Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1 (Järnväg allmänt)

av Eric Henriksson, Monday, October 20, 2014, 13:12 (3468 dagar sedan)

Banarbete vid TGOJ, troligsvis i mitten av 1960-talet, står inget angivet. Km 309 är mellan Ullersäter och Fellingsbro.
Samtliga fotografier Rolf Bergström och negativsamlingen bevaras av Eskilstuna Stadsmuseum.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
fortsättning kommer....

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 2

av Eric Henriksson, Monday, October 20, 2014, 13:13 (3468 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Del II...
Banarbete vid TGOJ, troligsvis i mitten av 1960-talet, står inget angivet. Km 309 är mellan Ullersäter och Fellingsbro.
Samtliga fotografier Rolf Bergström och negativsamlingen bevaras av Eskilstuna Stadsmuseum.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
/Eric

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 2

av Christer Fredriksson, Monday, October 20, 2014, 13:20 (3468 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Sådana banarbeten gjordes alltid under de tider då gruvorna hade semester och malmtågen var inställda, medan all övrig trafik pågick normalt!

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 2

av Peter Andersson, Monday, October 20, 2014, 14:56 (3468 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Underbart historiskt dokument. Tack för att du visar oss dem.

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 2

av Per Ljungberg, Monday, October 20, 2014, 17:46 (3468 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Att man gör en Thermitsvetsskarv ser man. Men på några bilder skär man av en räl med skärbrännare. Är det fråga om "rälsförkortning"? I samband med rälsbyte förekommer det ju att man måste kapa en bit på den gamla rälen för att anpassa längden. Men här verkar det inte vara något rälsbyte.
PLj

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 2

av Christer Fredriksson, Monday, October 20, 2014, 18:14 (3468 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Man åtgärdar nedkörda skarvar!

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 2

av Lövet, Monday, October 20, 2014, 18:37 (3468 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Roligt att se att det har då inte hänt jättemycket med utvecklingen med utrustningen.
Man har idag inte degeln utan färdiga portioner och man klipper av smältan innan den huggs bort

Robeln är sig lik. Dock är man ju bara två numera vid svetsning om man inte gör skarvreglering
mm så kan vi ju bli 4.
Mer banarbetsbilder åt oss..... *L*

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av Rolf E, Tuesday, October 21, 2014, 12:16 (3467 dagar sedan) @ Eric Henriksson

Banarbete vid TGOJ, troligsvis i mitten av 1960-talet, står inget angivet. Km 309 är mellan Ullersäter och Fellingsbro.
Samtliga fotografier Rolf Bergström och negativsamlingen bevaras av Eskilstuna Stadsmuseum.

[image]

fortsättning kommer....

Jag får inte fram några bilder utan bara rutor med Engelsk text och jag har provat tre olika webläsare.

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, October 21, 2014, 12:33 (3467 dagar sedan) @ Rolf E

Likadana här. Vem har snott dom? Är det svårt att om man vill visa bilder, lägga dom så att de visas i alla datorer.Annars skriv i texten hur man bär sej åt att få fram dom. Detta är väldigt retfullt..

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av Christer Fredriksson, Tuesday, October 21, 2014, 12:35 (3467 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

När ett konto blir fullt, så spärras tydligen alla upplagda bilder.

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av David Sohlberg, Tuesday, October 21, 2014, 12:40 (3467 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När ett konto blir fullt, så spärras tydligen alla upplagda bilder.

Eller snarare - när en viss bandbredd/datamängd har uppnåtts blir det sådär. Bilderna var lite för populära helt enkelt.

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av Morshyttan, Tuesday, October 21, 2014, 17:39 (3467 dagar sedan) @ Rolf E

[image]

fortsättning kommer....


Jag får inte fram några bilder utan bara rutor med Engelsk text och jag har provat tre olika webläsare.

För undertecknad lyckades följande manöver för denna intressanta bildserie (vilket vi gärna ser mer av ) ;

- Högerklicka på första bilden .

- välj "öppna bild i ny flik"

- till var och ens stora glädje öppnar sig då albumet i sagda flik bilderna, helt utan begränsningar ! :-)

- I albumet kan man sedan successivt knappa sig framåt :-) !

Med förhoppning om att var och en av de intresserade finner samma lösning, och totalt givandes Gehenna i allt vad nätets begränsningar i bandbred tillönskas var och en att vederbörande också kan nyttja denna metod :-) ;-) :-) :-D ;-)

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av Rolf E, Tuesday, October 21, 2014, 20:58 (3466 dagar sedan) @ Morshyttan


För undertecknad lyckades följande manöver för denna intressanta bildserie (vilket vi gärna ser mer av ) ;

- Högerklicka på första bilden .

- välj "öppna bild i ny flik"

- till var och ens stora glädje öppnar sig då albumet i sagda flik bilderna, helt utan begränsningar ! :-)

- I albumet kan man sedan successivt knappa sig framåt :-) !

Med förhoppning om att var och en av de intresserade finner samma lösning, och totalt givandes Gehenna i allt vad nätets begränsningar i bandbred tillönskas var och en att vederbörande också kan nyttja denna metod :-) ;-) :-) :-D ;-)

Funkade bra i Chrome och Safari
Tack för tipset.

Banarbete vid TGOJ:s km 309 - en fotoserie - del 1

av ak44, Tuesday, October 21, 2014, 17:40 (3467 dagar sedan) @ Rolf E

Så här kan man göra för att få fram bilder som krånglar och bara är någon ikon eller annat: Högerklicka på ikonen. Nu kommer det upp en meny. Längst ner på den står det "Egenskaper". Klicka på den raden. Då kommer en annan ruta som beskriver bildens egenskaper. Mitt i står det URL och så är det en länkadress. Kopiera den med Ctrl och C (båda tangenterna samtidigt) Stäng den rutan och gå till sökprogrammet i datorn, vanligtvis Google. Peka på adressrutan där man vanligtvis skriver sökord. Klistra in den tidigare länken med Ctrl och V (båda samtidigt igen). Klicka sedan på Enter eller klicka på förstoringsglaset (så är det i min dator)
I många fall fungerar detta när bilder inte vill visa sig men då det finns en länk.
Jag fick upp bilden, en man som knästående jobbar med något på rälsen. Men det bildvisningsprogram som jag brukar använda i sådana här sammanhang, Forumbilder, var tillfälligt i olag just nu. Annars hade jag lagt in bilden här.
Men om ni övriga följer min beskrivning så får ni också se bilden. Man kommer för övrigt till ett fotoalbum med fler bilder. Kanske dom ingår i tråden?