Växling med jeep (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 16, 2014, 00:01 (3421 dagar sedan)

[image]

Jeepar av den här typen ville GDG under andra halvan av 1940-talet använda för växling vid ett antal relativt små stationer. Väg- och vattens järnvägsinspektör reagerade när han fick läsa i en tidning att jeeparna skulle köra "härs och tvärs över spåren", därför finns en del skriftväxling och bilder i Riksarkivet.

Vet någon hur det gick med jeep-växlingen? Har jeepar använts av fler järnvägsförvaltningar? Större växlingstraktorer med gummihjul har antagligen varit vanligare, och kanske mer lämpade för växlingstjänst?

Jeepar med järnvägshjul eller både järnvägs- och gummihjul har förekommit i varje fall utanför Sverige, och man kan hitta en bild på Samlingsportalen

Växling med jeep

av Rogga, Sunday, November 16, 2014, 16:46 (3420 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Växling m jeepar är en gammal företelse. Gamla BM- & Fordsontraktorer har oxå används både här i Sverige och i England bl.a.
Ett omlastningsmagasin beläget invid Frövi stn använder en sk Unimog..;-)

Växling med jeep

av Pelle i Västerås, Sunday, November 16, 2014, 19:01 (3420 dagar sedan) @ Rogga

I Västerås provades det med en Unimag med järnvägshjul på 90 talet.
Det var även tryckluftssystem med slangar till huvudledningen.
Det var SJ G som provade detta på industriområdena. Jag arbetade inom SJ P så jag betraktade det från avstånd från min radiostyrda V5:a :-D

Växling med jeep

av Anders Jansson, Sunday, November 16, 2014, 19:56 (3420 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Under efterkrigsåren förekom liknande anpassade "fredsjeepar" på flera banor. Har inte tillgång till källmaterial men vill minnas att exempelvis SRJ använde sådana i Norrtälje och Mörby. Om jag minns rätt så såldes fordonen av Scania-Vabis i Södertälje och kompletterades av gaffeltrucktillverkaren ALLT (Brodalen eller Brastad?).

Växling med jeep

av Ola Almquist, Sunday, November 16, 2014, 23:45 (3420 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Enligt boken Svenska småbanor anskaffade Vattenfallsstyrelsen en Jeep år 1950 för växling vid ångkraftverket i Västerås.

M.v.h.
Ola

Växling med jeep

av sven, Monday, November 17, 2014, 18:19 (3419 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jeepen i Sverige av Stig Edqvist Frank Stenvalls Förlag ISBN 91-7266-117-8.
Där kan man läsa att SJ lät bygga sex CJ-2A till s k växeljeepar till räcklikt
upp till 150ton vid goda spårförhållande.