Bilder T2p (Järnväg allmänt)

av Martin H, Monday, January 26, 2015, 19:48 (3372 dagar sedan)

Här kommer de bilder som Pelle i Västerås pratade om i tråden nedan:

[image]
[image]
[image]

Tack Pelle!

Hälsningar,

Martin

Bilder T2p

av Hans W, Monday, January 26, 2015, 23:22 (3372 dagar sedan) @ Martin H

Intressant är att loket på ASJ bilder har Scharfenbergkoppel. När fick de det enkla SRJ-kopplet?

Bilder T2p

av John T, Tuesday, January 27, 2015, 01:04 (3371 dagar sedan) @ Hans W

Intressant är att loket på ASJ bilder har Scharfenbergkoppel. När fick de det enkla SRJ-kopplet?

Loken hade båda varianterna av koppel på SRJ. Jag har studerat alla bilder jag har tillgängliga från SRJ/SJ-39:e, och då framträder ett mönster där ett av loken hade Scharfenbergskoppel (SRJ 5) och det andra hästskokoppel (SRJ 6). Ytterligare studier har dock visat att den uppdelningen inte stämde fullständigt hela tiden (exempelvis är loket i ASJ-meddelandet SRJ 6), men jag har än så länge inte kunnat kartlägga närmare när koppelbytena inträffade.

Bilder T2p

av Johan Vinberg, Thursday, January 29, 2015, 13:40 (3369 dagar sedan) @ John T

Intressant är att loket på ASJ bilder har Scharfenbergkoppel. När fick de det enkla SRJ-kopplet?


Loken hade båda varianterna av koppel på SRJ. Jag har studerat alla bilder jag har tillgängliga från SRJ/SJ-39:e, och då framträder ett mönster där ett av loken hade Scharfenbergskoppel (SRJ 5) och det andra hästskokoppel (SRJ 6). Ytterligare studier har dock visat att den uppdelningen inte stämde fullständigt hela tiden (exempelvis är loket i ASJ-meddelandet SRJ 6), men jag har än så länge inte kunnat kartlägga närmare när koppelbytena inträffade.

Det gäller också SRJs 1890-tals boggievagnar. Några fick "scharf" (som SRJ Co 30) and behöll hästskokopplet (som SRJ Co 26).

Hilsen
Johan

Bilder T2p

av Ola Almquist, Wednesday, January 28, 2015, 13:41 (3370 dagar sedan) @ Martin H

En artikel om de nya fordonen. Ur Morgon-Tidningen 1957-12-21.

[image]

M.v.h.
Ola

Bilder T2p

av John T, Wednesday, January 28, 2015, 14:57 (3370 dagar sedan) @ Ola Almquist

En artikel om de nya fordonen. Ur Morgon-Tidningen 1957-12-21.

M.v.h.
Ola

Kul, ytterligare en artikel om nyanskaffningarna. Bilden verkar vara en pressbild, samma återfinns också i SJ-nytt januari 1958. Jag har för mig jag har sett den i fler artiklar också, men minns inte nu riktigt.