!" Å andra sidan kunde en understimulerad 14-åring idka pallvagnsrejs från ände till ände i det hyfsat stora magasinet! Aaah, those were the days! :-)

Så till det där med vågen! Jodå, trots Kents gissning fanns det en golvmonterad våg avsedd för pallvagn med pallat gods. En rätt stor mojäng, konstruerad för vägning upp till ett ton tror jag, som alltså gick ner under golvet, och med balansarm och motvikter. Dessutom en rejäl och lång spak för att låsa vågen i avlastat läge. Vid vågen stod också den uråldriga pulpeten med några pennor, glasburken med penseln, flera fack för olika slags fraktsedlar och ett par mycket gamla tumhandskar i läder med "SJ" i fyrkant inpräglat i lädret.

Glödlampsbelysning med emaljerade armaturer inne och ute, utom där dessa gått sönder där glödknoppen istället hängde naken. Strax innanför de stora skjutportarna en välisolerad liten masoniteklädd personalkur på ungefär en knapp kvadratmeter med en elektriskt flänselement på golvet, en naken glödlampa i taket och några gamla Piff och Raff instuckna under sittbänken i trä :-D

De stora skjutportarna i grov träkonstruktion, ja. Tunga as att hantera! Som avslutning på dagen skulle de låsas med SJ stora hänglås där både låset och nyckeln vägde 30 kg styck. Ja, eller så... Titta på nån bild från 30-40-talen så ser ni och förstår!

När blir det vernissage? :-P

Du beskriver det som som, vore jag där själv.:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Kurt G Möller, Monday, October 20, 2014, 23:19 (3447 dagar sedan) @ Bobo L

Ungefär samma "ordning" rådde i frgm på Sthlm Östra fram till hösten -69...

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Monday, October 20, 2014, 23:40 (3447 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Ungefär samma "ordning" rådde i frgm på Sthlm Östra fram till hösten -69...

Var det det året du började leda och fördela arbetet?:-D Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Kurt G Möller, Monday, October 20, 2014, 23:54 (3447 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ungefär samma "ordning" rådde i frgm på Sthlm Östra fram till hösten -69...

Var det det året du började leda och fördela arbetet?

Ack nej - jag var bara sommarbarn på Östra i plftj med mera en enda sommar; tror det var -66...

Våg och utrustning i godsmagasin

av Affe, Wednesday, October 22, 2014, 01:04 (3446 dagar sedan) @ Bobo L

"Vid vågen stod också den uråldriga pulpeten med några pennor,....."

Som ung grabb fick jag lära mig att det skulle vara´anilinpennor´, eftersom det inte gick att radera det som skrivits med dessa. Alternativt fick man använda bläck- eller kulspets pennor.

// Affe

Våg och utrustning i godsmagasin

av Bobo L, Monday, November 17, 2014, 12:09 (3420 dagar sedan) @ Bobo L

Apropå gagget i föregående inlägg, det finns några bilder från min barndom på länken nedan:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=41824

Särskilt miljön på den tredje bilden vill jag gärna minnas! :-D

Annars är kanske den fjärde bilden, med det omberättade godsmagasinet i bakgrunden, den som bäst passar in tidsmässigt.

/Bobo L

Våg och utrustning i godsmagasin

av Kurt G Möller, Saturday, October 18, 2014, 22:30 (3449 dagar sedan) @ HP

En manuell balansvåg m/ä med manuellt flyttbar löpare är nog rätt oundgänglig ändå - sådana fanns i vartenda mindre svenskt godsmagasin LÅÅÅNGT in på 50-talet...

Kom gärna till Mariefred o studera vår! Men varsko oss först...

Våg och utrustning i godsmagasin

av Pelle i Västerås, Sunday, October 19, 2014, 02:15 (3449 dagar sedan) @ HP

Jag har Västerås C Resgods / Expressgods, från gammla stationshuset
vågen användes ända tills stationshuset revs och ersattes av ett nytt.
Fast då blev det elektroniska vågar istället, men vad gjorde det ?
Nytt magasin och nya vågar...

Den väger upp till ca 100 - 150 kg.
Har även 2 hundburar modell stor samt liten.
Jag kan fixa ett foto om så önskas.
Just nu står den högst upp i pallstället under ett lakan, bredvid en äkta telefonväxel :)

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Sunday, October 19, 2014, 12:05 (3449 dagar sedan) @ HP

Har du kollat på Stathmos vågar eller Lindells.
Där finns bl.a. en bild på en sådan rätt vanlig våg , stående på golvet, med en rund tavla på en stolpe, där en visare visar vikten, och en stålplatta på vilket godset ställdes vid vägning.Det var väl en sådan som var rätt vanlig i magasin.
Tyvärr är jag inte kunnig om hur jag kan hänvisa direkt till sidan.
Där finns också en större våg av träkonstruktion. En sådan där man kan väga 50 kilo mot 5 kg motvikt, sådana var ju rätt vanliga, kallades nog Decimalvåg vill jag minnas, men kanske jag tar fel. Med flera typer av vågar. Också patent på en i golvet nedsänkt och dess konstruktion. Dessutom finns en hänvisning till Riksarkivet om en vågkonstruktion på Gamleby stn på NVHJ.
Till den förstnämnda hittar du genom "Magasinsvåg" på nätet-
:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Peter Estelius, Sunday, October 19, 2014, 12:49 (3449 dagar sedan) @ HP

Det här är en intressant tråd! Håller nämligen på med inredning till ett godsmagasin och där är ju vågen en av de oumbärliga detaljerna.

En tilläggsfråga; fanns det inte vågar med "urtavla" istället för balansvikter också. Har något suddigt minne av sådana.

Någon som har bilder eller eventuellt måttritning att lägga upp? Bilder samt huvudmått funkar också bra.

Mvh

/Peter

Våg och utrustning i godsmagasin

av ak44, Sunday, October 19, 2014, 13:09 (3449 dagar sedan) @ Peter Estelius

Jag kan lägga till om gripsar att in på mitten på 60-talet, fanns det en smedja på Masthamnsgatan (tror jag?) som tillverkade gripsar rent hantverksmässigt med smide på ett städ med hammare.

Masthamnsgatan är alltså kvarteren, mellan Första långgatan och hamnen, alldeles väster om Järntorget i Göteborg.

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Sunday, October 19, 2014, 14:42 (3449 dagar sedan) @ ak44

Ja, På den tiden var det fullt fläng på Masthuggskajen med Wilson Line mfl.
Så och i Frihamnen. Jag minns att vi stod utanför frihamnen efter kriget och tiggde bananer av stuvarna när dom gick hem. Farbror? Kan vi inte få en banan? Då brukade de hala upp en grön en, stor som en prinskorv och totalt oätlig i det tillståndet. Men efter en vecka i en mörk garderob brukade de bli gula
Sedan kom Skandiahamnen med sina containerfartyg. Då gick det inte längre att göra hål på kaffesäckarna ( Stuvarevalsen) med hjälp av gripsen:-D
:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Sunday, October 19, 2014, 14:28 (3449 dagar sedan) @ Peter Estelius

läs mitt inlägg om Stathmos och Lindells vågar så kan du hitta.
:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Ola Almquist, Sunday, October 19, 2014, 23:15 (3448 dagar sedan) @ HP

Hej!
Jag har en fundering om våg inne i godsmagasin i samband med att vi nu ska bygga upp Fiskeby. Inne i magasinet fanns ingen våg alls.

Vilken typ ska det vara i detta ganska lilla landsbygdsmagasin?

Visst hade man vågar som för ögat såg ut som en "plåt" i golvet där man kunde dra upp en pall på? Hur ser konstruktionen ut under golvet? Står den på en gjuten eller stensatt sockel?

Här finns en bild på en del av en våg. Frågan är om resten blev kvar i magasinet (som var föremål för en flytt när jag såg det senast). I godsmagasinet i Ankarsrum finns en våg i golvet. Där saknas stolpen (med tavla?) sedan VHVJ-tiden. Vet inte vem som tillverkade den men det borde gå att ta reda på. Sockeln är gjuten.


Finns det några bra interiörbilder inifrån mindre magasin? De jag hittat på samlingsportalen är främst stora jättemagasin.

Det verkar det vara ont om. Det var (är) ganska mörkt inne i små magasin. Det kan finnas bilder i Signalen.


Vad bör man ha mer för utrustning inne i ett godsmagasin? Kärror så klart, men annars?

Några affischer på väggarna om godsvård bör i alla fall finnas. T.ex. att man inte ska använda grips till pappersrullar... Borde finnas i museets samlingar. Kanske något om lastning och elfara. Ska fundera vidare...

M.v.h.
Ola

Våg och utrustning i godsmagasin

av Affe, Monday, October 20, 2014, 01:26 (3448 dagar sedan) @ HP

Kommer ihåg att det fanns en burk med´vattenglas´ och en pensel, både i magasinet och vid resgods inlämningen.
Alla vet väl vad det användes till? :-)

// Affe

Våg och utrustning i godsmagasin

av Sune Nylén, Monday, October 20, 2014, 06:55 (3448 dagar sedan) @ Affe

Klart att vi vet.:-D Wellpappkartongen lär också, åtminstone tidigare, vara limmad med vattenglas, förutom adresslappar då, så det var inte bara till äggkonservering det dög bra.
:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin - oljekannan

av Olov Kalderén, Monday, October 20, 2014, 11:05 (3448 dagar sedan) @ HP

Oljekannan kan väl varit för att smörja växlarna och ev annan mekanisk utrustning på stationen. Att den hamnade i godsmagasinet berodde väl på att det inte fanns någon annan plats eller att någon stationskarl med tjänst i magasinet även utförde uppdrag med kannan?
/Olov

Våg och utrustning i godsmagasin - oljekannan

av Sune Nylén, Monday, October 20, 2014, 11:13 (3448 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Kanske det också behövdes en dutt då och då på magasinskärrornas axlar.
:-) Sune

Våg och utrustning i godsmagasin

av Peter Estelius, Saturday, October 25, 2014, 10:53 (3443 dagar sedan) @ HP

Åtminstone en av de vågtyper som säkert använts bör ha varit den här sorten. Länken till ett auktionshus i Lund.
Magasinsvåg (rulla längst ner på sidan.)
Jag har försökt komma i kontakt med både den här säljaren och andra för att få måtten på den, men utan resultat.

Denna från Lindells Vågfabrik var uppenbarligen ruskigt vanlig och fanns säkert i flera storlekar.

Tänkte bygga en sådan här i modell men behöver lite mått för att få till proportionerna. Någon som har lite mått att låna ut?

Får lämna ett tips i sammanhanget. Jag blev uppmärksammad på en så´n där app det heter till de smarta telefonerna vi har numera. Den heter MyMeasure (kostar ca 30 SEK) eller Sketch&Measure (gratis). Finessen med denna är att man kan lägga in mått på foton man tar. Därmed krävs bara ett litet måttband i fickan för dokumentationer av olika slag. Verkar väldigt användbart.

/Peter

Våg och utrustning i godsmagasin - decimalvåg

av Thomas Tell, Saturday, October 25, 2014, 13:24 (3443 dagar sedan) @ Peter Estelius

Åtminstone en av de vågtyper som säkert använts bör ha varit den här sorten. Länken till ett auktionshus i Lund.
Magasinsvåg (rulla längst ner på sidan.)
Denna från Lindells Vågfabrik var uppenbarligen ruskigt vanlig och fanns säkert i flera storlekar.

Denna typ av våg kallas decimalvåg då man kollar vikten med vikter med en tiondel av det vägda.
Lindells var morfars släkt och morfar hade filialfabriken i Forserum och tillverkade bl.a. decimalvågar och troligen denna.
/tell

Våg och utrustning i godsmagasin - decimalvåg

av Peter Estelius, Saturday, October 25, 2014, 14:45 (3443 dagar sedan) @ Thomas Tell

Måste vara trevligt att ha kopplingar till äldre materiel på sådant här sätt. Jag är säker på att du har varit när den hur många gånger som helst, och numera så är det så avlägset.

Frågan är bara var man ska hitta en sådan idag för att hitta ett mått eller två. Jag har bra bilder så bara med något mått av typen djup och bredd på lastplanet så skulle jag ha tillräckligt för att räkna ut det mesta tillräckligt bra.

Jag tänker så här. Vågplanet bör kunna rymma en säck alltså gissningsvis runt 60 cm bred och kanske 90 cm djup. Den rättuppstående stödväggen är ungefär lika hög som planet är brett d v s ca 60 cm. Antar att bottenramen är gjord av 2"x4" och den rättuppstående delen för balansen ca 2"x8".

Kan det stämma? I så fall har jag nog tillräckligt för att få till en visuellt OK modell i alla fall.

mvh

/Peter