Rc1 1007, bild och faktaefterlysningar (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, December 17, 2014, 13:33 (3389 dagar sedan)

Hej!
Rc1 1007 har nu rullat sina sista kilometrar som Green Cargo-lok och vi håller nu på med de slutliga avtalen kring detta lok innan det tillhör oss på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle.

Vi är på jakt efter bra bilder på loket under perioden fram till slutet av 80-talet då det ställdes av några år, och väldigt gärna om någon har en bra bild tagen rakt framifrån där man ser detaljer kring koppel/slangar/upphängningar.

Om någon har detta och vi får använda dem så vore vi mycket tacksamma. Syftet är dels underlag för när loket ska återställas i orange skick, men också för att vi gärna vill ha tag på bilder på loket i detta skick.

Lägg upp dem här, eller maila, så vore det en fin hjälp.

Två frågor:
-Vet någon mellan vilka år det var avställt i slutet av 80-talet/1990 ca?
-Vet någon vilka revisioner och år dessa skedde, speciellt är vi nyfika på tiden kring 1977-1980. 1977 byggdes en del saker om på loket i Falun, men det verkar inte varit en revision. Vad var närmsta kommande revision efter det?

Mvh Henrik R, SJVM

Rc1 1007, bild och faktaefterlysningar

av Peter Lidskog, Wednesday, December 17, 2014, 16:13 (3389 dagar sedan) @ HP

Inga höjdarbilder men alltid något.

Rc1 1007 X126 Katrineholm 19780703
[image]

Rc1 1007 X130 Göteborg C 19800322
[image]

Rc1 1007, bild och faktaefterlysningar

av MAWJ1, Wednesday, December 17, 2014, 16:26 (3389 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Man blir glad att se maskin, vill krypa in i bilde och lyssna på det klasiska fläktljudet från motorfläktarna, vilket väcker minnen från Hagalund och banhallen på Malmö C. Finns det möjligen någon som har ljudupptagning med film på Rc1.

Rc1 1007, bild och faktaefterlysningar

av Kjell Friberg, Wednesday, December 17, 2014, 22:19 (3389 dagar sedan) @ MAWJ1

Det var inte motorfläktarna som väsnades utan fläktarna för luftkylning av tyristorerna då luftomsättningen för dessa var 41 kubikmeter per sekund, dvs all luft i maskinrummet byttes ungefär varannan sekund.

Rc1 1007, bild och faktaefterlysningar

av Kinesen, Wednesday, December 17, 2014, 23:28 (3389 dagar sedan) @ HP

Två frågor:
-Vet någon mellan vilka år det var avställt i slutet av 80-talet/1990 ca?
-Vet någon vilka revisioner och år dessa skedde, speciellt är vi nyfika på tiden kring 1977-1980. 1977 byggdes en del saker om på loket i Falun, men det verkar inte varit en revision. Vad var närmsta kommande revision efter det?

Mvh Henrik R, SJVM

Tjing!

I Falun monterades de nya multipeldosorna. Även andra ombyggnader kan ha ingått i beställningen enligt en som var med och installerade multipeldosorna.
Andra arbeten som kan ha utförts i Falun i samband med installationen av multipeldosorna är följande.
De eluppvärmda backspeglarna.
Ombyggnad av frontbelysningen till halogenlampor.
Studier av SJF 411 borde kunna ge en del ledtrådar.

Hälsar Kinesen