Bruntågen var inte alltid så smutsiga. En del lokstationers lok var rena och tvättades ofta. Ingrodd sk-t fanns i mängd på loken från Malmö lokstation. Sävenäs lok var betydligt renare. Loken som passerade Stenungsund 1966 och 1967 var ofta rätt rena. Gamla D-lok med träkorg kunde vara riktigt fina och nummerskyltarna blänkte alltsom oftast. Den sista tiden Bk-lok gick förbi Vålberg omkring 1973 var de förhållandevis rena, trots en kort tid kvar i livet. Loken på bilden tycker jag ser sk-tiga ut i överkant, dock ej så illa som loken från Malmö.
Tyvärr så kan jag inte annat än hålla med dig om skicket på dragfordonen hemmahörande på Malmö lokstation. Ofta så sträckte man sig till att enbart tvätta fram loknumren och inget annat! Om man drog fingret i hyttaket på Rc1:orna när de var placerade i Malmö så var det som att dra i grädde! Bedrövligt helt enkelt! Under ett samtal med lokstationschefen år 1970 menade denne på att "det spelar väl ingen roll hur tågen ser ut på utsidan det är insidan som räknas. Tyvärr som sagt var så var ofta inte insidan så värst mycket bättre! Håller med om det fina skicket på Sävenäs dragfordon.
Mr H