Delning av Bana (Järnväg allmänt)

av t-bars, Tuesday, December 16, 2014, 10:02 (3417 dagar sedan)

Hej

Jag håller på med en modelljärnväg och är lite nyfiken på om man i verkligheten

hade delning av bana mitt ute på linjen eller om det alltid har skett på en station.

Typ, förgrening till privatbana från stambanan och om så var fallet hur såg det då ut var det bara en växel eller fanns det regler för detta

Har googlat detta men inte hittat nåt intressant
använder kanske fel sökord. men är inte helt insatt i alla dessa facktermer

MVH

Peter

Delning av Bana

av Anders Olsson1, Tuesday, December 16, 2014, 11:31 (3417 dagar sedan) @ t-bars

Normalt hade man delning vid station men det finns ett par exempel på banor som grenat utanför station:
Östra Värends järnväg grenade från Växjö-Åseda-Hultsfred vid Sevedstorps föreningspunkt.
Ystad-Gärnsäs renade till 1922 från Ystad-Eslövs järnväg vid fp Föreningsväxeln. Växeln bevakad av banvakten i Köpinge banvaktsstuga.
Godsbanan Oxie-Arriebacken grenade från Malmö-Ystad vid Oxie banvaktsstuga, inte från Oxie stations som man lätt kan tro.
I modern tid har en föreningspunkt funnits i Kristianstad
. Vid Kristianstad Tivoliparken genade spåret mot Långebro-Helgedal från Åhusbanan. Långebrospåret hade tidigare egen linje hela vägen till Kristianstad C.
Det finns säkert fler.

Delning av Bana

av Harald, Tuesday, December 16, 2014, 12:20 (3417 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Normalt hade man delning vid station men det finns ett par exempel på banor som grenat utanför station:
Östra Värends järnväg grenade från Växjö-Åseda-Hultsfred vid Sevedstorps föreningspunkt.
Ystad-Gärnsäs renade till 1922 från Ystad-Eslövs järnväg vid fp Föreningsväxeln. Växeln bevakad av banvakten i Köpinge banvaktsstuga.
Godsbanan Oxie-Arriebacken grenade från Malmö-Ystad vid Oxie banvaktsstuga, inte från Oxie stations som man lätt kan tro.
I modern tid har en föreningspunkt funnits i Kristianstad
. Vid Kristianstad Tivoliparken genade spåret mot Långebro-Helgedal från Åhusbanan. Långebrospåret hade tidigare egen linje hela vägen till Kristianstad C.
Det finns säkert fler.

Ja, t.ex. Tivoli föreningspunkt i Sölvesborg där Listerlandsbanan grenade av.

Delning av Bana

av t-bars, Tuesday, December 16, 2014, 14:39 (3417 dagar sedan) @ Harald

Delades det då med en enda växel eller blev det som möjligt att även mötas där

Delning av Bana

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, December 16, 2014, 17:46 (3416 dagar sedan) @ t-bars

Mötas fick man göra i Brittatorp 1-2 km mot Växjö. Därifrån styrdes växeln

Delning av Bana

av Gunnar Håkansson, Tuesday, December 16, 2014, 20:44 (3416 dagar sedan) @ t-bars

Delades det då med en enda växel eller blev det som möjligt att även mötas där

Det var alltid bara en växel, ibland bemannad med en banvakt, ibland fjärrstyrd (när denna teknik uppfunnits). Mötas fick man göra på en station (bevakad).

Delning av Bana

av Anders Ljung, Tuesday, December 16, 2014, 23:09 (3416 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Delades det då med en enda växel eller blev det som möjligt att även mötas där


Det var alltid bara en växel, ibland bemannad med en banvakt, ibland fjärrstyrd (när denna teknik uppfunnits). Mötas fick man göra på en station (bevakad).

Dock finns det inga krav på att det skall gå att stiga av och på vid en station som bara existerar för själva förgreningan.

Delning av Bana

av Svante Andersson, Wednesday, December 17, 2014, 00:03 (3416 dagar sedan) @ Anders Ljung

Dock finns det inga krav på att det skall gå att stiga av och på vid en station som bara existerar för själva förgreningan.

Finns väl inga krav på att det ska gå att stiga av och på vid en station över huvud taget...

SA

Delning av Bana

av Kurt G Möller, Tuesday, December 16, 2014, 14:40 (3417 dagar sedan) @ Harald

Även Ölandsbanan, med sin speciella dragning, delvis lite i sicksack över ön...

Delning av Bana

av Christer Fredriksson, Tuesday, December 16, 2014, 14:54 (3417 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Röjen på fd FLJ! Så även idag!

Delning av Bana

av Jan Frelin, Tuesday, December 16, 2014, 17:31 (3416 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Det finns säkert fler.

Gilserud där DVVJ avviker från Nordvästra stambanan.

Gilserud

Delning av Bana

av Klas Blomberg, Tuesday, December 16, 2014, 16:34 (3416 dagar sedan) @ t-bars

Skymossen - söder om Hallsberg på linjen mot Motala-Mjölby.

Det är inte bara mitt ute på linjen - det är mitt ute i skogen

Modernt exempel.

av Svante Andersson, Tuesday, December 16, 2014, 18:27 (3416 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Båda förgreningspunkterna från stambanan Stockholm-Uppsala till Arlanda ligger ute i ingenting. OK... de räknas som driftplatser men några stationer i traditionell bemärkelse är de inte.

SA

Modernt exempel.

av Legenden, Tuesday, December 16, 2014, 20:23 (3416 dagar sedan) @ Svante Andersson

Skälebol i Dalsland är driftplats, men har endast funktion att dela linjen från BJ mot Dalslandsbanan mot Oslo.

Modernt exempel.

av t-bars, Tuesday, December 16, 2014, 21:36 (3416 dagar sedan) @ Legenden

Det här gör mig mycket glad.
Nu kan jag låta min stambana gå in i en tunnel och ner i min vändslinga för att senare komma tillbaka på "eftermiddagen"
och den andra trafiken vidare mot en privatbanestation där all min trafik finns
Det blir ju liksom plats för en banvaktsstuga också.
Stort tack
för all hjälp

Peter

Modernt exempel.

av Stefan Skoglund, Wednesday, December 17, 2014, 00:23 (3416 dagar sedan) @ t-bars

Det här gör mig mycket glad.
Nu kan jag låta min stambana gå in i en tunnel och ner i min vändslinga för att senare komma tillbaka på "eftermiddagen"
och den andra trafiken vidare mot en privatbanestation där all min trafik finns
Det blir ju liksom plats för en banvaktsstuga också.
Stort tack
för all hjälp

Peter

Kan funka och är prototypmässigt korrekt (Gilserud) om förgreningen egentligen hör till en intilliggande station på stambanan (ergo banan från förgreningen och in blir då del av stationen.)

Realistiskt om förgreningen innebär att tkl på stationen i praktiken får svårt att acceptera ankommande trafik på stambanan samtidigt som ett tåg från privatbanan är på inkommande ... nja.

Delning av Bana

av Johnny, Wednesday, December 17, 2014, 07:15 (3416 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Smedberg, där Lysekilsbanan viker av från Bohusbanan och där Markarydsbanan viker av från Västkustbanan, kommer inte ihåg namnet dock.

Delning av Bana

av Anders Olsson1, Wednesday, December 17, 2014, 09:21 (3416 dagar sedan) @ Johnny

Smedberg stämmer kanske idag men var station förr. Eldsberga är trafiktekniskt station (fjärrstyrd) så det stämmer inte.