Gammal Jenbach - diesel hos GIA (Fordon: lok)

av Christer Fredriksson, Saturday, November 22, 2014, 22:55 (3440 dagar sedan)

Vad är det för gammal ofjädrad Jenbach-diesel som är på revision hos GIA i Grängesberg?

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GIA3741Gruvlokgammalt_zps431d499d.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GIA3742Gruvlokgammalt_zps0da5d0f5.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GIA3742GruvlokgammaltF_zps0c2cd971.jpg[/img]

Gammal Jenbach - diesel hos GIA

av Olov Kalderén, Saturday, November 22, 2014, 23:49 (3440 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad är det för gammal ofjädrad Jenbach-diesel som är på revision hos GIA i Grängesberg?

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/GIA3741Gruvlokgammalt_zps431d499d.jpg[/img]

Loket närmast är en "Jenbach Pony", eller "JW8", i gruvutförande med avgasbad och ram för spårvidd upp till 750 mm (troligen även med 750 mm spårvidd). Loket är utrustat med en Jenbach-motor på 8 hkr och växellådan har endast en växel fram och back. Vikt ca 1,2 ton och största hastighet 8 km/h. Ponyn levererades som standard utan fjädring men detta kunde fås som tillval. Det sista loket av denna typ levererades till Sverige 1967.
Bortanför står en JW20. Det är utrustad med en 20 hkr Jenbach Diesel och en växellåda med hög och lågväxel samt fram och back. Loket väger ca 3,8 ton och vid normal utväxling är största hastighet också 8 km/h, men JW15 och JW20-loken kunde fås med utväxling för en största hastighet på 12 eller 16 km/h som tillval. Skillnaden mellan JW15 och JW20 är motorns effekt och vikten på loken. :-)
/Olov

Gammal Jenbach - diesel hos GIA

av Rogga, Sunday, November 23, 2014, 08:27 (3439 dagar sedan) @ Olov Kalderén

OBS. Spettet som ligger framför JW8.ans framhjul...;-) :-D