SJ Ao1 1715-1724 (Järnväg allmänt)
Hur ser historien ut för dessa vagnar. Hur länge rullade de som sovvagnar, vilka blev ombyggda till Co4a och när?
Fick alla vagnar inbyggda plattformar?
Bilder?
av Göran Nilsson, Friday, November 21, 2014, 13:36 (3437 dagar sedan)
Hur ser historien ut för dessa vagnar. Hur länge rullade de som sovvagnar, vilka blev ombyggda till Co4a och när?
Fick alla vagnar inbyggda plattformar?
Bilder?
av WL11, Friday, November 21, 2014, 16:52 (3437 dagar sedan) @ Göran Nilsson
Hur ser historien ut för dessa vagnar. Hur länge rullade de som sovvagnar, vilka blev ombyggda till Co4a och när?
Fick alla vagnar inbyggda plattformar?
Bilder?
[img]https://farm8.staticflickr.com/7162/6821607547_65ea132040_b.jpg[/img]
[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]
Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951
Detta är vad jag tror att jag vet, men kanske någon annan kan rätta mina uppgifter.
av Thomas Tell, Saturday, November 22, 2014, 11:55 (3436 dagar sedan) @ WL11
[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]
Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951
När de blev ombyggda till Co4a fick de högvälvt tak med rak avslutning över dörrarna (som stålvagnar). De fick alltså inte den fina uppsvängningen av taket som på bilden här. De fick nya tak för att få bättre stadga i korgen med de öppna avdelningarna. På bilden ser man flera sidoluftsugare på fot bredvid lanterninen. I den sitter också sidoluftsugare i form av "burkar".
Korgsidorna ändrades också så de fick enkla fönster fördelade över sidan.
Buffertarna byttes säker till hylsvarianten vid denna ombyggnad.
/tell
av Anders Sandgren, Saturday, November 22, 2014, 14:58 (3436 dagar sedan) @ Thomas Tell
[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]
Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951
När de blev ombyggda till Co4a fick de högvälvt tak med rak avslutning över dörrarna (som stålvagnar). De fick alltså inte den fina uppsvängningen av taket som på bilden här. De fick nya tak för att få bättre stadga i korgen med de öppna avdelningarna. På bilden ser man flera sidoluftsugare på fot bredvid lanterninen. I den sitter också sidoluftsugare i form av "burkar".
Korgsidorna ändrades också så de fick enkla fönster fördelade över sidan.
Buffertarna byttes säker till hylsvarianten vid denna ombyggnad.
/tell
Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?
av Thomas Tell, Saturday, November 22, 2014, 15:49 (3436 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?
Montering av elektrisk generatorbelysning tog fart kring 1930 och 1937 hade alla boggivagnar (som SJ hade då) sådan belysning. Sovvagnar fick elbelysning tidigare under 20-talet men i början endast med batteri.
Det var mycket ändringar som gjordes pö om pö och inte när vagnen ändå var inne på verkstad.
/tell
av Anders Sandgren, Saturday, November 22, 2014, 16:28 (3436 dagar sedan) @ Thomas Tell
Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?
Montering av elektrisk generatorbelysning tog fart kring 1930 och 1937 hade alla boggivagnar (som SJ hade då) sådan belysning. Sovvagnar fick elbelysning tidigare under 20-talet men i början endast med batteri.Det var mycket ändringar som gjordes pö om pö och inte när vagnen ändå var inne på verkstad.
/tell
1722 hade båda systemen, gasbelysningen togs ner under 1931 medan elbelysningen satts upp tidigare.
av Göran Nilsson, Saturday, November 22, 2014, 22:26 (3436 dagar sedan) @ Thomas Tell
Finns det bilder på ombyggda Co4a?