För de flesta okänt smalspår i Grängesberg (Järnväg allmänt)

av Christer Fredriksson, Thursday, November 20, 2014, 17:58 (3417 dagar sedan)

Några bilder från den demonstrationsbana som GIA hade i Grängesberg vid sidan om Rv 50. Okänt när den anlades resp. borttogs.

Här demonstrerade man lastning med spårgående kastlastmaskin i Granbyvagnar, transport i Granby-vagnar, skifte av lastad vagn mot tom vagn utan växlar, dragning med Jenbachlok, växling, lossning av Granbyvagnar mha. tryckluft som lyfte upp den ena vagnssidan.

Transport med Granbyvagnar av olika modeller och konstruktioner var mycket vanliga i de flesta modernare gruvorna i hela världen.

Demonstrationslok vid detta första tillfälle:
[image]

Banan anlägges, först planeringsarbeten!
Rv 50 går mellan björkarna och hyreshuset. Fotona taget mot norr med GIA kontor och verkstad i bakgrunden före macken:
[image]

[image]

Spårläggning:
[image]

[image]

Foto taget mot söder med de 2 st BJ/SJ tjänstevillor som uppfördes för den nya gemensamma stationen:
[image]

Granbyvagnar för demonstration av hur man skiftar vagnar utan växlar, man förskjuter dem på en lös spårbrygga som placeras över spåret för att sedan dras åt sidan för att låta lastad vagn passera. Konstruktionen drives med tryckluft:
[image]

[image]

Den använda tryckluftdrivna kastlastmaskinen:
[image]

OBS! Synvillan för spårvidden som är lika på båda spåren!
[image]

Lossning av vagnen med en tryckluftdriven lyftanordning som lyfter korgen:
[image]

[image]

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Littera JS, Thursday, November 20, 2014, 22:33 (3417 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad kan vi gissa årtalsmässigt.....tidigt 60-tal ?

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Christer Fredriksson, Thursday, November 20, 2014, 22:53 (3417 dagar sedan) @ Littera JS

Snarare första halvan av 1970-talet med tanke på alla andra foton som de låg tillsammans med!

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Ola Almquist, Thursday, November 20, 2014, 23:57 (3417 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Snarare första halvan av 1970-talet med tanke på alla andra foton som de låg tillsammans med!

IC försvann den 15 mars 1969 enligt denna sida.

M.v.h.
Ola

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Farbror Mossa, Friday, November 21, 2014, 08:17 (3416 dagar sedan) @ Ola Almquist

Snarare första halvan av 1970-talet med tanke på alla andra foton som de låg tillsammans med!


IC försvann den 15 mars 1969 enligt denna sida.

M.v.h.
Ola

Det ser ut att vara vänstertrafik, så det är senast våren 1967. Kolla bussen i bakgrunden på denna bild...

[image]

.. och passerande Ford Taunus på denna bild

[image]


En VW-kunnig person kan säkert sätta en tidigast möjliga tidpunkt med utgångspunkt från den gröna kombin, så kan bilderna tidsbestämmas bättre. Själv kan jag bara gå på Wikipedia, som säger att kombin började tillverkas februari 1962.
Eftersom det förefaller vara vår, kan vi alltså bestämma bilderna till våren 1962 - våren 1967 tills någon kommer med bättre precisering.

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Magnus H, Friday, November 21, 2014, 08:47 (3416 dagar sedan) @ Farbror Mossa

En koll på tyska wikipedia ger att det är en Volkswagen 1500 eller 1600 Variant.
Den byggdes 1962-1973. I mitten av 1969 uppgraderade man karossen och på bilden är det den äldre varianten (av Varianten) d v s någon årgång mellan 1962 och 1969.

Tillsammans med vänstertrafik och IC kan vi då anta att bilderna är från 1962-1967.

Oavsett år är de intressanta att se.

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Christer Fredriksson, Friday, November 21, 2014, 08:51 (3416 dagar sedan) @ Magnus H

Varmt tack för alla detaljer som anger tidsperioden.
Det är intressant med alla observanta ögon som kan registrera avgörande detaljer!

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av BM, Friday, November 21, 2014, 11:41 (3416 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

OK som blev IC
OKQ8 stängde 29/10 2010
Nämnas kan att bensinbolaget så sent som den 5 mars 2009 köpte marken av Jernhusen för 70 000 kronor. Bolaget hade tidigare arrenderat marken av Jernhusen och SJ.

I somras var tankade jag vid den gamla SHELL-macken, där var det som om tiden stått still sedan bilderna togs med den specella känslan som förr fanns vid mackar.

Sen ett tag tillbks är väl även Shellmacken såld och drivs i annan regi.

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av John T, Friday, November 21, 2014, 16:06 (3416 dagar sedan) @ BM

OK som blev IC
OKQ8 stängde 29/10 2010
Nämnas kan att bensinbolaget så sent som den 5 mars 2009 köpte marken av Jernhusen för 70 000 kronor. Bolaget hade tidigare arrenderat marken av Jernhusen och SJ.

I somras var tankade jag vid den gamla SHELL-macken, där var det som om tiden stått still sedan bilderna togs med den specella känslan som förr fanns vid mackar.

Sen ett tag tillbks är väl även Shellmacken såld och drivs i annan regi.

Ja, nu "heter" macken, om jag inte minns fel, Gulf.

För de flesta okänt smalspår i Grängesberg

av Torbjorn_Forsman, Friday, November 21, 2014, 09:06 (3416 dagar sedan) @ Ola Almquist

Dock skedde inte omskyltningen omedelbart på alla ställen. En del mindre mackar i glesbygd hade kvar IC-skyltningen några år in på 70-talet.