Svenska sovvagnar i Polen (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, January 04, 2015, 20:52 (3392 dagar sedan)

För snart sex år sedan diskuterade vi här på forumet Svensk-Polsk sovvagnstrafik åren efter 1945.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931

Idag hittade jag denna spännade bild på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00391&Imgnr=1[/img]
jvm,KBDN00391

Bilden är intressant av två anledningar. Dels visar vagnen till höger, uppenbart en SJ vagn, märkning för dessa sovvagnar. Den vänstra vagnen är än mer intressant då den visar en av de till Polska Järnvägarna sålda svenska sovvagnarna. Notera märkningen på denna polska vagn "No2 Kl.1.2.3." och tillhörigheten "Orbis".

Ola Ahlström
MAlmö

Svenska sovvagnar i Polen. I Sverige?

av Leif B, Sunday, January 04, 2015, 22:02 (3392 dagar sedan) @ Ola Ahlström

För snart sex år sedan diskuterade vi här på forumet Svensk-Polsk sovvagnstrafik åren efter 1945.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931

Idag hittade jag denna spännade bild på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00391&Imgnr=1[/img]
jvm,KBDN00391

Bilden är intressant av två anledningar. Dels visar vagnen till höger, uppenbart en SJ vagn, märkning för dessa sovvagnar. Den vänstra vagnen är än mer intressant då den visar en av de till Polska Järnvägarna sålda svenska sovvagnarna. Notera märkningen på denna polska vagn "No2 Kl.1.2.3." och tillhörigheten "Orbis".

Ola Ahlström
MAlmö

Det kan inte vara tvärtom; en polsk sovvagn i Sverige? Jag tycker kontaktledningsbryggan ser väldigt bekant ut i modellen.

Svenska sovvagnar i Polen. I Sverige?

av Ola Ahlström, Sunday, January 04, 2015, 22:25 (3392 dagar sedan) @ Leif B

Jovisst är bilden tagen i Sverige. Rubriken syftade på den tidigare diskussionen om fd svenska sovvagna, sålda till Polen, och trafiken mellan Polen och Sverige med dessa och svenska sovvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

Svenska sovvagnar i Polen. I Sverige?

av MAWJ1, Monday, January 05, 2015, 05:32 (3392 dagar sedan) @ Leif B

Intressant bild, var kan den vara tagen.

Svenska sovvagnar i Polen. I Sverige?

av Thomas Tell, Monday, January 05, 2015, 10:46 (3392 dagar sedan) @ MAWJ1

Beläggningen på plattformen är väl som det var i Malmö, eller? Belysningsmast i bakgrunden, kan det också peka på Malmö?
/tell

Svenska sovvagnar i Polen. I Sverige?

av Mattias Jansson, Monday, January 05, 2015, 12:27 (3392 dagar sedan) @ Leif B

För snart sex år sedan diskuterade vi här på forumet Svensk-Polsk sovvagnstrafik åren efter 1945.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931

Idag hittade jag denna spännade bild på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00391&Imgnr=1[/img]
jvm,KBDN00391

Bilden är intressant av två anledningar. Dels visar vagnen till höger, uppenbart en SJ vagn, märkning för dessa sovvagnar. Den vänstra vagnen är än mer intressant då den visar en av de till Polska Järnvägarna sålda svenska sovvagnarna. Notera märkningen på denna polska vagn "No2 Kl.1.2.3." och tillhörigheten "Orbis".

Ola Ahlström
MAlmö


Det kan inte vara tvärtom; en polsk sovvagn i Sverige? Jag tycker kontaktledningsbryggan ser väldigt bekant ut i modellen.

Som Ola påpekade är bilden givetvis tagen i Sverige. Dels ser polska kontaktledningar helt annorlunda ut, dels fick ÅšwinoujÅ›cie inte eldrift förrän i december 1980.

Svenska sovvagnar i Polen

av WL11, Monday, January 05, 2015, 13:32 (3392 dagar sedan) @ Ola Ahlström

För snart sex år sedan diskuterade vi här på forumet Svensk-Polsk sovvagnstrafik åren efter 1945.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931

Idag hittade jag denna spännade bild på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00391&Imgnr=1[/img]
jvm,KBDN00391

Bilden är intressant av två anledningar. Dels visar vagnen till höger, uppenbart en SJ vagn, märkning för dessa sovvagnar. Den vänstra vagnen är än mer intressant då den visar en av de till Polska Järnvägarna sålda svenska sovvagnarna. Notera märkningen på denna polska vagn "No2 Kl.1.2.3." och tillhörigheten "Orbis".

Ola Ahlström
MAlmö


Eftersom jag enbart är en amatör i sammanhanget vill jag ta chansen att testa mina funderingar hos expertisen.

Jag vill tro att bilden är tagen i Malmö 1947 på morgonen efter tåg 88 ankomst från Trelleborg. Jag vill också tro att den polska vagnen till vänster går i kursen Warszawa-Stockholm och den svenska vagnen till höger går i kursen Miedzylesie/Warszawa-Göteborg.
Det som stör mig i denna uppfattning är att jag tycker det ser ut som om växlaren visar "sakta" som om vagnarna är på väg att kopplas ihop. Det vore enligt mitt resonemang mer troliget att en avkoppling skett och att Göteborgsvagnen ska växlas över till tåg 42.

Enligt mina noteringar insattes polsk sovvagn (ABCo) i kursen Stockholm-Warszawa den 22/5 1947, och i kursen Göteborg-Warszawa vid samma tidpunkt insattes svensk Ao2.
Den 31/7 byter vagnarna omlopp med varann och Orbis-vagnen går i kursen Göteborg-Miedzylesie, och den svenska Ao2 på Stockholm-Warszawa. Den 2/10 byts Ao2-vagnen mot stålvagnen ACo2c.

Den högra vagnen på bilden vagn 1960 var väl vid denna tidpunkt en ACo-vagn, vilket ju också talar emot mitt resonemang. Fast å andra sidan förekom nog littrabyten även på 40-talet.

Intressant att få höra era teorier.

Svenska sovvagnar i Polen

av WLABo6, Monday, January 05, 2015, 17:00 (3391 dagar sedan) @ WL11

För snart sex år sedan diskuterade vi här på forumet Svensk-Polsk sovvagnstrafik åren efter 1945.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30931

Idag hittade jag denna spännade bild på Samlingsportalen;
[img]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00391&Imgnr=1[/img]
jvm,KBDN00391

Bilden är intressant av två anledningar. Dels visar vagnen till höger, uppenbart en SJ vagn, märkning för dessa sovvagnar. Den vänstra vagnen är än mer intressant då den visar en av de till Polska Järnvägarna sålda svenska sovvagnarna. Notera märkningen på denna polska vagn "No2 Kl.1.2.3." och tillhörigheten "Orbis".

Ola Ahlström
MAlmö

Eftersom jag enbart är en amatör i sammanhanget vill jag ta chansen att testa mina funderingar hos expertisen.

Jag vill tro att bilden är tagen i Malmö 1947 på morgonen efter tåg 88 ankomst från Trelleborg. Jag vill också tro att den polska vagnen till vänster går i kursen Warszawa-Stockholm och den svenska vagnen till höger går i kursen Miedzylesie/Warszawa-Göteborg.
Det som stör mig i denna uppfattning är att jag tycker det ser ut som om växlaren visar "sakta" som om vagnarna är på väg att kopplas ihop. Det vore enligt mitt resonemang mer troliget att en avkoppling skett och att Göteborgsvagnen ska växlas över till tåg 42.

Vad jag kan se visar mannen på perrongen "sakta" och mannen mellan buffertarna håller upp kopplet inför sammankopplingen av vagnarna. Man ser också att svängeln på kopplet hänger rakt ned.


Enligt mina noteringar insattes polsk sovvagn (ABCo) i kursen Stockholm-Warszawa den 22/5 1947, och i kursen Göteborg-Warszawa vid samma tidpunkt insattes svensk Ao2.
Den 31/7 byter vagnarna omlopp med varann och Orbis-vagnen går i kursen Göteborg-Miedzylesie, och den svenska Ao2 på Stockholm-Warszawa. Den 2/10 byts Ao2-vagnen mot stålvagnen ACo2c.

Den högra vagnen på bilden vagn 1960 var väl vid denna tidpunkt en ACo-vagn, vilket ju också talar emot mitt resonemang. Fast å andra sidan förekom nog littrabyten även på 40-talet.

Intressant att få höra era teorier.

Svenska sovvagnar i Polen

av Thor Bjerke, Monday, January 05, 2015, 17:46 (3391 dagar sedan) @ WLABo6

PKP-sovevognen gikk også på Oslo en periode. Jeg har denne teksten om vognene i et manus jeg jobber med:

Sommeren 1947 ble det kjørt sovevogner mellom Göteborg og Praha og mellom Stockholm og Warszawa. Vognene gikk to ganger i uka, og fergeoverfarten Trelleborg - Gdansk tok hele 19 timer. I februar 1948 ble den nyanlagte fergehavnen Odra Port tatt i bruk, og overfartstiden kunne reduseres til ti og snart til under åtte timer. Vognen på Göteborg ble fra mai 1948 i stedet fremført fra/til Oslo. Praha-vognen var knapt noen suksess, og ble kun kjørt til oktober 1948. Det var Kommunikasjonsministeriet i Warzawa som på kjøreplankonferansen i Istanbul i 1947 foreslo å kjøre en slik vogn mellom Oslo og Wien. Vognen skulle ferges over fra Trelleborg til Odra Port og fremføres i Balt-Orient-Express gjennom Polen og Tsjekkoslovakia. I stedet for Wien ble det Praha som ble endestasjon. Dette var en av de tre vognene de polske statsbaners sovevognselskap, PKP-Orbis, hadde kjøpt brukt fra svenskene, og som forut hadde gått mellom Göteborg og Warzawa (SJ litra ACo2a /PKP litra WLABc).

På den neste kjøreplankonferansen ville polakkene forlenge vognløpet helt til Svilengrad, grensestasjonen mellom Bulgaria og Tyrkia. NSB foreslo å innstille vognen på grunn av liten trafikk, blant annet på grunn av valutavanskeligheter. Gjennomsnittlig antall solgte soveplasser mellom Oslo og Trelleborg for tiden mai-august 1948 var én på 2. klasse og tre på 3. klasse, og de fleste av disse var lokalreisende mellom Malmö og Oslo. Resultatet ble at vognen ble innstilt. Med avgang fra Oslo klokken 20.15 dag 1 ville vognen vært i Svilengrad 12.50 dag 5, etter nærmere 90 timer reise. Fra Stockholm ble det imidlertid en periode kjørt sovevogn på Budapest og Svilengrad.

Med forumets ekspertise får jeg da samtidig kvalitetssikret min tekst.