Trelleborg!Rc i multipel! (Järnväg allmänt)

av Spylikeme, Wednesday, December 17, 2014, 15:54 (3389 dagar sedan)

Kommer ihåg att varje söndag så gick det Rc i multipel på eftermiddagen till Trelleborg och det stannade alltid i Skytts Vemmerlöv innan det fortsatte till Trelleborg i början av 80-talet.
Resten av veckan gick det alltid brunlok.
Men varför gick det Rc i multipel varje söndag och vad hade det för tågnummer och är det någon som har bilder på det?
Själv har jag tyvärr inga bilder för jag var ganska ung då och hade ingen kamera.

Trelleborg!Rc i multipel!

av MAWJ1, Wednesday, December 17, 2014, 16:07 (3389 dagar sedan) @ Spylikeme

Har för mig att dessa Rc skulle hämta ett godståg från färjan och gå mot Hallsberg.

Trelleborg!Rc i multipel!

av Spylikeme, Wednesday, December 17, 2014, 16:44 (3389 dagar sedan) @ MAWJ1

Kan nog stämma och dom hade alltid med sig ett ganska långt godståg på väg mot Trelleborg.
Skulle gärna vilja veta lite mer om dessa godståg för dom var alltid mycket längre än andra godståg.

Trelleborg!Rc i multipel!

av MAWJ1, Wednesday, December 17, 2014, 18:37 (3389 dagar sedan) @ Spylikeme

Undrar om inte de sydgående Rc-maskinerna kom direkt från Ånge med virke, kördes direkt däifrån utan isärväxling på någon mellanstation. Maskinerna gick väl sedan i något kontinentaltåg mot Malmö för service och sedan ned igen till Trg att hämta nytt godståg norrut. Kvällens kontinentaltåg till Trelleborg kördes av Hallsbergsförare som där hämtade sitt långa tåg hem norrut. Detta var på den tiden då lokförarna körde både gods och resandetåg.