Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal (Fordon: vagnar)

av Peter K, Wednesday, January 28, 2015, 13:00 (3348 dagar sedan)

Har funderat ett tag över [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFF00782 ]denna[/link] bild från Samlingsportalen. Ostkustbanan, Iggesund (1 mil söder om Hudiksvall), norrgående persontåg.
Första vagn verkar vara en F5 och senare två Co8a + en Ro2a. Rätt?

Men jag kan inte komma på vad det är för vagn som går som 2:a efter loket. Någon f.d. privatbanevagn?
Och vad är det för lok?
Eftersom det är en restaurangvagn med i tåget antar jag att det är ett långväga tåg. Något av de vanliga dragfordonen A eller B är det inte. E känns ju inte rätt heller.

Någon som vet mer, vilket tåg är det och vilka fordon?

I övrigt, hur såg tågtrafiken ut runt Hudiksvall på 40-talet med snälltåg, lokaltåg och växling till industrierna?

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB04389]Denna[/link] bild från Hudiksvall är intressant. Inte bara Hildingbussen gick till Ljusdal utan även lokaltåget på spåret bredvid gissar jag. Eller är det ett lokaltåg till Gnarp eller Enånger?
Vilka lok användes till det?

Någon som kan och vill dela med sig av tidtabeller och tågsammansättningar?

Hälsningar Peter K

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Anders Sandgren, Wednesday, January 28, 2015, 15:41 (3348 dagar sedan) @ Peter K

Har funderat ett tag över [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFF00782 ]denna[/link] bild från Samlingsportalen. Ostkustbanan, Iggesund (1 mil söder om Hudiksvall), norrgående persontåg.
Första vagn verkar vara en F5 och senare två Co8a + en Ro2a. Rätt?

Men jag kan inte komma på vad det är för vagn som går som 2:a efter loket. Någon f.d. privatbanevagn?
Och vad är det för lok?
Eftersom det är en restaurangvagn med i tåget antar jag att det är ett långväga tåg. Något av de vanliga dragfordonen A eller B är det inte. E känns ju inte rätt heller.

Det skulle kunna vara något av fd OKB H 24 eller 25, dvs SJ A3 1509 resp 1510. Fast de hade A-tendrar under en tid på 40-talet och det är det ju inte här...


Någon som vet mer, vilket tåg är det och vilka fordon?

I övrigt, hur såg tågtrafiken ut runt Hudiksvall på 40-talet med snälltåg, lokaltåg och växling till industrierna?

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB04389]Denna[/link] bild från Hudiksvall är intressant. Inte bara Hildingbussen gick till Ljusdal utan även lokaltåget på spåret bredvid gissar jag. Eller är det ett lokaltåg till Gnarp eller Enånger?
Vilka lok användes till det?

Någon som kan och vill dela med sig av tidtabeller och tågsammansättningar?

Hälsningar Peter K

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Kjell Friberg, Wednesday, January 28, 2015, 16:46 (3348 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har funderat ett tag över [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAFF00782 ]denna[/link] bild från Samlingsportalen. Ostkustbanan, Iggesund (1 mil söder om Hudiksvall), norrgående persontåg.
Första vagn verkar vara en F5 och senare två Co8a + en Ro2a. Rätt?

Men jag kan inte komma på vad det är för vagn som går som 2:a efter loket. Någon f.d. privatbanevagn?
Och vad är det för lok?
Eftersom det är en restaurangvagn med i tåget antar jag att det är ett långväga tåg. Något av de vanliga dragfordonen A eller B är det inte. E känns ju inte rätt heller.


Det skulle kunna vara något av fd OKB H 24 eller 25, dvs SJ A3 1509 resp 1510. Fast de hade A-tendrar under en tid på 40-talet och det är det ju inte här...


Någon som vet mer, vilket tåg är det och vilka fordon?

I övrigt, hur såg tågtrafiken ut runt Hudiksvall på 40-talet med snälltåg, lokaltåg och växling till industrierna?

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB04389]Denna[/link] bild från Hudiksvall är intressant. Inte bara Hildingbussen gick till Ljusdal utan även lokaltåget på spåret bredvid gissar jag. Eller är det ett lokaltåg till Gnarp eller Enånger?
Vilka lok användes till det?

Någon som kan och vill dela med sig av tidtabeller och tågsammansättningar?

Hälsningar Peter K

Om bilden är från första halvan av 1950-talet kan den sökta vagnen vara en C04d. Dessa var nedklassade B04a. Placeringen i tåget gör det mindre troligt att det är en inte nedklassad B04a. Utseendet på vagnen stämmer annars för B04a/C04d. Då passar för övrigt A3-lokets treaxliga tender in tidsmässigt.

Kjell

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Anders Sandgren, Wednesday, January 28, 2015, 16:57 (3348 dagar sedan) @ Kjell Friberg

A 1022 hade enligt en tidigare tråd C-tender 1944-48 men jag är inte riktigt klar över om den gick på OKB då. Avställd utan tender i Gävle från 1948 och några år framåt. Den kan dock ha gått på SWB denna tid.
A3-loken hade enligt [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=24847#p25134]annan tråd [/link] A-tendrar under tiden 1936/37-41 och 1945-48. I övrigt egna C-tendrar.

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Kent Hedqvist, Wednesday, January 28, 2015, 17:24 (3348 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vi kan avfärda A3-lok i form av fd OKB litt H nr 24 eller 25. De hade tendrar med raka sidokanter. Av bilden framgår att denna tender har utvikt övre kant. Den ser definitivt ut som en standard C- eller L-tender. Vidare kan man om bilden förstoras se konturen av skuggan vid hyttens sida och bakskärm där det framgår att taket skjuter ut bakom bakväggen/bakskärmen.
Spontant tycker jag att konturen ger intryck av ett L-lok, men med inbyggd hytt fanns inget takutsprång och något L-lok med öppen hytt fanns väl inte kvar vid denna tid? E eller E2-lok faller på samma grund. A3-lok (litt A på 40-talet) i form av fd A-lok då? De gick väl aldrig på denna bana med tre-axlig tender? A6 är tänkbart, men har något sådant gått här?
Någon som har ett annat förslag?
Kent

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Sven Bårström, Wednesday, January 28, 2015, 18:09 (3347 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Beträffande loket vill jag utesluta A3-orna nr 1509 och 1510 (f d OKB 24, 25). Normalt hade de specialdesignade treaxliga tendrar (litt C2 vill jag minnas), medan bilden ju visar på en C-tender av SJ standardtyp. Men jag vill tro att några av de sexkopplade A-loken tidvis gått med sådana tendrar. L-lok lär väl också ha gått på f d OKB, men knappast i snälltågen. Så jag håller en liten slant på ett A-lok med C-tender. Eller möjligen ett B-lok med sådan tender. Jag kan inte tyda bilden tillräckligt bra.
På den främsta personvagnen tycker jag mig kunna läsa klassiffrorna 2, och då är det absolut en B04a. Dessa vagnar byggdes som B03 med öppna plattformar 1902 - 1906 och byggdes om med täckta övergångar under 1920-talet. C08 och R02 är typiska för 20-talets vagndesign (men de introducerades något tidigare).
Sven B

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Thomas Tell, Wednesday, January 28, 2015, 19:38 (3347 dagar sedan) @ Sven Bårström

Så jag håller en liten slant på ett A-lok med C-tender. Eller möjligen ett B-lok med sådan tender. Jag kan inte tyda bilden tillräckligt bra.
På den främsta personvagnen tycker jag mig kunna läsa klassiffrorna 2, och då är det absolut en B04a.
Sven B

Loket har ju höga gångbord så jag tror på A.
Bo4a har fått nya fönster modell 1938 vilket skedde vid behov av att byta ståndare i korgen. På Bo4a gjordes det ibland ändå för det såg nog modernare ut.
/tell

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Peter K, Wednesday, January 28, 2015, 19:50 (3347 dagar sedan) @ Thomas Tell

Så jag håller en liten slant på ett A-lok med C-tender. Eller möjligen ett B-lok med sådan tender. Jag kan inte tyda bilden tillräckligt bra.
På den främsta personvagnen tycker jag mig kunna läsa klassiffrorna 2, och då är det absolut en B04a.
Sven B


Loket har ju höga gångbord så jag tror på A.
Bo4a har fått nya fönster modell 1938 vilket skedde vid behov av att byta ståndare i korgen. På Bo4a gjordes det ibland ändå för det såg nog modernare ut.
/tell

Ok, Bo4a med nya fönster! Det har jag aldrig sett. Har du nån bra bild du kan visa?
Tycker ju visserligen vagnen ser kort ut för att vara en boggievagn. Jämför med F5:an, men det är kanske en synvilla.

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Anders Sandgren, Thursday, January 29, 2015, 09:51 (3347 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt det tidigare inlägget om A3-lokens tendrar så står det följande:
------------
Sammandrag av skrivelse till Dc I, II, IIID överingenjören Örebro och Vstf Tillberga 17 april 1948.

Ang. tenderbyte
A3 1509 och 1510 placerade vid 5 resp 31 ms ha vid skilda tillfällen och av olika anledningar erhållit originaltendrarna utbytta mot andra tendrar. F.n. har 1510 en fyraxlig tender, nr 1085. Till 1509 är kopplad en treaxlig tender med nr 931 (tillkopplad A 1022 enligt str 77), vilken passar mycket dåligt till loket. ...höjdskillnaden mellan koltag och eldstadshålet onormalt stort.
I anledning härav bestämmer styrelsen, att i samband med planerad överflyttning av 1510 till 5ms, orignaltendrarna tillkopplas loken. A dessa tendrar gå f.n. 1509 tillsammans med B 1430 vid 25ms och 1510 med B 1387 vid 10ms. Tendern 931 kopplades med B 1387.
----

Med andra ord gick A3 1509 under våren 1948 med tender C 931. Denna tinder hade tidigare gått med A 1022 som 1948 (troligen tidigare det året) kom till Gävle för att sedan avställas utan tender. Enligt SJK 10 för att kopplas till B 1387 men alltså en kort tid med A3 1509. A 1021 (med A 1040 då) kom till OKB/Gv 1947 men fick flyttades 1949 till Kalmar och fick då C 618 vilken kan ha påkopplats innan flytten och därmed använts kortare tid med den... Även 1022 kan ju använts med C 931 innan den kopplades till A3 1509.

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Kent Hedqvist, Thursday, January 29, 2015, 10:48 (3347 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jo, men 1509 och 1510 är uteslutna här även pga att de har slutna hytter som inte ger bildens skugga i hyttens bakkant. Beträffande Thomas inlägg om höga gångbord är jag tveksam. Både L och A har en likvärdig höjdskillnad mellan hyttens nederkant och gångbordet och även vid förstoring av bilden kan åtminstone inte jag avgöra loktypen på basis av gångbordet. Däremot håller jag med om att det torde vara ett A-lok, åtminstone tills någon kan påvisa att det fanns L-lok med öppna hytter kvar så sent eller att A6 någon gång förirrat sig till forna OKB.
Kent

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Thomas Tell, Friday, January 30, 2015, 00:34 (3346 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Beträffande Thomas inlägg om höga gångbord är jag tveksam. Både L och A har en likvärdig höjdskillnad mellan hyttens nederkant och gångbordet och även vid förstoring av bilden kan åtminstone inte jag avgöra loktypen på basis av gångbordet.

Se den mörka spetsen till vänster om hyttens nederkant "framför" sotskåpet vilken jag anser vara ett gångbord. Därunder tycker jag det sitter en lufttank vilket A-loken hade där.

Vagnarna ser ut att ha rökskyltar vid sidodörrarna vars ritning är från 1943. Det ger fortfarande åren 1943-53 som fotoår. Säg 1950 ca.
/tell

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Peter K, Wednesday, January 28, 2015, 19:43 (3347 dagar sedan) @ Sven Bårström

Beträffande loket vill jag utesluta A3-orna nr 1509 och 1510 (f d OKB 24, 25). Normalt hade de specialdesignade treaxliga tendrar (litt C2 vill jag minnas), medan bilden ju visar på en C-tender av SJ standardtyp. Men jag vill tro att några av de sexkopplade A-loken tidvis gått med sådana tendrar. L-lok lär väl också ha gått på f d OKB, men knappast i snälltågen. Så jag håller en liten slant på ett A-lok med C-tender. Eller möjligen ett B-lok med sådan tender. Jag kan inte tyda bilden tillräckligt bra.
På den främsta personvagnen tycker jag mig kunna läsa klassiffrorna 2, och då är det absolut en B04a. Dessa vagnar byggdes som B03 med öppna plattformar 1902 - 1906 och byggdes om med täckta övergångar under 1920-talet. C08 och R02 är typiska för 20-talets vagndesign (men de introducerades något tidigare).
Sven B

Kan hålla med dig om att det ser ut som en tvåa i alla fall i hitersta änden på vagn 2.
Vagnen verkar ha lanternintak och kanske även plåtklädsel. Men fönstrena stämmer inte med Bo4a.
De hade 6 stycken dubbelfönster + ett toalettfönster i var ände. Ser inte så ut här.

Angående loket, nog ser det ut som en C/L-tender. Vilka A- och B-lok hade det vid den här tiden?
A6 har jag inte hört talas om på OKB, så det tror jag inte.

Kan vi ringa in årtalet kanske det går att ta reda på?
Vagnarna saknar gavelstegar tycker jag det ser ut som. Och märkningen har inte satts på plåtar i vagnarnas vänstra hörn. Efter -43 och före -53 känns det som.

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Sven Bårström, Wednesday, January 28, 2015, 21:34 (3347 dagar sedan) @ Peter K

Det mesta har nog sagts vid det här laget, men jag vill ändå på nytt hävda att andra vagnen är en B04a. Som har sagts i ett annat inlägg, bytte man mot stora enluftsfönster vid ombyggnad av vagnarna. B04a hade sex kupéer, vilket stämmer med fönsterindelningen. B04a var plåtklädda. De var 19,51 m långa över buffertar, vilket är 4 m kortare än en 30-talsboggivagn av standardtyp.
Sven B

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Sven Bårström, Saturday, January 31, 2015, 14:10 (3345 dagar sedan) @ Peter K

Peter K har - med anknytning till bilden av Hudiksvalls station - i sitt inlägg undrat en del över tågtrafiken i Hudiksvallstrakten för sex à sju decennier sedan. Jag roade mig därför med att studera augustinumret 1950 av "kommunickan" . Jag lyckas inte att på detta forum redigera en detaljerad tågordning, så jag försöker i stället göra en översiktlig beskrivning.
Låt oss börja med huvudlinjen, Ostkustbanan.
Här gick det tre snälltågspar om dagen, varav ett tågpar (4251, 4252) nattetid med möte i Hkl kl 2.23 - 2.46. Det torde ha varit ett godsexpresstågpar som förde 1, 2, 3 klass sovvagnar Långsele - Stockholm och Sundsvall - Stockholm men inga sittvagnar. Dagsnälltågsparet 57 (Hkl 14.36 - 14.43), 58 (Hkl 20.04 - 20.12) Lsl - Cst hade 2, 3 klass sittvagnar Lsl - Cst och restaurangvagn med table d'hôteservering Sundsvall - Cst. Sådan servering och 2, 3 klass sittvagnar var det också i dagsnälltågen 73 ( Hkl 10.58 - 11.08) och 74 (Hkl 14.01 - 14.09) som gick mellan Sundsvall och Stockholm. Av uppehållstiden att döma tog snälltågens lok vatten i Hkl (uppehållen i Söderhamn var kortare).
Det gick två genomgående persontågspar förbi Hkl: 413 Lsl - Cst (Hkl 11.50 - 12.10), 414 Cst - Lsl (Hkl 15.08 - 15.20), 2555 Lsl - Gä (Hkl 18.03 - 18.18) och 2556 Gä - Lsl (Hkl 11.36 - 11.52). De förde 2, 3 klass sittvagnar och hade ambulerande servering på sträckan Söderhamn - Hudiksvall. Dessutom gick ett tågpar Gä - Hkl: 427 (avg Hkl 7.45 till Cst), 2558 (ank Hkl 21.54), båda med 2, 3 klass.
På huvudlinjen gick också några rälsbusståg. En rälsbuss gick från Hkl 22.00, övernattade i Gnarp och återkom till Hkl på morgonen 7.39. En rälsbuss gjorde en kvällstur från Hkl 19.00 till Sundsvall och återvände därifrån till Hkl kl 24.00. En rälsbuss gick på morgonen kl 6.35 från Hkl till Suc och kom tillbaka därifrån till Hkl 20.10. En rälsbussdubbeltur gick också Hkl (avg 14.02) - Söderhamn och åter till Hkl kl 18.50. Rälsbussarnas omlopp torde också ha innehållit trafik på sträckorna Söderhamn - Kilafors - Bollnäs - Ljusdal, Ls - Hkl och Suc - Söråker.
Lokalgodstågsparet 8371 (avg Hkl 8.09) och 8372 (ank Hkl 9.52) gick Hkl - Iggesund och åter vardagar. De hade 3 klass resandeutrymme. Alla andra tåg på huvudlinjen var dagliga.
På linjen Hkl - Ls gick sju dagliga tågpar, varav 3 var loktåg med 2, 3 klass och fyra bestod av rälsbuss. Morgontåget 2519 från Ljusdal (ank Hkl 6.25 hade i Ls anslutning från stambanans nattsnälltåg. I 2 klass kunde man i Ls disponera liggplats med kudde i vagnen till Hkl. För detta ändamål torde man ha använt en BC05c (som sägs i bilden). Dessa vagnar hade ju "sovinredning" i 2 klass, ursprungligen avsedd för officerare vid förbandstransporter.
Vi kan alltså konstatera att det gick åtta annonserade tågpar norr och söder om Hkl på Ostkustbanan och sju på Ljusdalslinjen.
Jag har inte tillgång till några säkra uppgifter om dragkraft i de olika tågen. Någonstans har jag läst en skildring som säger att tågparet 427 - 2558 skulle ha haft L-lok. På Ljusdalslinjen torde det väl ha räckt med tanklok, t ex J eller S.
Själv har jag en något vag minnesbild av en etappvis resa Suc - Gä - Cst en sommardag 1954 med tågen 73, 413 och 57. Såvitt jag minns gick A-lok (alltså vanligt sexkopplat SJ-A) i 73 och 57, medan 413 hade B-lok.
Sven B

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Peter K, Wednesday, February 04, 2015, 17:07 (3341 dagar sedan) @ Sven Bårström

Först och främst: stort tack för all information! Mycket intressant läsning.
Följdfråga på bilden med Iggesundsbron är då vilket tåg det kan ha varit, om det är något av de uppräknade tågen?

Banan gick i närmast nord-sydlig riktning, en aningen vriden NNO-SSV, så tåget skulle ha haft solen rakt i ryggen strax efter 12 på dagen.
Vad kan klockan ha varit på bilden?

Av de tåg du räknar upp (jag antar att jämna nummer är norrgående) så ankommer snälltåg nr 74 Hkl 14.01. Om inget stopp görs i Iggesund, vars bangård börjar efter norra änden av bron, borde restiden till Hkl vara ca 15 minuter. Eller vad säger tidtabellen?

Men nog känns det som att det är senare på dagen än kvart i två?

Nästa persontåg, nr 414, ankommer Hudiksvall kl. 15.08. Men det innehåller endast ambulerande servering, skriver du.

Kanske det är så att en annan tidtabell gällde vid fototillfället eller vad tror du?

Så till bilden från Hudiksvalls station. Mycket intressant att få reda på BCo5c-vagnens användning. Gick den dagtid med sovkupéerna upplåtna för sittande tror du?

Den [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAAA00015]här[/link] bilden från Näsviken visar ett liknande tåg på Ljusdalsbanan vid Näsviken innehållande en annan BCo-vagn. Vad för något?

Flera andra bilder på tåg dragna av E-lok finns. Bl.a. [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBAA01155]denna[/link] från jubileet 1938. Och visst är det ett J-lok efter?

Är även det [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE02235]här[/link] ett E-lok som är påväg ut från Ljusdal?

Flera bilder från olyckan i Djupdal mellan Delsbo och Näsviken finns också, bl.a. [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KCAA01280]denna[/link]. Vilka individer kan det vara?

/Peter K

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Sven Bårström, Friday, February 06, 2015, 18:45 (3338 dagar sedan) @ Peter K

Dina frågor väcker lust hos mig till flera analyser. Låt oss ta dem en och en.
1. Mina tidtabellsanalyser avser sommartidtabellen 1950, som jag råkar ha tillgänglig som "kommunicka". Naturligtvis kan trafikuppläggen ha varit annorlunda åren före och efter. 1954 såg det ut ungefär likadant som 1950; det stämmer med den resa jag då gjorde en junidag. Vi vet inte vilket år bilden är tagen; 1940-talet, sägs det.
2. Enligt tdt 150 gjorde snt 74 uppehåll i Id kl 13.48. Loket går på bilden utan ångpådrag, tycks det. Det kan tyda på infart för uppehåll i Id.
3. Ett tag funderade jag på om bilden verkligen är tagen norrut; jag har inget material som visar hur gamla vägbron över Iggesundsån var dragen; den kunde ju tänkas ligga öster om järnvägen (i motsats till dagens vägbro för gamla E4). Men jag har övergivit den tanken; bilden är nog tagen i nordlig huvudriktning.
4. Banan går i dag i bäringarna 10 grader - 190 grader enligt Lantmäteriets topografiska karta. Den är något omlagd vid brobytet men det skiljer inte mycket från gamla linjeföringen.
5. Bilden är tagen under högsommaren; solen står påfallande högt (det ser man av skuggorna) och lövverket är kraftigt.
6. Bilden är tagen i medljus med solen nästan exakt i ryggen på fotografen. Ett tecken på det är att man inte ser mer än en pyttesmal skugga från brons ramben som står upp från bågens hitre anfang. Ett annat tecken är skuggan från restaurangvagnens gavel mot gaveln på närmaste C08a-vagn. Detta parti ligger ganska långt till höger i bilden.
7. Låt oss - i brist på djupare analys - anta att vinkeln mellan objektivet/solen och banan är 25 grader. I så fall står solen i bäring 215 grader. Iggesund ligger på longituden 17 grader öst, vilket ger en soltid av GMT + 68 minuter. Vid fototillfället skulle soltiden i Iggesund vara 14.20 (12.00 vid solen i 180 grader), vilket är 14.12 svensk normaltid. Det verkar väl inte orimligt med hänsyn till solhöjden.
8. Det är då rimligt att anta att det handlar om snt 74. Kanske låg det något annorlunda i tdt det aktuella året; kanske var det något försenat den aktuella dagen.
9. Vi kan nog utesluta pt 414, som låg ca en timme senare. 414 kan knappast ha haft en hel 2-klassvagn (och det är en sådan - B04a - på bilden - inget tvivel), inte heller restaurangvagn.
10. På linjen Ls - Hkl använde man omkring 1950 en BC05c i tre tågpar. I gamla särtryck 420 PSV anges om BC05c att den har "sovinredning i 2-klass". Den hade alltså två helkupéer med vardera 6 sittplatser, och det var ingen större skillnad mot i en "vanlig" 2-klasskupé. Men ovanför sofforna fanns uppfällbara överslafar, ungefär som i nutida liggvagnar. Vagnen användes dagtid som vilken BC0-sittvagn som helst, men på morgonturen kunde man få obäddad liggplats (upp till fyra i vardera kupén) med kudde. Alltså i princip en liggplats som i dagens liggvagnar.
11. BC05c var gamla vagnar, ursprungligen byggda som BC01 (med tre 2-klasskupéer med soffor och överslafar enligt dåtida normalstandard för 2-klass) under 1890-talet. Vid ombyggnader under 1920-talet fick ett drygt tiotal behålla sin "sovinredning" i de två återstående 2-klasskupéerna för att kunna användas i militära förbandstransporter. Det fanns kvar BC05c (AB05c efter 1956) ända in på 1960-talet.
12. Vagnen i tåget vid bron över Forssaån är en BC05a (ursprungligen BC05) från omkring 1910. Den ser ut att vara i originalutförande. BC05 hade ingen sovinredning.
13. Bilden av jubileumståget 1938 visar ett E-lok och ett S-lok i koppling. J-loken hade innercylindrar, och så ser det ju inte ut på bilden.
14. Det utgående tåget från Ljusdal kan mycket väl vara draget av en E-maskin.
Sven B

Fordon och tågsammansättningar runt Hudiksvall 40-tal

av Peter K, Tuesday, February 10, 2015, 14:22 (3335 dagar sedan) @ Sven Bårström

Vilka fantastiska analyser! Och vilken slutledningsförmåga du har. Vad roligt att kunna få så bra engagemang och svar på mina funderingar.

13. Bilden av jubileumståget 1938 visar ett E-lok och ett S-lok i koppling. J-loken hade innercylindrar, och så ser det ju inte ut på bilden.

Det borde jag ha sett! Klart det inte är en J-maskin. Mina nya glasögon har inte kommit än...

Tacksamt Peter K