GDJ lok 15 Ægir (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, October 21, 2014, 15:47 (3474 dagar sedan)

Råkade på en redogörelse för GDJ 15 Ægir skrotning. [size=large][link=http://www.gavledraget.com/20000-kultur/lokforaren-berattar-av-thore-bjork-1895-1974-samt-sonerna-borje-och-christer-del-4-kap-3/]Länk[/link][/size]

År 1912:
"Det första loket, som jag var med och skrotade var Lok nr 15. Det var ett 6-kopplat lok byggt i England, som hade fått detta nr av GDJ. På den första järnvägstiden hade loken namn, det här speciella loket hette A. Eger innan det fick sitt nummer. Nu var det inte mycket värt, som vi gick på det med släggor och spett. Ångpannans kopparrör klippte vi sönder i små bitar. Det arbetet höll vi på med till långt in på hösten."

GDJ lok 15 Ægir

av Anders Sandgren, Tuesday, October 21, 2014, 16:54 (3474 dagar sedan) @ BD

Enligt listan över B&P-lok som finns på historiskt.nu såldes GDJ 15 Aegir (B&P 860/1869) 1915 till SDJ som deras nr 12. Litet svårt om loket skrotats 1912.

Är det fel i artikeln eller fel i listan?

Det var väl f.ö systerloket nr 17 Necken (B&P 862/1869) som råkade ut för pannexplosion? Men det var ju 1893.

GDJ lok 15 Ægir

av BD, Tuesday, October 21, 2014, 17:26 (3474 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Enligt listan över B&P-lok som finns på historiskt.nu såldes GDJ 15 Aegir (B&P 860/1869) 1915 till SDJ som deras nr 12. Litet svårt om loket skrotats 1912.

Är det fel i artikeln eller fel i listan?

Det var p g a redogörelsen som jag stoppade in texten här. Det kommer snart en Industribanebok som kanske har eller inte har svaret. Ynglingens uppgifter kanske bör beaktas innan boken går i tryck.

Loket såg nog ut som nedanstående bild visar.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/GDJ/xa.jpg~original[/IMG]

Pannan har antagligen åtminstone ny rundpanna.