Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2 (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, January 28, 2015, 20:54 (3347 dagar sedan)

Den 27 december 2014 lade jag ut en [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=158589]bild[/link] på detta godståg från Hallsberg till Ånge med Ma-loken 826 + 828 när det var på ingång till Avesta C. Här står tåget på bangården klart för att efter byte av lokförare och lokbiträde fortsätta norrut.
[img]http://i46.photobucket.com/albums/f121/Per-Olov_Braennlund/1_zpsb8b0800d.jpg[/img]
/Per-Olov

Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2

av Björn Tallmo, Wednesday, January 28, 2015, 21:18 (3347 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Den 27 december 2014 lade jag ut en [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=158589]bild[/link] på detta godståg från Hallsberg till Ånge med Ma-loken 826 + 828 när det var på ingång till Avesta C. Här står tåget på bangården klart för att efter byte av lokförare och lokbiträde fortsätta norrut.
[img]http://i46.photobucket.com/albums/f121/Per-Olov_Braennlund/1_zpsb8b0800d.jpg[/img]
/Per-Olov

Härliga bilder av härliga lok! :-)
Tack!

Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2

av ak44, Wednesday, January 28, 2015, 21:59 (3347 dagar sedan) @ Björn Tallmo

Bruntåg är naturligtvis snyggast, men varför är dom alltid så smutsiga?

Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2

av Staffan Myrenberg, Wednesday, January 28, 2015, 23:26 (3347 dagar sedan) @ ak44

Bruntågen var inte alltid så smutsiga. En del lokstationers lok var rena och tvättades ofta. Ingrodd sk-t fanns i mängd på loken från Malmö lokstation. Sävenäs lok var betydligt renare. Loken som passerade Stenungsund 1966 och 1967 var ofta rätt rena. Gamla D-lok med träkorg kunde vara riktigt fina och nummerskyltarna blänkte alltsom oftast. Den sista tiden Bk-lok gick förbi Vålberg omkring 1973 var de förhållandevis rena, trots en kort tid kvar i livet. Loken på bilden tycker jag ser sk-tiga ut i överkant, dock ej så illa som loken från Malmö.

Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2

av Mr H, Thursday, January 29, 2015, 09:20 (3346 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Bruntågen var inte alltid så smutsiga. En del lokstationers lok var rena och tvättades ofta. Ingrodd sk-t fanns i mängd på loken från Malmö lokstation. Sävenäs lok var betydligt renare. Loken som passerade Stenungsund 1966 och 1967 var ofta rätt rena. Gamla D-lok med träkorg kunde vara riktigt fina och nummerskyltarna blänkte alltsom oftast. Den sista tiden Bk-lok gick förbi Vålberg omkring 1973 var de förhållandevis rena, trots en kort tid kvar i livet. Loken på bilden tycker jag ser sk-tiga ut i överkant, dock ej så illa som loken från Malmö.

Tyvärr så kan jag inte annat än hålla med dig om skicket på dragfordonen hemmahörande på Malmö lokstation. Ofta så sträckte man sig till att enbart tvätta fram loknumren och inget annat! Om man drog fingret i hyttaket på Rc1:orna när de var placerade i Malmö så var det som att dra i grädde! Bedrövligt helt enkelt! Under ett samtal med lokstationschefen år 1970 menade denne på att "det spelar väl ingen roll hur tågen ser ut på utsidan det är insidan som räknas. Tyvärr som sagt var så var ofta inte insidan så värst mycket bättre! Håller med om det fina skicket på Sävenäs dragfordon.

Mr H

Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2

av MAWJ1, Thursday, January 29, 2015, 09:59 (3346 dagar sedan) @ Mr H

Lokstationschefen i Malmö som du nämner hette Sven Arnberg.

Kopplade Ma-lok i Avesta 1973, bild 2

av Alex, Wednesday, January 28, 2015, 22:08 (3347 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Skön bild! Ma-loket har jag alltid förknippat med Norra Stambanan. Visst gör det sig bäst i brunt och kul att stiliga 828 finns med oss fortfarande. :-) Mvh/Alex