Vilket Järnverk går/gick detta lok på (Fordon: lok)
Lok från GIA vid för mig okänt Järnverk:
av Christer Fredriksson, Wednesday, November 19, 2014, 19:49 (3437 dagar sedan)
Lok från GIA vid för mig okänt Järnverk:
av Kurt G Möller, Wednesday, November 19, 2014, 21:23 (3437 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Jag undrar om inte skenet bedrar...?
Loket är kanske betydligt yngre än vad första anblicken antyder...
Hytten...???
Halmstad???
Bara ett hugskott, dock!
av Christer Fredriksson, Wednesday, November 19, 2014, 21:31 (3437 dagar sedan) @ Kurt G Möller
Fotona tagna under tiden 1973 - 1990.
Det är SJ Litt Ia-vagnar i bakgrunden lastade troligen med stenkol eller koks.
Om det vare malm skulle inte lasten synas.
Vagnarna skulle även kunna vara Litt Ibr!
av janis08, Thursday, November 20, 2014, 21:49 (3436 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Halmstads järnverk är det knappast eftersom något GIA-lok är ej känt där. Loket på bilden verkar ganska nytt. Eftersom järnverket verkar ligga i en tätort med hus intill så kan vi nog stryka Halmstad. Ett GIA-lok (nr 108/1965) såldes till Fagersta Bruks AB, kvar 1982. Domnarvets järnverk ägde ett flertal GIA-lok med den udda spårvidden 693 mm. Sandvikens järnverk hade också GIA-lok. Degerfors järnverk ägde två GIA-lok men husen intill järnverket stämmer inte riktigt.
Luleå järnverk ägde ett smalspårigt GIA-lok men miljön där känner jag ej till.
av Kent Hedqvist, Friday, November 21, 2014, 16:28 (3435 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Jag skulle gissa på Domnarvet.
1. Bakom Ib-vagnarna skymtar en större lastficka med kol eller koks. Bakom loket syns en travers med en kortare traversbana, mellan loket och denna finns ytterligare en bred och längre traversbana (pelarna syns mellan smalspåret och normalspåret). Den mittre traversskenan delas av traverserna. På tredje bilden syns i bakgrunden en bandtransportör. Allt detta tyder på en större anläggning för hantering av kol/koks.
2. Så stor anläggning behövdes inte om man inte hade masugnar. Vid denna tid var det ganska få järnverk som hade sådana (Luleå, Domnarvet, Fagersta, Spännarhyttan, Oxelösund och Herräng). Vi kan utesluta de tre senare.
3. Luleå fick sitt kol via båt till koksverket och är således mindre troligt, återstår Domnarvet och Fagersta.
4. Fagerstas masugnar blåstes ned 1978 och efter det är det verket inte längre aktuellt.
5. Skrotvagnarna är lastade med grövre rälsbitar. Domnarvet hade rälsvalsverk och man återanvände kassationer som skrottillsats i stålugnarna.
6. Domnarvets masugnar försågs med koks från Värtaverket, vilket levererades i Ibr-vagnar.
Allt tyder således på Domnarvet.
Kent
av m.sundström, Saturday, November 22, 2014, 21:42 (3434 dagar sedan) @ Kent Hedqvist
Mnjaä, Domnarvet är det nog inte:
o Runt verksområdet finns/fanns inga "civila" byggnader på nära håll
o Koks lossades m. h. a. en vagnvändare. Vid koksupplagen fanns inga fickor.
o Byggnader av visad typ har inte funnits inne på området, åtminstone inte efter 1970.
Men vad säger blekingeborna, kan det vara Kallinge? Där har jag bara varit en gång och då var det mörkt så jag har inga bestämda minnen.
Eller kan det vara nå't sjuh-vetes stort gjuteri? Det skulle i så fall förklara kokshanteringen.
OS
av Ola Almquist, Sunday, November 23, 2014, 23:58 (3433 dagar sedan) @ m.sundström
Mnjaä, Domnarvet är det nog inte:
o Runt verksområdet finns/fanns inga "civila" byggnader på nära håll
o Koks lossades m. h. a. en vagnvändare. Vid koksupplagen fanns inga fickor.
o Byggnader av visad typ har inte funnits inne på området, åtminstone inte efter 1970.Men vad säger blekingeborna, kan det vara Kallinge? Där har jag bara varit en gång och då var det mörkt så jag har inga bestämda minnen.
Eller kan det vara nå't sjuh-vetes stort gjuteri? Det skulle i så fall förklara kokshanteringen.
OS
Det troligaste är att det är någon av industrierna som Janis nämnde i ett tidigare inlägg - de köpte GIA-lok, men man kan ju förstås ha provat på andra ställen. Jag har, förutom Domnarvet, funderat på Sandviken och Fagersta (bilden är tagen långt före 1978) men inte hittat någon bild där byggnaderna passar in (de kan dessutom vara rivna idag). Sandviken hade GIA-lok med hytt, men jag har bara sett bild på något modernare (se Industrilok i Gästrikland och Hälsingland). Kom kol/koks med järnväg var det knappast något järnverk med hamn i närheten.
M.v.h.
Ola
av Ola Almquist, Monday, January 05, 2015, 14:17 (3390 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Lok från GIA vid för mig okänt Järnverk:
Mysteriet löst. Loket är med största sannolikhet GIA 122/1967. En bild finns i boken Industrijärnvägar i Dalarna. Detta lok levererades till Smedjebackena Valsverks AB. Jag tycker traversanordningar m.m. stämmer bra. Husen i bakgrunden syns inte på bilden. Är de rivna idag? Google Streetview gav inte så mycket...
M.v.h.
Ola