Tidbromsventil (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sune Nylén, Thursday, February 05, 2015, 14:34 (3367 dagar sedan)

Av en ren händelse fick jag, när jag sökte något annat, syn på en artikel i DN från den 6 okt. 1926, där en insändare anmärkte på att om man släppte "dödmans greppet" vid inträffad sjukdom , dödsfall e,d., så bröts visserligen motorströmmen, men tåget rullade vidare tills det stoppade av sig själv. I medlut kunde det då tillryggalägga en extra stor väg.
Öfverholm själv hade då svarat att man ännu inte hade denna funktionen i Sverige, att man ännu inte utvärderat nyttan av densamma, och att elektroloken därför också var bemannade med två man.
När infördes tidbromsventilen på elektroloken?
:-) Sune

Tidbromsventil

av BD, Thursday, February 05, 2015, 15:41 (3367 dagar sedan) @ Sune Nylén

När infördes tidbromsventilen på elektroloken?
:-) Sune

Det infördes enmansbemanning av en del eldrivna tåg i början av 1930-talet. Senast då bör det ha skett.

Tidbromsventil

av MAWJ1, Thursday, February 05, 2015, 17:42 (3367 dagar sedan) @ BD

Blåste av efter cirka 5 sekunder.

Tidbromsventil

av HJP, Thursday, February 05, 2015, 23:04 (3367 dagar sedan) @ MAWJ1

Blåste av efter cirka 5 sekunder.

****
Snarare 7-8 sekunder ;-)

Tidbromsventil

av MAWJ1, Friday, February 06, 2015, 06:02 (3366 dagar sedan) @ HJP

Nja, en del ventiler var snålt ställda:-( och blåste av redan efter 4-5 sekunder, vilket speciellt märktes vid växling med en hand som jag tränade upp och tillämpade.

Tidbromsventil

av Anders Sandgren, Friday, February 06, 2015, 09:40 (3366 dagar sedan) @ MAWJ1

Jag har för mig att man vid översyn provade dessa (såväl greppet som pedalen) och det fanns både en minimi- och en maximitid som den skulle ligga inom. Maxtid kan ha varit 10s, kanske mintiden var 5s.
RB må haft andra gränser, men troligen inte.
Detta borde ha reglerats av någon föreskrift.

Tidbromsventil

av Thomas Tell, Friday, February 06, 2015, 10:12 (3366 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag har aldrig hört annat än att det skall vara sju sekunders fördröjning.
/tell

Tidbromsventil

av HJP, Friday, February 06, 2015, 12:56 (3366 dagar sedan) @ MAWJ1

Nja, en del ventiler var snålt ställda:-( och blåste av redan efter 4-5 sekunder, vilket speciellt märktes vid växling med en hand som jag tränade upp och tillämpade.

****
Precis som Thomas Tell skriver, så håller jag en peng på sju sekunder. All teknik, är dock lite varierande, mellan olika "individer", så det kan nog variera lite.

Tidbromsventil

av MAWJ1, Friday, February 06, 2015, 14:52 (3366 dagar sedan) @ HJP

Tidbromsventilen på äldre dragfordon fram till och med Ra var mekanisk, medan den senare generationen styrdes genom en YBL-ventil.

Tidbromsventil

av -ch-, Saturday, February 07, 2015, 10:03 (3365 dagar sedan) @ MAWJ1

Tidbromsventilen på äldre dragfordon fram till och med Ra var mekanisk, medan den senare generationen styrdes genom en YBL-ventil.

Ybl-ventilen var väl av model 21b. En standare EP-ventil med påbyggd luftbehållare där utlösningstiden styrdes av en trång dysa där luften skulle pysa ut innan huvudledningen avluftades.
På en del fordon (Y6, 7 och8 bla) styrdes tiden av en kontakt kopplad till en hydraulisk dörrstängare som var sammanbunden med fotpedalen. Sattes vanligtvis ur bruk med lokförarportföljen eller ett bromsblock :-)

Tidbromsventil

av Peter Flink, Saturday, February 07, 2015, 10:31 (3365 dagar sedan) @ -ch-

Tidbromsventilen på äldre dragfordon fram till och med Ra var mekanisk, medan den senare generationen styrdes genom en YBL-ventil.


Ybl-ventilen var väl av model 21b. En standare EP-ventil med påbyggd luftbehållare där utlösningstiden styrdes av en trång dysa där luften skulle pysa ut innan huvudledningen avluftades.
På en del fordon (Y6, 7 och8 bla) styrdes tiden av en kontakt kopplad till en hydraulisk dörrstängare som var sammanbunden med fotpedalen. Sattes vanligtvis ur bruk med lokförarportföljen eller ett bromsblock :-)

Även Z65 och Z70/71 m.fl har denna klassiska dörrstängare som säkerhetspedal, i regel fortfarande rälsbussgrön :-)

Tidbromsventil

av MAWJ1, Saturday, February 07, 2015, 14:23 (3365 dagar sedan) @ Peter Flink

Ja just det, dörrstängare av fabrikatet JERNBOLAGET ESKILSTUNA. rälsbussarna hade sådana.

Tidbromsventil Bild

av Peter Flink, Sunday, February 08, 2015, 13:56 (3364 dagar sedan) @ MAWJ1

Ja just det, dörrstängare av fabrikatet JERNBOLAGET ESKILSTUNA. rälsbussarna hade sådana.

Hade faktiskt en bild tagen i Hamar/Norge 2007. Denna sitter i Z71 729. OBS den har bara delvis blivit ommålad sedan den var grön :-)

[image]

Tidbromsventil Bild

av MAWJ1, Monday, February 09, 2015, 05:35 (3363 dagar sedan) @ Peter Flink

Jajemensan! så såg den ut, två klokontakter med pedal drivna av en dörrstängare.
På Rc1 var man från början tvungen att trampa ned pedalen var sjätte sekund.

Tidbromsventil Bild

av Peter Flink, Monday, February 09, 2015, 10:28 (3363 dagar sedan) @ MAWJ1

Jajemensan! så såg den ut, två klokontakter med pedal drivna av en dörrstängare.
På Rc1 var man från början tvungen att trampa ned pedalen var sjätte sekund.

Eller så kunde man hålla pedalen nere och sen släppa upp den ca en gång i minuten som är/var det normala sättet att köra.... ;-)

Tidbromsventil Bild

av MAWJ1, Tuesday, February 10, 2015, 08:41 (3362 dagar sedan) @ Peter Flink

Du har rätt, så var det.

Tidbromsventil

av Kjell L, Sunday, February 08, 2015, 21:25 (3364 dagar sedan) @ Peter Flink

Så ock Lidingöbanans A 24 / B24 motorvagn / manövervagn hade dörrstängarmodellen kopplad till bromssystemet.

Vägbromsventil

av A.Svenson, Friday, February 06, 2015, 15:41 (3366 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej!

Litt F var från början inte utrustade med tidbromsventil utan vägbromsventil. Om den hade egen drivning eller var sammankopplad med hastighetsmätaren vet jag inte. Väglängden bör ha varit avpassad så att tiden för utlösning vid full sth motsvarade 7 sek.

Anders S

Vägbromsventil

av Sune Nylén, Friday, February 06, 2015, 16:29 (3366 dagar sedan) @ A.Svenson

Vad jag själv vet så var den inställd på 200 m. Vid 90 km per timme, motsvarade det 8 sek. -25 m i sekunden. Det är naturligtvis så att så där exakt tid kan man ju inte begära. Jmfr. Störtloppet på Tv.'Nu var ju egentligen frågan när denna infördes. Det finns ett häfte som anger att i samband med en inträffad dödsolycka i samband med växling i Falköping, så skulle de nylevererade loken vara försedda med denna anordning. Då jag förstår av inläggen att inte någon har riktigt kläm på denna viktiga fråga, vilket är förvånande, så återkommer jag när jag hittat bladet ifråga.
:-D :-( ;-) Sune

Tidbromsventil

av NOR, Saturday, February 07, 2015, 11:09 (3365 dagar sedan) @ Sune Nylén

Elektrisk bromsventil med tidsfördröjning, YBV-3B, först använd å lok 160 - 162.

Övriga lokomotiv litt D ombyggdes från 1930 och framåt för enmansbetjäning.

Tidbromsventil

av Sune Nylén, Saturday, February 07, 2015, 16:08 (3365 dagar sedan) @ NOR

Äntligen en som vet VIKTIGA saker. Det tackar jag särskilt för.
;-) Sune