En märklig vehikel (Järnväg allmänt)

av BD, Saturday, October 25, 2014, 19:23 (3468 dagar sedan)

[image]

Åskådare till vehikeln har transporterats till underverket med en SJ-buss. Någon som var med och kan berätta vad vehikeln är bra till?

Fototid 1988-02-03 -- 1989-12-31

En märklig vehikel

av Harald, Saturday, October 25, 2014, 21:55 (3468 dagar sedan) @ BD

[image]

Åskådare till vehikeln har transporterats till underverket med en SJ-buss. Någon som var med och kan berätta vad vehikeln är bra till?

Fototid 1988-02-03 -- 1989-12-31

Det är väl ett semitrailersläp för containertransport. Det ser ut att stå "TRANSPORT DE CONTENEURS" på sidan. Man kan väl gissa att det är något försök med kombitransport. Uppenbarligen ett som det inte blev något mera av.

En märklig vehikel

av Christer Fredriksson, Sunday, October 26, 2014, 08:42 (3468 dagar sedan) @ Harald

Verkar det inte vara ett specialfordon för tunga runda behållare som lastas tvärs fordonet. Hållarna ses tydligt,
Kan det vara för radioaktivt material? Fransmännen tar väl hand om sådant om jag inte minns fel?

En märklig vehikel

av Harald, Sunday, October 26, 2014, 10:22 (3468 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Verkar det inte vara ett specialfordon för tunga runda behållare som lastas tvärs fordonet. Hållarna ses tydligt,
Kan det vara för radioaktivt material? Fransmännen tar väl hand om sådant om jag inte minns fel?

Fordonet är ett fordon för containertransport. Den svarta ramen för transport av runda behållare, som syns på bilden är nog inte en del av fordonet, utan fäst vid detta med samma fästanordningar som används för containrar.

En märklig vehikel. RoadRailer o. l.

av Leif B, Sunday, October 26, 2014, 09:08 (3468 dagar sedan) @ Harald

[image]

Åskådare till vehikeln har transporterats till underverket med en SJ-buss. Någon som var med och kan berätta vad vehikeln är bra till?

Fototid 1988-02-03 -- 1989-12-31


Det är väl ett semitrailersläp för containertransport. Det ser ut att stå "TRANSPORT DE CONTENEURS" på sidan. Man kan väl gissa att det är något försök med kombitransport. Uppenbarligen ett som det inte blev något mera av.

Det är uppenbarligen någotslags "roadrailer", d v s en semitrailer som det kan monteras en järnvägsboggi under och som kan kopplas i tåg. Det används en del i USA och jag har faktiskt sett en i St Gallen i Schweiz 1999. (Därmed inte sagt att det exakt samma modell. Det här är ju en sån idé som lockar uppfinnar-jockar.)

SJ Gods gjorde en hel del prov och utredningar, även t ex gångdynamiska prov. Det hela föll dock på att ingen åkare var intresserad av en semitrailer med ett ton högre tara, d v s som lastade ett ton mindre nyttolast än en vanlig.

En bild från Tyskland på ett tåg för Bayerische Trailerzug Gesellschaft mbH (BTZ) som dock, enligt tyska Wikipedia snart konkade.

Franska Wikipedia tipsade om "Kombirail" som jag hittade en bild på men det är uppenbarligen en schweizisk vagn, kanske den jag såg i St Gallen?

En märklig vehikel. RoadRailer o. l.

av Ingwar Åfeldt, Sunday, October 26, 2014, 16:51 (3467 dagar sedan) @ Leif B


SJ Gods gjorde en hel del prov och utredningar, även t ex gångdynamiska prov. Det hela föll dock på att ingen åkare var intresserad av en semitrailer med ett ton högre tara, d v s som lastade ett ton mindre nyttolast än en vanlig.

I USA körs dagligen heltåg med RoadRailers. Varje RoadRailer-trailer väger 800 lb (= 363 kg) mer än en vanlig trailer. Ett tågsätt kan bestå av upp till 125 trailers.

[image]

[image]
Sammankopplingen sker trailer till trailer. Boggin kopplas ihop med den ena trailerns kingpin. Varje trailer har en huvudledning som kopplas till den bromsutrustade boggin. Ihopkoppling respektive isäkoppling går förvånasvärt fort.


[image]
Möte med ett RoadRailer-tåg i Canada.

Edit: En länk till mer information.


M v h
Ingwar

En märklig vehikel. RoadRailer o. l.

av Kurt G Möller, Sunday, October 26, 2014, 17:05 (3467 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Alltid intressant, sånt här. Allra första försöken med RoadRailer och liknande lär ha skett cirka 1955 - rätt?

Piggybacking däremot är äldre. Ngn av östkustbanorna lär ha börjat köra vanliga semitrailerlastbilar på vanliga flat cars redan före kriget - ca 1938? Oxå rätt? Vägfordonsbredderna var säkert oxå smalare då...

Historiker???

En märklig vehikel. Piggyback

av Leif B, Sunday, October 26, 2014, 20:12 (3467 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Alltid intressant, sånt här. Allra första försöken med RoadRailer och liknande lär ha skett cirka 1955 - rätt?

Piggybacking däremot är äldre. Ngn av östkustbanorna lär ha börjat köra vanliga semitrailerlastbilar på vanliga flat cars redan före kriget - ca 1938? Oxå rätt? Vägfordonsbredderna var säkert oxå smalare då...

Historiker???

Enligt denna källa var North Shore first med piggyback och började redan 1926. Några bilder från 1927.

RoadRailer, korrigering.

av Ingwar Åfeldt, Sunday, October 26, 2014, 23:41 (3467 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Jag ber om ursäkt, jag skrev mitt inlägg för tidigt i morse och trodde jag mindes alla detaljer om RoadRailer. Det gjorde jag dock inte trots att jag faktiskt stått och tittat på när man kopplade isär ett RoadRailer-tågsätt.

[image]
Fästplattan på boggin skjuts in i passande slots i bakdelen på trailern. Ihopkoppling sker trailer till trailer. I framänden på varje trailer finns en utskjutande kopplingsanordning som passar in i en öppning under framförvarande trailers dörrar. Inne i öppningen sitter en kopplingsanordning. Vid B syns kopplet som går in i framförvarande trailer. Varje trailer har en genomgående huvudledning (A+C) som kopplas till de bromsutrustade boggierna. Ihopkoppling respektive isärkoppling går förvånasvärt fort.


M v h
Ingwar

En märklig vehikel

av A.Svenson, Sunday, October 26, 2014, 09:14 (3468 dagar sedan) @ Harald

Jag minns provet med en europeisk variant på roadrailers. Artikel finns i någon årgång av SJ-nytt från åttiotalet. Platsen är Skandiahamnen, västra änden av bangården och det underbara höstvädret en göteborgsk specialitet. :-)

Anders S

En märklig vehikel

av Kjell Friberg, Sunday, October 26, 2014, 10:29 (3468 dagar sedan) @ A.Svenson

Jag stötte på en italiensk variant på temat när jag besökte Florens sommaren 1989. De kallades Sistema Bimodale och såg ut som vanliga semitrailer upphängda mellan en variant av Y25-boggier.

En märklig vehikel

av Rc2 1110, Sunday, October 26, 2014, 11:31 (3468 dagar sedan) @ BD

Vehikel, försvenskning av vehicle = översättning: fordon; vagn: fortskaffningsmedel: farkost.
I det här fallet bör nog ordet vagn vara den mest lämpliga översättningen

En märklig vehikel

av Richard Loe, Sunday, October 26, 2014, 19:23 (3467 dagar sedan) @ BD

[image]

Åskådare till vehikeln har transporterats till underverket med en SJ-buss. Någon som var med och kan berätta vad vehikeln är bra till?

Fototid 1988-02-03 -- 1989-12-31

För det första - du menar en "road-rail vehicle", där ordet "vehicle" bäst översätts som "fordon", "vagn" eller "släp" beroende på kontext.

Sådana gick i Storbritannien på 1960-talet men blev aldrig helt lyckade då den användbara lasten begränsades av vikten på ramen och järnvägshjulen i kombination men den brittiska lastprofilen. Container lösningen blev mycket mer lyckad.

Om jag inte minns fel så tillverkade Triang en fullt fungerande modell av en road-rail vehicle i skala 00, där du kunde koppla ur släpet ur tåget och koppla den till en dragbil.

En märklig vehikel

av NEB, Sunday, October 26, 2014, 23:43 (3467 dagar sedan) @ BD

Bild serien JVM KEAE består av diabilder från SJ Gods.
Bilderna kom till museet i 2 flyttkartonger där man bara tömt ner bilderna utan magasinen.
Den enda informationen om bilderna är märkningen på ramarna.
Det verkar som om det är olika serier, bl.a "Original", "HKG".

De fordon och platser vi har kunnat identifiera har vi skrivit in.

NEB

En märklig vehikel

av Kjell Friberg, Monday, October 27, 2014, 07:05 (3467 dagar sedan) @ NEB

Med den märkningen på vagnen är bilden tidigast från 1980, närmare kommer jag inte.