Spånga gamla stationshus till salu.

av Ola Almquist, Friday, November 21, 2014, 21:11 (3437 dagar sedan) @ V1

Vilket år flyttades huset till Ramnäs?
Ägdes huset av swb efter flytten, som tjänstebostad eller liknande?

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/4A6JND7I5E70DL9G?source=skandiamaklarna

Mvh Erik

Mycket intressant. Det nya stationshuset byggdes 1908 så det borde ha varit då eller strax därefter. Det tycks ha varit stinsbostad, se bangårdsritning. En bild från Spånga finns här.

M.v.h.
Ola

Spånga gamla stationshus till salu. - Ramnäs/Brattheden

av HJP, Saturday, November 22, 2014, 11:20 (3436 dagar sedan) @ Ola Almquist

****
I syfte att fotografera Ramnäs Stationshus, åkte jag dit 16 maj 2009. Då fick jag veta, av husägaren, att Spånga gamla stationshus stod alldeles intill. Jag tog då denna bild:
[image]
P.g.a. mycket grönska, var huset svår fotograferat, men det är byggnad nr.3 på bangårdsritningen.

[image]
Passar på att visa stationshuset nr 1, som det såg ut vid samma tidpunkt.
Stationen, eller driftplatsen, som det heter nuförtiden, heter idag Brattheden.

[image]
27 maj 2014, gjorde jag ett nytt besök. Då såg det gamla stationshuset ut så här.


[image]
Vill man åka tåg till Ramnäs idag, så hamnar man numera, vid denna enkla hållplats.

Spånga gamla stationshus till salu. - Ramnäs/Brattheden

av Svante Andersson, Saturday, November 22, 2014, 16:45 (3436 dagar sedan) @ HJP

Bra bilder... tackar!

SA

Spånga gamla stationshus till salu.

av Lennart Petersen, Friday, November 21, 2014, 22:55 (3437 dagar sedan) @ V1

Vilket år flyttades huset till Ramnäs?
Ägdes huset av swb efter flytten, som tjänstebostad eller liknande?

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/4A6JND7I5E70DL9G?source=skandiamaklarna

Mvh Erik

Oj det var en överraskning att det fanns ett ännu äldre.
För med gamla stationshuset trodde jag menades det som stod där jag kom till trakten på tidigt 70-tal.
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&QID=157236670&a...
Då brukade finansminister Sträng resa från Spånga mot stan och han kom nästan precis före avgång med portföljen svängande.
I väntsalen var det högt i tak och på sådär 4m höjd hade någon vig klottrare textat : "här bor stinsen och hans kåta fru" ett klotter som aldrig togs bort, kanske för att ingen nådde upp eller tja .. varför ?
Det blev ett plåtskjul i stället som station men även det kan rubriceras som "gamla stationshuset" för det kom ännu ett aningen mer propert.
Nya stationshus i Spånga alltså 1908,1975 och 2004.

Spånga gamla stationshus till salu.

av V1, Saturday, November 22, 2014, 02:21 (3437 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för era svar. Stationshuset borde då ha blivit flyttat till Ramnäs mellan 1904 till 1908.
Ramnäs verkar ha varit en stor station med många spår.
Man kan undra varför stationshusen i Spånga har varit så kortlivade?

Mvh Erik

Spånga gamla stationshus till salu.

av Lennart Petersen, Saturday, November 22, 2014, 04:16 (3436 dagar sedan) @ V1

Tack för era svar. Stationshuset borde då ha blivit flyttat till Ramnäs mellan 1904 till 1908.
Ramnäs verkar ha varit en stor station med många spår.
Man kan undra varför stationshusen i Spånga har varit så kortlivade?

Mvh Erik

Ja vi kan väl göra våra spekulationer, det äldsta blev nog för litet när det behövdes mer utrymmen. Spånga var ju faktiskt grenstation där Hässelbybanan grenade av och hade en del lokal godstrafik utöver det.
Nästa stationshus blev väl helt omodernt med pendeltrafiken och de flesta funktioner hade flyttar ur huset 1975,inklusive stins med eller utan fru :-)
Lite märkligt blir då ändå varför man satsade den allt annat än vackra plåthögen som ersattes av något bättre 2004 , det fins ordentliga utrymmen för spärrexpeditörerna hyggligt med väntutrymmen för de resande och t.o.m plats för någon försäljare som häckar i väntutrymmet.