Den andra omtalade versionen från Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBED00529&Imgnr=1[/img]
En i sig intressant bild som jag för övrigt vill minnas diskuterats tidigare. Intressant då det "inklippta tåget" visar en packvagnarna med inbyggd bromsplattform som kan vara en av de äldsta från Lauenstein - i så fall ett av få avbildningar av en dito.
Det förkommer faktiskt en tredje version, även den från Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAE09342&Imgnr=1[/img]
Denna ger faktiskt en del information av intresse;
Text på framsida: "jernväg över jernväg. Viadukt öfver Vallåkradalen, 1877 vid Ottarp".
Text på baksida: "Ottarps viadukt", "Inköpt av O. Engström. Stockholm April 1939", "Jernväg öfver jernväg är redan på flera ställen i vårt land ett faktum. Vi meddela i dag, efter insänd fotografi, jernvägsbron öfver Vallåkradalen i Skåne, den mest pittoreska af dessa jernvägöfvergångar. Denna bro å Landskrona-Engelholm-jernvägen, visst ännu den enda i sitt slag i Skandinavien, öfvergår Helsingborg-Eslöf-jernbanan. Brons hela längd utgör 190 fot och den är indelad i 4 fristående spann, de 2:ne hvartdera om 50 och de 2:ne andra hvart om 35 fots längd. Den hvilar på fem stenpelare, af hvilka 2:ne fullständigt omgifvas af bankfyllning, och derofvan på gjutna med beten fyld jernkolonner. Brons jernvägsskenor ligga på 38,5 fots höjd öfver Helsingborgsbanan. Andra broöppningen genomsläpper Rausån. Jernbron inräknad innefattar hela dalöppningen, som Landskrona-Engelholmsbanan öfvergår, 1,350 fots längd och har medtagit något öfver 3,500 kubikstänger jordfyllning. Bron, konstruerad af löjtnanten vid Väg- och vatten-bygnadskåren C. G. Borgström, har med pålning stenarbete m. m. kostat 57,732 kr 83 öre, deraf 33,250 kr 77 öre falla på sjelfva jernöfverbygnaden, utförd vid Bergsunds mekaniska verkstad.
Text på omslag: "Ottarp Viadukt över Vallåkradalen år 1877", "Ottarp (teckning)".
Ola Ahlström
Malmö