Varför favoriseras vissa? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Magnus Lind, Saturday, February 02, 2008, 17:43 (5900 dagar sedan)

En liten undran - inte avundsjuk sådan - mer filosofisk!

Varför uppmärksammas i våra gemensamma forum (t.ex. Postvagnen, tidningen Tåg AoH, m. fl) en del museiföreningars gärningar betydligt mer och oftare än andras? Nu replikerar ni nog med att "det beror på att de är skickligare att marknadsföra sig gentemot dessa forum". Men det är inte hela sanningen.

ÖSlJ kan totalrenovera Hamra med pannbyte och allt - de får genast 5 sidor i AoH.
OBJ kan totalrenovera sitt Emsforslok med pannbyte och allt - och bevärdigas inte ens en notis i något tidskrift för detta.
NBvJ - kan genomföra en medioker jippohelg med urspråningar, föresningar och allt - men ändå få 15 sidor i Tåg medan ULJ gör ett liknande arrangemang som går branchmedia helt spårlöst förbi.

Jag har märkt en liknande inställning hos tågintresserade i allmänhet. Ett jippo på AGJ talar "alla " om 12 ånader i förväg. Ett jippo på JTJ rycker man ointresserat på axlarna åt.

Vad beror detta på? Som sagt det är inte bara marknadsföringen utan något annat också.

Munkedalsföreningen invigde 1 km spår på originalbanvall för ett par år sedan utan större uppmärksamhet av järnvägsvännerna. GHJ gjorde samma sak i somras och fick 32 "inropningar" (som på Operan)

Jag tycker mig se att AGJ, ÖSlJ, NBvJ, HWJ och möjligen Djurgårdslinjen tillhör "eliten", som det alltid skrivs om oavsett dessa gör PR för sig eller ej.

GHJ är på väg att kvala in i detta gäng. Det gäller även ULJ - tack vare att AoH uppmärksammar dem numera.
MUMA tillhörde detta gång en gång på 1980-talet men har "flyttats ner"

I bakvattnet - trots likvärdiga järnvägsmusela insatser som de ovan nämnda - finner man JTJ, OBJ, JÅÅJ, MJ, SKlJ, SkJ och BöSJ.
WFJ med sin speciella situation står utanför mina funderingar just nu.

Synpunkter?

Varför favoriseras vissa?

av Per-Åke Lampemo @, Alingsås, Saturday, February 02, 2008, 18:41 (5900 dagar sedan) @ Magnus Lind

Ja, det kanske man kan undra...

Jag kan endast tala för AGJ´s tre sista jubileum. Alla var med 5 års mellanrum, AGJ 30 årsjubileum 1995, VGJ 100 årsjubileum 2000 och det sista var AGJ 40 årsjubileum 2005.

I alla dessa firanden har det varit flitigt med marknadsföringen och profilering. AGJ´s jubileumsgrupp har varit i de två sista arrangemangen varit tidigt ute. Vad gäller AGJ 40 år 2005 började marknadsföringen och förberdelserna redan 14-15 månader innan själva firandet.

Arbetet med denna marknadsföring samt genuint samarbete med flera lokala/regionala ideélla föreningar gav många intresserade besökare och ett bra ekonomskt resultat. Förvisso kostade det sistnämnda 40 årsjubileet en del extra. Men med besöksrekordet denna jubileumsvecka gick även intäkterna också rejält över budget.

Jag tror egentligen inte att vissa föreningar favoriseras. Jag tror att det ligger hårt arbete bakom varje enskilt jubileum/firande vid de svenska museijärnvägarna. Jag tror det hänger på hur varje museijvg ser på detta med det extra arbete som ett arrangenmang (exempel AGJ 40 år/Järnvägen 150 år Västervik) medför.

Mvh P-Å Lampemo

Varför favoriseras vissa?

av Stefan Lindberg, Saturday, February 02, 2008, 21:56 (5900 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Visst skrivs det mycket om AGJ men i sanningens namn ska sägas att allt inte bara är i positiva ordalag.
Jag var på AGJ's 40 års jubileum och fick uppleva ett otroligt välarrangerat firande i samarbete med flera andra föreningar.

GHJ har ju medlemmar som skriver regelbundet i diverse forum om vad som händer på ön medans till exempel våra vänner i Munkedal som gjorde en likvärdig bedrift verkar lysa med sin frånvaro på nätet.

Det handlar alltså oftast om engagerade medlemmar som dessutom vill upplysa resten av oss som är intresserade av gammeltåg om vad som händer i just deras förening.
Hamnar man dessutom på en hemsida som inte verkar uppdaterad det senaste året så hamnar nog tyvärr denna förening i bakvattnet gentemot andra som uppdateras oftare.

Varför favoriseras vissa?

av Kurt Möller, Saturday, February 02, 2008, 19:01 (5900 dagar sedan) @ Magnus Lind

Jag tror att detta handlar, trots allt, väldigt mycket om tillfälligheter...

OCH - naturligtvis - om en eller annan kontaktgubbe/gumma på resp. förening verkligen ansträngt sej att odla upp kontakt m lokalpressen och riks-hobbypressen... Samt hur samvetsgrant dessa sen sköts.

Ö SL J ska man kanske inte hänga upp sej på alltför mycket i dessa sammanhang - kom ihåg att vi i regel varit först med det mesta: Nytt hamnspår - ny ändstn (Läggesta S) - ny panna (på landets då enda Malletlok i drift) - nytt stort vattentorn i Mfd - hemmabyggd (!) spårriktare - ny kungavagn - ny ändstn igen (!). Genom intensiv, inkomstbringande trafik har vi dessutom haft råd att realisera våra projekt rätt fort, vilket även hållit intresset hos dom aktiva levande. = alla har varit stolta över sin bana. Samt flitiga pysslare, som producerat minst en nyrenoverad gammal vagn vartenda år. Nästan.

En ytterst starkt bidragande orsak till våra medvindar har sannolikt varit den höga kompetensnivån hos våra tongivande administratörer. Samt att vi inte behövt avsätta alltför mycket resurser till vår ganska korta bana.

Åsså var vi ju först i landet...

En j-a skrytvals alltihop...? Näe, det var inte det det handlade om.

Varför favoriseras vissa?

av Rikard Johanson @, Saturday, February 02, 2008, 20:01 (5900 dagar sedan) @ Magnus Lind

Som informationsansvarig och tillika "pappa" till de senaste årens arrangemang på JTJ, har jag också funderat över det. Varför tycks intressanta nyheter från JTJ som faktiskt publiceras, passera obemärkt när liknande saker hos andra föreningar kan ge upphov till våldsamma diskussioner - både positiva och negativa.

Låt oss först konstatera att vi når ut med vårt budskap i lokala media, bl a genom en mediastrategi med press-info när något är på gång, och därmed når våra kunder. Det märks också på tillströmningen av besökare på våra arrangemang, men också vanliga trafikdagar. Och det är kanske det viktigaste för en verksamhet som är beroende av besökarnas pengar.

När det sedan gäller de redan frälsta, dvs de järnvägsintresserade, kan man bara spekulera i varför t ex JTJ inte verkar vara lika uppmärksammat som vissa andra museibanor. En förklaring kan måhända vara vårt läge, det är svårt att ta sig hit utan bil och det blir därmed inte lika besökt och omtalat. Har man inte varit i Jädraås har man heller ingenting att referera till.

Varför favoriseras vissa?

av Ante Svensson, Saturday, February 02, 2008, 22:29 (5900 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Som tidningsredaktör och projektledare inom GHJ har jag ett och annat att säga om detta. När jag aktiverade mig 1996 var läget ett annorlunda än idag. GHJ nämndes överhuvudtaget inte när man pratade om 891-föreningar och internt fanns en uppfattning att man inte skulle gå ut med så mycket ’för tänk om vi inte kan göra det vi sagt, det skulle vara illa osv...’ Kontaktytorna utåt var mycket få och små men så hade det inte alltid varit. GHJ var mycket aktiva inom MRO i början och många såg föreningen som ett spännande projekt i begynnelsen. Sedan när allt verkade stanna av var det nog många som bara väntade på att vi skulle kasta in handduken. Internt var det lite av samma sak. På 70-talet hade Spårstumpen (vår medlemstidning) regelbundet skrivit om vad som hände men detta försvann gradvis på 80-talet.Som passiv medlem visste man inte alltid särskilt mycket om vad som egentligen gjordes. Jag glömmer aldrig när jag kom till Hesselby 1994 och trodde jag skulle åka tåg efter motorlok och fann att Cementa var i trafik! Jag hade ingen aning om att loket ens var kördugligt!

Vi satte upp vissa mål omkring 2000:
1) Vi skulle ha en fortsatt hög klass på medlemstidningen.
2) Vår förening och dess verksamhet skulle synas bättre än hittills både internt och externt.
3) Vi skulle på sikt skaffa en hemsida som skulle komplettera tidningen som infokanal.

Det första jag gjorde när jag blev chefredaktör för Spårstumpen var att införa en regelbunden sida, ’Hänt vid GHJ 200X del XX’ i varje nummer. Här skulle det gå att se vad som gjordes. Dels för att våra medlemmar skulle få inblick men också för att stävja snack om att inget hände. Det andra var att börja prata utåt om föreningen. På Postvagnen började jag tjata om minsta grej som hände i Hesselby, mest för att visa att vi fanns. Det var att arbeta i uppförsbacke. Efter ett par år nämndes vi fortfarande inte ofta. Folk kom fortfarande fram på Hjulmarknaden och frågade om det fanns tåg på Gotland. Ofta brydde de sig inte om att höra svaret. Men vi stretade vidare. Ett problem var dock att vi inte hade någon hemsida värd namnet. I flera år hade vi en hemsida som innehöll årets tidtabell och en kort info. Inte förrän 2003 dök det upp en webmaster som ville åta sig saken och det visade sig vara en lyckträff. Daniel uppdaterar i princip en gång i veckan. Det har gjort att vi fått en regelbunden läsarskara på hemsidan.

När sedan våra projekt dragit igång har vi sett till att berätta om vad som pågått, både här i detta forum och på vår hemsida samt i lokalpressen. Vi vill att folk ska veta vad vi gör. Idag får vi glada tillrop från många håll och vi nämns. Det känns bra men det ligger hårt arbete bakom detta, det är inte så att vi glassat oss in en elitklubb utan vi har haft en strategi vi har hållit oss till i många år och nu börjar vi se resultat. Bra så.

Intresset utifrån kan nog sägas komma ur att vår förening upplevs ha förnyat sig. Jag tror inte man ska stirra sig blind på var man ligger och hur man tar sig dit eller inte. Frågan är snarare om besökaren förväntar sig något nytt spännande eller inte. Vi har länge fått höra att det inte är någon idé att åka till Gotland för att åka tåg, det fanns ju andra banor med längre och fler tåg på fastlandet! Nu får vi höra både från gotlänningar och folk från det fasta landet att det nog är läge att komma till Dalhem för det finns nytt att se. Det är rätt avgörande, man måste hela tiden jobba för förnyelse och tala om vad som händer. Om man inte når ut, kanske ska man då fråga sig om man informerat på rätt ställe eller på rätt sätt? På samma sätt är frågan om favorisering felställd. Jag tror att de föreningar som syns har hittat rätt kanaler, rätt form, har ett visst kunnande, följer vissa strategier som funkar bra och har folk som jobbar med saken. Hur många gånger har Kurt Möller skrivit om ÖSlJ i AoH? Ett klart exempel på att att någon i den föreningen gör detta och får in sin artikel. Jag tror att fler skulle lyckas om man gjorde så...

Jag kan egentligen inte ge några patentråd till de föreningar som tycker de syns för lite. Men att lägga in nyheter här skadar inte. Personligen skulle jag vilja att fler informerade här för jag vill gärna veta vad ni andra gör! (Så du som är informationsansvarig på JTJ, släng in ett inlägg här och berätta vad ni gör!) Att jobba med hemsidan är inte heller fel, att som besökare mötas av ’Gott nytt år 2005’ är rätt avtändande. Det som jag skulle vilja säga krävs är att någon medlem intresserar sig för föreningens informationsbehov och verkligen tar sig an uppgiften.

Varför favoriseras vissa?

av Rikard Johanson @, Saturday, February 02, 2008, 22:42 (5900 dagar sedan) @ Ante Svensson

Goda råd - visst måste man vara aktiv om man vill synas. Det ska väl sägas att vi på JTJ inte direkt sitter och deppar över sakernas tillstånd och känner oss bortglömda ute i skogen. Det var mer en reflektion från min sida när ämnet nu togs upp och JTJ omnämndes.

Bra poäng!

av Olle E, Sunday, February 03, 2008, 00:23 (5899 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jag kan egentligen inte ge några patentråd till de föreningar som tycker de syns för lite. Men att lägga in nyheter här skadar inte. Personligen skulle jag vilja att fler informerade här för jag vill gärna veta vad ni andra gör! (Så du som är informationsansvarig på JTJ, släng in ett inlägg här och berätta vad ni gör!) Att jobba med hemsidan är inte heller fel, att som besökare mötas av ’Gott nytt år 2005’ är rätt avtändande. Det som jag skulle vilja säga krävs är att någon medlem intresserar sig för föreningens informationsbehov och verkligen tar sig an uppgiften.

Vi är många "fåtöljrallare" i detta avlånga land som av olika anledningar inte har möjlighet eller vill vara aktiva i någon förening, men som ändå är intresserade av att följa vad som händer vid banorna. Vi är inte bara intresserade i största allmähet, utan utgör också sannolikt en inte obetydlig del av banornas totala kundbas tillsammans med våra familjer, släktingar och vänner i olika konstellationer.
Eftersom vi inte kan vara med i varenda förening i syfte att få medlemstidningen 4 ggr/år söker vi info på nätet. Vi upptäcker då snabbt att ULJ, GHJ och i viss mån AGJ är mycket måna om att föra ut verksamheten genom frekvena uppdateringar av hemsidan i korta texter och frikostigt med bildmaterial. Detta genererar intresse, tro mig!
Det behöver inte vara supersnyggt, eller genomarbetat. Det behöver inte vara stordåd som presenteras. Hemsidan behöver inte ta jättemycket tid. GHJ hade tidigare den kanske tekniskt uslaste hemsidan som skådats, men periodvis har jag varit där flera gånger i veckan. En kort "teaser" i detta forum eller annorstdes och så vips är man där. Det underlättar rekrytering av aktiva, och skapar intresse för föreningen.

Viktigt för framtiden

av Rikard Johanson @, Sunday, February 03, 2008, 12:04 (5899 dagar sedan) @ Olle E

Det är förstås viktigt för framtiden att synas på hemsidor och andra ställen och på så sätt skapa ett intresse för verksamheten. Det förklarar dock inte varför det historiskt varit så att vissa museibanor inte röner samma uppmärksamhet som andra. Varför "hugger" man i allmänhet inte på de nyheter som trots allt blir kända medan sånt som närmast kan betraktas som "ickehändelser" på andra håll engagerar så stort?

Om att synas på Hjulmarknaden...

av Anders Svensson, Hjm ⌂ @, Sunday, February 03, 2008, 08:33 (5899 dagar sedan) @ Ante Svensson

... Folk kom fortfarande fram på Hjulmarknaden och frågade om det fanns tåg på Gotland. Ofta brydde de sig inte om att höra svaret. ...

Dessutom deltog GHJ under flera år ytterst sporadiskt på Hjulmarknaden, men numera regelbundet, vilket nog också gör skillnad. Att regelbundet visa upp sig på Hjulmarknaden är också ett sätt att marknadsföra sig, få kontakt med potentiellt intresserade och - förstås - också en välkommen försäljningsintäkt till föreningskassan... //Anders

Kan det vara infrastrukturen?

av Johan Vinberg, Saturday, February 02, 2008, 22:56 (5900 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Kan det vara de olika museibanornas grad av "uppkäftighet".?

Att göra en museijärnväg med en näst intill komplett huvudstation (med verkstäder, lokstall, föråd) som Jädraås, Skara, Ohs eller Brösarp vid själva uppstartandet kanke inte ses som samma bredifter som orter som Anten, Dalhem(Gotl. Hesselby), Djurgården eller Mariefred där man i praktiken haft ett stationhus och inget annat (som t.ex. verkstad eller förrådslokaler).

Kan det vara så att AGj, ÖSLJ, GHJ m.fl. väcker tågentusiasternas beundan för att man har börjat med "två tomma händer"?
Man har helt enkelt haft ett tuffare jobbb (tillika penakrävande) att bygga upp sin infrasturktur.
ULJ som jag tillhör har förvisso fått köpa in stationhusen allt eftersom och fått lägga åtskillga miljoner på spårupprustning. Men det fanns lokstall, signalsystem, sidospår, plattformar för resande, sidorpsår, etc.

Det finns några undantag från denna teori - ty BöSJ och MJ har också fått börja från "skratch" utan större uppmärksamhet.
Ett annat undantag är Nora-banan som i praktiken var 100% komplett när den blev museibana. Tågvännernas entusiasm för detta projekt beror nog i detta fall på en stor portion nostalgi från alla SJK-utfärder på 1960-talet och 70-talet och på det faktum att banan lyckades överleva ett SJ-övertagande fram till den stora recessionen 1976-77.
Hade NKlJ legat mer lättillgängligt för tågdiggarna (och därmed varit mer lika diggar- besöks-vänlig som NBJ hade säkerligen samma nostalgi-känslor som bar fram NBvJ-bildandet lett till att t.ex. Uddeholm-Geijersholm blivit museibana.
Samma nostalgi får oss att älska Västervik-Hultsfred som den sista 891-banan med persontrafik som SJ drev.

Betyder det att de museibanor (NBJ och HWJ undantagna) som arbetar likt Skansen och bygger upp en gammeldags järnväg på "jungfruligt område" är mer omtyckta än de som bevarar ett redan existerande och antikvariskt viktigt järnvägssystem som Jädraås (som t.o.m. har en masugn i sin närhet), Brösarp-S:t Olof och sträckan Almunge¨-Bärby på ULJ??

Är det antikvariskt korrekta rentav trågigt medan det vi bygger upp själv och återskapar efter ritningar eller god järnvägshistorisk anda är så mycket roligare?

Nu kommer vi in på mitt favoritämne - vad betyder egentligen ordet "museal" i sådana här sammanhang? En ambition och viljeförklaring att verka i en järnvägshistorisk anda - eller att bevera original-järnvägsmuseala miljöer (och fordon) på ett så korrekt sätt som möjligt?

Hilsen
Johan

Kan det vara infrastrukturen?

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 02, 2008, 23:07 (5900 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Vem vet? Inte vet jag ;o))
Men det kanske finns en koppling mellan stor medlemskår - ligger nära befolkningscentra / tursitstråk (GHJ)?
Det är väl bara NBVJ som inte riktigt går att klämma in i det resonmenget (förutom många medlemmar).

Men SkJ har väl rätt många medlemmar å ligger i turiststråk och ligger nära befolkningscentra.. det rimmar intge heller riktigt.

Månne att det är mediamänniskorna som har vissa favoriter där de är medlemmar?

Månne det är lättare att tycka saker om ställen där det rör på sig och som syns så att folk uppmärksammar det? (JTJ o Skara är ju tex inte lika framträdande här som sina gelikar).

Något givet svar finns det väl inte men tanken är värd att grunna på iaf för de som inte syns. Nu har man väl resande ändå så där är det väl ingen panik ;o))

Nu kommer vi in på mitt favoritämne - vad betyder egentligen ordet "museal" i sådana här sammanhang? En ambition och viljeförklaring att verka i en järnvägshistorisk anda - eller att bevera original-järnvägsmuseala miljöer (och fordon) på ett så korrekt sätt som möjligt?
Hilsen
Johan

Kan det inte betyda både och? allt efter förmåga och resurser?

Kan det vara infrastrukturen?

av Johan Vinberg, Saturday, February 02, 2008, 23:22 (5900 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Nu kommer vi in på mitt favoritämne - vad betyder egentligen ordet "museal" i sådana här sammanhang? En ambition och viljeförklaring att verka i en järnvägshistorisk anda - eller att bevera original-järnvägsmuseala miljöer (och fordon) på ett så korrekt sätt som möjligt?


Kan det inte betyda både och? allt efter förmåga och resurser?

Jo det är sant.Men jag tänkte på en mer polär sitauation.
Låt mig ge ett exempel. 1974 var jag med och ställe i ordning en normalspårig spårvagnskorg (SRJ 52 från Långängsbanans första år med borttagna förarhytter) på ett 600 mm underrede.
Resultatet blev ett missfoster sett ur historisk och antikvarisk synvinkel - men vi som jobbade med vagnen gjorde det med en "ambition och viljeförklaring att verka i en järnvägshistorisk anda".

Skulle vi ha låtit bli och sett till att korgen hamnade på MUMA? Eller gjorde vi rätt ty de som åkte med "hybriden" på sen och numera BÖSJ tycker de får en historisk upplevelse!

Hilsen

Johan

Kan det vara infrastrukturen?

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 02, 2008, 23:31 (5900 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Kan det inte betyda både och? allt efter förmåga och resurser?


Jo det är sant.Men jag tänkte på en mer polär sitauation.
Låt mig ge ett exempel. 1974 var jag med och ställe i ordning en normalspårig spårvagnskorg (SRJ 52 från Långängsbanans första år med borttagna förarhytter) på ett 600 mm underrede.
Resultatet blev ett missfoster sett ur historisk och antikvarisk synvinkel - men vi som jobbade med vagnen gjorde det med en "ambition och viljeförklaring att verka i en järnvägshistorisk anda".

Skulle vi ha låtit bli och sett till att korgen hamnade på MUMA? Eller gjorde vi rätt ty de som åkte med "hybriden" på sen och numera BÖSJ tycker de får en historisk upplevelse!
Hilsen
Johan


Jomen det var det jag menade (det med alltså)
ambitionen var väl att kunna erbjuda folket ett gammalt fordon att färdas i (på ett historiskt sätt)
löstes genom att byta spårvidd
resultatet blev att de fick åka i en gammal vagn efter tåg, om än på smalare spår..(fick aldrig åka i vagnen men var iaf in å njöt i den)

Kan det vara infrastrukturen?

av Janne S, Sunday, February 03, 2008, 01:05 (5899 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ja men, Skara står fan inte och skryter om hur redig deras förenig e.
Dom tänker sig för innan man öppnar käften om vad man säger.
För det kan stå varje förening dyrt med vad man slänger ur sig.
Jag säger det till "ALLA" i den här debatten det börjar handla mer om "yttrandefrihet" om vad man får tycka om andras föreningar. jag tycker det e upp till var och en med det.

Eh...

av Ante Svensson, Sunday, February 03, 2008, 01:26 (5899 dagar sedan) @ Janne S

Tillhör du SkLJ? Jag blir lite nyfiken för jag förstår allvarligt talat inte vad du försöker säga? Diskussionen som jag tolkar den handlar om vad man kan göra för att synas mer och varför vissa syns, inte att hacka på andra föreningar. Jag tror ingen förening strävar efter att skryta utan vill skapa intresse för den verksamhet man faktiskt bedriver. Det är inte skryt, det är vilja att väcka intresse vilket kan ge: a)fler besökare, b)fler potentiella medlemmar. Båda dessa kan i sin tur ge ökade intäkter vilket ger möjligheter till en ännu bättre verksamhet. Att ha strategin att tänka efter först innan man säger något kan väl vara klokt, man ska inte gå ut med dumheter. Men det verkar på dig som om det är bättre att hålla käft än att gå ut och faktiskt tala om vad man gör överhuvudtaget. Det tror inte jag. Jag tror snarare att det är ett bra sätt att döda omgivningens intresse.

Fridens!

Kan det vara infrastrukturen?

av nicke, Sunday, February 03, 2008, 12:07 (5899 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Att GHJ ligger i turiststråket är att ta i, Vem åker till Dalhem explicit som turist? Det var inte för inte diskussioner fanns tidigt om att starta jvm-förening runt gamla VVJ och köra ut till Kneippbyn istället föer att hamna i Dalhem. Problemet var att den låg "för" bra och centralt. Föreningen hade inte fått gjort annat än slagits med vägverket, kommunen och markägare.

Under många år var antalet resande relativt lågt på GHJ:s tomtetåg. Med lågt menar jag att kapaciteten var så mycket större. Trivseln och den gemytliga stämmningen var det inget fel på.

Det är först 2000-talets tomtetåg som har lyft till kapacitetstaket (ca 1500 pers). Det som är extra roligt med tomtetåget är att det är en stor del inhemsk befolkning som åker, och det ger en viktig signal om att gotlänningarna har börjat hitta hit igen och hur populär den är.
När tomtetåget gick för första gången 1982 var det 360 passagerare. 1985 460. 2004 1045. 2006 1449 och 2007 1562 (uppgifter från Spårstumen)! En 50 procentig ökning på 3 år! Personligen tror jag att årets tomtetåg kommer att slå rekord igen med råge. Nu får vi snart anställa japanska tunnelbanevakter som pressar in våra resenärer ;-)

Den här boomen sammanfaller med utbyggnaden av banan och att lokalpressen har uppmärksammat GHJ mycket. Som ante säger så uppdateras hemsidan varje vecka, ibland t o m oftare! Bara det gör att intresset ökar runt föreningen. Sen ska man inte glömma att beslutsfattare även tittar in på sidan och följer "sitt" projekt. Då ser dom att det rör på sig, att entusiasm och vilja finns. MYCKET bra reklam. En hemsida MÅSTE uppdateras frekvent, annars är det bättre att ta bort den. Det finns tyvärr en del grafiskt usla jvm-hemsidor som ser ut som de var gjorda i början på 90-talet. Skärpning!

Kan det vara infrastrukturen?

av Lars-Henrik Eriksson, Saturday, February 02, 2008, 23:20 (5900 dagar sedan) @ Johan Vinberg

ULJ som jag tillhör har förvisso fått köpa in stationhusen allt eftersom och fått lägga åtskillga miljoner på spårupprustning. Men det fanns lokstall, signalsystem, sidospår, plattformar för resande, sidorpsår, etc.

Nja, det var väl både och med den saken? Någon form av signalsystem fanns i Uppsala och kanske Lenna (i dag finns på 5 av 6 stationer - både Uppsala och Lenna har nya anläggningar). Vägskydd fanns 5-6 stycken (i dag finns 22). Mötesspår saknades i Marielund och Almunge...

Kan det vara infrastrukturen?

av Johan Vinberg, Saturday, February 02, 2008, 23:27 (5900 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

ULJ som jag tillhör har förvisso fått köpa in stationhusen allt eftersom och fått lägga åtskillga miljoner på spårupprustning. Men det fanns lokstall, signalsystem, sidospår, plattformar för resande, sidorpsår, etc.


Nja, det var väl både och med den saken? Någon form av signalsystem fanns i Uppsala och kanske Lenna (i dag finns på 5 av 6 stationer - både Uppsala och Lenna har nya anläggningar). Vägskydd fanns 5-6 stycken (i dag finns 22). Mötesspår saknades i Marielund och Almunge...

Jo - men det räckte för oss att komma igång med persontrafik på ett trafiksäkert sätt och kunna köra evnemangsdagar som Veterania med flera tågsätt och möten på linjen (i Länna). Det finns de som hafte en värre signalteknisk start likväl brist på sidospår som t.ex. AGJ, SkLJ, numera insomande Klippan-Ljungbyhed, ÖSLJ...vad jag just nu kan komma på i huvudet.

Hilsen
Johan

Varför favoriseras vissa?

av Överkörmästaren, Saturday, February 02, 2008, 20:05 (5900 dagar sedan) @ Magnus Lind

En liten undran - inte avundsjuk sådan - mer filosofisk!

Varför uppmärksammas i våra gemensamma forum (t.ex. Postvagnen, tidningen Tåg AoH, m. fl) en del museiföreningars gärningar betydligt mer och oftare än andras? Nu replikerar ni nog med att "det beror på att de är skickligare att marknadsföra sig gentemot dessa forum". Men det är inte hela sanningen.


De museibanor som framstår som mest lyckade får antagligen också mer uppmärksamhet. Så är det ju med människor också. Det spelar liksom mindre roll vem som har den mest kompletta samlingen eller det mest intressanta spårsystemet - det som märks mest är vilka som är gladast och lockar den snyggaste publiken. Åt den som har skall varda givet, men inte bara. Precis som för människor utgör ett fördelaktigt utseende i regel en grundförutsättning för att lyckas, men om man inte tror på sig själv lyser det alltid igenom. Och precis som bland människor finns det undantag - om man bara tror riktigt, riktigt mycket på sig själv så kan man lyckas med det mesta, förutsatt att man inte är alldeles ute och cyklar med sina föresatser.

Ett problem för flera museibanor är väl att de varken har ett fördelaktigt utseende eller tror tillräckligt mycket på sig själva, OCH dessutom faktiskt ÄR ute och cyklar - kanske framförallt på intäktssidan?

Varför favoriseras vissa?

av Lars-Henrik Eriksson, Saturday, February 02, 2008, 20:44 (5900 dagar sedan) @ Överkörmästaren

De museibanor som framstår som mest lyckade får antagligen också mer uppmärksamhet. Så är det ju med människor också. Det spelar liksom mindre roll vem som har den mest kompletta samlingen eller det mest intressanta spårsystemet - det som märks mest är vilka som är gladast och lockar den snyggaste publiken. Åt den som har skall varda givet, men inte bara. Precis som för människor utgör ett fördelaktigt utseende i regel en grundförutsättning för att lyckas, men om man inte tror på sig själv lyser det alltid igenom. Och precis som bland människor finns det undantag - om man bara tror riktigt, riktigt mycket på sig själv så kan man lyckas med det mesta, förutsatt att man inte är alldeles ute och cyklar med sina föresatser.

Om du tittar på de banor som nämns tidigare, menar du att det stämmer med din teori?

Varför favoriseras vissa?

av Överkörmästaren, Saturday, February 02, 2008, 21:05 (5900 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

De museibanor som framstår som mest lyckade får antagligen också mer uppmärksamhet. Så är det ju med människor också. Det spelar liksom mindre roll vem som har den mest kompletta samlingen eller det mest intressanta spårsystemet - det som märks mest är vilka som är gladast och lockar den snyggaste publiken. Åt den som har skall varda givet, men inte bara. Precis som för människor utgör ett fördelaktigt utseende i regel en grundförutsättning för att lyckas, men om man inte tror på sig själv lyser det alltid igenom. Och precis som bland människor finns det undantag - om man bara tror riktigt, riktigt mycket på sig själv så kan man lyckas med det mesta, förutsatt att man inte är alldeles ute och cyklar med sina föresatser.


Om du tittar på de banor som nämns tidigare, menar du att det stämmer med din teori?


Ingen aning! Men jag tycker att min teori låter så bra att den inte kan vara felaktig! :-P

En annan tänkbar, lite kontroversiell förklaring är ju att de aktiva i dessa föreningar är mer sociala av sig och känner fler och därmed får mer uppmärksamhet...

Varför favoriseras vissa?

av Erik Samuelsson, Sunday, February 03, 2008, 09:59 (5899 dagar sedan) @ Magnus Lind

Utan att ge mig in på specifika banors speciella problem så tror jag att marknadsföringen mot den lokala målgruppen är viktig. Med det menar jag kringboende, lokalpress och politiker. Genom detta finns en acceptans lokalt som öppnar dörrar för bidrag och liknande. Dessutom undviks negativ publicitet som riskerar få en negativ spiral för utvecklingen.

För att ändå nämna en museijärnväg så tror jag att AGJs strävanden på 90-talet med "granntåg" och informationsmöten med närboende och andra föreningar som till viss del fortsatt är mycket viktigt.

Jubileum och annat har öppnat upp kanaler för lokalpress som gärna skriver om det är något på gång. Man vet att det händer spännande saker!

Ett aktivt lobbyarbete tillsammans med ovan faktorer har genererat stora bidrag som löpt under lång tid. Ett lycket projekt är ofta en öppning för ett nytt!

Erik S

Varför favoriseras vissa?

av Dag Bonnedal @, Sunday, February 03, 2008, 13:27 (5899 dagar sedan) @ Magnus Lind

[img]
http://i102.photobucket.com/albums/m111/ladennob/Hamra_levfoto.jpg[/img]

ÖSlJ kan totalrenovera Hamra med pannbyte och allt - de får genast 5 sidor i AoH.

Frågan är rätt väl belyst vid det här laget.
Tydligt är att ett strikt bevarande museijobbande har svårare att nå ut som stora nyheter.

Eftersom Hamra på ÖSlJ nämndes som exempel så är bakgrunden där tydligen inte känd.
Redaktören och skaparen av Allt om Hobby - Jan Jangö jobbade i det "civila" som informatör på Alfa Lavall, Hamras ursprungliga ägare.
Jan tog initiativet och fick igenom att Alfa Lavall betalade hela pannan till sitt gamla lok.

Så, det vore just i det fallet konstigt om Hamra inte hade uppmärksammats i tidningen. Och ÖSlJ är ett stort tack skyldig, Tack Jan!

Dag B
Projektledare för Hamra 1979-85

Varför favoriseras vissa?

av Ante Svensson, Sunday, February 03, 2008, 14:03 (5899 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

...och där kommer vi in på det här med nätverkande. Att ingå i nätverk är också ett viktigt sätt att bli sedd. Pratas det om förening X inom nätverket så innebär det att förening X finns på kartan. Förening Y som inte har känningar har betydligt tuffare att få nödvändig exponering. Kontakten ÖSlJ - Jangö var etablerad och naturlig vilket ledde till att Laval kunde kliva in i Hamra-projektet. Naturligtvis var det relativt enkelt att få företaget Laval att känna sig trygga gentemot ÖSlJ; en etablerad museiförening med väl fungerande verksamhet och hög kompetens i sina led.

I den här diskussionen har Munkedal ofta nämnts som ett exempel på en förening som inte fått den exponering den förtjänar. Det är helt klart så, men jag måste även säga att Munkedal varit rätt osynliga i de sammanhang där föreningar ofta exponerar sig. Här t.ex. Tyvärr, för projektet att återuppbygga en 600-bana är jättespännande och kontakter hade varit välkomna. Jag känner ingen som är aktiv i Munkedal, jag vet nog ingen som känner någon där. Varför det är så kan ha tusen förklaringar men naturligtvis påverkar det föreningens möjligheter att väcka intresse i dessa kretsar.

Vilket för oss till det här med personer. Jag hade för c:a tio år sedan kontakt med aktiva inom 1067-föreningen i Hovmansbygd men denna upphörde sedan kontakten i fråga avlidit. Jag har sedan dess inte hört mycket därifrån och absolut inget direkt från föreningen. Den personliga kontakten gick inte att ersätta och min inblick försvann. Det verkar som om föreningens utåtriktade verksamhet gick samma väg, om den ens finns kvar.

Så MRO, JHRF, Hjulmarknaden och andra ställen där folk möts är jätteviktiga för exponeringen. Men i slutändan är det föreningen själv som måste jobba för saken. Tycker jag.

Varför favoriseras vissa?

av Granis, Sunday, February 03, 2008, 15:28 (5899 dagar sedan) @ Magnus Lind

Som så många har skrivit här: Det handlar mycket om att det finns folk inom föreningarna som tycker sådant är viktigt. Också. Och andra som kanske tror att det enda som räknas är att gneta på i tysthet i lokstallet... En del har i o f s inte mycket att berätta, men anmärkningsvärt är ju -som några också påpekat här- att en förening som MJ, vilka i hög grad HAR nåt att berätta, inte nämner nåt. Man har ju faktiskt under de senaste åren tillsett (även om man liksom inte bokstavligen gjort det själva) att banan först byggts ut norrut, till gamla Munkedals Nedre (dit museibanan aldrig gått) och nu söderut; åter till Munkedals Hamn. Eller man ska tydligen se till att så sker tills i sommar. Ingen har ju svarat på min fråga i detta forum angående detta!!! Men nog har väl nåt hänt? Eller...?

/ L G

Varför favoriseras vissa?

av Tommy Lager, Sunday, February 03, 2008, 18:30 (5899 dagar sedan) @ Granis

En del har i o f s inte mycket att berätta, men anmärkningsvärt är ju -som några också påpekat här- att en förening som MJ, vilka i hög grad HAR nåt att berätta, inte nämner nåt. Man har ju faktiskt under de senaste åren tillsett (även om man liksom inte bokstavligen gjort det själva) att banan först byggts ut norrut, till gamla Munkedals Nedre (dit museibanan aldrig gått) och nu söderut; åter till Munkedals Hamn. Eller man ska tydligen se till att så sker tills i sommar. Ingen har ju svarat på min fråga i detta forum angående detta!!! Men nog har väl nåt hänt? Eller...?


/ L G

Sträckan upp till Munkedals Nedre var avsett att ingå i den ursprungliga sträckningen av museibanan men eftersom de ekonomiska tillgångarna den gången var uttömda innan denna del påbörjats kom inte denna del till stånd, förrän nu.
När nu man åter disponerar sträckan ner till hamnen kommer denna del, om inget oförutsett inträffar, att trafikeras från och med årets trafikstart.
Detta enligt inkommen information från de som vet något om det.

Varför favoriseras vissa?

av L . P., Friday, January 16, 2009, 16:21 (5551 dagar sedan) @ Magnus Lind

Varför skickar du inte själv in artiklar till TÅG och AoH ?

Varför favoriseras vissa?

av Lars-Henrik Eriksson, Friday, January 16, 2009, 16:31 (5551 dagar sedan) @ L . P.

Varför skickar du inte själv in artiklar till TÅG och AoH ?

Varför skulle han göra det. Han klagade inte över sakernas tillstånd (vad nu det skulle spelat för roll), utan undrade varför det såg ut som det gör. Man får knappast svar på den frågan genom att skriva artiklar till TÅG och AoH.