Tågmöte i Fosieby 1965-08-03 (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, December 16, 2014, 20:25 (3416 dagar sedan)

Under många år bodde jag bara ett par km från Fosieby station på f.d. MKontJ. Den drygt 3 mil långa banan hade fortfarande manuell tågklarering vid alla stationerna (Malmö C, Lundavägen, Fosieby, Arrie, Jordholmen, Östra Grevie, Skytts Vemmerlöv och Trelleborg) och detta år klarerades ca 45 tåg vid Fosieby varje vardag. Här några bilder från ett tågmöte i Fosieby 15.52-15.56.

Du 191 ankommer från Malmö godsbangård med fjgt 6233.
[image]

Du 191 i fjgt 6233 inväntar mötande tåg. Observera betlastaren som fortfarande står kvar.
[image]

Nu ankommer möteståget pt 1374 med Du 131 som dragare.
[image]

Pt 1374 bestod av Du 131 + Bo + ABo + F5 + F1. Tkl, tbfh och resenärer kan glädjas åt blomsterdekoration och krattad plattform!
[image]

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Mattias Jansson, Tuesday, December 16, 2014, 21:13 (3416 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Knivskarp skärpa har du fått till, och en schweizisk och en ungersk vagn kan man konstatera (inte så underligt på just den sträckan antar jag). Ett fint tidsdokument!

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Lennart Fransson, Tuesday, December 16, 2014, 21:29 (3416 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Knivskarp skärpa har du fått till, och en schweizisk och en ungersk vagn kan man konstatera (inte så underligt på just den sträckan antar jag). Ett fint tidsdokument!

Ja, ännu en person som lägger upp fantastiskt fina bilder.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Kurt G Möller, Tuesday, December 16, 2014, 21:51 (3416 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Snyggt, ja - men vad k. är det för slutsignal på möteståget???

F1 vagnar i trafik

av Patrik Eriksson, Tuesday, December 16, 2014, 22:18 (3416 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hur länge användes F1 vagnar planmässigt i trafik? Var falsterbobanans badtåg det sista med sådana vagnar i trafik?

F1 vagnar i trafik

av Thomas Tell, Tuesday, December 16, 2014, 23:56 (3416 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

F1-vagnarna av denna typen fick storrevision fram till 1965. De sista 12 vagnarna slopades 1967.
/tell

F1 vagnar i trafik

av MAWJ1, Wednesday, December 17, 2014, 08:22 (3415 dagar sedan) @ Thomas Tell

En F1 ställdes 1968 upp permanent på magasinsspåret i Falsterbo för krogen Svarta Malins(nuv. Kaptensgården) räkning. Vagnen togs bort sista veckan för Falsterbobanan 1971, tror to.m den hämtades torsdagen den 19 augusti.
F1 på bilden ingick säkerligen i Badtåget till Falsterbo (Fo).
Undrar vilken väg tankvagnen från CFF till Genéve tog genom Europa, först överskeppning till Sassnitz med M/S Trelleborg eller Sassnitz, sedan.....

F1 vagnar i trafik

av Kjell Friberg, Wednesday, December 17, 2014, 16:07 (3415 dagar sedan) @ MAWJ1

Undrar vilken väg tankvagnen från CFF till Genéve tog genom Europa, först överskeppning till Sassnitz med M/S Trelleborg eller Sassnitz, sedan.....

Det är inte säkert att vagnen skulle till Genève överhuvudtaget på denna resa. Vagnägaren sysslar med vintransport i största allmänhet och vagnen har kommit med vin för härtappning. Den återvänder från Sverige för nästa sändning till V&S. Dessa vagnar diskas före varje transportuppdrag för att säkerställa hög kvalitet hos vinet.

F1 vagnar i trafik

av Kjell Aghult, Thursday, December 18, 2014, 09:04 (3414 dagar sedan) @ MAWJ1

Undrar vilken väg tankvagnen från CFF till Genéve tog genom Europa, först överskeppning till Sassnitz med M/S Trelleborg eller Sassnitz, sedan.....

Det fanns fastställda samtrafiksvägar mellan Europas olika länder (Och
finns väl än). Då trafiken samlades dit kunde kapaciteten höjas med dubbelspår etc. Före östblockets fall och EU bildande var också tullfrågorna viktiga.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, December 16, 2014, 22:35 (3416 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Snyggt, ja - men vad k. är det för slutsignal på möteståget???

Jag funderade själv över slutsignalen på F1-vagnens högre sida när jag tog fram bilden. Den ser verkligen ovanlig ut.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Olov Kalderén, Wednesday, December 17, 2014, 08:37 (3415 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Snyggt, ja - men vad k. är det för slutsignal på möteståget???

Slutsignalen ser i mina ögon ut som en vanlig "plåtvinkel" med ett vertikalt streck mitt på. Kan det vara ett veck i plåten efter något missöde som sedan blivit rostigt? :-)
/Olov

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 17, 2014, 21:36 (3415 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Snyggt, ja - men vad k. är det för slutsignal på möteståget???


Slutsignalen ser i mina ögon ut som en vanlig "plåtvinkel" med ett vertikalt streck mitt på. Kan det vara ett veck i plåten efter något missöde som sedan blivit rostigt? :-)
/Olov

Jo, den vänstra i bilden är en vanlig "plåtvinkel" men frågan är vad den högra slutsignalen är för typ.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Kjell Friberg, Wednesday, December 17, 2014, 22:23 (3415 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Den högra är den äldre typen av batteridriven slutsignal.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Olof W, Wednesday, December 17, 2014, 05:23 (3415 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[img]http://i899.photobucket.com/albums/ac195/jawihren/S118_06_red_zps2a8d23dc.jpg[/img]

Fina bilder med god kvalité.

Så till min fråga, är huset med glasfönstren i bakgrunden ett ställverk? Fanns de kvar så länge?

/Olof

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Anders Olsson1, Wednesday, December 17, 2014, 09:09 (3415 dagar sedan) @ Olof W

Ja det är ställverkshuset. Alla mellanstationerna på banan hade denna typ. Hur länge de fanns kvar vet jag inte men kanske tills banan blev fjärrstyrd.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, December 17, 2014, 09:12 (3415 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Enligt Per Forsströms ställverksregister fick Fosieby reläställverk (typ59) 1973.

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Kurt G Möller, Wednesday, December 17, 2014, 12:59 (3415 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Km-tavlan räknar tydligen kilometer från Cst...!!

Började man med det så fort Kontinentbanan hade förstatligats

Tågmöte i Fosieby 1965-08-03

av Kjell Aghult, Wednesday, December 17, 2014, 17:03 (3415 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Km-tavlan räknar tydligen kilometer från Cst...!!

Började man med det så fort Kontinentbanan hade förstatligats

Nej, MKontJ hade km 0 på Malmö C. "Stockholmskilometreringen" infördes ca 1915
i samband med linjeomläggningen via Lundavägen.

Vinvagn Bulgarien-Sverige

av Kjell Aghult, Thursday, December 18, 2014, 09:16 (3414 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Före östblockets fall gick regelbundet en vintankvagn från statliga bulgariska
Vinimpex till Systembolaget i Falkenberg. Den gick in i Jugoslavien via gränsövergången Dragoman/Dimitrovgrad och rangerades sedan vid Zagreb rbg.
En knepig sväng via Österrike med rangering på Graz och Linz rbg. Åter in
i Östblocket (Tjeckoslovakien) via gränsövergången Horni Dvoriste. Rangering
på Östberlins stora rbg Berlin-Seddin, sedan vanlig väg via Sasnitz/Malmö gbg/Helsingborg.

Enligt vagnskortet 13 undervägsomkopplingar. Hur ofta någon missade vet jag inte.

Vinvagn Bulgarien-Sverige

av MAWJ1, Thursday, December 18, 2014, 18:14 (3414 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tackarrr!:-) för den upplysningen.