Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873 (Järnväg allmänt)

av hampus60, Tuesday, January 27, 2015, 20:48 (3348 dagar sedan)

På 50¨-talet kikade jag alltid på ett litet lok bakom ett staket när jag åkte förbi i Älvkarleby. Jag hade många funderingar om det där och för några år sedan läste jag att det var på renovering. Kul det kom till järnvägsmuseet. Det där loket fascinerade mig och häromdagen fann jag uppgifter om det. Ola Almquist Göteborg, måndag 24 maj 2010 hade ett inlägg om det.Det användes vid utbyggnaden vid Lanforsens kraftverk i Dalälven nära Älvkarleby och sen fann jag - - http://alvkarleobruk.tripod.com/lanforsen/index.html - - Lillfutten en bit ner på sidan.

Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873

av Rogga, Thursday, January 29, 2015, 09:44 (3347 dagar sedan) @ hampus60

Trevlig bild. Spv..?

Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873

av Anders Sandgren, Thursday, January 29, 2015, 10:32 (3347 dagar sedan) @ Rogga

Lillfutten torde vara det Henry Hughes-tillverkade loket vilket var och är normalspårigt.
Loket längst ner till höger ser mer ut som ett O&K ca 600mmm lok.

Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873

av Ola Almquist, Thursday, January 29, 2015, 16:03 (3346 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Lillfutten torde vara det Henry Hughes-tillverkade loket vilket var och är normalspårigt.
Loket längst ner till höger ser mer ut som ett O&K ca 600mmm lok.

Ja, det borde vara något av loken 9016/1919 eller 9017/1919 som användes vid kraftverksbygget i Lanforsen. Sålda 1933 resp. 1934.
Älvkarleö Bruk hade tre lok, 1 till Järnvägsmuseum 1945, 2 skrot 1949 och 3 (f.d. TJ 4/SJ Å5 1623) skrot 1953.

Uppgifter från boken Industrilok i Uppland.

M.v.h.
Ola

Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873

av Klas Blomberg, Thursday, January 29, 2015, 17:19 (3346 dagar sedan) @ Ola Almquist

Lillfutten torde vara det Henry Hughes-tillverkade loket vilket var och är normalspårigt.
Loket längst ner till höger ser mer ut som ett O&K ca 600mmm lok.


Ja, det borde vara något av loken 9016/1919 eller 9017/1919 som användes vid kraftverksbygget i Lanforsen. Sålda 1933 resp. 1934.
Älvkarleö Bruk hade tre lok, 1 till Järnvägsmuseum 1945, 2 skrot 1949 och 3 (f.d. TJ 4/SJ Å5 1623) skrot 1953.

Uppgifter från boken Industrilok i Uppland.

M.v.h.
Ola

Lok nummer 1
[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KABA00636&Imgnr=1[/img]

Lok nummer 2
[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAGC00367&Imgnr=1[/img]

Lok nummer 3
[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAFO00045&Imgnr=1[/img]

Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873

av Dag Bonnedal, Friday, January 30, 2015, 17:38 (3345 dagar sedan) @ Klas Blomberg


Lok nummer 2
[img]http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAGC00367&Imgnr=1[/img]

Se det var en rälig groda.
Märkligt med bakochframvänt N i "No. 2"
Och klart märkliga proportioner på Walschaertslidstyrningen.
Med justerbart lager på excenterlagret, klart ovanligt.
Men det förklaras ju av tillverkningsåret 1897, då hade det inte tillverkats så många lok med denna slidstyrning i Sverige.

Dag B

Det lilla loket Lillfutten som byggdes redan år 1873

av hampus60, Friday, January 30, 2015, 18:51 (3345 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Hej, vad trevligt med de igenkännade svaren. Ett fint jobb man gjorde vid renoveringen också. - Det var väl Bergsslangens verkstad.