SJVM svarar på frågor om trafik mm (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, November 05, 2014, 06:32 (3458 dagar sedan)

Efter Micke Carlssons inlägg kommer här ett nytt inlägg där jag försöker samla synpunkterna och förklara hur vi ser på saken. Som jag sa innan så är det bra med en debatt tycker vi.

SJVM har de tre stora målen ’Samla, veta, visa’. I vår kärnverksamhet ingår inte bara utställning och arkiv utan även att tillgängliggöra samlingen genom tågtrafik. Frågan om vi ska köra tåg eller icke är alltså inte öppen, utan det ingår i våra uppgifter. Det har visat sig att trafiken ger mycket stora mervärden eftersom det faktiskt ger väldigt bra besökstal till Gävle och i många fall även våra resor. Vi får också väldigt mycket positiv respons just för att mycket av våra fordon faktiskt fungerar och går att visa upp.

Om man i vårt fall ska köra trafik så krävs det några ingredienser:

-Kunnig och tillgänglig personal både i administration, skruvande och i trafik. Detta har vi, i grunden genom våra anställda inom trafikavdelningen.

-Tillstånd för verksamheten har vi också, och det har vi kämpat hårt för att både få och behålla. Vi kompromissar inte med detta och lånar inte ut det till andra (vilket säkert retar en del), men vi har våra skäl.

-Ett planerat och anpassat underhåll för våra fordon. Detta har vi de senaste åren byggt upp och skapat ett regelverk för. Även besiktningar och utbildning av besiktningsmän har vi byggt upp. Vi har även lagt ned en hel del jobb på frågor som sprickor i hjul (Skotterudsolyckan) och hur vi möter upp det, samt rullagerrevisioner. Vi har idag rätt egna högt ställda krav på våra fordon av kvalitets- och säkerhetsskäl, men det gör det också svårare och svårare att använda andras museifordon i våra egna tåg.

-Trafikuppdragen skiljer sig rätt mycket mot föreningar. Dels tar vi de uppdrag som vi tycker passar vår verksamhet, våra mål, som ger täckning för kostnader, som vi får göra för vårt tillstånd mm. Det är inte mycket rena ’charters’ som vi kör till skillnad mot många föreningar. De få charters vi gör är för kunder som verkligen vill ha just vårt tåg, som betalar hyfsat för sig, och som är en kund vi VILL köra på. Så här förstår jag faktiskt inte kritiken. Vi är ganska noga att inte ta uppdrag som kan betraktas som att vi ’snor’ en körning för en förening. Vi körde på DVVJ förra året, men det var efter att både BJs och JÅÅJ hade fått frågan upprepade gånger och tackat nej. Däremot kommer det in en hel del förfrågningar som vi direkt skickar över till lämplig förening.

-Fordon. Kring 2010 när jag kom in i verksamheten fanns det inte ett enda fungerande trafikånglok i Gävle, efter att S1 1923 ställts av. Vi har sedan dess målmedvetet driftsatt och kört in ett antal lok av diverse varianter. Om man ska köra trafik måste man ha pålitliga lok och vagnar, samt i en viss mängd, men också reserver. Denna diskussion går att utveckla väldigt långt, men jag stannar här just nu om inte någon vill fråga mer om den.

-Vi försöker köra våra körningar med hög kvalitet mot både kunden men också gentemot järnvägsbranchen. Detta för att inte fläckas ned av ’Ett museitåg som är ivägen’, utan vi jobbar hårt för att vara och uppfattas som seriösa i järnvägsbranschen. En del tycker kanske att vi är stöddiga, men faktiskt är vi mycket ödmjuka inför möjligheten att få vistas på de stora banorna.

Vad det gäller öppenheten tycker jag att vi försöker på olika sätt att berätta vad vi gör i både verkstad och har för körningar. Vi berättar inte om exakt varenda fordonsförflyttning eftersom det kan skapa graffitti bland annat. Vad det gäller utbildning och kompetens har vi precis kommit in i den svängen eftersom det också kräver tillstånd/utbildningsanordnare mm. Här lider vi av att vi har för små administrativa resurser för att lyfta. Men det är faktiskt planerat att börja köra en hel del utbildningar både på trafik och på verkstad, som kommer att vara öppna för deltagare utifrån, så det är på gång.
Om våra forum skulle vara enklare att lägga in bilder i så hade jag nog kryddat med mycket fler bilder. Den som är medlem i Jvm vänner får information i deras utmärkta tidning Sidospår. Den som jobbar hos oss eller är ideell i trafikverksamheten får ett eget informationsblad som heter Gxt.

Vad det gäller inköp/skrotning av fordon så handlar det ytterst om att vi ska ha en samling av fordon efter ett antal premisser, samt dessutom en del fordon i trafik. Vad det gäller Amanda så får Y1 1343 friska boggier och hjulpar till en mycket rimlig peng på detta sätt. Att Amanda inte hittade andra lösningar är en annan fråga, men för oss och för Y1 1343 blev det en mycket bra lösning som ökar chanserna lavinartat att Y1 1343 kan tillgängliggöras i trafik även i en framtid.

Om Trafikverket och trafik också: Vi kör museitrafik, men de vi konkurrerar med är museiföreningar. Jag är tveksam till om det finns någon lag som säger att museiföreningar har rätt att köra museitrafik men inte vi. Vad det gäller kommersiell körning så är vi som jag nämnt mycket försiktiga att uppfattas som en konkurrent, men det finns ingen annan som har en motorvagn som Y1S 1363 idag. Vad det gäller hjälplok så tillhandahåller vi normalt inte någon tjänst där vi hyr ut lok, men finns vi i närheten och kan hjälpa en kollega inom järnvägsbranschen så tänker vi göra det. Om alternativet är att ett tåg ska stå stilla 5-10 timmar extra för att ’någon’ kanske vill hyra ut ett lok, så verkar järnvägen vara mer lokuthyrarens marknad än kundens som köpt en transport och det är väl inte meningen?

Vad det gäller B-lok mm så tar jag dem i egen tråd.

Jag hoppas detta gav klarhet i några av frågorna?

Mvh Henrik R, SJVM

SJVM svarar på frågor om trafik mm

av morrgan, Wednesday, November 05, 2014, 08:40 (3458 dagar sedan) @ HP

- Vi är ganska noga att inte ta uppdrag som kan betraktas som att vi ’snor’ en körning för en förening. Vi körde på DVVJ förra året, men det var efter att både BJs och JÅÅJ hade fått frågan upprepade gånger och tackat nej. Däremot kommer det in en hel del förfrågningar som vi direkt skickar över till lämplig förening.

Ett tillrättaläggande, BJs fick ingen förfrågan om körning på DVVJ förra året.

SJVM svarar på frågor om trafik mm

av HP, Wednesday, November 05, 2014, 09:37 (3457 dagar sedan) @ morrgan

- Vi är ganska noga att inte ta uppdrag som kan betraktas som att vi ’snor’ en körning för en förening. Vi körde på DVVJ förra året, men det var efter att både BJs och JÅÅJ hade fått frågan upprepade gånger och tackat nej. Däremot kommer det in en hel del förfrågningar som vi direkt skickar över till lämplig förening.


Ett tillrättaläggande, BJs fick ingen förfrågan om körning på DVVJ förra året.

Railway Touring Company kontaktade oss i mycket god tid för detta. Jag gav dem direkt kontaktuppgifterna till dig eftersom ni innehar tillståndet för även JÅÅJs ev trafik och det var en lämplig körning för er. Enligt dem kontaktade de BJs och stötte på flera gånger utan att de fick besked. Till slut var de tvungna att annonsera och frågade om vi kunde ta körningen istället.

Mvh Henrik R, SJVM