Sävenäs (Bana)

av Janne Sandgren, Saturday, October 18, 2014, 16:45 (3449 dagar sedan)

Hej!

Har någon av er en någorlunda tydlig spårplan över Sävenäs rangerbangård samt hur den ansluter till stambanan mot Stockholm? Eller kan avvisa hur jag kan få tag på en.

Hälsningar
Janne Sandgren

Sävenäs

av Affe, Saturday, October 18, 2014, 17:56 (3449 dagar sedan) @ Janne Sandgren

År 1930 såg det ut så här.
[link=http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-1145.jpg]Sävenäs rangerbangård[/link] ([size=small]klicka för större bild[/size])

// Affe

Sävenäs

av ak44, Saturday, October 18, 2014, 18:16 (3449 dagar sedan) @ Affe

Observera att bilden är "upp och ner". Göteborg Central ligger förlängt till höger på bilden.
Norr är alltså inte uppåt på denna kartan.

Sävenäs. Norr nedåt på de flesta SJ-ritningar

av Leif B, Saturday, October 18, 2014, 18:19 (3449 dagar sedan) @ ak44

Observera att bilden är "upp och ner". Göteborg Central ligger förlängt till höger på bilden.
Norr är alltså inte uppåt på denna kartan.

De flesta - men inte alla - SJ och BV ritningar är ritade "upp och ner" d v s med norr uppåt.

Förklaringen är att de är ritade med med lägre km-tal till vänster och stigande mot höger. Eftersom SJ hade nollpunkt för nästan alla sina banor i Stockholm och Stockholm ligger så långt österut i Sverige, så blir det oftast så att kartorna är ritade med norr nedåt!

Sävenäs. Norr nedåt på de flesta SJ-ritningar

av Janne Sandgren, Saturday, October 18, 2014, 18:53 (3449 dagar sedan) @ Leif B

Hej!

OK. Tack för detta!

Hur många av växlarna i delen mot Stockholm ligger i nuläget i samma lägen, fast utbytta några gånger?

Hälsningar
Janne Sandgren

Sävenäs. Då och nu

av Leif B, Saturday, October 18, 2014, 20:14 (3449 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Hej!

OK. Tack för detta!

Hur många av växlarna i delen mot Stockholm ligger i nuläget i samma lägen, fast utbytta några gånger?

Hälsningar
Janne Sandgren

Jag skulle knappt tro någon. Den utfart som är med på 30-tals ritningen skulle möjligen kunna ligga ungefär där ""Fräntorpsväxeln" ligger idag, d v s utfartsväxeln "mitt på", den som ligger i närheten av rangertornet.

Nuvarande östra infarten och hela infartsgruppen var nog inte ens påtänkta när ritningen gjordes. Jag känner inte ens riktigt igen Stambanans spårlinje, den kan nog flyttats något, kanske för att göra plats för motorvägen - eller för rangerbangårdens expansion. Därför är jag osäker på om den utritade växeln motsvaras dagens Fräntorpsväxel.

Är du intresserad av hur det ser ut nu, kan du få en bättre uppfattning genom att titta på flygfotona på eniro.se eller hitta.se.