Trafikplatssignatur? (Järnväg allmänt)

av Kjell Friberg, Tuesday, January 27, 2015, 18:50 (3375 dagar sedan)

Vilken trafikplats står signaturen Lre för om den existerar överhuvudtaget eller är den ett hemsnickeri?

För övrigt bör interna SJ-förkortningar inte användas utanför SJ såvida de inte är kända av den "stora allmänheten". Jag vet att SJ inte finns längre så då borde denna förkortningshysteri självdö med det snaraste.

Trafikplatssignatur?

av Lennart Fransson, Tuesday, January 27, 2015, 18:55 (3375 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vilken trafikplats står signaturen Lre för om den existerar överhuvudtaget eller är den ett hemsnickeri?

För övrigt bör interna SJ-förkortningar inte användas utanför SJ såvida de inte är kända av den "stora allmänheten". Jag vet att SJ inte finns längre så då borde denna förkortningshysteri självdö med det snaraste.

Lre är Lästringe, och förkortningarna är inte SJ-interna, utan används dagligen utanför SJ eftersom SJ numera är en ganska liten del av järnvägssverige. :-)

Trafikplatssignatur?

av Kjell Friberg, Tuesday, January 27, 2015, 21:31 (3375 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Intressant med Lästringe då jag funnit denna trafikplatssignatur i en avskrift av en skrotrapport från Hallqvist. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur Hallqvist åkt till Lästringe för att skrota tjänstevagnar. Det hela stryuker än mera under att inte använda onödiga förkortningar.

För övrigt bor jag på en plats med minst tre olika förkortningar hos olika statliga myndigheter: Lk hos Televverket, Li i universitetsvärlden och Lp hos SJ. Det finns säkert en egen förkortning hos varje enskild myndighet så allt tjafs om att järnvägsförkortningarna är allmängods ser jag bara som bullshit.

Trafikplatssignatur?

av Lennart Petersen, Wednesday, January 28, 2015, 02:33 (3375 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Intressant med Lästringe då jag funnit denna trafikplatssignatur i en avskrift av en skrotrapport från Hallqvist. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur Hallqvist åkt till Lästringe för att skrota tjänstevagnar. Det hela stryuker än mera under att inte använda onödiga förkortningar.

För övrigt bor jag på en plats med minst tre olika förkortningar hos olika statliga myndigheter: Lk hos Televverket, Li i universitetsvärlden och Lp hos SJ. Det finns säkert en egen förkortning hos varje enskild myndighet så allt tjafs om att järnvägsförkortningarna är allmängods ser jag bara som bullshit.

Posten , och därmed även järnvägsposten, hade även en försvarlig drös förkortningar .
Även jag ryser när någon svänger sig med de där kryptiska förkortningarna så de kan vi gott slippa. Orkar man skriva ett inlägg så orkar man nog med att skriva stationer i klartext.

Trafikplatssignatur?

av Lennart Fransson, Wednesday, January 28, 2015, 08:50 (3375 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Intressant med Lästringe då jag funnit denna trafikplatssignatur i en avskrift av en skrotrapport från Hallqvist. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur Hallqvist åkt till Lästringe för att skrota tjänstevagnar. Det hela stryuker än mera under att inte använda onödiga förkortningar.

För övrigt bor jag på en plats med minst tre olika förkortningar hos olika statliga myndigheter: Lk hos Televverket, Li i universitetsvärlden och Lp hos SJ. Det finns säkert en egen förkortning hos varje enskild myndighet så allt tjafs om att järnvägsförkortningarna är allmängods ser jag bara som bullshit.

Hallqvist kan ju ha precis vilka förkortningar de vill, Lre kan ju lika gärna betyda Limmared.

Trafikplatssignatur?

av Christer Fredriksson, Wednesday, January 28, 2015, 09:17 (3375 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Alla järnvägssignaturer godkändes och fastställdes av myndigheten SJ för SJ trafikplatser samt Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen för EJ trafikplatser!
Dessa signaturförteckningar gavs ut i tryck samt ändringstryck utgavs regelbundet till de som skulle ha dessa förteckningar ajourhållna.
Så enkelt var det förr när det var enhetligt och ordning och reda!

Liknande förfarande gällde vid bl.a. postverket och telegrafverket!

Detta upphörde troligtvis för järnvägen då SJ upphörde att vara myndighet och Banverket/Trafikverket tog över.

Jag sysslade med dessa förteckningar tillsammans med Yngve Holmgren på SJ Centralförvaltnings ekonomiska avdelning i Tomteboda under 1970- och 1980-talen när det gällde datasystemen för dessa förteckningar, SJF 611, som trycktes samt alla trafikplatser som fanns i databasen men som ej trycktes för allmänt bruk, bara att användas för internt bruk.

Trafikplatssignatur?

av Elling S. Rudaasen, Tuesday, January 27, 2015, 19:07 (3375 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vilken trafikplats står signaturen Lre för om den existerar överhuvudtaget eller är den ett hemsnickeri?

För övrigt bör interna SJ-förkortningar inte användas utanför SJ såvida de inte är kända av den "stora allmänheten". Jag vet att SJ inte finns längre så då borde denna förkortningshysteri självdö med det snaraste.

Om frågan har uppkommit på grund av vad någon har skrivit i någon annan tråd så borde den väl ha ställts i ett inlägg i den tråden så att man förstår sammanhanget? Inte just med anledning av frågan om signaturen förstås, men däremot med tanke på åsikten att någon har uttryckt sig dåligt.

Detta forum är ju i övrigt mycket städat och artigt jämfört med t ex Postvagnen, men just kunskapen om var man ska lägga sitt svar verkar det lite si och så med! :-)

Trafikplatssignatur?

av Christer Fredriksson, Tuesday, January 27, 2015, 22:03 (3375 dagar sedan) @ ArneL

OBS att [i]signaturer [/i]är [b]förknippade med [/b]en viss [i]tidsperiod[/i]!

Fråga om sinatur

av Stefan Isaksson, Tuesday, January 27, 2015, 23:43 (3375 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

När vi ändå är inne på signaturer och deras tvetydighet:
Signaturen S betyder i alla fall i hyfsat modern tid Sveg,
med jag anser att det är rimligt att den någon gång betytt Stockholm.
Var det månne signaturen på Stockholm S före 1866?
Eller ansågs den olämplig som telegrafadress?

Någon som vet?

SI

Fråga om sinatur

av S-O Strand, Wednesday, January 28, 2015, 18:06 (3374 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

När vi ändå är inne på signaturer och deras tvetydighet:
Signaturen S betyder i alla fall i hyfsat modern tid Sveg,
med jag anser att det är rimligt att den någon gång betytt Stockholm.
Var det månne signaturen på Stockholm S före 1866?
Eller ansågs den olämplig som telegrafadress?

Någon som vet?

SI

Nej, trafikplatssignaturen S stod för Sörby (nuvarande Floby) mellan åren 1858 och 1912.

St

Trafikplatssignatur?

av ArneL, Wednesday, January 28, 2015, 11:19 (3375 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

OBS att [i]signaturer [/i]är [b]förknippade med [/b]en viss [i]tidsperiod[/i]!

Ja, det är sant.

Idag är det Transportstyrelsen som ansvarar för [b]Trafikplatsnamn[/b].

Klippt från Transportstyrelsens hemsida:

"Trafikplatsnamn

Att varje trafikplats har ett unikt namn och en unik förkortning är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt.

I kombination med god säkerhetskommunikation borgar ett unikt namn på varje trafikplats för att inga missförstånd uppstår mellan trafikledning och personal som arbetar i spårmiljön. Transportstyrelsen beslutar om namn och förkortning efter att infrastrukturförvaltaren har haft samråd med lokala och regionala intressenter."

Där framgår att de kallar det förkortning, inte signatur. Vilket blir lite lustigt när t.ex. Bro och Kil har förkortningarna Bro resp. Kil.

/Arne

Trafikplatssignatur?

av Kjell Aghult, Wednesday, January 28, 2015, 16:41 (3374 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

OBS att [i]signaturer [/i]är [b]förknippade med [/b]en viss [i]tidsperiod[/i]!

Man kan skilja på två skäl till ändring:
a) 1906 års stavningsreform. T ex förändrades Näfverkärret (Fagersta-Frövi)
till Näverkärret och dess signatur från Nf till Nkt. Flera gammalstavade signaturer levde dock kvar länge, då de var invanda anropssignaler på morsetelegrafen. Ännu har vi ju kvar Cr resp. Ck för Kristianstad (C)
resp. Karlskrona (C).
b) Sammanslagning med annan järnväg - om signaturer sammanföll. Mest känt är
givetvis förstatligandet men även inom privatbanevärlden kunde sådant ske.
Hjortkvarn hade på den "rena" NÖJ-tiden signatur Hn. Vid TÖJ bildande 1930
sammanföll detta med MÖJ:s signatur för Hästholmen, varför Hjortkvarn tilldelades Hj. Vid förstatligandet "krockade" detta med Hjulsbro, där SJ låtit
ÖCJ signatur kvarstå oförändrad.
Vid DJ ändrades de flesta signaturer vid samgåendet med BJ på 1940-talet.

Så länge Järnvägsinspektionen fanns, fastställde den namn och signaturer. Nytt var nu att ALLA trafikplatser skulle ges geografiska namn, även tillfälliga platser. SJ hade tidigare godtagit t ex "växel vid km 000,000".
Järnvägsinspektionen brukade be berörd kommun om namnförslag. På platsen visste man bäst vilka namn som var gångbara hos t ex Räddningstjänsten.

Trafikplatssignatur? (Tillägg)

av Kjell Aghult, Wednesday, January 28, 2015, 16:55 (3374 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hjortkvarn hade på den "rena" NÖJ-tiden signatur Hn. Vid TÖJ bildande 1930
sammanföll detta med MÖJ:s signatur för Hästholmen, varför Hjortkvarn tilldelades Hj. Vid förstatligandet "krockade" detta med Hjulsbro, där SJ låtit
ÖCJ signatur kvarstå oförändrad.

Hjortkvarns signatur blev nu Hjk, vilket kvarstod banans tid ut.

Trafikplatssignatur?

av Staffan Myrenberg, Wednesday, January 28, 2015, 23:09 (3374 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har en gammal NKlJ - stämpel från Skoghall Västra. Stämpeln har använts på Elektrokemiska fabriken i Skoghall och använts i samband med avsändning av klorvagnar, klorkalkvagnar, lutvagnar och styckegodsvagnar från Elektrokemiska. Vilken signatur har Skoghall Västra och vid vilka tidpunkter har dessa signaturer använts? Forumet har ju en stor kunskap om signaturer vid olika tidpunkter och under olika järnvägsbolag så frågan ska kunna få ett svar.

Trafikplatssignatur?

av Kjell Aghult, Thursday, January 29, 2015, 08:18 (3374 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Jag har en gammal NKlJ - stämpel från Skoghall Västra. Stämpeln har använts på Elektrokemiska fabriken i Skoghall och använts i samband med avsändning av klorvagnar, klorkalkvagnar, lutvagnar och styckegodsvagnar från Elektrokemiska. Vilken signatur har Skoghall Västra och vid vilka tidpunkter har dessa signaturer använts? Forumet har ju en stor kunskap om signaturer vid olika tidpunkter och under olika järnvägsbolag så frågan ska kunna få ett svar.

Skoghall V hade signaturen Skov och fanns i vart fall 1969 (Fler årtal har jag
tyvärr inte). Skoghall bestod då tariffmässigt av tre taxepunkter: Skoghall V,
Skoghall S (Skos) och enbart Skoghall (Skog). De två förstnämnda disponerades
bara av Uddeholm som koncernkund till NKlJ (Avräkning).

SJ signaturer hade införts 1967 vid NKlJ i samband med vagndatasystemet VET.
Infrastrukturellt (Enligt linjeboken) användes enbart Skoghall för hela stationen.

Trafikplatssignatur?

av Christer Fredriksson, Thursday, January 29, 2015, 08:32 (3374 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sådana specifika taxepunkter användes bara i taxeringshänseende för de fraktavtal som berördes.

En märklig taxepunkt i detta avseende var Stockholm Vast, VAST, som ej hade någon trafik!

Trafikplatssignatur?

av Kjell Aghult, Thursday, January 29, 2015, 08:38 (3374 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

En märklig taxepunkt i detta avseende var Stockholm Vast, VAST, som ej hade någon trafik!

Stockholm Vagnslaster (Vast) var ett gemensamt redovisningskontor för ett 20-tal vagnslastpunkter i Storstockholm.