SJ Ao1 1715-1724 (Järnväg allmänt)

av Göran Nilsson, Friday, November 21, 2014, 13:36 (3437 dagar sedan)

Hur ser historien ut för dessa vagnar. Hur länge rullade de som sovvagnar, vilka blev ombyggda till Co4a och när?
Fick alla vagnar inbyggda plattformar?
Bilder?

SJ Ao1 1715-1724

av WL11, Friday, November 21, 2014, 16:52 (3437 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Hur ser historien ut för dessa vagnar. Hur länge rullade de som sovvagnar, vilka blev ombyggda till Co4a och när?
Fick alla vagnar inbyggda plattformar?
Bilder?

[img]https://farm8.staticflickr.com/7162/6821607547_65ea132040_b.jpg[/img]

[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]

Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951

Detta är vad jag tror att jag vet, men kanske någon annan kan rätta mina uppgifter.

SJ Ao1 1715-1724

av Thomas Tell, Saturday, November 22, 2014, 11:55 (3436 dagar sedan) @ WL11

[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]

Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951

När de blev ombyggda till Co4a fick de högvälvt tak med rak avslutning över dörrarna (som stålvagnar). De fick alltså inte den fina uppsvängningen av taket som på bilden här. De fick nya tak för att få bättre stadga i korgen med de öppna avdelningarna. På bilden ser man flera sidoluftsugare på fot bredvid lanterninen. I den sitter också sidoluftsugare i form av "burkar".
Korgsidorna ändrades också så de fick enkla fönster fördelade över sidan.
Buffertarna byttes säker till hylsvarianten vid denna ombyggnad.
/tell

SJ Ao1 1715-1724

av Anders Sandgren, Saturday, November 22, 2014, 14:58 (3436 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]https://farm9.staticflickr.com/8638/15842982641_d77eb2c665_b.jpg[/img]

Alla utom 1723 (Malmslätt) fick inbyggda plattformar 1927-1928
1716-1719 ombyggda till Co4a (1945-1946)
övriga vagnar slopade som sovvagnar 1951


När de blev ombyggda till Co4a fick de högvälvt tak med rak avslutning över dörrarna (som stålvagnar). De fick alltså inte den fina uppsvängningen av taket som på bilden här. De fick nya tak för att få bättre stadga i korgen med de öppna avdelningarna. På bilden ser man flera sidoluftsugare på fot bredvid lanterninen. I den sitter också sidoluftsugare i form av "burkar".
Korgsidorna ändrades också så de fick enkla fönster fördelade över sidan.
Buffertarna byttes säker till hylsvarianten vid denna ombyggnad.
/tell

Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?

SJ Ao1 1715-1724

av Thomas Tell, Saturday, November 22, 2014, 15:49 (3436 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?

Montering av elektrisk generatorbelysning tog fart kring 1930 och 1937 hade alla boggivagnar (som SJ hade då) sådan belysning. Sovvagnar fick elbelysning tidigare under 20-talet men i början endast med batteri.

Det var mycket ändringar som gjordes pö om pö och inte när vagnen ändå var inne på verkstad.
/tell

SJ Ao1 1715-1724

av Anders Sandgren, Saturday, November 22, 2014, 16:28 (3436 dagar sedan) @ Thomas Tell

Alla vagnar utom två (1718 & 1721) hade 1/1 1932 fått elektrisk generatorbelysning, de kvarvarande två hade hade oljegasbelysningen kvar. 1716 & 1720 fick bytet gjort under 1931. Månne fick de sista två det under 1932.
Detta gjordes alltså inte samtidigt som plattformarna inbyggdes?


Montering av elektrisk generatorbelysning tog fart kring 1930 och 1937 hade alla boggivagnar (som SJ hade då) sådan belysning. Sovvagnar fick elbelysning tidigare under 20-talet men i början endast med batteri.

Det var mycket ändringar som gjordes pö om pö och inte när vagnen ändå var inne på verkstad.
/tell

1722 hade båda systemen, gasbelysningen togs ner under 1931 medan elbelysningen satts upp tidigare.

SJ Ao1 1715-1724

av Göran Nilsson, Saturday, November 22, 2014, 22:26 (3436 dagar sedan) @ Thomas Tell

Finns det bilder på ombyggda Co4a?