Bilder från Skåne-Småland (Järnväg allmänt)

av SSJF Trafikavd, Friday, October 24, 2014, 11:50 (3444 dagar sedan)

Hej!
Flera föreningar har berättat här på Historiskt forum kring verksamheten och då ska väl inte vi inom Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening vara sämre :-) !

[img]https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10256477_847354485296763_5309687879740060084_n.jpg?oh=aa9d0f851bc961e336b0cdfe9e32d8e6&oe=54E4C106[/img]

Nu finns det från Bengt Rosén lite bilder från sommarens turisttrafik på gamla SSJ utlagda på föreningens facebook-sida för den som skulle vara intresserad, klicka [link=https://www.facebook.com/media/set/?set=a.847354431963435.1073741842.182353701796848&type=3#!/media/set/?set=a.847354431963435.1073741842.182353701796848&type=3]här[/link].

Nytt för i år var möjligheten att byta tåg i Markaryd från rälsbuss till Pågatåg, vilket visade sig vara uppskattat. Smidiga förbindelser ända från Köpenhamn till Strömsnäs kan nu erbjudas lördagar :-)
[img]https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10447401_790461107652768_174641562739071030_n.jpg?oh=f3c4a95624290bc64bab7896445e4eb1&oe=54EF8CA6[/img]

På föreningens sida på facebook finns flera olika bildserier, t ex en som visar händelser under föreningens verksamma år från 1986 och frammåt, direktlänk [link=https://www.facebook.com/media/set/?set=a.403128576386025.95619.182353701796848&type=1]här[/link].

Nästa trafik för allmänheten (om inte snöoväder eller annat sätter "käppar i hjulen") blir vid julskyltningen på 1a advent, 30 november, mer info kommer.

MVH
SSJF

Bilder från Skåne-Småland

av Nils-Eric Sääf, Friday, October 24, 2014, 12:07 (3444 dagar sedan) @ SSJF Trafikavd

Har ni också ramlat i Facebookfällan. Tur jag upptäckte det snabbt.

Bilder från Skåne-Småland

av JSV, Friday, October 24, 2014, 22:24 (3444 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Har ni också ramlat i Facebookfällan. Tur jag upptäckte det snabbt.

Om du ber snällt kanske du kan få information i kilskrift..

Bilder från Skåne-Småland

av Nils-Eric Sääf, Saturday, October 25, 2014, 08:53 (3443 dagar sedan) @ JSV

Tacksam vilket sätt ni överlämnar informationen men har ni något trevligt sätt tar jag gärna emot. Men Otrevliga sätt (typ Facebook) befattar jag mej inte att läsa.

Bilder från Skåne-Småland

av morrgan, Saturday, October 25, 2014, 09:57 (3443 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tacksam vilket sätt ni överlämnar informationen men har ni något trevligt sätt tar jag gärna emot. Men Otrevliga sätt (typ Facebook) befattar jag mej inte att läsa.

Du Nils-Eric Sääf har nog nu missförstått det hela Facebook är en ny form av forum där man bara behöver umgås med vänliga personer. Den grupp man "skapar" accepterar dom som är med, är någon "dum" kastar man ut personen så slipper man se "dumheterna" eller otrevlig skrivningar. Dessutom är det mycket lätt att lägga in bilder man behöver inget "bildhotell" utan det är bara att lägga in dom på sidan på skärmen. Det finns mycket merbilder på Facebook än på de numera gammaldags forumen.
Jag tycker nog att du skall ta en titt och kolla vad Facebook verkligen är, passar det inte så kan du gå ur igen.

Bilder från Skåne-Småland

av Nils-Eric Sääf, Saturday, October 25, 2014, 11:00 (3443 dagar sedan) @ morrgan

Om jag ska läsa Facebook eller inte är du inte kapabel att bestämma. Lika lite som jag kan bestämma om du ska måla din Lok och Vagnar i Jordens alla färger. Det hjälper inte heller om ordnar lite skrammel på ett piano på Blå Tåget. Jag kommer ALDRIG befatta mej med spektaklet Facebook. Acceptera gärna det TACK.

Bilder från Skåne-Småland

av morrgan, Saturday, October 25, 2014, 11:13 (3443 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Då får du också acceptera att du går miste om mycket information som är lättillgänglig. Du får gärna förklara vad som är ont med Facebook om man brukar detta på rätt sätt.

Bilder från Skåne-Småland

av Granis, Saturday, October 25, 2014, 20:27 (3443 dagar sedan) @ morrgan

Dessutom är det mycket lätt att lägga in bilder man behöver inget "bildhotell" utan det är bara att lägga in dom på sidan på skärmen.

Jag kunde inte uttryckt det bättre själv. Men jag har varit inne på det ganska nyligen under temat "naturlag" (att det ska vara svårt att lägga ut bilder på div forum). Beträffande FB så avgör ju den som startar en sådan sida vilken tillgänglighet den ska ha, och för föreningar o dyl kan man ju då välja att den även ska vara tillgänglig (för "påseende" i varje fall) för dom som inte har nån FB-profil ö h t. Om sedan folk av några ideologiska/ demagogiska/ principiella skäl väljer att inte besöka någon FB-sida ändå så får dom skylla sig själva.

/ L G

.. som emellanåt kan vara lite (?) "småanalog" men kan ändå ta till sig digitala framsteg. Och behöver därmed inte av principiella skäl ha meddelanden skrivna på run- eller kilskrift ;-)

Bilder från Skåne-Småland

av David Sohlberg, Saturday, October 25, 2014, 19:53 (3443 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tacksam vilket sätt ni överlämnar informationen men har ni något trevligt sätt tar jag gärna emot. Men Otrevliga sätt (typ Facebook) befattar jag mej inte att läsa.

På vilket sätt är Facebook otrevligt?

Är det inte bättre att bilderna nu visas där än på t ex photobucket där det finns en viss begränsad bandbredd innan alla bilderna blir kryss?

Bilder från Skåne-Småland

av Christer Fredriksson, Saturday, October 25, 2014, 20:08 (3443 dagar sedan) @ David Sohlberg

Det är bara att vänta en tid så kommer bilderna åter automatiskt då den värsta tittarstormen lagt sig!

Bilder från Skåne-Småland

av Nils-Eric Sääf, Saturday, October 25, 2014, 20:23 (3443 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Då väntar jag snällt eller tittar på andra bilder. Alla har väl inte ramlat i Facebooksgropen. Blir nog ett par bilder över till mej utan det eländet

Bilder från Skåne-Småland

av David Sohlberg, Saturday, October 25, 2014, 20:25 (3443 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är bara att vänta en tid så kommer bilderna åter automatiskt då den värsta tittarstormen lagt sig!

Det är ju en tanke, men vill det sig illa handlar det om viss datamängd/månad och så kan man få vänta upp till fyra veckor innan man kan se dem.

Bilder från Skåne-Småland

av Christer Fredriksson, Saturday, October 25, 2014, 20:27 (3443 dagar sedan) @ David Sohlberg

Det brukar vara det normala med 4 veckor!
Den som väntar på något gott.......
Facebook kan man vara utan, det är min åsikt.

Bilder från Skåne-Småland

av David Sohlberg, Saturday, October 25, 2014, 20:30 (3443 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det brukar vara det normala med 4 veckor!
Den som väntar på något gott.......
Facebook kan man vara utan, det är min åsikt.

Vi kommer nog inte längre där. :)

Har du hunnit kika något på TGOJ-småfordonen förresten? Sitter och jobbar med materialet ikväll och i morgon.

Bilder från Skåne-Småland

av Nils-Eric Sääf, Sunday, October 26, 2014, 09:00 (3442 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

För 10 år sedan var jag medlem i 10-11 jvgföreningar. För tillfället har jag kommit ner till 2 SMOK och SMALSPÅRET. Om även de tråcklar ut sina bilder på Ansiktsboken (utan möjlighet att se dom någon annanstans) lovar jag att lämna även dom. Jag klarar mej bra utan och Går ur som medlem.

Bilder från Skåne-Småland

av BD, Sunday, October 26, 2014, 12:11 (3442 dagar sedan) @ David Sohlberg

Det är bara att vänta en tid så kommer bilderna åter automatiskt då den värsta tittarstormen lagt sig!


Det är ju en tanke, men vill det sig illa handlar det om viss datamängd/månad och så kan man få vänta upp till fyra veckor innan man kan se dem.

Har man ett betalkonto sker inte någon begränsning.

Stoppbock eller kvastning tack!

av Klas Blomberg, Saturday, October 25, 2014, 21:06 (3443 dagar sedan) @ SSJF Trafikavd

Huruvida man tycker att Facebook är av ondo eller inte är faktiskt totalt ointressant för oss som intresserar oss för järnvägshistoria.

Sådana diskussioner kan man föra någon annanstans, till exempel på Facebook eller Ring P1.

Stoppbock eller kvastning tack!

av Christer Fredriksson, Saturday, October 25, 2014, 21:15 (3443 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Visst är det så, du har så rätt!

Men varför skriva på ett Icke-Järnvägs-Forum, när vi har ett så eminent forum för Järnväg och Järnvägshistoria som alla kan nå utan några krusiduller, lösenord och inloggningar!

om olika forum

av morrgan, Saturday, October 25, 2014, 21:28 (3443 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Visst är det så, du har så rätt!

Men varför skriva på ett Icke-Järnvägs-Forum, när vi har ett så eminent forum för Järnväg och Järnvägshistoria som alla kan nå utan några krusiduller, lösenord och inloggningar!

Jag lägger numera ut bara 10% av mina bilder på Järnväghistoriskt forum eller Postvagnen, mycket på grund av att det är så lätt att lägga ut dem på Facebook. där finns det grupper såsom ånglok eller De spårbundnas och andra ställen där man kan hålla en bra koll på tågen gamla och nya.
Jag tror att denna trend sprider sig, bara som ett litet tips.
En annan bra sak med Facebook där är man inte otrevlig mot varandra.

morrgan

om olika forum

av Jonny Saljefeldt, Sunday, October 26, 2014, 10:16 (3442 dagar sedan) @ morrgan

Visst är det så, du har så rätt!

Men varför skriva på ett Icke-Järnvägs-Forum, när vi har ett så eminent forum för Järnväg och Järnvägshistoria som alla kan nå utan några krusiduller, lösenord och inloggningar!


Jag lägger numera ut bara 10% av mina bilder på Järnväghistoriskt forum eller Postvagnen, mycket på grund av att det är så lätt att lägga ut dem på Facebook. där finns det grupper såsom ånglok eller De spårbundnas och andra ställen där man kan hålla en bra koll på tågen gamla och nya.
Jag tror att denna trend sprider sig, bara som ett litet tips.

Detta forum är inte optimalt för bildvisning, så jag tror också att trenden sprider sig.

om olika forum FB är ostrukurerat och svårnavigerat

av BD, Sunday, October 26, 2014, 12:10 (3442 dagar sedan) @ morrgan

FB upplever jag som ostrukturerat och svårnavigerat. Därför går jag endast i mycket speciella fall några ggr per år in på FB.

Men andra får gärna treva sig fram där om det roar. Men vill man nu visa sina bilder och få en publik så inte är FB rätta stället.

om olika forum FB är ostrukurerat och svårnavigerat

av sven, Sunday, October 26, 2014, 13:16 (3442 dagar sedan) @ BD

Där tror jag du har fel, det är bättre fart på många FB grupper en vad det är här. Var tveksam till FB men tycker det är bättre lätt att visa bilder inget tjafs som hela den här tråden är.

Bilder från Skåne-Småland

av Morshyttan, Sunday, October 26, 2014, 12:25 (3442 dagar sedan) @ SSJF Trafikavd

Hej!
Flera föreningar har berättat här på Historiskt forum kring verksamheten och då ska väl inte vi inom Skåne-Smålands Jernvägsmuseiförening vara sämre :-) !


Nu finns det från Bengt Rosén lite bilder från sommarens turisttrafik på gamla SSJ utlagda på föreningens facebook-sida för den som skulle vara intresserad, klicka [link=https://www.facebook.com/media/set/?set=a.847354431963435.1073741842.182353701796848&type=3#!/media/set/?set=a.847354431963435.1073741842.182353701796848&type=3]här[/link].

Nytt för i år var möjligheten att byta tåg i Markaryd från rälsbuss till Pågatåg, vilket visade sig vara uppskattat. Smidiga förbindelser ända från Köpenhamn till Strömsnäs kan nu erbjudas lördagar :-)

På föreningens sida på facebook finns flera olika bildserier, t ex en som visar händelser under föreningens verksamma år från 1986 och frammåt, direktlänk [link=https://www.facebook.com/media/set/?set=a.403128576386025.95619.182353701796848&type=1]här[/link].

Nästa trafik för allmänheten (om inte snöoväder eller annat sätter "käppar i hjulen") blir vid julskyltningen på 1a advent, 30 november, mer info kommer.

MVH
SSJF

Trevligt att se lite bilder från verksamheten då vi inte hade någon fungerande kamera- eller motsvarande vid besöket :-) , även vi sett bilderna på här ovan nämnda medium ;-) .

Envar i föreningen är naturligtvis välkommen hit att besöka sina rälsbussars moder, helst föranmält för bästa mottagande ;-) .

På förekommen anledning må dock meddelas att depescher skickade via [i]optisk telegraf[/i] icke längre kan mottagas längre, främst på grund av att mössen ätit upp kod-boken :-P .
Andra kommunikationsmetoder är som vanligt öppna DS.

Hälsas från Morshyttan till sin vän-förening söderut :-) ;-) :-D :-D

Bilder från Skåne-Småland

av Emil G, Sunday, October 26, 2014, 18:15 (3442 dagar sedan) @ SSJF Trafikavd

Trevliga bilder! Banan låg kvar från Ljungby och söderut så sent som 1990 alltså? Hade inte den värsta nedläggningshysterin från 80-talet lagt sig då och man kunde se potentialen i en bana från Jönköping till Skåne?