Fordonstransport i helgen (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, November 23, 2014, 21:31 (3441 dagar sedan)

Hej!
Denna helgen har vi snart genomfört en fordonstransport från Ängelholm till Gävle ToR.

Da 820 drog tåget till Gävle, men byttes där mot Da 888, eftersom 820 ska få en översyn i Gävle i vinter.

Arbetena med BF2 4463 i Ängelholm har avbrutits eftersom det har visat sig att taket är helt slut och har massor av små rosthål. Det kommer att kosta både poengar och tid att få fason på det hela, och vi måste prioritera annat något år eller tre, så vagnen ställs nu undan ett tag i Gävle. Som planen är ska arbetet en dag återupptas och vagnen ska då bli just BF2 igen, och inte följevagn. Vagnen finns numera i Gävle.

Utställningsvagnen Ao2u 5142 hämtades i Nässjö. NJ har lånat den under året för att ha en utställning om Nässjö 100 år i den.

B 1429 följde med nedkopplad och kall till Äneglholm. Mer om loket i egen notis.

BF4 3896 är den lilla trävagn som i många år stod i Hultsfreds hembygdspark. Den tas nu till Ängelholm för att där få en ordentlig bedömning vilka jobb som krävs för att få ordning på den. När vi vet det tar vi beslut om hur vi går vidare.

Mvh Henrik R, SJVM

Låst
2423 visningar

Fordonstransport i helgen

av Nils-Eric Sääf, Sunday, November 23, 2014, 21:50 (3441 dagar sedan) @ HP

Det verkar TYVÄRR som ni sniffat upp flera objekt som om några år är färdiga för skrotningsplatsen. Detta kallas INTE för en syrlig kommentar,det är ju så ni arbetar.

Låst
1859 visningar

Fordonstransport i helgen

av HP, Monday, November 24, 2014, 00:12 (3440 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det verkar TYVÄRR som ni sniffat upp flera objekt som om några år är färdiga för skrotningsplatsen. Detta kallas INTE för en syrlig kommentar,det är ju så ni arbetar.

TYVÄRR förstår jag inte ens vad du menar. Om du är lite mer konkret så ska jag försöka ge dig seriösa svar.

Mvh Henrik R

Låst
1713 visningar

Fordonstransport i helgen

av Nils-Eric Sääf, Monday, November 24, 2014, 06:49 (3440 dagar sedan) @ HP

OM du inte fattar vad jag menar är det synd om dej. Som chef på stället borde du väl veta vad som föregår. Här kommer en massa förslag på objekt som borde sparas, men detta beaktas aldrig. Ni kör ert race med skygglapparna på och tror ni har rätt. Efter några år har fordonen efter vistelsen i erat hägn blivit skrotfärdiga. VARFÖR tror ni att ni alltid gör det rätta.Den skrotningsivern som ni visat är inte alltid till förmån för Tåghobbyn.

Låst
1783 visningar

Fordonstransport i helgen

av Jonny Saljefeldt, Monday, November 24, 2014, 08:16 (3440 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Här kommer en massa förslag på objekt som borde sparas, men detta beaktas aldrig.

Exempel på det?

Låst
1713 visningar

Fordonstransport i helgen

av HP, Monday, November 24, 2014, 08:42 (3440 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

OM du inte fattar vad jag menar är det synd om dej. Som chef på stället borde du väl veta vad som föregår. Här kommer en massa förslag på objekt som borde sparas, men detta beaktas aldrig. Ni kör ert race med skygglapparna på och tror ni har rätt. Efter några år har fordonen efter vistelsen i erat hägn blivit skrotfärdiga. VARFÖR tror ni att ni alltid gör det rätta.Den skrotningsivern som ni visat är inte alltid till förmån för Tåghobbyn.

Det är nog väldigt synd om mig då./H

Låst
1698 visningar

Fordonstransport i helgen

av maxpowers, Monday, November 24, 2014, 09:54 (3440 dagar sedan) @ HP

Oj oj...nu är jag inte så insatt men snälla inga personliga påhopp. Jag tror säkert att Henrik gör sitt bästa men ibland blir det bra och inbland mindre bra. Vi har nog alla åsikter om det. Ibland blir man bara ledsen när man läser påhopp mm..jag tycker Henrik gör ett bra jobb av det jag sett men ibland blir det bra och ibland?

Hälsningar Henrik NJM :-D

Låst
1616 visningar

Fordonstransport i helgen

av Kanal C, Monday, November 24, 2014, 16:04 (3440 dagar sedan) @ maxpowers

Oj oj...nu är jag inte så insatt men snälla inga personliga påhopp. Jag tror säkert att Henrik gör sitt bästa men ibland blir det bra och inbland mindre bra. Vi har nog alla åsikter om det. Ibland blir man bara ledsen när man läser påhopp mm..jag tycker Henrik gör ett bra jobb av det jag sett men ibland blir det bra och ibland?

Hälsningar Henrik NJM :-D

Där fick du en glashuströja.

Låst
1498 visningar

Fordonstransport i helgen

av Per-Åke Lampemo, Monday, November 24, 2014, 19:47 (3440 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

OM du inte fattar vad jag menar är det synd om dej. Som chef på stället borde du väl veta vad som föregår. Här kommer en massa förslag på objekt som borde sparas, men detta beaktas aldrig. Ni kör ert race med skygglapparna på och tror ni har rätt. Efter några år har fordonen efter vistelsen i erat hägn blivit skrotfärdiga. VARFÖR tror ni att ni alltid gör det rätta.Den skrotningsivern som ni visat är inte alltid till förmån för Tåghobbyn.

Njaee Sääf...här tycker jag du är lite orättvis. SJVM har de sista åren vidtagit en rad åtgärder för att skydda och långsiktigt bevara de fordon man haft stående utomhus.

De nybyggda lokhusen på Nynäs/Blåsåsen är ju ett exempel på detta. Jag tycker också HP varit klarläggande och öppen i sin info kring tankarna vid SJVM skrotningar av jvg-fordon. Dessutom har ju museitågssverige i de flesta fall fått möjlighet att köpa de fordon som sedemera skrotats.


Nej Sääf, här tycker jag du inte har på fötterna i din kritik.
P-Å Lampemo