Vadstenas jubileum 40/140 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rogga, Tuesday, October 28, 2014, 09:17 (3467 dagar sedan)

Nu ligger bilder ute från lördagens firande av föreningen 40 år; samt järnvägens existens 140 år. Föreningen har nu fått godkänt att köra fram till g.a 206.an. :-)

Låst
2339 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av maxpowers, Tuesday, October 28, 2014, 10:57 (3467 dagar sedan) @ Rogga

Får la säga grattis till er :-)

Låst
1921 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Rogga, Wednesday, October 29, 2014, 09:31 (3466 dagar sedan) @ Granis

Många har ju åsikter om WFJ; när ska man komma till Fågelsta osv..
Men från att legat i dvala och inte haft några bangubbar alls, till att ha ett gäng som har maskiner och god kamratanda, är det en bra bit på G.
Sedan kostar inköp av slipers, grus och nödvändiga verktyg osv.
Så därför b ehövs nostalgikvällarna sommartid som kan ge en 7,8 tusingar vid en bra kväll.. Alltid något, som Kajsa Varg sa.
Så framtiden bådar ju gott.
OM sedan vänföreningen & dess ordf. kunde få lite fart på de anställda från ABF, så kunde man hinna med att börja renovera en och annan godsvagn oxså. Vilket skulle se bra ut för järnvägens goda renome´.
Man kan inte bara klippa gräs..
Vad jag vet så har vänföreningens anställda inte (!) bytt en enda slipers..
Dåligt! :-(

Låst
1362 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Wednesday, October 29, 2014, 11:30 (3466 dagar sedan) @ Rogga

Med ’vänföreningen’ menar du väl den ekonomiska föreningen? Och dessa har väl ’fas 3’-anställda, så var kommer ABF in i bilden? Studiecirklar är väl i högsta grad ideell arbetskraft i så fall? Men det ligger mycket i det du skriver ändå. Många andra föreningar har ju god nytta av ’arbetsmarknadspolitiska åtgärder’, och då inte minst beträffande banbygge och banunderhåll. Banan förvaltas väl just av den ekonomiska föreningen varför det även av det skälet vore bra om deras arbetskraft kunde jobba med den.

Fordonen tillhör ju WFJ, så då faller det sig naturligt att föreningens ideella arbetskraft fokuserar på dessa. Som det är nu är det ju tvärtom, och inget "automatiskt" ont i det i o f s. Huvudsaken är ju att jobben görs. Men just när det gäller arbetskraft som kan bli tillgänglig för ’gammeltågsbranschen’ genom arbetsmarknadspolitiken gäller det att föreningarna är aktiva, kunniga, engagerade och ställer krav. Men gör man det och ställer upp blir det bra. Se på Gotland t ex!


/ L G

Låst
1330 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, October 28, 2014, 12:45 (3467 dagar sedan) @ Rogga

300 meter till. Snart börjar det likna rena stambanan. Hur mycket är ni oppe i nu. Inte en km eller???

Låst
1820 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Christer Brimalm, Tuesday, October 28, 2014, 13:25 (3467 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Drygt en och en halv.

Låst
1807 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, October 28, 2014, 16:55 (3467 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vill bara påminna om att det långt till Fågelsta eller vill ni inte dit igen?

Låst
1661 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Anders Ljung, Tuesday, October 28, 2014, 18:11 (3467 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Fullt med glada tillrop...

Låst
1591 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Tuesday, October 28, 2014, 20:39 (3467 dagar sedan) @ Anders Ljung

WFJ ska ha all heder åt vad de gör (dom också). Och att de aldrig har gett upp. Inte minst med tanke på hur ’psykologiskt jobbigt’ det måste vara med att återta det man en gång hade (även om det liksom aldrig var ’full stambanestandard’ till Fågelsta). Detta till skillnad från GHJ som upplever euforisk ny- och utbyggnadskänsla varje dag nästan. Förvisso tack vare hårt arbete, men ändå...

Nu gäller det att WFJ forsätter med det man håller på med och inte ’pustar ut’ efter denna sträcka. Men har man fått ihop ett bra gäng med bra maskiner borde det vara fullt möjligt att komma ’ut ur stan’ snart. Sedan är det förvisso resten kvar, och vägskydden på sträckan man då klarat av spåret till. Men framgång föder framgång, som en legendarisk SRJmf-ordförande en gång sade.

/ L G :-)

Låst
1547 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Kurt G Möller, Tuesday, October 28, 2014, 21:48 (3467 dagar sedan) @ Granis

... Men framgång föder framgång, som en legendarisk SRJmf-ordförande en gång sade.


Åsyftas därmed Bengt Carlsson...?

Låst
1490 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Tuesday, October 28, 2014, 21:50 (3467 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Nej. Lennart Heljefors. Men Bengt kanske sa det också?

/ L G

Låst
1459 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Kanal C, Tuesday, October 28, 2014, 22:24 (3467 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vill bara påminna om att det långt till Fågelsta eller vill ni inte dit igen?

De tar säkert emot arbetskraft eller ekonomiska bidrag så de kommer ända dit igen.

Låst
1525 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, October 29, 2014, 06:47 (3466 dagar sedan) @ Kanal C

Det var inte det som frågan gällde. Det har framkommit i bland att man inte kan sköta nästan 10 km spår. Om det var en spydighet du ville komma med mot mej så bryr jag mej inte.

Låst
1432 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Kanal C, Wednesday, October 29, 2014, 09:44 (3466 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det var inte det som frågan gällde. Det har framkommit i bland att man inte kan sköta nästan 10 km spår. Om det var en spydighet du ville komma med mot mej så bryr jag mej inte.

Såg du någon spydighet i mitt förra inlägg är det nog dags för en liten kurs i läsförståelse.

Problemet för föreningen var väl helt inställd trafik sedan urspårningen för en hel del år sedan. Och alla turer med kommunen som velat bygga parkering eller hus på hela eller delar av området har gjort att man koncentrerat sig på detta. Och det är ju rätt enkelt: inga pengar = inget underhåll = inget trafiktillstånd = ingen trafik = inga inkomster.

Så man kan nog sköta den knappa milen ut till Fågelsta, men det har som sagt funnits en del annat att koncentrera sig på. Och vi har ju sett och fått läsa om de framsteg med renoveringar, slipersbyte, vägskyddsbyggen osv. Men du kanske har annan info?

Låst
1424 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Wednesday, October 29, 2014, 11:32 (3466 dagar sedan) @ Kanal C

Saken med WFJ är ju också att den ligger på ett ’kommersiellt bra’ ställe för att bedriva sådan verksamhet och därmed kan det trygga ekonomin. Förvisso kan detta inte kompensera för mycken brist på andra saker, tillräckligt många tillräckligt kunniga aktiva medlemmar inte minst, men det faktum att man aldrig gett upp har säkert med båda sakerna att göra. Trots kommunens på det hela ganska negativa inställning genom åren. Men nu borde allt dessa ha löst sig, även om det tar lite (?) tid. Och kan kännas lite tufft ibland när man betänker att man hade det en gång i tiden... Eller kanske har man nu så pass många nya aktiva medlemmar som inte var med före 1998 så det upplever allt som nya framgångar? Bara bra vilket som.

Och kommer man ännu mer i gång, och rentav ’i hamn’ när trafiken kan återupptas ända till Fågelsta, så borde verksamheten kännas ganska trygg, just med tanke på trafikunderlaget. Ty går man enbart på det skulle nog flera andra museibanor ligga sämre till vad gäller framtidsutsikter. Nu är det ju inte bara det som det handlar om, men om inte mycket så i varje fall en hel del. Så äras dom som äras bör, förvisso inte bara med ryggdunkningar utan kanske lite (förhoppningsvis) goda råd, ja rentav förmaningar ibland. Även om dessa inte behöver formuleras som solstrålen Sääfs magsurheter..


/ L G

Låst
1355 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, October 29, 2014, 11:41 (3466 dagar sedan) @ Granis

Varken du eller jag kommer att få veta om de kommer fram till Fågelsta Då bryr vi oss inte om tågen. Jag är realist och inte särskilt magsur i detta ämnet.

Låst
1346 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Wellington, Wednesday, October 29, 2014, 12:12 (3466 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

För en gångs skull måste jag till fullo hålla med herr Sääf :-D ! Förra sommaren passerade jag Aska och Fågelsta och promenerade en bit på banan. Det är bara att konstatera att här räcker det inte med att byta var fjärde-femte slipers i gräsmattan som man gjort hittills. Här är det fråga om totalrenovering med nya slipers och ny ballast hela vägen. Detta är nog tyvärr inget som det lilla idoga och berömvärda slipersbytargänget varken har resurser eller orkar med på sikt! Här krävs enorma insatser :-(! Visserligen har jag nyss passerat de 70 och tänker väl, till omgivningens förtret, leva åtskilliga år till men i den takt som bytet går nu så lär nog varken jag, herr Sääf eller Granis uppleva invigningen av det upprustade spåret till Fågelsta, tyvärr :-( !

Låst
1354 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Wednesday, October 29, 2014, 12:43 (3466 dagar sedan) @ Wellington

Jag har sagt det förr (och kommer säkert att få säga det igen): I gammeltågsbranschen är det omöjliga möjligt. Men också det möjliga (t ex "kommersiella" eller rentav "logiska" ) omöjligt. Svårigheten ligger i att försöka förutspå var vad kommer att hända. Och inte hända. Så blir det ofta när hjärtat och inte alltid hjärnan kan styra.


/ L G

Låst
1290 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, October 29, 2014, 12:50 (3466 dagar sedan) @ Granis

OM du "Granis" på allvar tror att WFJ föreningen hinner till Fågelsta när vi har näsan ovan jord då är du otroligt blåögd. Kalla mej gärna surgubbe eller andra trevliga uttryck, men jag är säker.

Låst
1341 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Wednesday, October 29, 2014, 14:43 (3466 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Världen är full av säkra människor. Såväl vad gällde att ingen skulle gilla en långhårig musikgrupp som hette ’Beatles’ som att internet ’bara var en fluga’ (eller nåt sånt).

Men vi kan nog alla enas om att om inte WFJ förstärker sin verksamhet med sådana (externa) resurser som anställda (motsv) som kan jobba med banan (också) och helst får igång nån form av projekt -innefattande finansiering- utöver eller i samband med det kommer man att få problem på sikt. Hur lång sikten är, hur stora problemen är/ blir och vad det kommer att innebära på kort(are) sikt är väl en annan fråga, avhängig (mer eller mindre enbart) på egna resurser och förmågor i nuläget. Men visst har dom det tufft. Men det har dom haft i lång tid nu, så....


/ L G

... som är blåögd. Och var åtminstone söt, enligt mamma :-P

Låst
1288 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Wellington, Wednesday, October 29, 2014, 15:41 (3466 dagar sedan) @ Granis

Världen är full av säkra människor. Såväl vad gällde att ingen skulle gilla en långhårig musikgrupp som hette ’Beatles’ som att internet ’bara var en fluga’ (eller nåt sånt).

Men vi kan nog alla enas om att om inte WFJ förstärker sin verksamhet med sådana (externa) resurser som anställda (motsv) som kan jobba med banan (också) och helst får igång nån form av projekt -innefattande finansiering- utöver eller i samband med det kommer man att få problem på sikt. Hur lång sikten är, hur stora problemen är/ blir och vad det kommer att innebära på kort(are) sikt är väl en annan fråga, avhängig (mer eller mindre enbart) på egna resurser och förmågor i nuläget. Men visst har dom det tufft. Men det har dom haft i lång tid nu, så....


/ L G

... som är blåögd. Och var åtminstone söt, enligt mamma :-P

Bäste Granis!
Du är alltid positiv till vad som händer på våra museijärnvägar och då speciellt till GHJ vilket givetvis är mycket beundransvärt men lite märkligt nog även till WFJ. Med ditt senaste inlägg börjar även du vackla betänkligt en del med men och om i din inställning till WFJ:s möjligheter att få ordning på sin bana och komma till Fågelsta. WFJ fick ta hand om en bana som var i relativt gott skick från SJ-tiden. Därefter har de inte lagt ner något jobb överhuvudtaget på banan utan kört så länge det gått vilket resulterat i att de inte sedan länge kan trafikera hela vägen till Fågelsta. Nu har man de senaste ett/två åren börjat nödtorftigt rusta banan och det är i en tämligen blygsam skala. En järnväg tarvar ett kontinuerligt underhåll vilket inte WFJ har förstått eller haft resurser till. Vad detta beror på kan vi lämna därhän. Vad jag vill framhäva är att med de knappa resurser WFJ har nu så lär de aldrig komma till Fågelsta innan både jag och herr Sääf och möjligen du har växlats över till de sälla bangårdarna. Räkna själv, generöst räknat har de iståndsatt, nåja, 300 m på ett år. Med samma takt innebär det 3000 m på 10 år, 6000 m på 20 år och 9000 m på 30 år och då återstår 1000 m. Då är jag liksom herr Sääf garanterat nedmullade. Hur det är med Granis vill jag inte spekulera i...;-)! Och hur länge orkar det nuvarande banunderhållsgänget hålla på?
Beträffande Granis söthet i unga år vill jag heller inte spekulera i...:-D !

Låst
1287 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Granis, Wednesday, October 29, 2014, 16:44 (3466 dagar sedan) @ Wellington

Jag tror nog vi på det hela är ganska eniga i denna fråga ändå: Skulle WFJ´s fortsatta framgångar på bansidan vara ’strikt linjära’ så uppstår läget att när man kommit till ’B’ (d v s Fågelsta då kanske) så har det gått så lång tid att ’A’ (Vadstena) inte går att trafikera längre. Eller nåt sånt.... Därför behövs det jag nämnde i mitt tidigare inlägg, d v s externt stöd av den typ som exempelvis GHJ och ’Smalspåret’ lyckats med.

Det där med att ’luta sig tillbaka’ mot gamla (SJ) framgångar eller åtminstone underhåll, såväl vad gäller bana som fordon, är inget ovanligt. Men det kan man inte göra hur länge som helst, inte heller i Uppland eller Småland t ex. Något man kommit under fund med, och som f f a i Uppland nu gett resultat. Men tufft var det en gång i tiden... Men vår ideella verksamhet utmärker sig just av att ju desperatare läge det är, ju mer jobbar man. Det är då den positiva sidan av att tänka med hjärtat. Hur länge nuvarande bangäng på WFJ orkar hålla på kan de bara svara på själva, men om de får de verktyg/ maskiner de behöver så borde de fortsätta komma framåt. Funkar det på andra banor borde det kunna funka på WFJ också. Inte minst med det resandeunderlaget.

Sedan det där med att spekulera/ analysera/ visionera: Trodde jag när jag besökte GHJ i samband med en repövning 1993 att jag tjugo år senare skulle få vara bromsare på ett tåg till Tule? Absolut inte! Trodde jag det tio år senare, 2003, när jag stod i skogsbrynet vid ’Åkerkanten’ (sedemera Munkebos hpl) tillsammans med Projektledaren in spe? Jo, lite mer i varje fall. Men spår till Roma bara ett par år till? Aldrig. Men målmedvetet arbete för och med externt stöd har fört den verksamheten dit den är idag. Något liknande borde vara möjligt i Östergötland också. Med flera ställen...


/ L G

Låst
1318 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Wellington, Wednesday, October 29, 2014, 17:13 (3466 dagar sedan) @ Granis

Jag tror nog vi på det hela är ganska eniga i denna fråga ändå: Skulle WFJ´s fortsatta framgångar på bansidan vara ’strikt linjära’ så uppstår läget att när man kommit till ’B’ (d v s Fågelsta då kanske) så har det gått så lång tid att ’A’ (Vadstena) inte går att trafikera längre. Eller nåt sånt.... Därför behövs det jag nämnde i mitt tidigare inlägg, d v s externt stöd av den typ som exempelvis GHJ och ’Smalspåret’ lyckats med.

Det där med att ’luta sig tillbaka’ mot gamla (SJ) framgångar eller åtminstone underhåll, såväl vad gäller bana som fordon, är inget ovanligt. Men det kan man inte göra hur länge som helst, inte heller i Uppland eller Småland t ex. Något man kommit under fund med, och som f f a i Uppland nu gett resultat. Men tufft var det en gång i tiden... Men vår ideella verksamhet utmärker sig just av att ju desperatare läge det är, ju mer jobbar man. Det är då den positiva sidan av att tänka med hjärtat. Hur länge nuvarande bangäng på WFJ orkar hålla på kan de bara svara på själva, men om de får de verktyg/ maskiner de behöver så borde de fortsätta komma framåt. Funkar det på andra banor borde det kunna funka på WFJ också. Inte minst med det resandeunderlaget.

Sedan det där med att spekulera/ analysera/ visionera: Trodde jag när jag besökte GHJ i samband med en repövning 1993 att jag tjugo år senare skulle få vara bromsare på ett tåg till Tule? Absolut inte! Trodde jag det tio år senare, 2003, när jag stod i skogsbrynet vid ’Åkerkanten’ (sedemera Munkebos hpl) tillsammans med Projektledaren in spe? Jo, lite mer i varje fall. Men spår till Roma bara ett par år till? Aldrig. Men målmedvetet arbete för och med externt stöd har fört den verksamheten dit den är idag. Något liknande borde vara möjligt i Östergötland också. Med flera ställen...


/ L G

Bäste Granis!
Att jämföra GHJ med WFJ är som det berömda uttrycket om äpplen och päron! WFJ har från början haft ett utmärkt utgångsläge med 10 km järnväg i gott skick som de inte orkat/kunnat förvalta. GHJ har byggt upp och kämpat med underhållet på den lilla bansträckan till Eken. Genom ett målmedvetet och ytterst kompetent planerande och agerande har det till slut blivit en nybyggd järnväg till Roma vilket jag och alla andra tar av sig hatten för :-)! Detta har varit ytterst proffsigt hanterat och oceaner från vad WFJ håller på med eller snarare inte!
Problemet med WFJ är, som jag uppfattar det, en inkompetent och hierarkisk styrning av verksamheten vilket kanske resulterat i få aktiva och en inte alltför god personrelaterad relation till Vadstena kommun.

Låst
1356 visningar

Vadstenas jubileum 40/140

av Anders Sandgren, Wednesday, October 29, 2014, 18:12 (3466 dagar sedan) @ Wellington

GHJ hade ju inte ens marken till banvallen när projekt Roma startades.
När det gäller WFJ så får man väl se om och när det finns resurser att renovera Fågelstabanan. Det lär inte bli i närtid men under har ju inträffat förr.
Det är ju alltid en fråga om prioriteringar. Ger en förlängd bana mer trafikinkomster som motiverar konstnaden så blir den nog byggd. Det beror ju på vad som finns längs banan. Om WFJ hade varit ett stickspår i Fågelsta så kanske en förlängning mot Vadstena varit mer motiverad (men då hade nog stationsområdet i Vadstena varit 'sanerat' för länge sedan).
Med tanke på den framtid som WFJ såg för ett antal år sedan med en kommunledning som var motståndare till verksamheten så är ju dagens verklighet en framgång.
Att bit för bit återställa banan är helt rätt väg att gå, men det är långt till Fågelsta.