B 1429 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, November 23, 2014, 21:42 (3413 dagar sedan)

Ångloket B 1429 eldades i veckan på i Gävle med gott resultat efter omtubningen av småtuberna. Loket har sedan kopplats ned och är nu under transport till Ängelholm. I Ängelholm kommer loket att provköras, justeras in, snyggas upp och rent allmänt tas i bruk som ånglok.

Vi kommer också att se över det ombyggda bromssystemet och se till att få alla papper kring detta iordning under året. Om det vill sig väl kan loket få en roll i ett arrangemang till hösten i Skåne.

När väl loket rullar så kommer vi ta tag i att bygga klart lokets ATC-anläggning eftersom någon inte så smart individ KLIPPTE alla káblarna till ATC:n i Ånge, och passade på att stjäla anläggningen. ATC-prylar har vi på lager, men att byta kablage känns ju minst sagt onödigt, men sånt är livet.

Det är ganska mycket jobb att få ATC iordning, även på den administrativa sidan, men det ska bli ett spännande jobb! Är du intresserad? Ta gärna kontakt och bli aktiv i Jvm vänner i Ängelholm!

Mvh Henrik R, SJVM

B 1429

av chfahlgren, Monday, November 24, 2014, 12:08 (3412 dagar sedan) @ HP

Vill på detta enkla sätt skicka ett STORT VARMT TACK till Henrik för mycket trevlig information om SJVM:s fordon ochvad som händer hos museet i övrigt.
Tack Henrik och även till alla övriga järnvägsvänner jag har omkring mig smt
på vårt fina och trevliga "forum".Väl mött nu och framöver.

MED VÄNLIGA JÄRNVÄGSHÄLSNINGAR från
CarlHenry Fahlgren Falun.

B 1429 å lite annat

av Tobias B, Monday, November 24, 2014, 13:17 (3412 dagar sedan) @ chfahlgren

Vill på detta enkla sätt skicka ett STORT VARMT TACK till Henrik för mycket trevlig information om SJVM:s fordon ochvad som händer hos museet i övrigt.
Tack Henrik och även till alla övriga järnvägsvänner jag har omkring mig smt
på vårt fina och trevliga "forum".Väl mött nu och framöver.

MED VÄNLIGA JÄRNVÄGSHÄLSNINGAR från
CarlHenry Fahlgren Falun.

Är man nyfiken på vad som händer med B 1429, CF4 3896 och W 1229 (även om detta lok befunnit sig bakom stallporten ett tag vid det här laget) kan jag rekommendera antingen [link=http://www.stallporten.jvmv.se/#home]Stallportsbloggen[/link] eller [link=https://www.facebook.com/pages/Stallporten/261925460661765?ref=hl]Stallportsfacebook:en[/link], informationen är ungefär densamma men bilderna ser snäppet bättre ut i det sistnämnda alternativet. Under december kommer man även att kunna följa en ny artikelserie i form av Stallkneckt H's järnvägsjulklappstips, mer om detta i nästa vecka... ;-)

Tycker man att Henriks uppmaning om deltagande i verksamheten i Ängelholm låter intressant, klicka på kuvertet ovan så lotsar vi dig in bakom stallporten.