Sovvagn Stockholm Moskva (Järnväg allmänt)

av Johan Tengroth, Sunday, January 25, 2015, 22:42 (3376 dagar sedan)

Under ett antal år med början, tror jag, 1965 gick det en sovvagn mellan Stockholm Moskva. Vad var det för en typ av vagn? Var det sovietiska standardvagn eller någon form av specialbygge för utlandstrafiken.?

Sovvagn Stockholm Moskva

av tobbe, Sunday, January 25, 2015, 22:53 (3376 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Har för mig att den var av typ Usshd och det fanns/finns även idag i forna östblocket både som ligg/sitt,restaurant,resgods,post samt sovvagnar.Givetvis med underlittra på respektive vagnar.
tobbe

Sovvagn Stockholm Moskva

av MAWJ1, Monday, January 26, 2015, 07:16 (3376 dagar sedan) @ tobbe

Vagnen avgick från Stockholm om torsdagarna i Xt Vikingen.
Någon som möjligen har en tidtabell för hela resan till Moskva.

Sovvagn Stockholm Moskva

av Lennart Carlsson, Monday, January 26, 2015, 20:03 (3375 dagar sedan) @ MAWJ1

Vagnen avgick från Stockholm om torsdagarna i Xt Vikingen.
Någon som möjligen har en tidtabell för hela resan till Moskva.

I DR utlandstidtabell 1989/1990 finns följande tider. Då utgick vagnen från Malmö.

Malmö C avg 21.20, tåg 319
Trelleborg 21.47-22.15
Saßnitz Hafen 2.15-3.16
Stralsund Rügendamm ank 4.36
Berlin-Lichtenberg 7.16-7.59
Berlin Hbf 8.16-8.50, tåg 241
Frankfurt (Oder) 9.56-10.18
Kunowice 10.41-10.45
Warszawa Centr ank 17.50
Warszawa Wsch 18.04-18.20
Sidelce ank 19.40
Terespol 21.10-21.28
Brest Central 23.58-2.04
Baranowitschi Central ank 3.54
Minsk ank 5.33
Orscha Central ank 8.00
Smolensk ank 9.21
Wjasma ank 11.25
Moskwa Bjelorusskaja ank 14.49

Vagnen gick bara en dag i veckan, måndagar från Berlin. Även vagn Köpenhamn - Moskva via Gedser fanns, och den kördes sommartid tre dagar i veckan (tisdag, torsdag och lördag från Berlin) - i övrigt enbart lördagar från Berlin.

Detta tåg (Ost-West-Expreß) hade från Berlin även sovvagnar från Hoek van Holland, Oostende, Paris, Hamburg, Oslo, Frankfurt am Main, Bern och Geneve till Moskva.

Sovvagn Stockholm Moskva - bild

av kjellgerik, Monday, January 26, 2015, 10:45 (3376 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Inget svar på din fråga, men här finns bild på den, uppställd norr om norra säcken på Centralen.

[image]


[image]

Sovvagn Stockholm Moskva - bild

av Anders Olsson1, Monday, January 26, 2015, 11:35 (3376 dagar sedan) @ kjellgerik

Finns bilder från 1965 på Samlingsportalen.

Sovvagn Stockholm Moskva

av Fryksdalingen, Monday, January 26, 2015, 15:13 (3375 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Under ett antal år med början, tror jag, 1965 gick det en sovvagn mellan Stockholm Moskva. Vad var det för en typ av vagn? Var det sovietiska standardvagn eller någon form av specialbygge för utlandstrafiken.?

Det gick en vagn Moskva-Oslo också en gång i veckan

Sovvagn Stockholm Moskva

av Christer Fredriksson, Monday, January 26, 2015, 15:31 (3375 dagar sedan) @ Fryksdalingen

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?

Sovvagn Stockholm Moskva

av Jonny Saljefeldt, Monday, January 26, 2015, 17:25 (3375 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?

Nej - en dag i veckan till Stockholm och en (annan) dag i veckan till Oslo.

Sovvagn Stockholm Moskva

av S-O Johansson, Monday, January 26, 2015, 17:56 (3375 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?


Nej - en dag i veckan till Stockholm och en (annan) dag i veckan till Oslo.

Övriga dagar gick det väl en Mitropasovvagn till Berlin i samma förbindelse. Eller minns jag fel?

Sovvagn Stockholm Moskva

av Jonny Saljefeldt, Monday, January 26, 2015, 18:12 (3375 dagar sedan) @ S-O Johansson

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?


Nej - en dag i veckan till Stockholm och en (annan) dag i veckan till Oslo.


Övriga dagar gick det väl en Mitropasovvagn till Berlin i samma förbindelse. Eller minns jag fel?

Det varierade kanske något år från år men om man tar tdt 180 (vintertidtabellen) så gick det sovvagn Berlin Ostbf-Malmö och vv samt Berlin Ostbf-Stockholm och vv alla dagar. Sovvagnen Berlin Ostbf-Stockholm gick dock i den riktningen inte i samma tåg som Moskvavagnen.

Sovvagn Stockholm Moskva

av S-O Johansson, Monday, January 26, 2015, 18:27 (3375 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?


Nej - en dag i veckan till Stockholm och en (annan) dag i veckan till Oslo.


Övriga dagar gick det väl en Mitropasovvagn till Berlin i samma förbindelse. Eller minns jag fel?


Det varierade kanske något år från år men om man tar tdt 180 (vintertidtabellen) så gick det sovvagn Berlin Ostbf-Malmö och vv samt Berlin Ostbf-Stockholm och vv alla dagar. Sovvagnen Berlin Ostbf-Stockholm gick dock i den riktningen inte i samma tåg som Moskvavagnen.

Ok! Fick bara för mig att när Moskvavagnen gick så gick inte Mitropavagnen. För övrigt så kommer jag ihåg att personal från sovjetambassaden ofta var nere vid ankomst och lastade in vitvaror och annat för returresan till Moskva. Vagnskötaren/sovvagnskonduktören fick följa med ut till Hagalund och vakta vagn och allt. Att vagnen fanns i Hagalund märktes av att det låg en doft av stenkol över bangården.
När upphörde förbindelsen?

Sovvagn Stockholm Moskva

av Lennart Petersen, Monday, January 26, 2015, 18:51 (3375 dagar sedan) @ S-O Johansson

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?


Nej - en dag i veckan till Stockholm och en (annan) dag i veckan till Oslo.


Övriga dagar gick det väl en Mitropasovvagn till Berlin i samma förbindelse. Eller minns jag fel?


Det varierade kanske något år från år men om man tar tdt 180 (vintertidtabellen) så gick det sovvagn Berlin Ostbf-Malmö och vv samt Berlin Ostbf-Stockholm och vv alla dagar. Sovvagnen Berlin Ostbf-Stockholm gick dock i den riktningen inte i samma tåg som Moskvavagnen.


Ok! Fick bara för mig att när Moskvavagnen gick så gick inte Mitropavagnen. För övrigt så kommer jag ihåg att personal från sovjetambassaden ofta var nere vid ankomst och lastade in vitvaror och annat för returresan till Moskva. Vagnskötaren/sovvagnskonduktören fick följa med ut till Hagalund och vakta vagn och allt. Att vagnen fanns i Hagalund märktes av att det låg en doft av stenkol över bangården.

Det varierade en hel del över åren och de olika tidtabellerna .
I t.ex 1974års tidtabell går SZD-vagnen i X13 Skåningen 17:05 från Stockholm på tisdagar och då gick ingen Mitropavagn till Berlin. mitropavagnen gick i samma tåg Skåningen måndag,onsdag-fredag och söndag , på lördag gick den i X11 Vikingen . Med avgång tisdag var Moskvavagnen framme på torsdag morgon.

När upphörde förbindelsen?

Vet inte men till SJ glädje (det var en förlustaffär, så lyckades man de sista åren kapa förbindelsen så Moskvavagnen gick till Malmö enbart och sedan försvann den helt.
Det fanns rätt många sådana här Moskvavagnar till olika storstäder i Västeuropa , Sovjet ville väl "visa flaggan på något sätt" men Ryssland hade inte råd att ha dem kvar så de drogs in vartefter.
Nu finns i alla fall ett fint tåg Moskva-Berlin-Paris med mycket hög standard

Sovvagn Stockholm Moskva

av Lennart Carlsson, Monday, January 26, 2015, 19:38 (3375 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Nu finns i alla fall ett fint tåg Moskva-Berlin-Paris med mycket hög standard

Tyvärr så kommer den trafiken att reduceras.
Information auf deutsch.

Sovvagn Stockholm Moskva

av Sven Wikblom, Monday, January 26, 2015, 19:39 (3375 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har försökt boka i den ryska vagnen mången gång men inte lyckats förrän kompisen på resebyrån bokade till Poznan! Då fick jag plats men vilken kalabalik då jag skulle till Dresden. Men jag kom av i Berlin och fick även en rysk frukost! Med vänlig hälsning Sven

Sovvagn Stockholm Moskva

av Lennart Petersen, Monday, January 26, 2015, 20:21 (3375 dagar sedan) @ Sven Wikblom

Jag har försökt boka i den ryska vagnen mången gång men inte lyckats förrän kompisen på resebyrån bokade till Poznan! Då fick jag plats men vilken kalabalik då jag skulle till Dresden. Men jag kom av i Berlin och fick även en rysk frukost! Med vänlig hälsning Sven

Ja det tycks ha varit så att vagnen bara gick att boka för resor till Polen och vidare mot Moskva. Inte t.ex Stockholm-Berlin.
Och det gällde f.ö de flesta av de här SZD-vagnarna i väst , en kompis berättar hur han fick ett absolut "njet" av vagnskötaren när han försökte åka med en SZD-vagn på delsaträcka i Rumänien och det hjälpte inte med västvaluta .

Sovvagn Stockholm Moskva

av Ted S, Monday, January 26, 2015, 21:20 (3375 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har försökt boka i den ryska vagnen mången gång men inte lyckats förrän kompisen på resebyrån bokade till Poznan! Då fick jag plats men vilken kalabalik då jag skulle till Dresden. Men jag kom av i Berlin och fick även en rysk frukost! Med vänlig hälsning Sven


Ja det tycks ha varit så att vagnen bara gick att boka för resor till Polen och vidare mot Moskva. Inte t.ex Stockholm-Berlin.
Och det gällde f.ö de flesta av de här SZD-vagnarna i väst , en kompis berättar hur han fick ett absolut "njet" av vagnskötaren när han försökte åka med en SZD-vagn på delsaträcka i Rumänien och det hjälpte inte med västvaluta .

Jag lyckades boka Stockholm-Berlin en gång sent 70-tal utan frågor, då gick bara den ryska vagnen. Minns att jag delade trebäddskupé med en ryss som medförde att avsevärt antal kollin med traktordelar(?) från någon norrländsk firma, vars namn jag glömt. Det var inte tal om det skulle kunna rymmas en tredje resenär.

Sovvagn Stockholm Moskva

av Lennart Petersen, Monday, January 26, 2015, 22:54 (3375 dagar sedan) @ Ted S

Jag har försökt boka i den ryska vagnen mången gång men inte lyckats förrän kompisen på resebyrån bokade till Poznan! Då fick jag plats men vilken kalabalik då jag skulle till Dresden. Men jag kom av i Berlin och fick även en rysk frukost! Med vänlig hälsning Sven


Ja det tycks ha varit så att vagnen bara gick att boka för resor till Polen och vidare mot Moskva. Inte t.ex Stockholm-Berlin.
Och det gällde f.ö de flesta av de här SZD-vagnarna i väst , en kompis berättar hur han fick ett absolut "njet" av vagnskötaren när han försökte åka med en SZD-vagn på delsaträcka i Rumänien och det hjälpte inte med västvaluta .


Jag lyckades boka Stockholm-Berlin en gång sent 70-tal utan frågor, då gick bara den ryska vagnen. Minns att jag delade trebäddskupé med en ryss som medförde att avsevärt antal kollin med traktordelar(?) från någon norrländsk firma, vars namn jag glömt. Det var inte tal om det skulle kunna rymmas en tredje resenär.

Kan det ha varit en duktig och erfaren bokare som bokade vagnen t.ex till Poznan ? Färdbiljetten hade man ju separat på den tiden .

Sovvagn Stockholm Moskva

av Fryksdalingen, Tuesday, January 27, 2015, 09:42 (3375 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Gick inte vagnen varannan dag till Stockholm och varannan dag till Oslo?


Nej - en dag i veckan till Stockholm och en (annan) dag i veckan till Oslo.


Övriga dagar gick det väl en Mitropasovvagn till Berlin i samma förbindelse. Eller minns jag fel?


Det varierade kanske något år från år men om man tar tdt 180 (vintertidtabellen) så gick det sovvagn Berlin Ostbf-Malmö och vv samt Berlin Ostbf-Stockholm och vv alla dagar. Sovvagnen Berlin Ostbf-Stockholm gick dock i den riktningen inte i samma tåg som Moskvavagnen.

Så var det. Mitropavagnen till Stockholm gick inte den dag i veckan då sovjetvagnen gick. Mitropa till Malmö gick dock alla dagar.

Sovvagn Stockholm Moskva

av Johan Tengroth, Tuesday, January 27, 2015, 19:38 (3374 dagar sedan) @ Fryksdalingen

lite of topic. Hur lång och bred var den aktuella vagntypen?. Har för mig att den var betydligt tyngre en de Svenska vagnarna.

Sovvagn Stockholm Moskva

av Lennart Petersen, Tuesday, January 27, 2015, 20:53 (3374 dagar sedan) @ Johan Tengroth

lite of topic. Hur lång och bred var den aktuella vagntypen?. Har för mig att den var betydligt tyngre en de Svenska vagnarna.

Det var tunga saker i Joakim Petersen: "Schlagader einer Nation" hittar jag uppgifter att de vagnar av modern typ som man började bygga efter kriget vägde ca 60t men man lärde sig vartefter att använda lättare material så man fick ner vikterna till 50-53t.
För trafik västerut användes två olika typer, för Berlin,Oslo,Stockholm kunde man använda vanliga breda vagnar med rysk bredd 3058mm.
Av strategiska skäl hade man anpassat linjerna fram till och sträckor i DDR till rysk profil och på vägen upp till Sassnitz blev det vägen över Neubrandenburg som användes . Man ser på bilder hur bredare de ryska vagnarna är när de går tillsammans med DR och Mitropavagnar
Men för trafik mot Västeuropa väster om Berlin användes smalare vagnar med UIC-profil bredd 2883mm och vikt 52t.
Dessa smalare vagnar kan ju också då och då ha gått på Stockholm och Oslo men vad jag minns så var det nog mest breda vagnar vilket antagligen uppskattades av de resenärer som hade med sig jättebagage och det blev en gnutta mer utrymme.